Czym jest gniazdo OBD 2?
Po raz pierwszy gniazdo OBD pojawiło się w samochodach w 1984 roku w Stanach Zjednoczonych, w celu nadzorowania pracy jednostki napędowej i diagnostyki pokładowej elementów układu wtryskowo-zapłonowego. Natomiast głównie ze względu na brak standaryzacji procedur i kodów błędów złącze to miało sporo niedociągnięć. Przełomowy był rok 1996, kiedy ponownie w USA w samochodach osobowych i ciężarowych pojawiło się gniazdo OBD 2 (ang. On-Board Diagnosis II). W Europie 16-pinowe złącze OBD2 zaczęło obowiązywać od 2001 roku (samochody z silnikiem benzynowym), natomiast od 2003 roku w samochodach z silnikiem wysokoprężnym.
W większości samochodów złącze OBD 2 znajduje się po lewej stronie poniżej kierownicy. Natomiast w wybranych modelach miejsce lokalizacji gniazda OBD2 może być inne (np. schowek środkowy, podłokietnik między fotelami, okolice popielniczki w konsoli centralnej). Informacji o lokalizacji złącza można szukać w Internecie lub instrukcji auta.
Przeczytaj też: “Bezpieczniki w samochodzie – rodzaje, oznaczenia, sprawdzenie, wymiana“
Jak działa interfejs OBD2?
Złącze OBD 2 pozwala wykonać badanie podzespołów samochodu, natomiast wymaga zastosowania odpowiedniej wtyczki sczytującej sygnały pochodzące z gniazda. To tester diagnostyczny określany też mianem interfejsu OBD2. Potrzebny jest także komputer, tablet lub smartfon ze specjalnym programem wyświetlającym realizowane prace, procesy i informacje o błędach, czerpiąc dane z czujników poszczególnych podzespołów zlokalizowanych w samochodzie.
Interfejs wykorzystuje uniwersalny protokół ELM327. Samo połączenie może być przewodowe (klasyczna końcówka USB przy laptopie lub przejściówka przy smartfonie i tablecie) lub bezprzewodowe (Bluetooth lub Wi-Fi). Wybór interfejsu to sprawa indywidualna. Najprostsze produkty są dostępne w cenie kilkudziesięciu złotych, te bardziej profesjonalne – kilkuset złotych. Dowolność dotyczy także wyboru laptopa, tabletu czy smartfona. Natomiast należy pamiętać, że niekiedy wykrycie błędów wymaga wykonania kilku prób.
Przeczytaj też: “Program do warsztatu samochodowego – przegląd aplikacji, która najlepsza?“
Program diagnostyczny do samochodu – SDPROG, MyWheels, Torque
Żeby odczytać i wykasować błędy, obok interfejsu OBD 2 konieczne jest skorzystanie ze specjalnego programu. Najpopularniejsze aplikacje diagnostyczne to SDPROG, MyWheels i Torque, najczęściej dostępne w cenie kilkunastu lub kilkudziesięciu złotych (np. TorquePro ok. 15 złotych, SDPROG ok. 80 złotych):
- SDPROG – najbardziej zaawansowany polski program do diagnostyki samochodowej. System działa na urządzeniach z systemem Windows oraz Android (przy korzystaniu ze smartfonów niezbędny jest interfejs diagnostyczny na Bluetooth). SDPROG to również aplikacja z bezpłatnymi aktualizacjami. Program pozwala odczytać kody błędów (P – układ napędowy, B – nadwozie, C – podwozie, U – komunikacja sieciowa), w tym przyczynę zapalonej kontrolki check engine. SDPROG daje też możliwość kasowania usterek.
- MyWheels – kolejny polski program z przeznaczeniem do sprawdzania parametrów pracy auta (m.in. temperatura oleju, temperatura powietrza dolotowego, wartość ciśnienia paliwa). Aplikacja posłuży też jako dziennik samochodu (m.in. monitorowanie kosztów, pilnowanie terminów dla OC czy badania technicznego).
- Torque – w wersji Lite aplikacja jest darmowa, w wersji Pro – płatna. Torque Pro to możliwość skanowania i usuwania błędów. Aplikacja pozwala też na pomiar przyspieszenia.
Przeczytaj też: “Motowarsztat – jak zarządzać warsztatem samochodowym?“
Złącze OBD 2 pozwala więc w sposób prosty i ekonomiczny znaleźć oraz wyeliminować błędy podzespołów auta. Z diagnostycznego interfejsu OBD2 korzystają zwłaszcza miłośnicy motoryzacji. Serwisy wykorzystują bardziej profesjonalne i dużo droższe systemy do obsługi pojazdów konkretnych marek.
Natomiast z pewnością zakup interfejsu diagnostycznego OBD2 z oprogramowaniem jest zasadny. Mimo iż jest to ograniczona forma diagnostyki, pozwoli na odczytanie i skasowanie błędów kluczowych czujników jednostki napędowej czy nieprawidłowego składu spalin. To samo tyczy się problemów z przepustnicą, przepływomierzem czy nadmiernym wzbogaceniem mieszanki paliwowo-powietrznej. Warto zainwestować w odpowiedni sprzęt ze względu na niskie koszty, zwłaszcza uwzględniając cenę badania diagnostycznego i stawkę za usunięcie błędu w warsztacie.
Sprawdź również:
OBDeleven NextGen: prawdziwy game changer wśród interfejsów diagnostycznych
Jesteś zainteresowany interfejsem diagnostycznym OBD? Ostatnio mieliśmy okazję przetestować urządzenie OBDeleven i składamy na wasze ręce jego recenzję. Do czego służy OBD, jak go używać i czy warto? Tego dowiesz się z naszego testu.
FAQ
Czym jest złącze OBD2?
Gniazdo OBD 2 pojawiło się w samochodach w 1996 roku, a w Europie jest na wyposażeniu aut od 1991 roku (auta z silnikami benzynowymi) i 1993 roku (auta silnikami wysokoprężnymi). To 16-pinowe gniazdo pozwalające na odczytywanie parametrów oraz sczytywanie i kasowanie błędów poszczególnych podzespołów samochodu.
Gdzie w samochodzie znajduje się gniazdo OBD 2?
Najczęściej złącze OBD2 znajduje się po lewej stronie poniżej poziomu kierownicy. Inne możliwe miejsca lokalizacji gniazda to środkowy schowek, podłokietnik między fotelami czy okolice popielniczki w konsoli centralnej.
Jaką aplikację diagnostyczną wybrać do obsługi interfejsu OBD2?
Najpopularniejsze aplikacje to SDPROG, MyWheels oraz Torque. Programy pozwalające na diagnostykę mogą być nawet darmowe, natomiast dla większej funkcjonalności zaleca się zainwestować w lepszą aplikację. Zwłaszcza że koszt programów diagnostycznych jest niski i dobre oprogramowanie nabyć można już za kilkadziesiąt, a nawet kilkanaście złotych.