Popyt na samochody używane jest w Polsce bardzo duży. Większości Polaków nie stać na auto z salonu. Dlatego też pojazdu szukają oni na rynku wtórnym. Sam zakup to jednak tylko pierwszy z wydatków. Poza tym pamiętać trzeba o kosztach związanych z wymianą poszczególnych elementów takiego auta. Co wymienić po zakupie samochodu używanego?
Płyny eksploatacyjne
Jeśli zastanawiasz się, co wymienić po zakupie samochodu używanego, w pierwszej kolejności wspomnieć trzeba o płynach eksploatacyjnych. Nie da się ukryć, że otwierają one listę zadań, które czekają na właściciela takiego pojazdu. Te wraz z czasem tracą bowiem swoje właściwości i podlegają wymianie. Jeśli jest to zakup od niesprawdzonego sprzedawcy, o ich wymianie zapomnieć więc nie można.
* olej silnikowy
Co wymienić po zakupie samochodu używanego patrząc na płyny eksploatacyjne? Oczywiście olej silnikowy, który zmniejsza tarcie między elementami jednostki napędowej, zapobiegając tym samym ich przegrzaniu. Litr oleju kosztuje 20-50 zł. Około 30 zł to również koszt robocizny. Poza samym olejem pamiętać trzeba też o wymianie jego filtra, co zresztą idzie ze sobą w parze.
* płyn chłodniczy i hamulcowy
Wymienić warto również płyn hamulcowy. Zabezpiecza on przed odkładaniem się osadów, a w konsekwencji korozji układu, co spowoduje zużycie się szczęk, tarcz lub bębnów. Pozbawiony swoich właściwości płyn hamulcowy wpływa na pogorszenie skuteczności hamulców. Problem w tym, że właściwości takich płynów szybko się ulatniają. Wybierając ten płyn eksploatacyjny, warto odnieść się do opisów producentów na opakowaniu. Zdecydowanie najlepiej wypadają tu płyny bezkrzemianowe. Ich żywotność określa się bowiem na co najmniej pięć lat. Tutaj cena jest nieco niższa. 5-litrowa butelka takiego płynu nie kosztuje bowiem więcej niż 50 zł. Podobnie kształtuje się też cena płynu chłodniczego.
Filtry
Co wymienić po zakupie samochodu używanego poza płynami eksploatacyjnymi? Na pewno filtry, o czym po części wspomnieliśmy już zresztą powyżej.
* filtr paliwa
Filtr paliwa wymienić trzeba szczególnie w silnikach wysokoprężnych, które są wrażliwe na jakość oleju napędowego. Wprawdzie zainteresowanie dieslami spada, o czym pisaliśmy w artykule “Samochody z silnikiem Diesla tracą na znaczeniu“ to jednak są Polacy, którzy cenią sobie takie jednostki napędowe. Tym bardziej że niebawem samochody z silnikami Diesla mogą masowo trafić do Polski w związku ze zmianą prawa w Niemczech. Szerszej opisaliśmy to w artykule pt. “Używane diesle z Niemiec zaleją polski rynek“. W filtrze paliwa gromadzi się woda, która może zamarznąć. Poza tym jego zatkanie może prowadzić do spadku mocy czy nierównej pracy silnika.
* filtr powietrza
Zadbać trzeba także o filtr powietrza. Jeśli taki element będzie zużyty, do jednostki napędowej przedostawał się będzie kurz i pył, co spowoduje szybką destrukcję tłoków czy gładź cylindrów. Nie jest to jednak wydatek mocno narażający nas na stratę, bo nowy filtr średniej jakości kosztuje ok. 50 zł, do czego doliczyć trzeba co najmniej 20-30 zł za robociznę.
* filtr kabinowy
Po zakupie samochodu używanego wymienić należałoby również filtr kabinowy. Jego zadaniem jest ochrona przed przedostawaniem się drobnoustrojów do wnętrza samochodu oraz parowanie szyb, a nawet pojawianie się grzybów i pleśni. Koszt zakupu filtra to co najmniej 20 zł. Te wyższej jakości są jednak kilkukrotnie droższe.
Napęd rozrządu
Na pytanie, co wymienić po zakupie samochodu używanego niemal każdy mechanik bez wahania wspomni o napędzie rozrządu. Nie ma w tym nic dziwnego. Zwłaszcza w sytuacji, kiedy to samochód jest wyposażony w pasek rozrządu zamiast łańcucha. Plusem jest tutaj fakt, że jego serwis jest tańszy, minusem natomiast mniejsza wytrzymałość.
Zresztą wymieniając napęd rozrządu, nie można pamiętać tylko o pasku czy łańcuchu. Poza tym wymieniona powinna być pompa wody czy elementy napinające i prowadzące, a w autach wyposażonych w system faz rozrządu także wariator. Koszt takiej wymiany to zazwyczaj 500-1500 zł, choć w silnikach 6- i 8-cylindrowych jest on nawet trzykrotnie wyższy.
O konieczności wymiany napędu rozrządu lepiej nie zapominać. Jego zerwanie skutkować może bowiem kompletnym zniszczeniem jednostki napędowej. W innym wypadku niezbędny będzie jej remont. To już natomiast o wiele wyższy koszt sięgający nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.
Klimatyzacja
Po nabyciu używanego auta uwagę zwrócić należy również na klimatyzację. Sprawna klimatyzacja między innymi ogranicza parowanie szyb zimą, choć z oczywistych względów podwyższa też komfort jazdy latem.
Na klimatyzację wielu kierowców uwagi jednak nie zwraca. Wszystko dlatego, że to spore koszty, ponieważ samo uzupełnienie czynnika chłodzącego to koszt sprowadzający się nawet do 200 zł. Tym bardziej że sprawdzić trzeba także kompresor czy wymienić filtr pyłkowy, który kosztuje ok. 40 zł.
Co wymienić po zakupie samochodu używanego poza wyżej wymienionymi elementami? Dodać do tego można zawieszenie, a w tym sworznie wahaczy, łączniki stabilizatora, amortyzatory czy sprężyny, choć z ich wymianą poczekać trzeba do przeglądu u mechanika. To samo tyczy się też świec zapłonowych w silnikach benzynowych.
W materiałach wideo “Nie wpadnij na minę – Sprawdź jak kupić używany samochód – część 1“ i “Nie wpadnij na minę – Sprawdź jak kupić używany samochód – część 2“ na kanale Autobaza Videoblog znajdziecie natomiast informacje, na co zwrócić uwagę kupując samochód na rynku wtórnym. W artykule “Umowa kupna-sprzedaży samochodu — co sprawdzić przed jej podpisaniem?“ odnosimy się natomiast szczegółowo do dokumentu, który potwierdza zakup samochodu używanego, a więc umowy kupna-sprzedaży.