co wymienić po zakupie samochodu używanego

W artykule przeczytasz

Popyt na samochody używane jest w Polsce bardzo duży. Większości Polaków nie stać na auto z salonu. Dlatego też pojazdu szukają oni na rynku wtórnym. Sam zakup to jednak tylko pierwszy z wydatków. Poza tym pamiętać trzeba o kosztach związanych z wymianą poszczególnych elementów takiego auta. Co wymienić po zakupie samochodu używanego?

Płyny eksploatacyjne

Jeśli zastanawiasz się, co wymienić po zakupie samochodu używanego, w pierwszej kolejności wspomnieć trzeba o płynach eksploatacyjnych. Nie da się ukryć, że otwierają one listę zadań, które czekają na właściciela takiego pojazdu. Te wraz z czasem tracą bowiem swoje właściwości i podlegają wymianie. Jeśli jest to zakup od niesprawdzonego sprzedawcy, o ich wymianie zapomnieć więc nie można.

* olej silnikowy

Co wymienić po zakupie samochodu używanego patrząc na płyny eksploatacyjne? Oczywiście olej silnikowy, który zmniejsza tarcie między elementami jednostki napędowej, zapobiegając tym samym ich przegrzaniu. Litr oleju kosztuje 20-50 zł. Około 30 zł to również koszt robocizny. Poza samym olejem pamiętać trzeba też o wymianie jego filtra, co zresztą idzie ze sobą w parze.

* płyn chłodniczy i hamulcowy

Wymienić warto również płyn hamulcowy. Zabezpiecza on przed odkładaniem się osadów, a w konsekwencji korozji układu, co spowoduje zużycie się szczęk, tarcz lub bębnów. Pozbawiony swoich właściwości płyn hamulcowy wpływa na pogorszenie skuteczności hamulców. Problem w tym, że właściwości takich płynów szybko się ulatniają. Wybierając ten płyn eksploatacyjny, warto odnieść się do opisów producentów na opakowaniu. Zdecydowanie najlepiej wypadają tu płyny bezkrzemianowe. Ich żywotność określa się bowiem na co najmniej pięć lat. Tutaj cena jest nieco niższa. 5-litrowa butelka takiego płynu nie kosztuje bowiem więcej niż 50 zł. Podobnie kształtuje się też cena płynu chłodniczego.

Filtry

Co wymienić po zakupie samochodu używanego poza płynami eksploatacyjnymi? Na pewno filtry, o czym po części wspomnieliśmy już zresztą powyżej.

* filtr paliwa

Filtr paliwa wymienić trzeba szczególnie w silnikach wysokoprężnych, które są wrażliwe na jakość oleju napędowego. Wprawdzie zainteresowanie dieslami spada, o czym pisaliśmy w artykule Samochody z silnikiem Diesla tracą na znaczeniu to jednak są Polacy, którzy cenią sobie takie jednostki napędowe. Tym bardziej że niebawem samochody z silnikami Diesla mogą masowo trafić do Polski w związku ze zmianą prawa w Niemczech. Szerszej opisaliśmy to w artykule pt. Używane diesle z Niemiec zaleją polski rynek“. W filtrze paliwa gromadzi się woda, która może zamarznąć. Poza tym jego zatkanie może prowadzić do spadku mocy czy nierównej pracy silnika.

* filtr powietrza

Zadbać trzeba także o filtr powietrza. Jeśli taki element będzie zużyty, do jednostki napędowej przedostawał się będzie kurz i pył, co spowoduje szybką destrukcję tłoków czy gładź cylindrów. Nie jest to jednak wydatek mocno narażający nas na stratę, bo nowy filtr średniej jakości kosztuje ok. 50 zł, do czego doliczyć trzeba co najmniej 20-30 zł za robociznę.

* filtr kabinowy

Po zakupie samochodu używanego wymienić należałoby również filtr kabinowy. Jego zadaniem jest ochrona przed przedostawaniem się drobnoustrojów do wnętrza samochodu oraz parowanie szyb, a nawet pojawianie się grzybów i pleśni. Koszt zakupu filtra to co najmniej 20 zł. Te wyższej jakości są jednak kilkukrotnie droższe.

Napęd rozrządu

Na pytanie, co wymienić po zakupie samochodu używanego niemal każdy mechanik bez wahania wspomni o napędzie rozrządu. Nie ma w tym nic dziwnego. Zwłaszcza w sytuacji, kiedy to samochód jest wyposażony w pasek rozrządu zamiast łańcucha. Plusem jest tutaj fakt, że jego serwis jest tańszy, minusem natomiast mniejsza wytrzymałość.

Zresztą wymieniając napęd rozrządu, nie można pamiętać tylko o pasku czy łańcuchu. Poza tym wymieniona powinna być pompa wody czy elementy napinające i prowadzące, a w autach wyposażonych w system faz rozrządu także wariator. Koszt takiej wymiany to zazwyczaj 500-1500 zł, choć w silnikach 6- i 8-cylindrowych jest on nawet trzykrotnie wyższy.

O konieczności wymiany napędu rozrządu lepiej nie zapominać. Jego zerwanie skutkować może bowiem kompletnym zniszczeniem jednostki napędowej. W innym wypadku niezbędny będzie jej remont. To już natomiast o wiele wyższy koszt sięgający nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Klimatyzacja

Po nabyciu używanego auta uwagę zwrócić należy również na klimatyzację. Sprawna klimatyzacja między innymi ogranicza parowanie szyb zimą, choć z oczywistych względów podwyższa też komfort jazdy latem.

Na klimatyzację wielu kierowców uwagi jednak nie zwraca. Wszystko dlatego, że to spore koszty, ponieważ samo uzupełnienie czynnika chłodzącego to koszt sprowadzający się nawet do 200 zł. Tym bardziej że sprawdzić trzeba także kompresor czy wymienić filtr pyłkowy, który kosztuje ok. 40 zł.

Co wymienić po zakupie samochodu używanego poza wyżej wymienionymi elementami? Dodać do tego można zawieszenie, a w tym sworznie wahaczy, łączniki stabilizatora, amortyzatory czy sprężyny, choć z ich wymianą poczekać trzeba do przeglądu u mechanika. To samo tyczy się też świec zapłonowych w silnikach benzynowych.

W materiałach wideo Nie wpadnij na minę – Sprawdź jak kupić używany samochód – część 1 i Nie wpadnij na minę – Sprawdź jak kupić używany samochód – część 2 na kanale Autobaza Videoblog znajdziecie natomiast informacje, na co zwrócić uwagę kupując samochód na rynku wtórnym. W artykule Umowa kupna-sprzedaży samochodu — co sprawdzić przed jej podpisaniem? odnosimy się natomiast szczegółowo do dokumentu, który potwierdza zakup samochodu używanego, a więc umowy kupna-sprzedaży.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 3 Średnio: 5]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Wymiana paska rozrządu

Wymiana paska rozrządu

Silnik to najważniejsza część samochodu. Jednostka napędowa składa się z wielu pojedynczych elementów, w tym

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.