Obecnie dwumasy spotykane są już nie tylko w samochodach wyposażonych w silniki wysokoprężne, ale również i jednostki benzynowe. Nie ulega wątpliwości, że zastosowanie takiego rozwiązania daje kierowcy i jego pasażerom mnóstwo korzyści. Zastanówmy się w związku z tym, do czego służy dwumasowe koło zamachowe.
Czym jest koło zamachowe dwumasowe?
Jak sama nazwa wskazuje, dwumasowe koła zamachowe składają się z dwóch kół, z których jedno jest połączone z wałem silnika, a drugie ze skrzynią biegów. Między nimi znajduje się natomiast tłumik drgań skrętnych. Montuje się je na wale korbowym między skrzynią biegów a silnikiem. Wszystko po to, aby zminimalizować wibracje, które pochodzą z jednostki napędowej. Wykorzystanie sprężyn oraz talerzy powoduje, że te są ograniczone do minimum.
Ponadto ich zastosowanie wpływa również na wytracanie prędkości obrotowej, dzięki czemu jednostka napędowa pracuje płynniej. Zauważmy, że dawniej wykorzystywano tutaj pojedyncze i masywne koła zamachowe. Nie było to rozwiązanie najlepsze, ponieważ powodowało ociężałość silnika, który rozpędzał ciężkie koło. Z czasem inżynierowie doszli do wniosku, że na niskich obrotach powoduje to powstawanie wibracji przenoszonych na skrzynię biegów, co skutkuje jej szybszą eksploatacją. Rozwiązaniem tego problemu jest właśnie dwumasowe koło zamachowe.
Funkcje i korzyści
O zaletach zastosowania dwumasowego koła zamachowego po części wspomnieliśmy wyżej. Służą one redukcji drgań silnika, a więc wiążą się z poprawą warunków jazdy. Szczególne znaczenie ma to wtedy, kiedy silnik pracuje na niskich obrotach oraz przy redukcji biegów.
Ponadto chronią one również poszczególne podzespoły skrzyni biegów przed uszkodzeniem, które powstają w wyniku drgań silnika. Koła dwumasowe wydłużają więc samą żywotność mechanizmu zmiany przełożenia oraz będących jego podzespołami synchronizatorów.
Przyczyny i objawy awarii koła zamachowego
Dawniej koła dwumasowe w zasadzie były bezawaryjne. Dziś jest już zupełnie inaczej. Wszystko ze względu na większą moc silników oraz coraz większy moment obrotowy. Szacuje się, że obecnie dwumasy w zależności od stylu jazdy są w stanie wytrzymać od 150 do 250 tys. kilometrów.
Ich awarię rozpoznać można między innymi po hałasie i stukaniu, co ma miejsce podczas włączania i wyłączania zapłonu. Inne objawy, które charakteryzują problem z dwumasowym kołem zamachowym to drgania z okolic silnika w momencie jazdy na biegu jałowym czy drżenia nadwozia. O problemach świadczy także brak możliwości zmiany biegów, szarpanie podczas ruszania z miejsca czy stuki i hałasy, które wydobywają się z okolicy skrzyni biegów.
Dodatkowo stan kół dwumasowych skontrolujemy też, mierząc luzy osiowe czy krawędziowe oraz oceniając je na podstawie wyglądu zębatek na masie pierwotnej i powierzchni ściernej masy wtórnej. Nie jest to jednak łatwe, ponieważ wymaga zdemontowania skrzyni biegów. Taki zabieg warto więc przeprowadzić w sprawdzonym warsztacie samochodowym.
Wymiana lub regeneracja
Niestety producenci nie przewidzieli możliwości naprawy dwumasowego koła zamachowego. Dlatego też najczęściej kierowcy decydują się na wymianę tego mechanizmu, co jest również najłatwiejsze. Niestety jest to zabieg dość kosztowny, który wiąże się też z wymianą sprzęgła.
Alternatywą jest regeneracja dwumasy, która jest tańsza niż całkowita wymiana, choć w dalszym ciągu dosyć droga. Pierwszym etapem regeneracji jest wymiana wszystkich uszkodzonych elementów wewnątrz koła. Następnie poddaje się je toczeniu i szlifowaniu w celu pozbycia się nierówności, a na koniec wyważa.
Zapobieganie niszczeniu się kół dwumasowych
Jak zauważyliśmy, koło dwumasowe nie jest elementem wiecznym, ale jego żywotność można przedłużyć, przykładając wagę do odpowiedniego stylu jazdy. Jeśli zadbamy o prawidłowe funkcjonowanie skrzyni biegów, żywotność możemy wydłużyć nawet do ćwierć tysięcy kilometrów.
W tym celu pamiętać trzeba przede wszystkim o uruchamianiu i gaszeniu silnika przy wciśniętym sprzęgle. Ponadto należy unikać jazdy z niską prędkością obrotową poniżej 1500 obrotów na minutę czy gwałtownego ruszania oraz puszczania pedału sprzęgła. Praktyki takie negatywnie wpływają bowiem na żywotność układu napędowego.
Wiecie już, do czego służy dwumasowe koło zamachowe oraz jakie korzyści niesie w sobie jego zastosowanie. Skoro jego wymiana czy regeneracja jest dość kosztowna, warto zrobić wszystko, aby jego żywotność wydłużyć jak najbardziej. Zachęcamy Was więc do tego, aby stosować się do naszych porad i o ile to możliwe zmienić swój styl jazdy, jeśli ten dotychczas nie był optymalny, biorąc pod uwagę funkcjonowanie tego mechanizmu.