Czym jest Euro NCAP?
Euro NCAP, a w zasadzie European New Car Assessment Programme to Europejski Program Oceny Nowych Samochodów. Jako że jest to organizacja niezależna, która do testów auta kupuje za własne pieniądze, nic dziwnego, że każdy producent chce, aby jego pojazdy uzyskały jak najlepszy wynik. Jak oceniane jest bezpieczeństwo w testach Euro NCAP?
W jakich kategoriach odbywają się testy Euro NCAP?
W testach Euro NCAP ocena samochodu odbywa się w czterech kategoriach, którymi są:
- symulacja zderzenia czołowego
- symulacja zderzenia bocznego
- symulacja zderzenia ze słupem
- symulacja zderzenia z pieszym
Zawsze pod uwagę bierze się ochronę osoby pełnoletniej, dziecka, pieszego oraz bezpieczeństwo w zakresie asystentów bezpieczeństwa. Dodatkowym testem jest jeszcze whiplash. W tym badaniu wykorzystywany jest jedynie poruszający się po szynach fotel z manekinem. Zadaniem tego testu jest weryfikacja tego, jaką ochronę kręgosłupa on gwarantuje, kiedy to pojazd zostanie uderzony w tył.
Jaka jest maksymalna liczba gwiazdek w testach Euro NCAP?
Wyżej wspomniano, jak oceniane jest bezpieczeństwo w testach Euro NCAP. Należy też zauważyć, że poziom bezpieczeństwa określa liczba gwiazdek (od 1 do 5). Oczywiście im wyższa ilość gwiazdek w testach Euro NCAP, tym samochód uznawany jest za bezpieczniejszy.
Dawniej pięć gwiazdek w testach otrzymywały niemal tylko i wyłącznie pojazdy klasy wyższej. Auta takie miały wydatne strefy kontrolowanego zgniotu, a dodatkowo były wyposażone w systemy i elementy zapewniające bezpieczeństwo kierowcy i jego pasażerom.
Obecnie wynik pięciu gwiazdek nie jest już niczym spektakularnym, a osiągają go również auta niższej klasy. Przykładem mogą być Skody — Kodiaq i Karoq. Pierwszy model w kategorii ochrony dorosłych pasażerów zdobył aż 92 procent. Jeszcze lepiej w tej kategorii wypada Skoda Karoq, która uzyskała punkt procentowy więcej.
Które systemy poprawiają bezpieczeństwo?
Poprawa poziomu bezpieczeństwa nie dziwi. Zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że na ich wyposażeniu są poduszki czy kurtyny powietrzne. Poza tym duży wpływ mają specjalne systemy, a w tym ABS czy ESP, które traktowane są jako absolutne minimum na wyposażeniu samochodu. Inne aktywne elektroniczne systemy bezpieczeństwa to Lane Assist (asystent pasa ruchu), Traffic Jam Assist (wspomaganie jazdy w korku), Adaptive Cruise Control (aktywny tempomat), Emergency Assistant (system nadzorujący zachowanie kierowcy i wykrywający jego zmęczenie), Auto Light Assistance (asystent świateł) czy funkcja automatycznego hamowania podczas cofania. Więcej informacji o poszczególnych układach wspomagających bezpieczeństwo opisano w artykule pt. “Systemy bezpieczeństwa w samochodzie“.
Jak znaleźć bezpieczny samochód?
Skoro wiecie już, jak oceniane jest bezpieczeństwo w testach Euro NCAP, szukając sobie samochodu, na pewno warto wziąć pod uwagę odnoszące się do konkretnego modelu ich wyniki. Wiele aut uznawanych za bezpieczne znajdziecie w artykule pt. “Najbezpieczniejsze samochody na rynku“.
Warto mimo wszystko pamiętać, że nie tylko testy się liczą. Zwłaszcza jeśli to samochód z rynku wtórnego. Wówczas na poziom bezpieczeństwa wpływ ma również Historia Pojazdu. Szkodzić mogą tu między innymi stłuczki czy wypadki. Dlatego też zawsze należy sprawdzić takie auto pod kątem jego wypadkowej przeszłości. Pomoże w tym raport VIN. Tym bardziej że znaleźć w nim można nie tylko informacje o kolizjach, ale też dane techniczne auta, jego fabryczne wyposażenie, raport z baz kradzieżowych, a nawet zdjęcia z archiwalnych aukcji. Trudno oprzeć się więc wrażeniu, że taki raport zawiera w sobie całe DNA auta i jest bezcenny przy zakupie pojazdu na rynku wtórnym.