Wprawdzie dostarczane dziś na rynek przez producentów paski rozrządu są wykonywane z coraz to wytrzymalszych materiałów, to nie oznacza to jeszcze tego, że są one wieczne. Dlatego też kontrolować trzeba je w miarę regularnie. W innym wypadku awaria tego elementu może być przyczyną uszkodzenia istotnych części silnika wraz z jego głowicą. Możliwe jest też skrzywienie wałka rozrządu, zgięcie zaworów czy przedziurawienie tłoków. Niestety większość kierowców nie interesuje się paskiem i jeśli już decyduje się na jego wymianę i to tylko dlatego, że samochód przejechał na nim określoną liczbę kilometrów, co może grozić jego zerwaniem. W innym wypadku o pasku przypominamy sobie dopiero po jego awarii. Zastanówmy się więc dokładniej, kiedy wymienić pasek rozrządu.
Czym jest pasek rozrządu?
W pierwszej kolejności odnieśmy się do samego paska. Za co zatem odpowiada ten element naszego samochodu? Tak oto paski są odpowiedzialne za synchronizację wałka rozrządu i wału korbowego, co umożliwia otwieranie i zamykanie zaworów silnika. Ma to miejsce podczas pracy umieszczonych w cylindrach tłoków. Dzięki temu do cylindrów dostarczana jest mieszanka paliwowo-powietrzna, która w następnej kolejności zostaje wykorzystana, przy jednoczesnym usunięciu z cylindrów produktów reakcji spalania. Zauważmy tutaj, że gdyby nie rozrząd, tłoki uderzałyby w zawory, co doprowadziłoby do ich uszkodzenia.
Czynniki decydujące o wymianie paska rozrządu
Dostępne na rynku paski wykonywane są dziś między innymi z niezwykle wytrzymałego kevlaru. Mimo wszystko niezależnie od materiału pasek jest narażony na wiele różnych czynników prowadzących do jego zużycia. Zalicza się do nich między innymi zanieczyszczenia czy uszkodzenia mechaniczne. Skoro jego awaria może poważnie uszkodzić silnik wymianę paska potraktować trzeba poważnie.
Większość bierze tutaj pod uwagę zalecenia producentów. W zależności od dostawcy podają oni, że paski wymieniać trzeba co 100 – 200 tys. km. Nie zawsze warto jednak kierować się tylko tymi zaleceniami. Decydujące są tu również poszczególne czynniki.
Takim jest styl jazdy. Zachodzi poważna różnica pomiędzy kierowcą, który porusza się samochodem sporadycznie i jeździ spokojnie a kierowcą jeżdżącym agresywnie. W sytuacji, kiedy jazda jest intensywna, obciążenia są zdecydowanie większe niż przy spokojnym stylu jazdy. Nie trudno się domyślić, że wpływa to również na kondycję paska rozrządu.
Zauważmy tu jednak, że narażony na zużycie jest również pasek w tych samochodach, które eksploatowane są “od święta”. Wszystko dlatego, że materiał, z którego są one wykonane, staje się słabszy. Jest to najlepszy przykład tego, że nie warto zwracać uwagi tylko na liczbę przejechanych kilometrów.
Istotny jest również wiek samochodu. Przy pojazdach starszych warto skrócić okres eksploatacji paska. Wielu mechaników zauważa, że czas ten skrócony powinien być nawet o 30 proc. w porównaniu z samochodami nowymi.
Wymiana rozrządu
Tak więc, kiedy wymienić pasek rozrządu? Jeśli weźmiemy wszystkie czynniki, które dotychczas wymieniliśmy wyraźnie widać, że jest to kwestia indywidualna. Na pewno wymienić trzeba go wówczas, kiedy:
- minął termin przydatności lub wskazany przez producenta przebieg
- na jego powierzchni znajdują się przetarcia bądź inne uszkodzenia
- pasek jest mocno zabrudzony
- kupiliśmy samochód używany
Zauważmy tu, że niekiedy wymienić trzeba nie tylko pasek, ale cały rozrząd. Wówczas wymianie podlegać może rolka prowadząca, uszczelniacze wałka rozrządu, ramię i rolka napinacza, uszczelki oraz pompa wody.
Objawy zużycia
Objawów zużycia paska rozrządu może być kilka. Najczęściej informują o tym piski generowane przez rolki napinaczy. Poza tym lampkę ostrzegawczą zapalić powinien również wyciek oleju, który ma miejsce w okolicach paska. To może skutkować jego osłabieniem, czego efektem będzie zerwanie.
Niekiedy jednak zdarza się, że pasek ulegnie zniszczeniu na skutek dostania się do układu ciała obcego. Co istotne, awarię można spowodować osobiście. Do jego zerwania może doprowadzić uruchamianie auta “na pych”.
Koszt
Na koniec odnieśmy się jeszcze do kosztów, jakie będziemy musieli ponieść, kiedy decydujemy się na wymianę paska rozrządu. Jednoznacznie ceny takiej operacji nie da się ustalić. Zależna jest ona bowiem od rodzaju silnika, wieku auta czy sposobu wymiany, gdyż wymieniać można cały rozrząd czy tylko niektóre jego elementy. Dodajmy również, że i same części mogą być oryginalne lub stanowić tylko ich zamienniki. Te pierwsze są stosunkowo drogie, a więc zamienniki stosuje się tu dość często. Nie ma w tym nic złego, chociaż trzeba pamiętać, aby były one odpowiedniej jakości.
Mechanicy przyjmują, że średni koszt takiej operacji biorąc pod uwagę wymianę całego rozrządu wraz z robocizną, wynosi od 700 do 1000 zł. Nawet 600 zł więcej zapłacić mogą posiadacze samochodów z silnikami Diesla. Pamiętajmy też, że przy wymianie rozrządu najlepiej wymienić również olej oraz pompę wody. Nawet wtedy, kiedy wydaje się, że wszystko z nią w porządku.
Podsumowanie
Skoro wiecie już, kiedy wymienić pasek rozrządu nie mamy wątpliwości, że będziecie rozważniejsi, nie czekając z tym do ostatniej chwili. Biorąc pod uwagę fakt, że większość z Polaków nabywa samochody “z drugiej ręki“ szczególnie ważne jest to po zakupie samochodu używanego, kiedy to nie mamy książki serwisowej czy przebieg samochodu jest wyzerowany.
Pamiętajcie, że wiele cennych informacji na temat pojazdu znajdziecie w raporcie VIN. Znajduje się w nim jego historia, dane techniczne oraz wyposażenie czy informacje o szkodach, kolizjach i wezwaniach serwisowych. Dodatkowo samochód taki zostaje również sprawdzony w bazie ewidencji kradzieżowych. Sam raport zamówić możecie za pośrednictwem strony autobaza.pl.