kiedy wymienić pasek rozrządu

W artykule przeczytasz

Wprawdzie dostarczane dziś na rynek przez producentów paski rozrządu są wykonywane z coraz to wytrzymalszych materiałów, to nie oznacza to jeszcze tego, że są one wieczne. Dlatego też kontrolować trzeba je w miarę regularnie. W innym wypadku awaria tego elementu może być przyczyną uszkodzenia istotnych części silnika wraz z jego głowicą. Możliwe jest też skrzywienie wałka rozrządu, zgięcie zaworów czy przedziurawienie tłoków. Niestety większość kierowców nie interesuje się paskiem i jeśli już decyduje się na jego wymianę i to tylko dlatego, że samochód przejechał na nim określoną liczbę kilometrów, co może grozić jego zerwaniem. W innym wypadku o pasku przypominamy sobie dopiero po jego awarii. Zastanówmy się więc dokładniej, kiedy wymienić pasek rozrządu.

Czym jest pasek rozrządu?

W pierwszej kolejności odnieśmy się do samego paska. Za co zatem odpowiada ten element naszego samochodu? Tak oto paski są odpowiedzialne za synchronizację wałka rozrządu i wału korbowego, co umożliwia otwieranie i zamykanie zaworów silnika. Ma to miejsce podczas pracy umieszczonych w cylindrach tłoków. Dzięki temu do cylindrów dostarczana jest mieszanka paliwowo-powietrzna, która w następnej kolejności zostaje wykorzystana, przy jednoczesnym usunięciu z cylindrów produktów reakcji spalania. Zauważmy tutaj, że gdyby nie rozrząd, tłoki uderzałyby w zawory, co doprowadziłoby do ich uszkodzenia.

Czynniki decydujące o wymianie paska rozrządu

Dostępne na rynku paski wykonywane są dziś między innymi z niezwykle wytrzymałego kevlaru. Mimo wszystko niezależnie od materiału pasek jest narażony na wiele różnych czynników prowadzących do jego zużycia. Zalicza się do nich między innymi zanieczyszczenia czy uszkodzenia mechaniczne. Skoro jego awaria może poważnie uszkodzić silnik wymianę paska potraktować trzeba poważnie.

Większość bierze tutaj pod uwagę zalecenia producentów. W zależności od dostawcy podają oni, że paski wymieniać trzeba co 100 – 200 tys. km. Nie zawsze warto jednak kierować się tylko tymi zaleceniami. Decydujące są tu również poszczególne czynniki.

Takim jest styl jazdy. Zachodzi poważna różnica pomiędzy kierowcą, który porusza się samochodem sporadycznie i jeździ spokojnie a kierowcą jeżdżącym agresywnie. W sytuacji, kiedy jazda jest intensywna, obciążenia są zdecydowanie większe niż przy spokojnym stylu jazdy. Nie trudno się domyślić, że wpływa to również na kondycję paska rozrządu.

Zauważmy tu jednak, że narażony na zużycie jest również pasek w tych samochodach, które eksploatowane są od święta”. Wszystko dlatego, że materiał, z którego są one wykonane, staje się słabszy. Jest to najlepszy przykład tego, że nie warto zwracać uwagi tylko na liczbę przejechanych kilometrów.

Istotny jest również wiek samochodu. Przy pojazdach starszych warto skrócić okres eksploatacji paska. Wielu mechaników zauważa, że czas ten skrócony powinien być nawet o 30 proc. w porównaniu z samochodami nowymi.

Wymiana rozrządu

Tak więc, kiedy wymienić pasek rozrządu? Jeśli weźmiemy wszystkie czynniki, które dotychczas wymieniliśmy wyraźnie widać, że jest to kwestia indywidualna. Na pewno wymienić trzeba go wówczas, kiedy:

  • minął termin przydatności lub wskazany przez producenta przebieg
  • na jego powierzchni znajdują się przetarcia bądź inne uszkodzenia
  • pasek jest mocno zabrudzony
  • kupiliśmy samochód używany

Zauważmy tu, że niekiedy wymienić trzeba nie tylko pasek, ale cały rozrząd. Wówczas wymianie podlegać może rolka prowadząca, uszczelniacze wałka rozrządu, ramię i rolka napinacza, uszczelki oraz pompa wody.

Objawy zużycia

Objawów zużycia paska rozrządu może być kilka. Najczęściej informują o tym piski generowane przez rolki napinaczy. Poza tym lampkę ostrzegawczą zapalić powinien również wyciek oleju, który ma miejsce w okolicach paska. To może skutkować jego osłabieniem, czego efektem będzie zerwanie.

Niekiedy jednak zdarza się, że pasek ulegnie zniszczeniu na skutek dostania się do układu ciała obcego. Co istotne, awarię można spowodować osobiście. Do jego zerwania może doprowadzić uruchamianie auta na pych”.

Koszt

Na koniec odnieśmy się jeszcze do kosztów, jakie będziemy musieli ponieść, kiedy decydujemy się na wymianę paska rozrządu. Jednoznacznie ceny takiej operacji nie da się ustalić. Zależna jest ona bowiem od rodzaju silnika, wieku auta czy sposobu wymiany, gdyż wymieniać można cały rozrząd czy tylko niektóre jego elementy. Dodajmy również, że i same części mogą być oryginalne lub stanowić tylko ich zamienniki. Te pierwsze są stosunkowo drogie, a więc zamienniki stosuje się tu dość często. Nie ma w tym nic złego, chociaż trzeba pamiętać, aby były one odpowiedniej jakości.

Mechanicy przyjmują, że średni koszt takiej operacji biorąc pod uwagę wymianę całego rozrządu wraz z robocizną, wynosi od 700 do 1000 zł. Nawet 600 zł więcej zapłacić mogą posiadacze samochodów z silnikami Diesla. Pamiętajmy też, że przy wymianie rozrządu najlepiej wymienić również olej oraz pompę wody. Nawet wtedy, kiedy wydaje się, że wszystko z nią w porządku.

Podsumowanie

Skoro wiecie już, kiedy wymienić pasek rozrządu nie mamy wątpliwości, że będziecie rozważniejsi, nie czekając z tym do ostatniej chwili. Biorąc pod uwagę fakt, że większość z Polaków nabywa samochody z drugiej ręki szczególnie ważne jest to po zakupie samochodu używanego, kiedy to nie mamy książki serwisowej czy przebieg samochodu jest wyzerowany.

Pamiętajcie, że wiele cennych informacji na temat pojazdu znajdziecie w raporcie VIN. Znajduje się w nim jego historia, dane techniczne oraz wyposażenie czy informacje o szkodach, kolizjach i wezwaniach serwisowych. Dodatkowo samochód taki zostaje również sprawdzony w bazie ewidencji kradzieżowych. Sam raport zamówić możecie za pośrednictwem strony autobaza.pl.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 4 Średnio: 2]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

silnik mild hybrid suzuki swift

16V

Definicja silnika 16V W motoryzacji jako 16V oznacza się silnik spalinowy 4-cylindrowy, który posiada po

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.