Bez wątpienia silniki trzycylindrowe — przynajmniej na początku — nie podobały się kierowcom. Wielu z nich miało wrażenie, że te motory pracują znacznie inaczej niż wersje o dwóch cylindrach. Ponadto problemem był hałas. Wprawdzie ustępował on po osiągnięciu odpowiedniej prędkości obrotowej, ale niesmak pozostawał. Czy silniki trzycylindrowe opinie mają tylko i wyłącznie negatywne?
Nowoczesna technologia
Silniki trzycylindrowe, o ile osiągnęły odpowiednią prędkość obrotową, pozwalały na wykorzystywanie pełnej mocy jednostki napędowej. Jednak silniki o trzech cylindrach powstały po to, aby zapewnić ludziom poczucie komfortu, choć nie zawsze się to udawało.
Zacząć warto od tego, że w dużej mierze zostały one wyposażone w turbo i bezpośredni wtrysk paliwa. Jednocześnie w silnikach zastosowano inne nowoczesne technologie, na przykład czterozaworową głowicę, obok której wyróżnić można kolektor wylotowy, pozwalający na szybsze uzyskanie optymalnej temperatury pracy silnika. Nie można przy tym zapomnieć, że stosowano tu zasadę downsizingu, o czym więcej w artykule “Jak oszczędzać paliwo?“. Celem takiego rozwiązania było zmniejszenie zużycia paliwa, a przy tym ograniczenie emisji CO2.
Wady i zalety silników trzycylindrowych
Silniki trzycylindrowe mają swoje wady. Przede wszystkim należy wziąć pod uwagę, że pracują one dość głośno. Ponadto trudno mówić tutaj o pełnym komforcie jazdy. Oczywiście nie należy zapominać, że silniki o trzech cylindrach nie pasują do każdego modelu auta, w związku z tym mają spore ograniczenia. Sprawdzą się na przykład w Citroenie C3, VW Polo, Skodzie Octavii, Peugeocie 3008. Rzecz jasna nie jest tak, że każda jednostka musi pracować, jak pozwala na to jej konstrukcja. Różny jest też komfort jazdy, który zależy od umiejętności kierowcy, jak i prowadzenia samochodu.
Wbrew temu, co twierdzi wielu kierowców, silniki trzycylindrowe mają również sporo zalet. Przede wszystkim pozwalają na oszczędną jazdę, emitują również mniej szkodliwych związków do środowiska. Poza tym silniki trzycylindrowe to szybkie uzyskanie optymalnej temperatury pracy jednostki napędowej i natychmiastowe przyspieszenie.
Zalety tyczą się niemal tylko jednostek z turbiną i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Zapewnia on bowiem jednolite i dokładne rozprowadzenie mieszanki powietrzno-paliwowej w komorze spalania. Dzięki temu auta zyskiwały na wydajności, poza tym to bardziej linearny wykres mocy, bez skoków przy przyspieszaniu.
Gorzej jest w silnikach bez turbo. Wówczas, do momentu osiągnięcia przynajmniej 1500 obrotów na minutę, silnik pracuje mało komfortowo. Wprawdzie obecnie konstruktorom udało się zredukować masy ruchome układu korbowego, a silniki o trzech cylindrach są znacznie lepsze niż dwadzieścia lat temu, kultura ich pracy nadal stanowi dużą różnicę, jeżeli porównać ją z motorami czterocylindrowymi. Całe szczęście, że silniki bez turbiny znajdują się tylko w autach segmentu A oraz najtańszych pojazdach segmentu B.
Silniki trzycylindrowe — opinie kierowców
Silniki trzycylindrowe opinie mają bardzo różne. Najważniejsze, aby nie tylko sugerować się opiniami innych, ale osobiści wyrobić sobie zdanie na ich temat, testując je w samochodzie. Na pewno są to silniki przystosowane do pracy w mniejszych autach, gdyż stosowanie ich w większych pojazdach nie ma sensu. Wówczas poruszanie się samochodem nie będzie zbyt ekonomiczne. Pojazd jest też nieszczególnie dynamiczny.
Same opinie dotyczące silników trzycylindrowych, na przykład w Citroenie C3, wskazują na zbyt hałaśliwą pracę. Jednocześnie podkreślają dobre przyspieszenie i długą żywotność jednostki napędowej, co również nie jest bez znaczenia. Z kolei silniki trzycylindrowe będące na wyposażeniu VW Polo zbierają złe opinie jedynie za głośną pracę przy uruchamianiu. Natomiast kierowcy zasiadający za kierownicą Octavii zwracają uwagę na małe zużycie paliwa, przeciwnie jak w Peugeocie 3008. Tutaj spalanie w cyklu miejskim jest wysokie, ale satysfakcjonuje dynamika w dłuższych trasach.
Wydaje się więc, że silniki o trzech cylindrach są dobrym wyborem, zwłaszcza wersje z turbiną. Z reguły są oszczędne i mają niezłe przyspieszenie. Oczywiście o ile nie są to specjalnie awaryjne jednostki i nie mają usterek fabrycznych, które zweryfikować pozwala m.in. raport VIN.