Jakie są silniki trzycylindrowe?

W artykule przeczytasz

Bez wątpienia silniki trzycylindrowe — przynajmniej na początku — nie podobały się kierowcom. Wielu z nich miało wrażenie, że te motory pracują znacznie inaczej niż wersje o dwóch cylindrach. Ponadto problemem był hałas. Wprawdzie ustępował on po osiągnięciu odpowiedniej prędkości obrotowej, ale niesmak pozostawał. Czy silniki trzycylindrowe opinie mają tylko i wyłącznie negatywne?

Nowoczesna technologia

Silniki trzycylindrowe, o ile osiągnęły odpowiednią prędkość obrotową, pozwalały na wykorzystywanie pełnej mocy jednostki napędowej. Jednak silniki o trzech cylindrach powstały po to, aby zapewnić ludziom poczucie komfortu, choć nie zawsze się to udawało.

Zacząć warto od tego, że w dużej mierze zostały one wyposażone w turbo i bezpośredni wtrysk paliwa. Jednocześnie w silnikach zastosowano inne nowoczesne technologie, na przykład czterozaworową głowicę, obok której wyróżnić można kolektor wylotowy, pozwalający na szybsze uzyskanie optymalnej temperatury pracy silnika. Nie można przy tym zapomnieć, że stosowano tu zasadę downsizingu, o czym więcej w artykule Jak oszczędzać paliwo?“. Celem takiego rozwiązania było zmniejszenie zużycia paliwa, a przy tym ograniczenie emisji CO2.

Wady i zalety silników trzycylindrowych

Silniki trzycylindrowe mają swoje wady. Przede wszystkim należy wziąć pod uwagę, że pracują one dość głośno. Ponadto trudno mówić tutaj o pełnym komforcie jazdy. Oczywiście nie należy zapominać, że silniki o trzech cylindrach nie pasują do każdego modelu auta, w związku z tym mają spore ograniczenia. Sprawdzą się na przykład w Citroenie C3, VW Polo, Skodzie Octavii, Peugeocie 3008. Rzecz jasna nie jest tak, że każda jednostka musi pracować, jak pozwala na to jej konstrukcja. Różny jest też komfort jazdy, który zależy od umiejętności kierowcy, jak i prowadzenia samochodu.

Wbrew temu, co twierdzi wielu kierowców, silniki trzycylindrowe mają również sporo zalet. Przede wszystkim pozwalają na oszczędną jazdę, emitują również mniej szkodliwych związków do środowiska. Poza tym silniki trzycylindrowe to szybkie uzyskanie optymalnej temperatury pracy jednostki napędowej i natychmiastowe przyspieszenie.

Zalety tyczą się niemal tylko jednostek z turbiną i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Zapewnia on bowiem jednolite i dokładne rozprowadzenie mieszanki powietrzno-paliwowej w komorze spalania. Dzięki temu auta zyskiwały na wydajności, poza tym to bardziej linearny wykres mocy, bez skoków przy przyspieszaniu.

Gorzej jest w silnikach bez turbo. Wówczas, do momentu osiągnięcia przynajmniej 1500 obrotów na minutę, silnik pracuje mało komfortowo. Wprawdzie obecnie konstruktorom udało się zredukować masy ruchome układu korbowego, a silniki o trzech cylindrach są znacznie lepsze niż dwadzieścia lat temu, kultura ich pracy nadal stanowi dużą różnicę, jeżeli porównać ją z motorami czterocylindrowymi. Całe szczęście, że silniki bez turbiny znajdują się tylko w autach segmentu A oraz najtańszych pojazdach segmentu B.

Silniki trzycylindrowe — opinie kierowców

Silniki trzycylindrowe opinie mają bardzo różne. Najważniejsze, aby nie tylko sugerować się opiniami innych, ale osobiści wyrobić sobie zdanie na ich temat, testując je w samochodzie. Na pewno są to silniki przystosowane do pracy w mniejszych autach, gdyż stosowanie ich w większych pojazdach nie ma sensu. Wówczas poruszanie się samochodem nie będzie zbyt ekonomiczne. Pojazd jest też nieszczególnie dynamiczny.

Same opinie dotyczące silników trzycylindrowych, na przykład w Citroenie C3, wskazują na zbyt hałaśliwą pracę. Jednocześnie podkreślają dobre przyspieszenie i długą żywotność jednostki napędowej, co również nie jest bez znaczenia. Z kolei silniki trzycylindrowe będące na wyposażeniu VW Polo zbierają złe opinie jedynie za głośną pracę przy uruchamianiu. Natomiast kierowcy zasiadający za kierownicą Octavii zwracają uwagę na małe zużycie paliwa, przeciwnie jak w Peugeocie 3008. Tutaj spalanie w cyklu miejskim jest wysokie, ale satysfakcjonuje dynamika w dłuższych trasach.

Wydaje się więc, że silniki o trzech cylindrach są dobrym wyborem, zwłaszcza wersje z turbiną. Z reguły są oszczędne i mają niezłe przyspieszenie. Oczywiście o ile nie są to specjalnie awaryjne jednostki i nie mają usterek fabrycznych, które zweryfikować pozwala m.in. raport VIN.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 64 Średnio: 3.7]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.