Skoda Roomster opinie wśród kierowców ma pochlebne. Jako samochód osobowo-dostawczy typu kombivan segmentu B jest autem praktycznym o futurystycznym kształcie. Jakie inne zalety ma Skoda Roomster produkowana w latach 2006 – 2015?
Historia Skody Roomster
Skoda Roomster to pojazd, który po raz pierwszy zaprezentowano w 2003 roku na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie. Wersja produkcyjna pojawiła się trzy lata później, a pojazd z taśm produkcyjnych zjeżdżał do 2015 roku, będąc produkowanym w dwóch fabrykach w Czechach i jednej na Ukrainie. Jak wskazywaliśmy, Skoda Roomster opinie ma na tyle pochlebne, że dla wielu rodzin będzie to ciekawy wybór na używanego i bezpiecznego kombivana, który w testach Euro NCAP zgarnął maksymalną notę pięciu gwiazdek.
Największą zaletą auta jest praktyczność, ale nie sposób nie zauważyć futurystycznego kształtu. Uroku nadają mu również duże przeszklenie oraz drzwi z klamkami ukrytymi na pionowej listwie. Dodajmy też, że pojazd zbudowano na płycie podłogowej modelu PQ34, znanej między innymi ze Skody Octavia I, Audi TT I i Volkswagena Golfa IV, w swojej historii przeszedł dwie zmiany stylistyczne.
Pierwszy face lifting miał miejsce w 2010 roku, kiedy zmodernizowano atrapę chłodnicy i przedni zderzak, a dodatkowo postawiono na większe reflektory. Dodatkowo poszerzono paletę lakierów i felg, zmodernizowano deskę rozdzielczą oraz dokonano zmian w palecie jednostek napędowych. W 2013 roku poza nowym logo marki zmiany dotknęły dźwignię zmiany biegów czy koło kierownicy.
Przestronne wnętrze
Skoda Roomster to przede wszystkim funkcjonalność. Tylne fotele składają się w proporcji 40:20:40, dodatkowo są przesuwane, łatwe w demontażu i mają pochylane oparcie. Pojemny jest też bagażnik, który ma od 480 do 1810 l pojemności. Nieźle jest też pod kątem miejsca dla pasażerów siedzących na tylnej kanapie. Korzystać mogą oni z tzw. efektu sali kinowej. Uzyskano go dzięki wyżej ustawionym siedzeniom, wysoko zarysowanej linii dachu i nisko ustawionej linii okien.
Skoda Roomster to również wcale nie najgorsze wyposażenie. W podstawowej wersji Active egzemplarz wyposażony jest m.in. w dwie poduszki powietrzne, ABS, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka czy elektrycznie sterowane przednie szyby. Inne opcje wyposażenia to wersje Ambition, Fresh oraz Elegance.
Skoda Roomster — opinie o silnikach
Skoda Roomster to również szeroka paleta silników benzynowych i wysokoprężnych. Najsłabszym benzyniakiem jest 3-cylindrowy motor 1.2 HTP, ale 69-konny silnik jest zbyt słaby, aby efektywnie rozpędzać kombinava. Poza tym jest też hałaśliwy, paliwożerny, spala duże ilości oleju i nie jest ideałem pod kątem bezawaryjności. Z uwagi na małą misę poziom oleju szybko spada, co ma przełożenie na stan napinacza łańcucha rozrządu i samego łańcucha. Psują się także cewki zapłonowe, a i znane przypadki wypalenia gniazd zaworowych.
Lepszym wyborem będą silniki benzynowe 1.4 MPI (86 KM) i 1.6 16v (105 KM), które nie są szczególnie dynamiczne, ale oferują ją na przyzwoitym poziomie. Wprawdzie w cyklu miejskim z tymi silnikami pod maską Skoda Roomster spalanie ma na poziomie nawet 9 l na 100 km, można je połączyć z zasilaniem LPG. Co więcej, są to motory o większej bezawaryjności, choć nie są wolne od usterek. W silniku 1.4 MPI zdarzają się problemy z modułem zapłonowym, z kolei w motorze 1.6 16v z cewkami zapłonowymi i przepustnicą.
Podczas face liftingu w 2010 roku do palety silnikowej Skody Roomster dołączył benzyniak 1.2 TSI. To 4-cylindrowa konstrukcja z 8-zaworową głowicą, z bezpośrednim wtryskiem paliwa i doładowaniem, o mocy 86 lub 105 KM. Niestety, mimo iż silnik potrafi być oszczędny, naraża na poważne wydatki. Motor z serii EA111 ma problemy z łańcuchem rozrządu, który wielokrotnie nie wytrzymuje nawet 100 tys. km, podczas kiedy jego wymiana pochłania do 1,5 tys. zł. Poza tym psuje się napinacz, a niczym rzadkim nie są przypadki przedwczesnego zużycia turbosprężarki.
Diesle w ofercie Skody Roomster
W przypadku diesli początkowo w ofercie był silnik 1.4 TDI. To 3-cylindrowy diesel o mocy 70 lub 80 koni mechanicznych, który miewa usterki dotyczące pojawienia się luzu osiowego na wale korbowym. Zdarzają się też przypadki zatarcia turbosprężarki. Po stronie zalet należy umieścić niskie spalanie. W warunkach jazdy miejskiej ropniak spala poniżej 6 l oleju na 100 km. W ofercie był też 105-konny diesel 1.9 TDI. To silnik wystarczająco dynamiczny, w zasadzie bezawaryjny i oszczędny. Motor spala do 5 l/100 km i bez większych awarii jest w stanie pokonać nawet 300 000 km.
Paleta diesli została unowocześniona w 2010 roku, kiedy do oferty wprowadzono motory 1.2 TDI R3 i 1.6 TDI. Obydwa diesle oferują wtrysk typu common rail, mają dobrą kulturę pracy i są trwałe, aczkolwiek wrażliwe na jakość paliwa. Przy regularnym serwisowaniu i stosowaniu wysokiej jakości oleju napędowego są w stanie bez awarii pokonać przeszło 300 tys. km.
Skoda Roomster — dane techniczne
Skoda Roomster korzysta z klasycznej konstrukcji zawieszenia, gdzie przednie koła pracują z wykorzystaniem kolumn McPhersona, a z tyłu występuje belka skrętna. Jako pierwsze zużywają się tuleje przednich wahaczy oraz drążki stabilizatora. Sama Skoda Roomster jest również łatwa w prowadzeniu, pewnie pokonując zakręty i gwarantując stabilność podczas jazdy przy wyższych prędkościach. Pewnym mankamentem jest dość głośne resorowanie. Ponadto zawodzi układ elektryczny, na przykład w formie awarii centralnego zamka, elektryki szyb czy czujników cofania i ABS. Innym problemem są odpadające uszczelki drzwi. Co ważne, części zamienne są tanie w zakupie, podobnie jak same naprawy.
Sytuacja na rynku wtórnym
Używana Skoda Roomster nie jest szczególnie droga. To normalne, ponieważ nowa Skoda Roomster ceny miała umiarkowane, w wersji bazowej kosztując niespełna 44 tys. zł. Dziś egzemplarz z rynku wtórnego nabyć można nawet poniżej 10 000 zł, aczkolwiek najczęściej to samochody z awaryjnym dieslem 1.4 TDI pod maską i dużym przebiegiem kilometrów. Na egzemplarz z rozsądnym przebiegiem wydać trzeba w okolicach 17 tys. zł. Z kolei za auto z końca produkcji zapłacić nawet 30 000 zł.
Oczywiście niezależnie od ceny, przed finalizacją umowy kupna-sprzedaży, którą szczegółach opisuje artykuł pt. “Umowa kupna-sprzedaży samochodu w pigułce“, egzemplarz należy prześwietlić pod kątem stanu technicznego. Pomoże w tym przegląd w niezależnym warsztacie, a także jazda próbna. Jednak jeszcze wcześniej, najlepiej na etapie przeglądania ogłoszeń sprzedaży, każdy egzemplarz można zweryfikować przez numer VIN.
Pomocnym narzędziem jest Raport Historii Pojazdu, który zawiera w sobie wiele interesujących z punktu widzenia nabywcy danych. Są to m.in. dane techniczne, fabryczne wyposażenie, informacje o szkodach i kolizjach, chronologiczna historia pojazdu, sprawdzenie w bazach kradzionych pojazdów, informacje o wezwaniach serwisowych czy archiwalne zdjęcia pojazdu.