Jaka jest Skoda Roomster?

W artykule przeczytasz

Skoda Roomster opinie wśród kierowców ma pochlebne. Jako samochód osobowo-dostawczy typu kombivan segmentu B jest autem praktycznym o futurystycznym kształcie. Jakie inne zalety ma Skoda Roomster produkowana w latach 2006 – 2015?

Historia Skody Roomster

Skoda Roomster to pojazd, który po raz pierwszy zaprezentowano w 2003 roku na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie. Wersja produkcyjna pojawiła się trzy lata później, a pojazd z taśm produkcyjnych zjeżdżał do 2015 roku, będąc produkowanym w dwóch fabrykach w Czechach i jednej na Ukrainie. Jak wskazywaliśmy, Skoda Roomster opinie ma na tyle pochlebne, że dla wielu rodzin będzie to ciekawy wybór na używanego i bezpiecznego kombivana, który w testach Euro NCAP zgarnął maksymalną notę pięciu gwiazdek.

Największą zaletą auta jest praktyczność, ale nie sposób nie zauważyć futurystycznego kształtu. Uroku nadają mu również duże przeszklenie oraz drzwi z klamkami ukrytymi na pionowej listwie. Dodajmy też, że pojazd zbudowano na płycie podłogowej modelu PQ34, znanej między innymi ze Skody Octavia I, Audi TT I i Volkswagena Golfa IV, w swojej historii przeszedł dwie zmiany stylistyczne.

Skoda Roomster po liftingu
Skoda Roomster po liftingu

Pierwszy face lifting miał miejsce w 2010 roku, kiedy zmodernizowano atrapę chłodnicy i przedni zderzak, a dodatkowo postawiono na większe reflektory. Dodatkowo poszerzono paletę lakierów i felg, zmodernizowano deskę rozdzielczą oraz dokonano zmian w palecie jednostek napędowych. W 2013 roku poza nowym logo marki zmiany dotknęły dźwignię zmiany biegów czy koło kierownicy.

Przestronne wnętrze

Skoda Roomster to przede wszystkim funkcjonalność. Tylne fotele składają się w proporcji 40:20:40, dodatkowo są przesuwane, łatwe w demontażu i mają pochylane oparcie. Pojemny jest też bagażnik, który ma od 480 do 1810 l pojemności. Nieźle jest też pod kątem miejsca dla pasażerów siedzących na tylnej kanapie. Korzystać mogą oni z tzw. efektu sali kinowej. Uzyskano go dzięki wyżej ustawionym siedzeniom, wysoko zarysowanej linii dachu i nisko ustawionej linii okien.

Skoda Roomster to również wcale nie najgorsze wyposażenie. W podstawowej wersji Active egzemplarz wyposażony jest m.in. w dwie poduszki powietrzne, ABS, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka czy elektrycznie sterowane przednie szyby. Inne opcje wyposażenia to wersje Ambition, Fresh oraz Elegance.

Skoda Roomster — opinie o silnikach

Skoda Roomster to również szeroka paleta silników benzynowych i wysokoprężnych. Najsłabszym benzyniakiem jest 3-cylindrowy motor 1.2 HTP, ale 69-konny silnik jest zbyt słaby, aby efektywnie rozpędzać kombinava. Poza tym jest też hałaśliwy, paliwożerny, spala duże ilości oleju i nie jest ideałem pod kątem bezawaryjności. Z uwagi na małą misę poziom oleju szybko spada, co ma przełożenie na stan napinacza łańcucha rozrządu i samego łańcucha. Psują się także cewki zapłonowe, a i znane przypadki wypalenia gniazd zaworowych.

Lepszym wyborem będą silniki benzynowe 1.4 MPI (86 KM) i 1.6 16v (105 KM), które nie są szczególnie dynamiczne, ale oferują ją na przyzwoitym poziomie. Wprawdzie w cyklu miejskim z tymi silnikami pod maską Skoda Roomster spalanie ma na poziomie nawet 9 l na 100 km, można je połączyć z zasilaniem LPG. Co więcej, są to motory o większej bezawaryjności, choć nie są wolne od usterek. W silniku 1.4 MPI zdarzają się problemy z modułem zapłonowym, z kolei w motorze 1.6 16v z cewkami zapłonowymi i przepustnicą.

Podczas face liftingu w 2010 roku do palety silnikowej Skody Roomster dołączył benzyniak 1.2 TSI. To 4-cylindrowa konstrukcja z 8-zaworową głowicą, z bezpośrednim wtryskiem paliwa i doładowaniem, o mocy 86 lub 105 KM. Niestety, mimo iż silnik potrafi być oszczędny, naraża na poważne wydatki. Motor z serii EA111 ma problemy z łańcuchem rozrządu, który wielokrotnie nie wytrzymuje nawet 100 tys. km, podczas kiedy jego wymiana pochłania do 1,5 tys. zł. Poza tym psuje się napinacz, a niczym rzadkim nie są przypadki przedwczesnego zużycia turbosprężarki.

Diesle w ofercie Skody Roomster

W przypadku diesli początkowo w ofercie był silnik 1.4 TDI. To 3-cylindrowy diesel o mocy 70 lub 80 koni mechanicznych, który miewa usterki dotyczące pojawienia się luzu osiowego na wale korbowym. Zdarzają się też przypadki zatarcia turbosprężarki. Po stronie zalet należy umieścić niskie spalanie. W warunkach jazdy miejskiej ropniak spala poniżej 6 l oleju na 100 km. W ofercie był też 105-konny diesel 1.9 TDI. To silnik wystarczająco dynamiczny, w zasadzie bezawaryjny i oszczędny. Motor spala do 5 l/100 km i bez większych awarii jest w stanie pokonać nawet 300 000 km.

Paleta diesli została unowocześniona w 2010 roku, kiedy do oferty wprowadzono motory 1.2 TDI R3 i 1.6 TDI. Obydwa diesle oferują wtrysk typu common rail, mają dobrą kulturę pracy i są trwałe, aczkolwiek wrażliwe na jakość paliwa. Przy regularnym serwisowaniu i stosowaniu wysokiej jakości oleju napędowego są w stanie bez awarii pokonać przeszło 300 tys. km.

Skoda Roomster — dane techniczne

Dane techniczne Skody Roomster
Dane techniczne Skody Roomster

Skoda Roomster korzysta z klasycznej konstrukcji zawieszenia, gdzie przednie koła pracują z wykorzystaniem kolumn McPhersona, a z tyłu występuje belka skrętna. Jako pierwsze zużywają się tuleje przednich wahaczy oraz drążki stabilizatora. Sama Skoda Roomster jest również łatwa w prowadzeniu, pewnie pokonując zakręty i gwarantując stabilność podczas jazdy przy wyższych prędkościach. Pewnym mankamentem jest dość głośne resorowanie. Ponadto zawodzi układ elektryczny, na przykład w formie awarii centralnego zamka, elektryki szyb czy czujników cofania i ABS. Innym problemem są odpadające uszczelki drzwi. Co ważne, części zamienne są tanie w zakupie, podobnie jak same naprawy.

Sytuacja na rynku wtórnym

Używana Skoda Roomster nie jest szczególnie droga. To normalne, ponieważ nowa Skoda Roomster ceny miała umiarkowane, w wersji bazowej kosztując niespełna 44 tys. zł. Dziś egzemplarz z rynku wtórnego nabyć można nawet poniżej 10 000 zł, aczkolwiek najczęściej to samochody z awaryjnym dieslem 1.4 TDI pod maską i dużym przebiegiem kilometrów. Na egzemplarz z rozsądnym przebiegiem wydać trzeba w okolicach 17 tys. zł. Z kolei za auto z końca produkcji zapłacić nawet 30 000 zł.

Tył Skody Roomster
Tył Skody Roomster

Oczywiście niezależnie od ceny, przed finalizacją umowy kupna-sprzedaży, którą szczegółach opisuje artykuł pt. Umowa kupna-sprzedaży samochodu w pigułce, egzemplarz należy prześwietlić pod kątem stanu technicznego. Pomoże w tym przegląd w niezależnym warsztacie, a także jazda próbna. Jednak jeszcze wcześniej, najlepiej na etapie przeglądania ogłoszeń sprzedaży, każdy egzemplarz można zweryfikować przez numer VIN.

Pomocnym narzędziem jest Raport Historii Pojazdu, który zawiera w sobie wiele interesujących z punktu widzenia nabywcy danych. Są to m.in. dane techniczne, fabryczne wyposażenie, informacje o szkodach i kolizjach, chronologiczna historia pojazdu, sprawdzenie w bazach kradzionych pojazdów, informacje o wezwaniach serwisowych czy archiwalne zdjęcia pojazdu.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 13 Średnio: 3.9]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.