W roku 2017 sprowadzono do Polski 935 100 samochodów używanych. Widać wyraźnie, że skala importu w dalszym ciągu jest ogromna, choć jest to wynik najniższy od roku 2011. Niestety średni wiek importowanych samochodów jest wysoki i wynosi 11 lat i 10 miesięcy.
Spadek importu aut używanych
W roku 2016 do Polski ściągnięto aż 1 037 706 sztuk samochodów używanych. Oznacza to, że rok ubiegły (935 100 szt.) był pod tym względem o 9,1 proc. słabszy. Jak wspomnieliśmy, jest to najsłabszy wynik od roku 2011, kiedy to nad Wisłę trafiło 653 314 samochodów. Rekordowym był natomiast rok 2008. Wówczas zarejestrowano w Polsce 1 103 961 pojazdów używanych pochodzących z importu. Ten, mimo że spada, to nadal ma się dobrze. Do Polski w dalszym ciągu sprowadza się mnóstwo pojazdów używanych, o czym zresztą już pisaliśmy w artykule pt. “Używane samochody z zagranicy masowo trafiają do Polski“. Jak nie trudno się domyślić ściąga się przede wszystkim samochody osobowe. Dostawcze do 3,5 t to bowiem jedynie 7,2 proc. udziału całego importu.
Wiek importowanych samochodów
Niestety ściągane do Polski auta są dość stare. Średni wiek importowanych samochodów może przerazić, bo wynosi blisko 12 lat (11 lat i 10 miesięcy). Jeszcze starsze są samochody z silnikami benzynowymi. Te mają bowiem średnio trzynaście lat. Nieco młodsze natomiast auta z jednostkami wysokoprężnymi (10 lat i 4 miesiące). Warto w tym miejscu zauważyć, że 2,8 proc. importowanych aut to samochody z rocznika 1999. Być może to niewiele, ale niemal tyle samo stanowią auta wyprodukowane w roku 2014, a więc zdecydowanie młodsze (2,9 proc.).
Najpopularniejsze importowane roczniki w 2017 r.:
* 9 proc. importu – 2006 r.
* 8,8 proc. importu – 2007 r.
* 8,5 proc. importu – 2005 r.
* 8,2 proc. importu – 2008 r.
* 7,7 proc. importu – 2004 r.
Benzyna przed dieslem
Jak nie trudno się domyślić, większość zarejestrowanych pojazdów to samochody, które są zasilane silnikiem benzynowym. Stanowią one bowiem aż 60 proc. wszystkich importowanych aut, co potwierdza tylko, że spada zainteresowanie samochodami z silnikami wysokoprężnymi. Zmienić może to jednak ustawa, na której mocy niemieckie miasta będą mogły zakazać poruszania się dieslami niespełniającymi normy Euro 6. Bliżej sytuacji za naszą zachodnią granicą przyjrzeliśmy się w artykule “Używane diesle z Niemiec zaleją polski rynek“.
Biorąc z kolei pod uwagę moc silnika, to wśród Polaków zdecydowanych na import samochodu dominują pojazdy o małych silnikach. Blisko 50 proc. stanowią auta z silnikami o pojemności 1,6-2,0 l. Za nimi w rankingu są jeszcze mniejsze jednostki: 1,4-1,6 l (22,3 proc.) oraz 1,0-1,4 l (20,2 proc.).
Auta z Niemiec, Francji i Japonii
Znamy już średni wiek importowanych samochodów. Warto też zwrócić uwagę na ich pochodzenie. Polacy przede wszystkim ściągają samochody z Niemiec, bo ich udział w imporcie wynosi aż 42,1 proc. Kolejne miejsca w rankingu zajmują auta francuskie (16,9 proc.), japońskie (13,9 proc.), amerykańskie (9,3 proc.), włoskie (4,6 proc.), koreańskie (4,3 proc.), hiszpańskie (3,0 proc.), czeskie (2,3 proc.), szwedzkie (2,2 proc.), brytyjskie (0,7 proc.) czy rumuńskie (0,4 proc.).
Jak sprawdzić stan samochodu używanego?
Niezależnie od tego, jaki jest wiek importowanych samochodów, zawsze przed jego zakupem należy dokonać dokładnej weryfikacji takiego pojazdu. Jak tego dokonać? Dobrze jest, jeśli takiemu samochodowi przyjrzeć się może niezależny mechanik. Z pewnością mnóstwo informacji o takim samochodzie daje też Raport Historii Pojazdu, który zamówić można w serwisie autobaza.pl. Bazuje on na numerze VIN samochodu. W raporcie znajdują się m.in.:
* dane techniczne samochodu
* wyposażenie pojazdu
* informacje o szkodach i kolizjach
* chronologiczna historia pojazdu
* informacje o wezwaniach serwisowych
* archiwalne zdjęcia
* notatka z baz kradzieżowych
Podsumowanie
Widzimy więc, że w dalszym ciągu do Polski importuje się mnóstwo aut z Niemiec, Francji i innych krajów zachodnich. Nic też nie wskazuje na to, aby w najbliższym czasie miałoby się to zmienić. Może być ich jeszcze więcej, co zresztą potwierdzają statystyki z dwóch pierwszych miesięcy tego roku. Raport z importu aut w styczniu i lutym 2018 roku znajdziecie w artykule “Import aut używanych na początku 2018 roku“. Należy tylko mieć nadzieję, że zmieniać się na lepsze będzie średni wiek importowanych samochodów. Ściąganie samochodów, które mają na swoim koncie 10 lat i więcej na razie optymizmem napawać nie może.
Najpopularniejsze marki aut importowanych w roku 2017:
1. Volkswagen – 117 461 szt.
2. Opel – 105 744 szt.
3. Audi – 76 456 szt.
4. Ford – 71 589 szt.
5. Renault – 66 727 szt.
6. BMW – 52 973 szt.
7. Peugeot – 46 114 szt.
8. Citroen – 44 834 szt.
9. Mercedes – 38 361 szt.
10. Toyota – 37 288 szt.
Najpopularniejsze modele samochodów importowanych w roku 2017:
1. Audi A4 – 33 105 szt.
2. Volkswagen Golf – 31 585 szt.
3. Opel Astra – 29 929 szt.
4. Volkswagen Passat – 25 048 szt.
5. BMW serii 3 – 23 703 szt.
6. Audi A3 – 17 736 szt.
7. Opel Corsa – 16 896 szt.
8. Ford Focus – 16 684 szt.
9. Audi A6 – 16 023 szt.
10. Opel Zafira – 15 867 szt.