Kierowcy wraz z wiekiem są coraz bardziej odpowiedzialni. Nie w głowie im już brawura czy zwykła głupota. Faktem jest więc, że osoby w starszym wieku nie odmawiają sobie mobilności i zdolności do poruszania się własnym autem. Czy crossover segmentu C to odpowiedni samochód dla seniora?
Komfort i wygoda
Nie wolno uciec od kwestii wygody oraz komfortu, jaki niewątpliwie występuje przy poruszaniu się crossoverem ze znacznie wyżej posadowionymi fotelami. W klasycznych samochodach osobowych podłoga znajduje się dosyć nisko, przez co wsiadając i wysiadając, trzeba oprzeć się na jednej nodze, co przeciąża stawy. Takiego problemu nie ma w większych autach. Poza tym umieszczenie fotela wyżej ma też tę zaletę, że kierowca ma wówczas znacznie szersze pole widzenia. Widząc dalej do przodu, może szybciej zareagować i przygotować się do manewru, co zwłaszcza przy osobach starszych jest kluczowe. Czas ich reakcji na ogół jest bowiem wolniejszy.
Dodajmy też, że SUV z napędem na cztery koła to pojazd, który poradzi sobie nie tylko w mieście, ale i poza nim, dojeżdżając na ogródki działkowe czy na ulubione łowisko wędkarskie. Dodając do tego wyżej umieszczoną podłogę bagażnika, co zapobiegnie bólom kręgosłupa spowodowanym schylaniem, kiedy próbujemy coś z niego załadować, widać wyraźnie, że crossover to właściwy samochód dla seniora.
Wyższy poziom bezpieczeństwa
Starsi kierowcy mogą mieć problemy ze wzrokiem. Podkreślane jest to zresztą na tyle często, że powstał nawet pomysł corocznych badań dla osób po 60. roku życia, o czym wspominaliśmy w artykule pt. “Będą obowiązkowe badania dla starszych kierowców?“. Dodatkowo wolniejszy jest czas ich reakcji. Każdemu natomiast może przytrafić się słabszy dzień, co może skutkować zagapieniem, a tym samym poważnymi konsekwencjami. Ponadto winny może być nie tylko senior, ale i inni kierowcy na drodze. Z pewnością crossover jest tu znacznie bezpieczniejszy od klasycznych samochodów osobowych.
Poza tym kompaktowy SUV jest też bogaty w różne systemy, które poprawiają bezpieczeństwo. Mowa między innymi o systemie Front Assist ostrzegającym kierowcę, kiedy odległość jego pojazdu do samochodu przed nim gwałtownie się zmniejsza. Wówczas ostrzegany jest on sygnałem akustycznym i dźwiękowym. Jednocześnie komputer wykonuje krótkie hamowanie, przygotowując auto do awaryjnego hamowania i zwiększając ciśnienie w układzie hamulcowym. Jeśli kierowca nie zareaguje na czas, system sam zainicjuje hamowanie.
System Front Assist w niektórych SUV-ach zawierać może w sobie również funkcję City, wykonując awaryjne hamowanie przy mniejszych prędkościach w warunkach miejskich. Nawet jeśli dochodzi już do stłuczki, to następuje ona przy zdecydowanie mniejszej prędkości, dzięki czemu nie jest ona tak groźna. Co ciekawe funkcja ta zawierać może w sobie także zdolność rozpoznawania pieszych, których kierowca nie dostrzeże na czas.
Co ponadto? Odpowiedni samochód dla seniora powinien być też wyposażony w system Emergency Assist, który znaleźć można między innymi w pojazdach Volkswagena. Komputer ocenia tutaj wpływ kierowcy na układ kierowniczy oraz pedały gazu i hamulca. Jeśli przestaje on reagować, system ostrzega kierowcę szarpnięciami hamulców. Przy dalszym braku reakcji inicjuje on awaryjne hamowanie, podczas którego układ Lane Assist dba o to, aby samochód pozostał na tym samym pasie ruchu, a aktywny tempomat kontroluje odległość od pojazdu poprzedzającego. Dodatkowo system Emergency Assist włącza światła awaryjne oraz inicjuje drobne ruchy kierownicą, przeprowadzając hamowanie do zera.
Pomoc w parkowaniu
Odpowiedni samochód dla seniora z pewnością powinien mieć też systemy wspomagające parkowanie. Zwłaszcza w sytuacji, kiedy są to SUV-y. Ze względu na niewielkie miejsca parkingowe zaparkowanie takiego pojazdu niekiedy może być trudne. Pomocnym systemem jest tu Park Assist, który sam zaparkuje, ilość wolnego miejsca mierząc przy wykorzystaniu do tego czujników i upewniając się, że luka jest wystarczająca. Sprawdzi się on przy parkowaniu równoległym, ale także i prostopadłym.
Podczas takiego parkowania kierowca musi jedynie operować pedałami gazu i hamulca. Bez wątpienia pomaga to w parkowaniu i jednocześnie zmniejsza ryzyko uszkodzenia własnego samochodu. Szczególnie przy parkowaniu tyłem oraz w miejscach o gorszej widoczności czy przy małych odległościach pomiędzy kolejnymi pojazdami.
Widać więc wyraźnie, że SUV to odpowiedni samochód dla seniora, w którym czuć się on będzie komfortowo, a przy tym także pewnie i bezpiecznie. Niemniej jednak nabywając takie auto, a większość kierowców szuka go na rynku wtórnym, warto postawić na pojazdy psujące się najrzadziej. O tych, które usterkom ulegają zdecydowanie zbyt często, wspominaliśmy w artykule pt. “Najczęściej psujące się samochody“, gdzie odnieśliśmy się do rankingu brytyjskiego towarzystwa ubezpieczeniowego Warranty Direct.
Jednak ranking to jedno. Niezależnie od tego, jakie miejsce zajmuje w nim interesujący kierowcę pojazd, powinien on go dodatkowo zweryfikować. Najczęściej służy temu przegląd techniczny. Pełną historię wraz z informacjami o wezwaniach serwisowych czy stłuczkach przedstawia natomiast raport VIN do zamówienia w serwisie autobaza.pl. Poza tym znajdują się w nim informacje o wyposażeniu fabrycznym oraz dokładne dane techniczne, a nawet raport z baz kradzieżowych, który ukazuje, czy pojazd nie jest kradziony.