Nie jest żadną tajemnicą, że obecnie samochody są coraz bezpieczniejsze. Wyjeżdżając na drogę, uzbrojone są w wiele systemów i układów, które mają podnieść poziom bezpieczeństwa. Skoro tak przejrzyjmy systemy bezpieczeństwa w samochodzie. Które z nich są Wam znane, a o jakich dotąd nie słyszeliście?
ABS – Anti-Lock Braking System
To z pewnością najbardziej znany i najczęściej spotkany systemem w samochodach. Jak pewnie wielu doskonale zdaje sobie z tego sprawę, zadaniem tego systemu jest przeciwdziałanie blokowaniu kół podczas hamowania. Jest on niezbędny we wszystkich samochodach, które zostały sprzedane w Polsce od lipca 2006 roku.
Jego działanie jest stosunkowo proste. Istotną rolę odgrywają tutaj czujniki, które kontrolują obroty kół i zmniejszają siłę hamowania w przypadku tych kół, które obracają się wolniej. System ten jest przydatny, kiedy kierowca musi gwałtownie hamować, aby ominąć przeszkodę na drodze. ABS gwarantuje dobrą przyczepność, dzięki czemu taki manewr jest wówczas możliwy do wykonania.
ACC – Adaptive Cruise Control
Adaptive Cruise Control to w zasadzie tempomat, który reguluje prędkość samochodu, monitorując sytuację na drodze. Do zadań tego nowoczesnego tempomatu należy utrzymywanie bezpiecznego odstępu od poprzedzających aut. Prędkość auta ustawiona przez użytkownika wzrasta, kiedy droga przed samochodem jest wolna i maleje w sytuacji, kiedy samochód poruszający się przed nami hamuje.
AFL – Adaptive Forward Lighting
Ten system pomaga lepiej doświetlić zakręty. Możemy rozumieć go jako adaptacyjne światła przednie, które oświetlają zakręty. W zależności od rozwiązania wyróżniamy tu statyczne oraz dynamiczne doświetlanie zakrętów. Jeżeli jest to doświetlanie statyczne, samochód dysponuje dodatkowymi reflektorami skierowanymi w bok. Te załączają się w momencie skrętu kierownicą, a jednocześnie mogą pełnić rolę świateł przeciwmgielnych. Kiedy mówimy o doświetlaniu dynamicznym, główne światła podążają wraz z kierownicą. Niestety, mimo że są one sporą korzyścią, bo ułatwiają prowadzenie samochodu po zmroku, to jednak wiążą się z dość dużym wydatkiem.
ASR – Acceleration Slip Regulation
ASR lub jak kto woli ASC, TC czy TCS, to system, którego zadaniem jest zapobiegający poślizgowi kół odpowiadających za napęd w momencie ruszania. Koło jest blokowane, kiedy system wykryje jego buksowanie. Podobnie jak ESP system ten potrafi też zmniejszyć moc silnika. Warte dodania jest, że w nowych autach rolę tego systemu spełnia właśnie ESP.
BAS – Brake Assist System
Ten system określany też jako BA lub MBA to już natomiast wspieranie kierownicy podczas gwałtownego hamowania. System taki ciśnienie układu hamulcowego zwiększa w momencie, kiedy to czujnik odpowiadający za kontrolę szybkości wciskania pedału hamulca wykryje, że proces ten zachodzi zbyt szybko. Dzięki temu kierowca uzyskać może wyższą siłę hamowania. Dodajmy tutaj, że dodatkowo automatycznie włączają się też wówczas światła awaryjne. Pulsować mogą też światła stopu, których zadaniem jest ostrzeżenie innych kierowców, którzy zbliżają się z tyłu.
EBD – Electronic Brakeforce Distribution
EBD jest systemem, który dystrybuuje siłą hamowania na poszczególne koła, w celu niedoprowadzenia do poślizgu, zmiany toru jazdy czy utraty kontroli nad autem. Sprawdza się on w sytuacji, kiedy to kierowca jest zmuszony do hamowania na zakręcie. W starszych samochodach system ten to dodatek. W nowych natomiast jest już na standardowym ich wyposażeniu.
ESP – Electronic Stability Program
ESP z kolei odpowiada za stabilizację toru jazdy. Nie jest to jego jedyne oznaczenie. Poza tym określany jest też jako system ESC, VSA, DSC, VSC czy PSM. Electronic Stability Program to układ, którego zadaniem jest niedopuszczenie do poślizgów podczas pokonywania zakrętów. W sytuacji, kiedy system wyczuje poślizg, odpowiednie koła zostają zahamowane, dzięki czemu możliwy jest właściwy tor jazdy. Dodatkowo ESP niweluje również dodawanie gazu. Bez wątpienia to jeden z najważniejszych systemów w samochodach, które zwiększają bezpieczeństwo w trakcie jazdy.
Monitoring zmęczenia kierowcy
System ten robi wszystko, aby nie doprowadzić do zaśnięcia kierowcy. Czynniki wykrywają senność prowadzącego auto i ostrzegają przed tym sygnałem dźwiękowych oraz świetlnym.
Podsumowanie
Jak więc doskonale widzimy, systemy bezpieczeństwa w samochodzie są coraz liczniejsze i z pewnością inżynierowie odpowiedzialni za tworzenie aut ostatniego słowa w tym kontekście jeszcze nie powiedzieli. W związku z tym w najbliższych latach systemy bezpieczeństwa na pewno będą rozwijane. Mimo wszystko w dalszym ciągu ogromny wpływ na bezpieczeństwo na drodze ma sam kierowca. Rozwagi i rozsądku nie da się bowiem zastąpić żadnym, najlepszym nawet systemem.
Od lat liderem w dziedzinie bezpieczeństwa w samochodach jest Volvo Cars. Misją firmy jest sprawienie, aby żaden posiadacz nowego samochodu Volvo nigdy nie odniósł poważnych obrażeń ani nie poniósł śmierci w wypadku drogowym. Po wprowadzeniu przez Volvo 3-punktowego pasa bezpieczeństwa rozwiązanie to uratowało ponad milion istnień ludzkich. Dzięki nowym rozwiązaniom firma chce ocalić kolejny milion. Przeczytaj więcej o systemach bezpieczeństwa Volvo.