systemy bezpieczeństwa w samochodzie

W artykule przeczytasz

Nie jest żadną tajemnicą, że obecnie samochody są coraz bezpieczniejsze. Wyjeżdżając na drogę, uzbrojone są w wiele systemów i układów, które mają podnieść poziom bezpieczeństwa. Skoro tak przejrzyjmy systemy bezpieczeństwa w samochodzie. Które z nich są Wam znane, a o jakich dotąd nie słyszeliście?

ABS – Anti-Lock Braking System

To z pewnością najbardziej znany i najczęściej spotkany systemem w samochodach. Jak pewnie wielu doskonale zdaje sobie z tego sprawę, zadaniem tego systemu jest przeciwdziałanie blokowaniu kół podczas hamowania. Jest on niezbędny we wszystkich samochodach, które zostały sprzedane w Polsce od lipca 2006 roku.

Jego działanie jest stosunkowo proste. Istotną rolę odgrywają tutaj czujniki, które kontrolują obroty kół i zmniejszają siłę hamowania w przypadku tych kół, które obracają się wolniej. System ten jest przydatny, kiedy kierowca musi gwałtownie hamować, aby ominąć przeszkodę na drodze. ABS gwarantuje dobrą przyczepność, dzięki czemu taki manewr jest wówczas możliwy do wykonania.

ACC – Adaptive Cruise Control

Adaptive Cruise Control to w zasadzie tempomat, który reguluje prędkość samochodu, monitorując sytuację na drodze. Do zadań tego nowoczesnego tempomatu należy utrzymywanie bezpiecznego odstępu od poprzedzających aut. Prędkość auta ustawiona przez użytkownika wzrasta, kiedy droga przed samochodem jest wolna i maleje w sytuacji, kiedy samochód poruszający się przed nami hamuje.

AFL – Adaptive Forward Lighting

Ten system pomaga lepiej doświetlić zakręty. Możemy rozumieć go jako adaptacyjne światła przednie, które oświetlają zakręty. W zależności od rozwiązania wyróżniamy tu statyczne oraz dynamiczne doświetlanie zakrętów. Jeżeli jest to doświetlanie statyczne, samochód dysponuje dodatkowymi reflektorami skierowanymi w bok. Te załączają się w momencie skrętu kierownicą, a jednocześnie mogą pełnić rolę świateł przeciwmgielnych. Kiedy mówimy o doświetlaniu dynamicznym, główne światła podążają wraz z kierownicą. Niestety, mimo że są one sporą korzyścią, bo ułatwiają prowadzenie samochodu po zmroku, to jednak wiążą się z dość dużym wydatkiem.

ASR – Acceleration Slip Regulation

ASR lub jak kto woli ASC, TC czy TCS, to system, którego zadaniem jest zapobiegający poślizgowi kół odpowiadających za napęd w momencie ruszania. Koło jest blokowane, kiedy system wykryje jego buksowanie. Podobnie jak ESP system ten potrafi też zmniejszyć moc silnika. Warte dodania jest, że w nowych autach rolę tego systemu spełnia właśnie ESP.

BAS – Brake Assist System

Ten system określany też jako BA lub MBA to już natomiast wspieranie kierownicy podczas gwałtownego hamowania. System taki ciśnienie układu hamulcowego zwiększa w momencie, kiedy to czujnik odpowiadający za kontrolę szybkości wciskania pedału hamulca wykryje, że proces ten zachodzi zbyt szybko. Dzięki temu kierowca uzyskać może wyższą siłę hamowania. Dodajmy tutaj, że dodatkowo automatycznie włączają się też wówczas światła awaryjne. Pulsować mogą też światła stopu, których zadaniem jest ostrzeżenie innych kierowców, którzy zbliżają się z tyłu.

EBD – Electronic Brakeforce Distribution

EBD jest systemem, który dystrybuuje siłą hamowania na poszczególne koła, w celu niedoprowadzenia do poślizgu, zmiany toru jazdy czy utraty kontroli nad autem. Sprawdza się on w sytuacji, kiedy to kierowca jest zmuszony do hamowania na zakręcie. W starszych samochodach system ten to dodatek. W nowych natomiast jest już na standardowym ich wyposażeniu.

ESP – Electronic Stability Program

ESP z kolei odpowiada za stabilizację toru jazdy. Nie jest to jego jedyne oznaczenie. Poza tym określany jest też jako system ESC, VSA, DSC, VSC czy PSM. Electronic Stability Program to układ, którego zadaniem jest niedopuszczenie do poślizgów podczas pokonywania zakrętów. W sytuacji, kiedy system wyczuje poślizg, odpowiednie koła zostają zahamowane, dzięki czemu możliwy jest właściwy tor jazdy. Dodatkowo ESP niweluje również dodawanie gazu. Bez wątpienia to jeden z najważniejszych systemów w samochodach, które zwiększają bezpieczeństwo w trakcie jazdy.

Monitoring zmęczenia kierowcy

System ten robi wszystko, aby nie doprowadzić do zaśnięcia kierowcy. Czynniki wykrywają senność prowadzącego auto i ostrzegają przed tym sygnałem dźwiękowych oraz świetlnym.

Podsumowanie

Jak więc doskonale widzimy, systemy bezpieczeństwa w samochodzie są coraz liczniejsze i z pewnością inżynierowie odpowiedzialni za tworzenie aut ostatniego słowa w tym kontekście jeszcze nie powiedzieli. W związku z tym w najbliższych latach systemy bezpieczeństwa na pewno będą rozwijane. Mimo wszystko w dalszym ciągu ogromny wpływ na bezpieczeństwo na drodze ma sam kierowca. Rozwagi i rozsądku nie da się bowiem zastąpić żadnym, najlepszym nawet systemem.

Od lat liderem w dziedzinie bezpieczeństwa w samochodach jest Volvo Cars. Misją firmy jest sprawienie, aby żaden posiadacz nowego samochodu Volvo nigdy nie odniósł poważnych obrażeń ani nie poniósł śmierci w wypadku drogowym. Po wprowadzeniu przez Volvo 3-punktowego pasa bezpieczeństwa rozwiązanie to uratowało ponad milion istnień ludzkich. Dzięki nowym rozwiązaniom firma chce ocalić kolejny milion. Przeczytaj więcej o systemach bezpieczeństwa Volvo.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 4.5]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

silver audi a 4 coupe

City Safety

City Safety jest systemem, za którego opracowaniem stoi koncern Volvo. Jak wynika z jego nazwy,

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.