Toyota Yaris II to samochód, który rokrocznie zajmuje czołowe miejsca w rankingach prezentujących samochody używane. Co przekonuje kierowców z Polski do japońskiego hatchbacka? Jakie opinie ma używana Toyota Yaris II, które usterki trapią ją najczęściej i jak wygląda jej sytuacja rynkowa?
Jaka jest Toyota Yaris II?
Toyota Yaris drugiej generacji z taśm produkcyjnych zjeżdżała w latach 2005-2011. Model był aktualizacją Yarisa I generacji. Oba modele łączy całkiem sporo. Przynajmniej od strony wizualnej, ponieważ Toyota Yaris II była lekką ewolucją poprzedniczki, o której więcej w artykule pt. “Używana Toyota Yaris I – wady i zalety miejskiego kompaktu“.
Jej bryła była nowoczesna, ale bazowała na formie Yarisa I. Nowa odsłona otrzymała duże światła, zestaw prostych linii i nadwozie nadal nawiązujące kształtem do minivana. To spory atut, ponieważ obie wersje Toyoty Yaris II – 3-drzwiowa i 5-drzwiowa – znakomicie odnajdują się w miejskiej eksploatacji. Poza tym model występował jako 4-drzwiowy sedan.
Nadwozie i wnętrze Toyoty Yaris II
Mimo iż to samochód segmentu B, auto jest całkiem przestronne. We wnętrzu, nawet przy dłuższej podróży, dobrze czuć się powinny cztery osoby o wzroście około 175 cm. Poza tym Yaris II ma przesuwaną tylną kanapę. Dzięki temu można zachować konsensus lub wybrać między lepszym komfortem podróży z tyłu a większą przestrzenią bagażową. Przednie fotele są natomiast wysokie i zapewniają dobrą widoczność. Jedynym mankamentem jest szeroki słupek C, co ogranicza pole widzenia przy cofaniu.
Sama kabina jest jednak nie do końca funkcjonalna. Przyzwyczajenia wymaga centralnie umieszczony cyfrowy zestaw wskaźników. Poza tym auto nie ma regulacji kierownicy. Twarde i podatne na zarysowania są również materiały wykończeniowe. Po latach eksploatacji wiele plastików trzeszczy. Na szczęście wewnątrz znaleźć można wiele schowków.
Różnie jest natomiast na płaszczyźnie wyposażenia. Jest ono zależne od wersji, np. Terra oferuje radio, 4 poduszki powietrzne i ABS, ale już Sol dodatkowo skórzaną i wielofunkcyjną kierownicę. Lepiej wyposażone są auta po face liftingu, który miał miejsce w 2009 roku. Wówczas większość Yarisów ma system nawigacji i automatyczną klimatyzację.
Przy oględzinach Yarisa II baczną uwagę należy zwrócić na lakier podatny na zarysowania i słabo znoszący długotrwałe mycie na myjniach automatycznych. Dlatego najlepiej myć go ręcznie. Oczywiście kluczowa dla stanu lakieru może być bezwypadkowa historia, a więc warto zajrzeć w raport VIN, sprawdzając, czy nie miał on jakiejś udokumentowanej stłuczki lub poważniejszej kolizji.
Toyota Yaris II – silniki
Podstawowym źródłem napędu drugiej generacji Toyoty Yaris był 69-konny benzyniak (1.0 i VVT-i). To silnik o trzech cylindrach i maksymalnej prędkości na poziomie 155 km/h. Jej utrzymywanie wymaga jednak jazdy na wysokich obrotach, co przekłada się na wysoki hałas jednostki napędowej. Poza tym, w porównaniu z poprzedniczką, motor ten stracił na kulturze pracy, co jest wynikiem zastosowania trzech cylindrów. Jednak jak na poruszanie się w warunkach miejskich, jednostka benzynowa ze spalaniem na poziomie ok. 7 l na 100 km będzie odpowiednia.
Innym silnikiem jest motor 1.3 Dual VVT-i o mocy 101 KM, który przed liftingiem był silnikiem VVT-i i generował 87 KM. Topowa odmiana to natomiast silnik 1.8 o mocy 133 KM, która występowała w usportowionej wersji TS. Lepsza dynamika przekłada się jednak na większe zużycie paliwa na poziomie przekraczającym 10 l/100 km.
Wśród silników wysokoprężnych do wyboru jest jeden diesel 1.4 D-4D o mocy 90 KM. To silnik niezwykle ekonomiczny, który w trasie spala ok. 4,5 l na 100 km. Poza tym ma niezłe osiągi, a w dodatku prostą w konstrukcji turbosprężarkę i jest pozbawiony dwumasowego koła zamachowego, co przekłada się na tańszy serwis. Zresztą sam silnik charakteryzuje się wysoką niezawodnością. Jeżeli ma to być auto głównie eksploatowane w warunkach miejskich, warto poszukać egzemplarza z silnikiem D-4D bez filtra cząstek stałych. To jednak wymusza zakup egzemplarza sprzed liftingu, choć i wówczas zrezygnowano z niego tylko na wybranych rynkach.
Sęk w tym, że Yarisa II z tym silnikiem często wybierały firmy na auta flotowe. Dlatego egzemplarze z dieslem pod maską często mają wysokie przebiegi. Koniecznie sprawdzenia wymaga więc Historia Pojazdu, która zawiera w sobie rejestr znanych odczytów przebiegu. W ten sposób potencjalny nabywca uchroni się przed zakupem auta z przekręconym licznikiem.
Toyota Yaris II – dane techniczne
Dla taniej eksploatacji kluczowa może być również skrzynia. Najbezpieczniej postawić na egzemplarz z 5- lub 6-biegową przekładnią mechaniczną. Mimo iż obie skrzynie manualne nie grzeszą precyzją pracy, są bezpieczniejsze niż przekładnia bezstopniowa CVT oraz zautomatyzowana, 5-biegowa skrzynia biegów.
Co psuje się w Yarisie II generacji?
Toyota Yaris II jest autem wyróżniającym się trwałością i niezawodnością, aczkolwiek nie jest to model wolny od problemów natury technicznej. W najmniejszym silniku przedwcześnie zużywają się pierścienie tłokowe, co powoduje podwyższone zużycie oleju silnikowego. Jak przystało na auto miejskie, na szybsze zużycie narażone jest również sprzęgło. Poza tym zdarzają się drobne problemy z elektroniką, a i szybko zużywają się uszczelki drzwiowe, co ma swoje przełożenie na podwyższony hałas.
Największy problem stanowi jednak zautomatyzowana skrzynia biegów. Ten rodzaj przekładni nie tylko ogranicza osiągi, ale ma również awaryjny sterownik, którego wymiana w ASO to koszt rzędu nawet 8 tys. zł. Taniej jest zregenerować cały obwód, co pochłonie nieco ponad 1000 zł.
Problemu nie ma natomiast z zawieszeniem, które w Yarisie II uchodzi za trwałe. Poza tym to prosty układ, z przodu oparty na kolumnach McPhersona i belce skrętnej z tyłu. Dlatego przed granicą 200 tys. km na liczniku zawieszenie rzadko wymaga interwencji mechanika. Zresztą rynek części zmiennych jest bardzo bogaty, a co więcej ASO Toyoty organizuje nawet specjalne akcje promocyjne skierowane do właścicieli starszych modeli.
Sytuacja rynkowa Toyoty Yaris 2. generacji
Najstarsze egzemplarze mają już blisko 15 lat. W związku z tym Toyota Yaris II ceny ma umiarkowane. Najtańsze modele nabyć można już za ok. 7 tys. zł. Oczywiście z takim budżetem trudno będzie znaleźć auto w dobrym stanie technicznym i rozsądnym przebiegiem. Dlatego na zakup Yarisa II przygotować należy co najmniej 10 000 zł, choć i wówczas może być to samochód z kolosalnym przebiegiem, zwłaszcza jeżeli jest to diesel i egzemplarz poflotowy.
Najdroższe egzemplarze to koszt ok. 25 000 zł. To budżet wystarczający na auto z końca produkcji, które ma niski przebieg, jest od pierwszego właściciela i ma udokumentowaną historię serwisową.
Jak przy każdym samochodzie używanym, również Yaris II wymaga sprawdzenia przez mechanika podczas przeglądu technicznego. Później należy nim odbyć jazdę próbną, a jeszcze przed wizytą u sprzedawcy zamówić dla danego egzemplarza Raport Historii Pojazdu. W ten sposób można odkryć fakty, którymi sprzedawca niechętnie chwali się w ogłoszeniu, np.:
- wypadkowa historia
- korygowany licznik
- samochód pochodzący z kradzieży
Jeżeli historia auta nie budzi podejrzeń, jest on w niezłym stanie technicznym, przy tym a cena odpowiada kupującemu, Yaris II może być naprawdę ciekawą opcją. Potwierdzają to zresztą oceny. Toyota Yaris II opinie wśród kierowców ma bowiem w zdecydowanej większości pochlebne. Oczywiście, o ile są to egzemplarze zadbane, w dobrym stanie technicznym i regularnie serwisowane.