Historia Yarisa III generacji
Toyota Yaris III generacji została zaprezentowana w 2011 roku i była produkowana jako 3- i 5-drzwiowy hatchback przez osiem lat, do roku 2019. Po wprowadzeniu na rynek auto było sporym powiewem świeżości wśród samochodów segmentu B. Wprawdzie zachowało swoją pudełkowatą formę znaną w poprzednich generacji, to jednocześnie nabrało wyrazistości przez ostre linie, z mocno ściętym przednim zderzakiem i tyłem. Minusem jest natomiast dość gruby słupek C, który mocno ogranicza widoczność z tyłu.
W swojej historii Yaris III przeszedł dwa liftingi. Pierwszy, w 2014 roku zmienił stylistykę przodu, idąc w stronę linii X charakteryzującej współczesne modele Toyoty. Poza tym przeprojektowano tylne reflektory i zderzak, zmodyfikowano platformę i zawieszenie, wyciszono wnętrze, dodano 7-calowy system multimedialny Toyota Touch II, jak również nowe wersje kolorystyczne nadwozia i wnętrza. Jednocześnie w ofercie pojawiła się wersja hybrydowa.
Drugi lifting przeprowadzono trzy lata później. Wyraźniej zaznaczono w nim nos z logo producenta, po raz pierwszy pojawiły się także dwuczęściowe tylne światła. W zależności od roku produkcji i kolejnych modyfikacji Yaris III oferuje też inne pakiety wyposażenia, tj.:
- Przed I liftingiem (Dynamic, Luna, Premium, Prestige, Sol, Terra, Trend by Simple)
- Po I liftingu (Active, Dynamic, Hybrid Dynamic, Hybrid Life, Hybrid Premium, Life, Premium, Prestige, Style)
- Po II liftingu (Life, Active, Premium, Selection, Dynamic)
Samochód jest też bezpieczny. W przeprowadzonym w 2017 roku teście zderzeniowym Euro NCAP Toyota Yaris III otrzymała maksymalny wynik pięciu gwiazdek. To potwierdzenie, że mimo niewielkich rozmiarów w razie kolizji auto dobrze chroni pasażerów.
O samych crash testach więcej w artykule pt. “Jak oceniane jest bezpieczeństwo w testach Euro NCAP?“. Następcą Yarisa III jest czwarta generacja modelu — Toyota Yaris IV.
Wnętrze Toyoty Yaris III
Prosta, ale przy tym nowoczesna jest kabina pasażerska. We wnętrzu kierowca znajdzie wysoko zarysowaną i wąską konsolę pozbawioną niepotrzebnych przycisków. Zrezygnowano również z umieszczonych centralnie elektronicznych zegarów, które znajdują się we wcześniejszych wersjach Yarisa.
Niestety, spore zastrzeżenia mieć można do plastików, które są niezłej jakości, ale przy tym dość twarde. Dużym plusem jest natomiast pojemny bagażnik o pojemności 286 l. W stosunku do poprzednika to wzrost o 1/4. Jest to jednak zrozumiałe, ponieważ Toyota Yaris III wymiary ma po prostu większe.
Samochód został wydłużony o 10 cm, a rozstaw osi zwiększył się do 25 cm. Oczywiście przełożyło się to również na więcej przestrzeni dla pasażerów. Na przednich siedzeniach nie wolno narzekać na ilość miejsca, z tyłu z kolei nieco zawiedzeni mogą być jedynie najwyżsi pasażerowie, a i tak tylko wówczas, kiedy przednie fotele zostały maksymalnie odsunięte do tyłu.
Toyoty Yaris III jest również nieźle wyposażona. Już w podstawowej wersji samochód ma dwie czołowe i boczne poduszki powietrzne dla kierowcy oraz pasażera, ABS z EBD, elektrycznie sterowane przednie szyby i lusterka, jak i oczywiście radio. Bogatsze wersje to dodatkowo m.in.: kurtyny powietrzne, poduszka kolanowa dla kierowcy, automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, ESP, ASR czy kamera cofania.
Co nie dziwi, średnio jest z wyciszeniem kabiny, zwłaszcza perzy prędkościach powyżej 100 km/h. Przykładowo, 5-drzwiowy Yaris III po liftingu i z silnikiem 1.33 Dual VVT-i, przy przyspieszeniu do 90 km/h generuje 70,50 dB, z kolei 70,40 dB przy prędkości 130 km/h.
Wersje specjalne Yarisa — Yaris GRMN i GR Sport
Toyota Yaris GRMN
W 2017 roku zadebiutowała sportowa odmiana Yarisa — GRMN (Gazoo Racing Meister of Nürburgring). Nazwa pochodzi od niemieckiego toru Nürburgring, gdzie odbywały się testy. Na podstawie danych zebranych dostrajano zawieszenie tego hot hatcha. Instruktorzy postawili na sportowe zawieszenie marki Sachs oraz hamulce z czterotłoczkowymi zaciskami.
Model wyposażono też w rzędowy, doładowany kompresorem, benzynowy silnik 1.8 Dual VVT-i (212 KM) i sześciobiegową, manualną skrzynię biegów. Poza tym to mechanizm różnicowy Torsen o ograniczonym uślizgu. Auto ma również m.in. 17-calowe felgi BBS oraz spoiler nad klapą bagażnika.
Toyota Yaris GR Sport
Rok później, na Paris Motor Show 2018, Toyota zaprezentowała wersję GR Sport, dla której inspiracją była odmiana GRMN. Ma jednak mniejszy prześwit, bardziej sportowe zawieszenie i 17-calowe, lekkie felgi. Poza tym Toyota GR Yaris Sport otrzymała dodatkowe elementy stylistyczne w nadwoziu i kabinie. Napęd jest tu układem hybrydowym o łącznej mocy 100 KM.
Silniki Yarisa III
Toyota Yaris III występuje w pięciu wersjach silnikowych. Najpopularniejszą jest bazowy motor benzynowy 1.0 VVT-i z 3-cylindrową głowicą i o mocy 69 KM.
Co oczywiste, nie jest to szczególnie dynamiczna jednostka napędowa, ale za to oszczędna i trwała. W warunkach miejskich średnie spalanie sięga niespełna 6 l. Wrażliwy jest natomiast w nim czujnik przy katalizatorze. Poza tym Yaris z tym silnikiem pod maską był często na wyposażeniu flot, a wówczas wzbogacano go o instalację gazu.
Popularny jest również hybrydowy HSD o pojemności 1,5 l i mocy 100 KM. Benzyniak, w połączeniu z silnikiem elektrycznym o mocy 61 KM i przekładnią planetarną, zapewnią dużą wygodę eksploatacji w warunkach miejskich. Poza tym to układ ekonomiczny, który potrafi spalić 4-5 l/100 km. Co jednak najważniejsze, HST jest naprawdę trwały.
Poza motorem 1.0 VVT-i Yaris III może mieć pod maską jeden z dwóch pozostałych benzyniaków. Pierwszym jest silnik 1.33 Dual VVT-i o mocy 99 KM, który oferowany był do drugiego liftingu. 1.3 VVT-i to jednostka o wystarczającej dynamice i do tego stosunkowo oszczędna, która spala średnio niespełna 5 l/100 km. Niestety, miewa swoje problemy.
Głównym jest nagar gromadzący się w komorze spalania, której czyszczenie kosztuje ok. 2,5 tys. zł. Poza tym po przekroczeniu 200 tys. km silnik może mieć zwiększony apetyt na olej.
W jego miejsce w 2017 roku pojawił się 111-konny benzyniak 1.5 Dual VVT-iE, o którym na razie niewiele można powiedzieć w kontekście jego awaryjności.
Diesel i wersja hybrydowa
Kierowcy ceniący sobie diesle bez wahania mogą postawić na Yarisa z silnikiem 1.4 D-4D o mocy 90 KM. To motor bez koła dwumasowego, dodatkowo z trwałymi wtryskiwaczami i turbiną, które powinny wytrzymać nawet 300 tysięcy kilometrów. Problemy sprawić może natomiast filtr cząstek stałych, zwłaszcza jeżeli auto eksploatowane jest głównie w warunkach miejskich.
Rozglądając się za trzecią generacją Toyoty Yaris, możesz postawić na wersję hybrydową. Yaris Hybrid to odmiana o łącznej mocy 100 koni mechanicznych, na którą składa się benzyniak 1.5 (75 KM) i silnik elektryczny (61 KM).
Toyota Yaris III — dane techniczne
Problemu nie generuje zawieszenie Yarisa III generacji. Z przodu oparto je o kolumny McPhersona, z tyłu natomiast znajduje się belka skrętna. Układ pracuje w sposób optymalny, a dodatkowo jest trwały w toku eksploatacji, gdyż jego poszczególne elementy wytrzymują przebiegi nawet do 200 tysięcy kilometrów.
Co psuje się w Toyocie Yaris III?
W ogólnej ocenie Toyota Yaris opinie zbiera bardzo pochlebne. Regularnie serwisowane egzemplarze nie narażają na nieplanowane i kosztowne naprawy. Zdarzają się przypadki zacierania łożysk kół czy pękania sprężyn zawieszenia, ale to wynik ich naturalnego zużycia.
Jeżeli się do czegoś przyczepić, Japończycy mogliby popracować nad zabezpieczeniem antykorozyjnym. Kierowcy uskarżają się bowiem na punktowe ogniska korozji nadwozia. Poza tym właściciele hybryd muszą pamiętać o dohamowywaniu auta. Układ rekuperacji jest zbudowany w taki sposób, że hamulce pracują naprawdę rzadko, co może skończyć się korozją tarcz.
Nie ulega więc wątpliwości, że używana Toyota Yaris III to dobry wybór. Auto jest praktyczne, trwałe, a do tego niezłe pod kątem wizualnym. Nie jest też szczególnie drogie. Toyota Yaris III ceny ma uzależnione od rocznika, stanu czy wyposażenia.
Sytuacja na rynku wtórnym
Jeśli interesujesz się używaną Toyotą Yaris III generacji, na rynku wtórnym znajdziesz blisko 1000 egzemplarzy. Większość to auta z polskich salonów.
W związku z tak dużą różnorodnością bezwypadkowa, używana Toyota Yaris III (nie mylić z Toyotą Yaris Verso) kosztuje przynajmniej w okolicach 16 000 zł. W tej grupie cenowej są jednak egzemplarze o flotowej przeszłości i przebiegach przekraczających 200 tys. km. Większe pole wyboru daje budżet rzędu ponad 20 000 zł.
Najmłodsze egzemplarze to wydatek nawet 60 000 zł. Wówczas możesz zostać właścicielem niemal nowego Yarisa z przebiegiem kilku tysięcy kilometrów.
Znacznie więcej zapłacić należy za limitowane Yarisy GRMN. Nowa Toyota Yaris w tej wersji kosztowała blisko 140 000 zł. Jednak na rynku wtórnym przekraczają tę wartość i kosztują nawet ponad 170 tys. zł. Musisz jednak pamiętać, że według oficjalnych danych do Polski trafiło tylko siedem sztuk egzemplarzy tej wersji.
Oczywiście najważniejsze, aby przed zakupem egzemplarz możliwie jak najdokładniej zweryfikować. Podstawą jest badanie w warsztacie i jazda próbna. Jednak jeszcze wcześniej wiele o aucie i jego eksploatacji powie historia pojazdu. Potencjalny nabywca znajdzie tam m.in.:
- Dane techniczne auta
- Rejestr znanych odczytów przebiegu pojazdu
- Listę odnotowanych szkód i kolizji
- Rejestr sprawdzeń numeru VIN w serwisie Autobaza
- Sprawdzenie w bazach pojazdów kradzionych
- Usterki fabryczne
- Dane z aukcji internetowych i portali motoryzacyjnych
- Opcje wyposażenia zakodowane w numerze VIN
- Galerię zdjęć pojazdu
W ten sposób łatwiej wykryć fakty z historii auta, którymi sprzedawca niechętnie się pochwali, np. korygowany licznik czy wypadkową przeszłość.
Jeśli to egzemplarz zweryfikowany, który nie ma wypadkowej przeszłości i ukrytych wad, na pewno Toyota Yaris 3. generacji to jedno z lepszych aut miejskich. Oczywiście, o ile właściciel nie jest szczególnie wymagający. Poza najmocniejszą wersją nie jest to samochód szczególnie dynamiczny. Nie zachwyca też pod kątem designerskim i konstrukcyjnym, ale niewątpliwie ma swoje zalety.
Przede wszystkim cechuje się ponadprzeciętną trwałością. Co więcej, to względnie niskie koszty eksploatacji, co również ma niebagatelne znacznie. Nic dziwnego, że Toyota Yaris III generacji to jeden z najwyżej ocenianych i pożądanych samochodów segmentu B.
5 Responses
Jeździłem kiedyś i rzeczywiście miejski, w trasie przy prędkościach powyżej 100 miałem wrażenie, że pofrunie gdzieś na zakręcie.
Podane spalanie silnika 1.5 w mieście na poziomie 6,3 l to jakieś nieporozumienie. Mój egzemplarz pali w środku lata ok. 8 l, a zimą 10,5. Stanowczo odradzam ten silnik. Słabo przyspiesza, pali dużo, marna kultura pracy. W ogóle przereklamowany Yaris III nie jest wart swojej ceny. Za mniejsze pieniądze można kupić lepsze modele innych marek.
To interesujące co piszesz bo ja też mam tę wersję silnika i średnio od momentu zakupu (pół roku temu) pali mi 5,6 litra w trybie mieszanym. W mieście nigdy nie przekroczyłem 6,6 litra. Natomiast zgodzę się z tym, że jak silnik jest zimny (pierwsze 10 minut) to pali jak smok – 8, 9 litrów.
Nie mam zielonego pojęcia , jak jeździsz tym samochodem skoro masz tak wysokie spalanie . Ja mam yarisa z 2020 roku benzynę 1.5 , jeżdżę w 80% po mieście , – jeżdżąc normalnie średnie spalanie 6,3-6,4 litra . Trasa 5,6 – 5,9 litra , oczywiście nie jadąc jak żółw , pozdrawiam
Dwie godziny w korku, Kraków-trasa 15 km- średnie 6,8 L/100, bez start/ stop. 1.5 2018