Debiut Toyoty Prius III nastąpił 22 lata temu. Początkowo nie cieszyła się dużym zainteresowaniem i zaufaniem klientów, jednak dziś jest jednym z najlepszych i najbardziej rozpoznawalnych aut japońskiego producenta.
Czy używana Toyota Prius III, która z taśm produkcyjnych zjeżdżała w latach 2009-2015 będzie dobrym wyborem dla kierowców szukających sobie auta na co dzień? Przekonajcie się czytając ten artykuł!
Jaka jest używana Toyota Prius III?
Prius III generacji miał kod XW30 i występował jedynie jako liftback. W ciągu sześciu lat produkcji przeprowadzono jeden facelifting pojazdu, co miało miejsce w 2011 roku. Zmianie uległy wówczas przednie i tylne lampy, przemodelowano odrobinę stylistykę zderzaków, dodano również nowe elementy wyposażenia.
Używana Toyota Prius III generacji dostępna była jako zwykła hybryda i auto w wersji plug-in. W tym drugim przypadku Priusa trzeciej generacji wyposażono w litowo-jonowy akumulator, który miał pojemność 4,4 kWh i można go było naładować z gniazdka.
Wersja plug-in była jednak w Europie mało popularna. Konieczne może być więc ewentualne ściągnięcie takiego auta na przykład z Japonii. Więcej o imporcie aut z Kraju Kwitnącej Wiśni w artykule pt. “Import samochodów z Japonii“.
Nadwozie i wnętrze Priusa III generacji
Używana Toyota Prius III to auto ekonomiczne. Inżynierom zależało na stworzeniu samochodu spalającego niewielkie ilości paliwa. W związku z tym stylistyka Priusa trzeciej generacji jest również aerodynamiczna.
Wygląd samochodu jest charakterystyczny. Specyficzna jest też tylna szyba. W swojej pionowej części ma ona małą szybkę. Problem w tym, że podczas jazdy brudzi się ona dość szybko.
Futurystyczne jest też wnętrze samochodu. Wzrok przyciąga centralny wyświetlacz pod przednią szybą. Wysoko przeprowadzony jest też tunel środkowy.
W kokpicie jest mnóstwo plastiku. Na szczęście wykonano je z roślin włóknodajnych, a nie pochodnych ropy naftowej, dzięki czemu są one przyjazne środowisku i samym pasażerom. Narzekać nie można też na przestrzeń wewnątrz kabiny.
Używana Toyota Prius III spokojnie posłuży do transportu czterech osób dorosłych o wzroście do 180-185 cm. Wyżsi pasażerowie z tyłu mogą już głową dotykać podsufitki. Jeśli chodzi o bagażnik, to zwykła wersja hybrydowa ma pojemność 445 l, w wersji plug-in jest to niewiele ponad 400 l.
Odrębny akapit trzeba poświęcić wyposażeniu. Używana Toyota Prius III dostępna jest w czterech wersjach wyposażenia – Life, Active, Premium i Prestige.
Na pewno nie jest ono ubogie. Trzecia generacja Priusa oferuje m.in. pełną elektrykę, klimatyzację dwustrefową czy nawigację satelitarną.
Niektóre egzemplarze mają nawet skórzaną tapicerkę, panoramiczny dach, wyświetlacz przezierny Head Up Display i system bezkluczykowy. Na ten ostatni trzeba jednak uważać, ponieważ wiele takich samochodów z systemem keyless pada ofiarą kradzieży, o czym mówi artykuł “Kradzieże samochodów z systemem bezkluczykowym coraz popularniejsze“.
Jaki napęd w używanej Toyocie Prius III?
Szukając sobie Priusa III generacji, trzeba wziąć pod uwagę napęd tego modelu. Zespół napędowy Priusa to 98-konny silnik o pojemności 1.8 l i motor elektryczny. Łączna moc to w tym przypadku 136 KM, co do “setki“ pozwala przyspieszyć w 10,4 sekundy.
Maksymalna prędkość Priusa to natomiast 180 km/h. Napęd jest tu połączony z bezstopniową skrzynią CVT.
Jeśli chodzi o spalanie, jest to model niezwykle ekonomiczny. Toyota reklamowała średnie spalanie w warunkach miejskich na poziomie 3,9 l/100 km.
Status układu hybrydowego można obserwować na wyświetlaczu centralnym. Jest to możliwe do osiągnięcia, ale tylko przy stosowaniu się do zasad eco-drivingu i wykorzystania zalet układu hybrydowego. W trasie spalanie jest większe, ale nie przekracza 7,5 l na 100 km.
Same samochody są cenione za swoją bezawaryjność i bezproblemową eksploatację. Najlepszą rekomendacją używanej Toyoty Prius III generacji jest fakt, że stawia na nie wielu taksówkarzy.
Niczym szokującym są tu przebiegi rzędu 350 tys. km, bo wiele egzemplarzy ma nawet więcej przejechanych kilometrów na liczniku. Ryzyko awarii jest niewielkie. Między innymi dlatego, że wyeliminowano tu problematyczny osprzęt, a wśród tego rozrusznik, alternator i napędzające go paski.
Silniki z reguły są bezproblemowe. Sporadycznie odnotowuje się przypadki przepalenia uszczelki pod głowicą, awarii zaworu EGR czy pomp wody. Jednak nawet jeśli coś się psuje, to z reguły po przejechaniu dopiero 300 tys. km.
Wolniej niż w klasycznych autach zużywają się między innymi hamulce. Wszystko dlatego, że układ hybrydowy stara się odzyskiwać energię z wytracanej prędkości, przez co później włącza hamulce. Dzięki temu przetrwają one nawet przebiegi rzędu 150 tys. km.
Trwałe jest też zawieszenie. Same amortyzatory wytrzymują nawet 400 tys. km.
Używana Toyota Prius III nie powinna też korodować. Przynajmniej nie egzemplarze, które są bezwypadkowe. Na szczęście kolizje z przeszłości auta można zweryfikować m.in. przez raport VIN. Zdarza się też, że na samochodach bezkolizyjnych pojawia się nalot na elementach podwozia, ale rzadko i z reguły jest on nieszkodliwy.
W przypadku problemów z akumulatorami ich wymiana kosztować może około 3 tys. zł. Przegrzany falownik naprawić można za około 2 tys. zł. Używana Toyota Prius III może też zostać przerobiona na LPG, co nie powinno wpłynąć niekorzystnie na eksploatację pojazdu.
Ile kosztuje używana Toyota Prius III?
Każdy kierowca, którego interesuje używana Toyota Prius III, przede wszystkim powinien unikać aut importowanych z USA. Często mają one na swoim koncie kolizje, poza tym na trwałości stracić mogą akumulatory, na które zły wpływ będzie mieć długa podróż.
Jako że to samochody bezproblemowe, można postawić na auta z większym przebiegiem, o ile mają one pewne pochodzenie i bezwypadkową przeszłość.
Poliftingowy egzemplarz nabyć można za ok. 35-45 tys. zł. Tyle powinno wystarczyć, aby kupić egzemplarz z przebiegiem poniżej 200 tys. km., a nawet pochodzący z polskiego salonu. Poniżej 30 tys. zł wystarczy na model importowany.
Jak sprawdzić używaną Toyotę Prius III?
Nie ulega wątpliwości, że Prius III generacji to model solidny, komfortowy i trwały, który znakomicie radzi sobie w warunkach miejskich i ma niskie spalanie.
Jego ogromnym walorem jest bezawaryjność. Jednak każdy samochód na rynku wtórnym przed finalizacją transakcji trzeba dokładnie sprawdzić. Pomoże Historia Pojazdu, czyli kompletny raport zawierający w sobie m.in.:
- Dane techniczne
- Wyposażenie samochodu
- Informacje o szkodach i kolizjach
- Chronologiczną historię pojazdu
- Sprawdzenie baz kradzionych pojazdów
- Informacje o wezwaniach serwisowych
- Archiwalne zdjęcia pojazdu
Pozwala to zweryfikować samochód na wielu płaszczyznach. Oczywiście nie jest to jedyna metoda na sprawdzenie samochodu przed zakupem.
W dalszym ciągu warto dopilnować, aby pojazd obejrzał mechanik. Należy go sprawdzić podczas przeglądu w niezależnym warsztacie lub nawet w ASO. Pomaga też jazda próbna.
Jako, że jest to pojazd wyposażony w baterie dobrze by było sprawdzić go w serwisie, który ma doświadczenie w przeglądzie i ewentualnej naprawie takich aut. Co prawda może być obecnie problem ze znalezieniem odpowiedniego warsztatu w mniejszych miejscowościach, jednak w większych miastach nie powinno być z tym już problemu.
To ważne, aby przegląd został wykonany przez fachowca, który będzie wiedział na co zwrócić uwagę podczas przeglądu oraz będzie umiał udzielić fachowych informacji o stanie technicznym auta oraz o ewentualnych problemach powstałych w wyniku dalszego jego użytkowania.
Jeżeli nie masz dostępu do takiego serwisu, informacji poszukaj na forach internetowych. Również w naszym serwisie, wykupując raport historii pojazdu, otrzymasz procedury serwisowe, pokazujące na co trzeba będzie w przyszłości zwrócić uwagę.