zimowy płyn do spryskiwaczy
Płyn do spryskiwaczy w okresie jesienno-zimowym jest niezbędną cieczą eksploatacyjną w naszym samochodzie. Wszystko ze względu na większą podatność szyb na zabrudzenia, co wiążę się przede wszystkim z opadami śniegu i zanieczyszczeniami spod kół innych pojazdów. Zimowy płyn do spryskiwaczy poprawia więc w jakimś stopniu bezpieczeństwo. Z pewnością ma też korzystny wpływ na komfort prowadzenia pojazdu. Jaki płyn wybrać?

W artykule przeczytasz

Funkcja

Zimowy płyn do spryskiwaczy ma za zadanie usuwać zabrudzenia z przedniej szyby. Sęk w tym, że ciecz ta pracuje zimą, a więc musi zawierać ona w sobie odpowiedni skład i być podatna na zamarzanie. W innym wypadku widoczność przez przednią szybę będzie mocno ograniczona, co dla kierowcy może mieć również przykre konsekwencje finansowe. W takiej sytuacji funkcjonariusze drogowi mogą ukarać nas mandatem sięgającym 500 zł. Grzywna może być natomiast nawet dziesięć razy wyższa.

Skoro tak warto tematowi wyboru zimowego płynu do spryskiwaczy przyjrzeć się nieco bliżej. Szczególnie że nie oddziałuje on jedynie na szyby, ale również dysze, gumy czy uszczelki. Jeśli wybierzemy ciecz, która przy niskich temperaturach zamarznie, poszczególne części układu spryskiwaczy będzie trzeba odmrozić. To natomiast zadanie dość czasochłonne i wymagające cierpliwości. Co gorsza, układ spryskiwaczy może wówczas ulec uszkodzeniu, a to natomiast koszty z tytułu jego naprawy czy wymiany części na nowe.

Zimowy płyn do spryskiwaczy – skład

Co zawierać będzie w sobie odpowiedni zimowy płyn do spryskiwaczy. Oto kilka jego składników, na które warto zwrócić uwagę przy wyborze tej cieczy.

* woda

Woda powinna być demineralizowana lub destylowana. Wówczas pozbawiona będzie ona soli mineralnych i innych zanieczyszczających ją związków, dzięki czemu nie będą się one osadzać na częściach układu spryskiwaczy, a ten będzie wystarczająco drożny.

* alkohol

Zimowy płyn do spryskiwaczy najczęściej zawiera etanol, choć może to być również alkohol izopropylowy lub metylowy, a nawet mieszanina tych substancji. Istotną kwestią jest natomiast zawartość alkoholu w cieczy. Dobry płyn powinien zawierać w sobie 30-35% alkoholu.

Uwagę zwrócić trzeba jednak nie tylko na jego ilość, ale i jakość. Unikać należy płynów tańszych, które zawierają w sobie metanol. Ten jest bowiem niebezpieczny dla zdrowia i może prowadzić do zatrucia. Dodatkowo wchłania się on przez skórę. Płyny do spryskiwaczy na bazie etanolu są znacznie bezpieczniejsze. W tym miejscu podpowiadamy, że zrezygnować należy z płynów, na których opakowaniach znajdują się ostrzeżenia:

  • H226 – substancja łatwopalna,
  • H302 – substancja wykazująca szkodliwe działanie po połknięciu,
  • H312 – substancja działająca szkodliwie przy zetknięciu ze skórą,
  • H332 – substancja, której wdychanie jest szkodliwe,
  • H370 – substancja mogąca być przyczyną uszkodzeń układu nerwowego i nerwu wzrokowego.

* gliceryna, glikol propylenowy, glikol etylenowy

Wszystkie powyższe substancje gwarantują dobre smarowanie, zapewniając lepszy poślizg. Dzięki temu wycieraczki w samochodzie nie piszczą, a przynajmniej nie wtedy, kiedy są w dobrym stanie. Ilość tych substancji w roztworze płynu powinna być jednak ograniczona do 5%, bo w innym wypadku pojawić się może efekt mazania.

* biocyd

Biocyd to substancja gwarantująca odporność płynu na działanie grzybów i drożdży. Płyn taki nie mętnieje i długo utrzymuje przyjemny zapach, dzięki czemu dłużej można go użytkować.

* środki powierzchniowoczynne

Takie substancje odpowiadają za usuwanie różnego rodzaju zabrudzeń, a więc resztek owadów, kurzu, czy pozostałości po olejach lub smarach.

* środek antypienny

Jeżeli zimowy płyn do spryskiwaczy będzie się intensywnie pienił, oznacza to, że jest on źle napowietrzony. Jest to o tyle istotne, że w takiej sytuacji szyba jest źle nawilżona, co powoduje niewielkie rysy oraz szybsze zużycie piór wycieraczek. Zapobiega temu środek antypienny.

* środek regulujący pH

Substancja regulująca pH opóźnia procesy korozji, na które narażone są metalowe części układu spryskiwaczy.

Czynniki istotne przy wyborze

Skład to nie wszystko, ponieważ istotne są również inne czynniki, na które należy zwrócić uwagę przy wyborze zimowego płynu do spryskiwaczy.

* temperatura krzepnięcia

Ten czynnik jest po części związany ze składem płynu i ilości alkoholu w tym roztworze. Im temperatura krzepnięcia płynu jest niższa, tym lepiej. Informacje o tym podane są na opakowaniu. W naszej strefie klimatycznej dobrze sprawdzają się płyny o temperaturze krzepnięcia od -20 do -30 st. Celsjusza.

* zapach

Istotny z pewnością jest również zapach takiego płynu. Najpiękniej pachnie zimowy płyn do spryskiwaczy, w którym znajdziemy metanol. Alkohol ten jest bowiem bezzapachowy, a więc łatwiej zabarwić go substancjami zapachowymi. Jak jednak wspominaliśmy, ciecz taka jest znacznie niebezpieczniejsza niż płyny na bazie etanolu.

* certyfikaty

Liczą się także certyfikaty i pozytywne opinie, a wśród nich ta wydana przez Instytut Transportu Samochodowego. Oznacza ona, że taki zmowy płyn do spryskiwaczy jest bezpieczny dla użytkownika i jego samochodu. Inne certyfikaty w tej dziedzinie wydają Państwowy Zakład Higieny Pracy oraz Polskie Centrum Badań i Certyfikacji.

Co zrobić, kiedy płyn zamarza?

Zdarzyć się może, że nawet po wyborze dobrego płynu do spryskiwaczy preparat i tak zamarza na szybie. Ma to związek z różną szybkością parowania jego składników. Najczęściej taka sytuacja ma miejsce, kiedy ze spryskiwaczy korzystamy w niskiej temperaturze, zaraz po uruchomieniu silnika. Alkohol paruje wówczas szybciej, a na szybie pozostaje jedynie woda, która zamarza. Jest to więc zjawisko w 100% naturalne, któremu zaradzić można w dość prosty sposób. Ogrzewając auto, strumień ciepłego powietrza należy nakierować również na szybę. Jeżeli natomiast płyn zamarza nawet po jej rozgrzaniu, oznacza to, że najprawdopodobniej nabyliśmy roztwór nieodpowiedni do aktualnych mrozów. Jego zamarzaniu zapobiec można, dolewając do zbiorniczka denaturatu, spirytusu czy koncentratu do spryskiwaczy.

Innym rozwiązaniem jest nabycie płynów zawierających w sobie substancje stabilizujące. Ich zadaniem jest bowiem wyrównanie dysproporcji w szybkości parowania poszczególnych składników takiej cieczy. Takie płyny niestety są droższe.

Przeczytaj też: “Zamarznięty płyn do spryskiwaczy – jak temu zaradzić, co zrobić, kiedy zamarznie?

Zimowy płyn do spryskiwaczy używany latem

Wielu kierowców zadaje sobie pytanie, czy zimowy płyn do spryskiwaczy może być stosowany również latem. Nie ma w tym nic złego. Nie jest to jednak rozwiązanie ekonomiczne, ponieważ taka ciecz jest droższa i to nawet o kilkadziesiąt złotych. Pod kątem praktycznym sprawdza się on natomiast lepiej niż płyn letni, gdyż roztwór przeznaczony na mrozy zawiera w sobie więcej alkoholu oraz środków powierzchniowoczynnych, dzięki czemu z szyby łatwiej jest usunąć wszelkie nieczystości, a zwłaszcza resztki rozbijających się o nią owadów.

Oba płyny można również ze sobą łączyć, co nie jest wcale złym pomysłem i nie brak zwolenników takiego rozwiązania. Można to robić, jeżeli na opakowaniu dwóch płynów nie ma informacji, które zabraniają takich praktyk. Pamiętać należy także, że dolewając płynu letniego, automatycznie zmniejszamy mrozoodporne właściwości owego roztworu. Mieszaniny takie najlepiej sprawdzają się więc wiosną, latem czy jesienią. Przy zapowiadanych przymrozkach warto dolać do zbiorniczka płynu o dość niskiej temperaturze krzepnięcia sięgającej nawet -70 st. Celsjusza.

Firma i cena

Rynek pełen jest firm, które tworzą cenione przez Klientów zimowe płyny do spryskiwaczy. Są wśród nich marki takie jak Sonax, Phenix, Thorn, K2, Shell, Wurth, Motul czy Kager. Jest to o tyle ważne, że dzięki temu znajdziemy coś w sam raz dla siebie, biorąc pod uwagę jego jakość oraz możliwości finansowe.

Cena jest różna, choć nie można powiedzieć, że zbyt wygórowana. Za najtańszy zimowy płyn do spryskiwaczy o pojemności 5 litrów zapłacimy kilkanaście złotych, choć nie są to roztwory najwyższej jakości. Za te lepsze zapłacić trzeba kilka razy więcej.

Zimowy płyn do spryskiwaczy to podstawa wśród płynów eksploatacyjnych naszego samochodu w okresie ujemnych temperatur. Nie warto kombinować i ryzykować pozostawiając w zbiorniku płyn letni, który o tej porze roku kompletnie się do tego nie nadaje. Jeżeli już to niezbędne będzie dolanie do nich spirytusu czy denaturatu. W żadnym wypadku nie osiągniemy jednak takich rezultatów jak po uzupełnieniu zbiorniczka wysokiej jakości płynem do spryskiwaczy zalecanym do stosowania zimą.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 11 Średnio: 3.2]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Jedna odpowiedź

  1. JA UWAZAM ZE NA PL WARONKI POGODOWE NIE PRZEWIDYWALNE UZYWAM ZIMOWEGO PLYNU CALY ROK WTYM DROSZEGO ZIMA A LATEM TANSZEGO TAK SAMO Z OPONAMI KUPILEM CALOROCZNE WIELOSEZONOWE DLA KIEROWCOW ROZWAZNYCH OSTROZNYCH W SAM RAZ PO ZMIANIE ZIMOWYCH NA WIELOZEZONOWE TO ZUPELNIE LEPIEJ SIE PROWADZI I TAK LEKKO A NA ZIMOWYCH TO Z OPOREM CHODZIL UKLAD KIEROWNICZY POZDRAWIAM CZYTAJACYCH

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

black mercedes benz coupe on gray asphalt road

4Matic

4Matic to nic innego jak napęd na wszystkie koła, który znajdziemy w samochodach osobowych marki

używana Toyota RAV4

AWD

Skrót AWD (ang. All Wheel Drive lub 4WD, 4Wheel Drive) oznacza jeden z dostępnych napędów

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.