Rynek samochodów na terenie Holandii (dziś Niderlandów) jest bardzo duży. Dzięki temu łatwo znaleźć tam auto, które spełnia nasze wymagania. Zwłaszcza że auta z Holandii są uważane za pewne, w dobrym stanie technicznym i z potwierdzoną historią pojazdu.
Czy opłaca się ściągać samochody z Holandii?
Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, auta z Holandii są dość licznie sprowadzane do Polski. Według statystyk za 2019 rok, z Holandii do Polski sprowadzono 41 919 aut. Dało to państwu Beneluksu 4. miejsce w zestawieniu, za Niemcami (582 712 szt.), Francją (98 635 szt.) i Belgią (70 377 szt.).
Popularność aut z Holandii w Polsce nie dziwi, zwłaszcza że często to pojazdy w dobrym stanie technicznym oraz z potwierdzoną historią. Zresztą większość mieszkańców Niderlandów jest zamożna i może pozwolić sobie na zakup samochodu dobrej klasy z salonu.
Jednocześnie Holendrzy nie oszczędzają na przeglądach i częściach zamiennych. Z drugiej strony, jako że to ludzie rozsądni i praktyczni, ich samochody często nie są bogato wyposażone. Z reguły to opcje wyposażenia optymalne dla potrzeb i wymagań właściciela.
Często są to auta z mniejszymi, ale oszczędnymi silnikami, wielokrotnie zasilanymi gazem LPG, co jest wynikiem podejścia Holendrów do ochrony środowiska. To jednak żaden problem, zwłaszcza że pojazdy z silnikami o pojemności do 2000 cm3 to niższy koszt akcyzy.
Auta z Holandii. Gdzie ich szukać?
Po pierwsze na samochody z Holandii chętnie stawiają handlarze. Wprawdzie po holenderskich drogach jeździ się bezpiecznie, ale należy wówczas uważać na auta wypadkowe, w których skutki kolizji nie są widoczne.
Jednak po samochody do Holandii osobiście coraz częściej ruszają też osoby prywatne. To lepsza i bezpieczniejsza opcja, choć bardziej wymagająca. Zakup od właściciela i płatność gotówką to również większa możliwość negocjacji ceny. Wcześniej trzeba jednak sprawdzić ogłoszenia i porównać sprzedawany samochód z innymi egzemplarzami danego modelu z tego samego rocznika. Weryfikacji poddać należy też historię pojazdu.
Wymaga to zaangażowania wolnego czasu i środków, zwłaszcza że Warszawę i Amsterdam dzieli blisko 1200 km. Tymczasem to właśnie pod Amsterdamem (w Beverwijk, przy autostradzie A9) znajduje się jedna z największych giełd samochodowych na Starym Kontynencie. Właśnie tam co wtorek sprzedawcy wystawiają tysiące aut. Więcej o giełdzie przeczytasz na jej spolszczonej stronie – Car Market Beverwijk.
Co ważne, załatwisz tam wszystkie potrzebne formalności konieczne do wywozu samochodu, a w tym tablice tranzytowe i ubezpieczenie. Na terenie giełdy działa bowiem biuro do spraw dokumentacji i administracji pojazdów (VWE).
Samochodów w Holandii możesz również szukać na stronach lokalnych komisów oraz w serwisach ogłoszeniowych, m.in.:
- marktplaats.nl,
- ooyyo.com (w języku polskim).
Samochód z Holandii. Jak go sprawdzić?
Zanim kupisz samochód od Holendra, podobnie jak każde auto używane, najpierw musisz je dokładnie sprawdzić. Jeśli to auta z Holandii, nie jest to duży problem. Możesz wykorzystać Raport pojazdu z Holandii.
To raport VWE, dzięki któremu zweryfikujesz informacje podawane przez sprzedawcę. W ten sposób sprawdzisz, kto i jak długo użytkował oferowany samochód w Holandii. Raport dostępny jest w języku polskim i składa się z kilku sekcji, m.in.:
- Status pojazdu (m.in. data pierwszej i ostatniej rejestracji; sprawdzisz, czy pojazd jest wypadkowy lub przeznaczony do złomowania; dowiesz się, czy ma ważne OC i przegląd techniczny; sprawdzisz, czy pojazd nie był w Holandii zarejestrowany jako taksówka);
- Informacje podstawowe (m.in. marka, model, typ nadwozia, ilość drzwi, liczba miejsc, kolor);
- Historia własności (m.in. chronologiczna lista rejestracji pojazdu w Holandii; dowiesz się, ilu i jakich właścicieli miał pojazd; sprawdzisz jego status – służbowy czy prywatny);
- Dane techniczne (m.in. silnik, masa, wymiary, przyczepa, osie, rodzaj paliwa, obecność instalacji gazowej, wyposażenie, klasa emisji spalin).
Zobacz: Przykładowy Raport historii pojazdu z Holandii
Dodatkowo do raportu otrzymasz GRATIS Weryfikację przebiegu pojazdu NAP (Nationale Auto Pass). To dane zebrane dzięki Państwowej Służbie Ruchu Drogowego (RDW). W ten sposób sprawdzisz przebieg auta i porównasz go z tym, co przedstawi sprzedawca, który ma obowiązek przekazać nowemu właścicielowi kartę NAP.
Holenderska fundacja Nationale Auto Pas od 1991 roku zbiera przebiegi niemal wszystkich pojazdów silnikowych na terenie Niderlandów. Dane pochodzą z bardzo różnych źródeł (m.in. stacje kontroli pojazdów, warsztaty serwisowe, holenderskie Ministerstwo Transportu, importerzy samochodów, firmy leasingowe).
Weryfikacja przebiegu NAP składa się z dwóch sekcji:
- Identyfikacja pojazdu – marka, model, wersja, rok produkcji i data sporządzenia weryfikacji;
- Wynik sprawdzenia – wynik przebiegu weryfikacji w jednej z trzech postaci:
- autentyczny (zielony) – przebieg sensowny i wiarygodny,
- zafałszowany (czerwony) – przebieg nie pasuje do odczytów z bazy NAP i zachodzi podejrzenie przekręcenia licznika,
- brak danych (pomarańczowy) – nie można zweryfikować przebiegu.
Zobacz: Przykładowy raport Weryfikacji przebiegu NAP
Oględziny i badanie techniczne auta z Holandii
Pamiętaj, że w Holandii przegląd nowego auta należy zrobić po 4 latach od pierwszej rejestracji, następnie kolejne dwa co 2 lata, a później rokrocznie. Dlatego poza raportami historii pojazdu i NAP rozważ przeprowadzenie przeglądu technicznego. Oczywiście to dodatkowy wydatek rzędu od ok. 200 nawet do 300 euro, a więc najczęściej taka decyzja zapada tylko przy nowszych autach o większej wartości.
Już na miejscu zrób dokładne oględziny auta, weryfikując jego karoserię, wnętrze i osprzęt silnika. O samych oględzinach więcej przeczytasz w artykule pt. “Oględziny samochodu przed kupnem. Checklista oględzin (VIDEO)“. Możesz też zapytać sprzedawcę o książkę serwisową, ale Holendrzy nie mają obowiązku przekazywania jej nowemu właścicielowi.
Dokumenty przy zakupie auta z Holandii
Zakup auta w Holandii musi potwierdzać faktura lub umowa kupna-sprzedaży. Najlepiej, kiedy to dokument sporządzony w dwóch językach. W ten sposób zaoszczędzisz na kosztach na tłumacza przysięgłego, aby przetłumaczyć umowę przed rejestracją auta sprowadzonego z Holandii.
Pamiętaj, aby zawrzeć w niej wszystkie najważniejsze informacje (m.in. dane i podpisy stron transakcji, numer rejestracyjny, marka, model, kolor, numer VIN, cena, miejsce i data zawarcia umowy). Informacje te są potrzebne do rejestracji aut z Holandii. Poza tym umowa pozwala dochodzić swoich praw w razie problemów.
Obok umowy sprzedawca musi przekazać kupującemu następujące dokumenty:
- dowód rejestracyjny (tzw. Kentekenbewijs) – przypomina kartę płatniczą i zawiera podstawowe informacje o pojeździe oraz chip,
- kartę pojazdu (o ile była wydana),
- certyfikat COC (jeśli właściciel go posiada),
- komplet kluczyków,
- dokument NAP.
Jak przetransportować samochód z Holandii do Polski?
Jeśli kupujesz samochód z Holandii, możesz wrócić nim na kołach lub załadować auto na lawetę. W pierwszym przypadku należy wyrejestrować samochód w holenderskim urzędzie RDW, w czym pomoże Ci sprzedawca.
Zwłaszcza że zwrócony zostanie mu podatek BPM (Belasting van Personenauto‘s en Motorrijwielen). To rodzaj podatku rejestracyjnego, któremu podlegają prawie wszystkie pojazdy mechaniczne rejestrowane na terenie Holandii. Przy odsprzedaży auta z Holandii do Polski z reguły sprzedawca może ubiegać się o zwrot części podatku BPM.
W urzędzie musisz oddać dotychczasowe żółte tablice rejestracyjne. Następnie za 10 euro trzeba kupić białe tablice wywozowe, na których możesz poruszać się przez 14 dni. Jeśli chcesz na kołach dotrzeć do Polski, potrzebne jest także krótkoterminowe ubezpieczenie.
Formalności po transporcie samochodu do Polski
Tłumaczenie dokumentów
Jeśli umowa kupna-sprzedaży nie jest sporządzona również w języku polskim, musisz ją przetłumaczyć u tłumacza przysięgłego, co będzie kosztować ok. 200 zł. W innym wypadku nie będzie to konieczne, ale zawsze warto zapoznać się z wymaganiami danego urzędu.
W przypadku umowy sporządzonej w dwóch językach urząd może wymagać jej uwierzytelnienia. Musi ona wówczas być sczytana przez tłumacza przysięgłego i zatwierdzona pieczęcią. Nie trzeba tłumaczyć dowodu rejestracyjnego pojazdu aut z Holandii, podobnie jak karty pojazdu (o ile była wydana), chyba że znajdują się w nich jakieś dodatkowe zapiski.
Akcyza
W ciągu 30 dni musisz też opłacić akcyzę, której wysokość zależy od wartości pojazdu:
- samochody z silnikiem spalinowym o pojemności do 2000 cm³ – 3,1%,
- samochody z silnikiem spalinowym o pojemności ponad 2000 cm³ – 18,6%.
Niższa jest stawka akcyza na hybrydy:
- samochody hybrydowe z silnikiem o pojemności do 2000 cm³ – 1,55%,
- samochody hybrydowe z silnikiem o pojemności ponad 2000 cm³ i do 3500 cm³ – 9,3%.
Dla opłacenia akcyzy jeszcze niedawno konieczna była wizyta w urzędzie celnym. Dziś można to zrobić w urzędzie skarbowym lub przez Internet, składając odpowiedni wniosek przy użyciu Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych. Jeśli kupujesz auto z Holandii od handlarza, znajdziesz tam informacje, czy kupowany pojazd ma już opłaconą akcyzę. Jeżeli korzystasz z urzędu skarbowego, pamiętaj, że przy samochodzie sprowadzonym z zagranicy nie musisz opłacać podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC – 2% wartości auta).
Natomiast w ciągu 14 dni od przywozu auta do kraju musisz złożyć Deklarację uproszczoną nabycia wewnątrzwspólnotowego (AKC-U). Każdy współwłaściciel pojazdu musi złożyć osobny wniosek, dołączając następujące dokumenty: kopia umowy lub faktury, dowód rejestracyjny, karta pojazdu (o ile była wydana).
Badanie techniczne
Formalności związane z rejestracją auta z Holandii to również badanie techniczne. Wizyta na stacji kontroli pojazdów w przypadku samochodów osobowych to wydatek rzędu 99 zł (98 zł za badanie + 1 zł na rzecz CEPiK). Więcej kosztuje badanie stanu technicznego auta z instalacją LPG – 162 zł.
Warto tutaj pamiętać, że w Holandii stosuje się inne końcówki wlewu. Dlatego konieczne będzie zastosowanie specjalnego adaptera. Najlepiej przerobić taką instalację lub kupić właściwą przejściówkę, choć krajowe stacje mogą udostępniać klientom odpowiednie końcówki.
Auto z Holandii. Jak zarejestrować?
Rejestracji pojazdu sprowadzonego z Holandii musisz dokonać w ciągu 30 dni od powrotu do kraju. W innym wypadku narażasz się na karę administracyjną w wysokości od 200 do 1000 zł. Jeśli do Polski przyjechałeś na kołach i chcesz od razu otrzymać białe, stałe tablice rejestracyjne, w urzędzie komunikacji musisz przedłożyć:
- wniosek o rejestrację;
- potwierdzenie opłaty podatku akcyzowego,
- umowę kupna-sprzedaży lub fakturę,
- odpowiednik polskiego dowodu rejestracyjnego w oryginale,
- tablice rejestracyjne lub oświadczenie o ich braku,
- zaświadczenie o aktualnym badaniu technicznym,
- świadectwo wyrejestrowania pojazdu w kraju, z którego pojazd był importowany,
- dokument tożsamości właściciela lub dokument z CEIDG/KRS (dla osoby prawnej),
- potwierdzenie wniesienia opłat.
Jeśli to samochód osobowy i chcesz otrzymać zwykłe tablice rejestracyjne, rejestracja auta z Holandii kosztuje 256 złotych:
- 75 zł – karta pojazdu,
- 80 zł – polskie tablice rejestracyjne (1000 zł za tablice indywidualne),
- 54 zł – dowód rejestracyjny,
- 13,50 zł – pozwolenie czasowe,
- 18,50 zł – nalepka kontrolna,
- 12,50 zł – nalepka legalizacyjna,
- 2,50 zł – opłata ewidencyjna.
Pamiętaj też, że musisz wykupić całoroczne ubezpieczenie OC. Jeśli natomiast sprowadziłeś auto z Holandii, jego ubezpieczenie się skończyło, a przed załatwieniem niezbędnych formalności musisz się nim poruszać, możesz wykupić krótkoterminowe OC.
Czy warto kupić samochód z Holandii?
Nie ulega więc wątpliwości, że Holandia stoi dobrymi używanymi samochodami. Na terenie Niderlandów możesz znaleźć wiele aut wartych godnych uwagi, które są w dobrym stanie technicznym.
Oczywiście wcześniej musisz je dokładnie zweryfikować, między innymi szukając informacji na temat danego egzemplarza w raportach – Historii Pojazdu i NAP. Pomagają też uważne oględziny auta na miejscu w Holandii oraz jego przegląd techniczny.