Rynek usług motoryzacyjnych zmienia się dynamicznie zarówno w Polsce, jak i w innych krajach Europy, w tym w Niemczech. Wysokie koszty napraw samochodów w Niemczech oraz rosnące stawki godzinowe mechaników mają bezpośredni wpływ na decyzje dotyczące naprawy pojazdów, a także na eksport samochodów do Polski. W artykule porównamy ceny usług mechanicznych w Polsce i Niemczech oraz przyjrzymy się, jak wpływają one na zwiększony import używanych samochodów z Niemiec, co potwierdzają raporty historii pojazdu oferowane przez Autobaza.pl

W artykule przeczytasz

Według danych General Association of the German Insurance Industry (GDV), stawki godzinowe w niemieckich warsztatach mechanicznych i elektrycznych wynoszą średnio 188 euro (ok. 816 zł) za godzinę, a w przypadku prac malarskich aż 205 euro (890 zł). Dla porównania, w Polsce, średnia stawka za roboczogodzinę w warsztatach samochodowych wynosi od 150 do 200 zł, co sprawia, że koszty naprawy samochodu w Polsce są znacznie niższe. To ogromna różnica, która może wpływać na decyzje wielu właścicieli aut dotyczące miejsca, w którym dokonują naprawy swoich pojazdów.

 

Autobaza.pl – raporty historii pojazdu z danymi z Niemiec

Autobaza.pl oferuje raporty historii pojazdu, które zawierają dane o wcześniejszych naprawach i usterkach, w tym również z Niemiec. Jest to niezwykle ważna informacja dla osób planujących zakup samochodu z tego kraju. Wysokie koszty napraw w Niemczech sprawiają, że nawet niewielka szkoda, która w Polsce mogłaby zostać naprawiona za rozsądną kwotę, w Niemczech może być wyceniona na kilkanaście tysięcy euro. Raport Autobaza pozwala zobaczyć, jakie koszty napraw były poniesione wcześniej, oraz czy samochód miał poważne szkody, które mogłyby wpłynąć na jego wartość.

„W Niemczech, gdzie stawki za usługi mechaniczne są wysokie, często dochodzi do sytuacji, w której nawet drobna szkoda staje się bardzo kosztowna. Na przykład wymiana uszkodzonego zderzaka w samochodzie klasy premium, takim jak Mercedes czy BMW, może kosztować od 2 000 do 4 000 euro, podczas gdy w Polsce podobna naprawa wyniesie od 2 000 do 5 000 zł. Te ogromne różnice w kosztach naprawy prowadzą do tego, że wiele osób sprowadza samochody z Niemiec do Polski, gdzie koszty napraw są znacznie niższe” – mówi Przemysław Gąsiorowski, ekspert Autobaza.pl.

Koszty napraw w Niemczech i Polsce – konkretne przykłady

Jak pokazują dane z rynku niemieckiego, koszt typowej naprawy szkody majątkowej, takiej jak wymiana części nadwozia lub naprawa lakieru, wynosi średnio około 4 000 euro. Jest to o 8,6% więcej niż w poprzednim roku. W Polsce, podobna naprawa kosztuje od 2 000 do 5 000 zł, co stanowi zaledwie ułamek kosztów, jakie ponoszą właściciele aut w Niemczech. Co więcej, rosnące ceny części zamiennych w Niemczech dodatkowo zwiększają koszty napraw. Przykładowo, części do samochodów luksusowych marek, takich jak Audi, BMW czy Mercedes, mogą kosztować nawet 30% więcej niż w Polsce, co powoduje, że naprawa nawet drobnych uszkodzeń staje się nieopłacalna.

Warto też zauważyć, że w Niemczech naprawa pojazdu jest uznawana za nieopłacalną, gdy jej koszt przekracza 70% wartości pojazdu. Przy tak wysokich stawkach naprawczych oraz rosnących kosztach części zamiennych, coraz więcej samochodów kwalifikowanych jest jako szkoda całkowita. To z kolei przekłada się na wzrost eksportu takich pojazdów do Polski, gdzie ich naprawa jest znacznie bardziej opłacalna.

Eksport samochodów z Niemiec do Polski – trend wzrostowy

Eksperci Autobaza prognozują, że w najbliższych latach eksport samochodów z Niemiec do Polski może być większy niż kiedykolwiek, co ma bezpośredni związek z rosnącymi kosztami napraw w Niemczech. Dla wielu Polaków decyzja o sprowadzeniu auta z Niemiec wiąże się z korzystniejszymi warunkami serwisowymi, co wpływa na wzrost importu. Warsztaty samochodowe w Polsce, zwłaszcza te zlokalizowane przy granicy niemieckiej, mogą liczyć na złote lata, gdyż wiele osób z Niemiec decyduje się na naprawy w polskich warsztatach, gdzie ceny są niższe, a jakość usług porównywalna.

Wysokie koszty napraw 

„Wzrost importu samochodów używanych z Niemiec do Polski to rezultat rosnących kosztów napraw w Niemczech, które sprawiają, że wiele pojazdów trafia na nasz rynek jako bardziej opłacalna opcja. Polscy konsumenci mogą skorzystać na tym trendzie, kupując samochody, których naprawa w Polsce jest znacznie tańsza, podczas gdy w Niemczech uznawane są one często za szkody całkowite” – wyjaśnia Przemysław Gąsiorowski z Autobaza.pl.

Wysokie stawki za roboczogodzinę oraz części zamienne w Niemczech powodują, że ubezpieczyciele coraz częściej kwalifikują pojazdy jako szkoda całkowita, co zwiększa liczbę aut trafiających na rynek wtórny. Zjawisko to jest potwierdzane przez dane z rynku – według Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, we wrześniu 2024 roku import samochodów używanych wzrósł o 16,2% w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej, co oznacza, że do Polski sprowadzono ponad 81 000 pojazdów.

Najczęściej sprowadzane marki i modele samochodów

Jak pokazują dane IBRM Samar, najczęściej sprowadzane samochody osobowe to Volkswagen Golf, Opel Astra oraz Audi A4, a w przypadku aut dostawczych – Renault Master. Samochody te cieszą się dużą popularnością wśród polskich kierowców ze względu na ich niezawodność i dostępność części zamiennych. Dodatkowo, różnice w cenach usług serwisowych między Polską a Niemcami sprawiają, że dla wielu Polaków sprowadzenie pojazdu z Niemiec jest bardziej opłacalne. Warto podkreślić, że Niemcy odpowiadają za 52,4% całego importu samochodów do Polski, co czyni ten kraj najważniejszym źródłem pojazdów używanych.

 

Deficyt w branży ubezpieczeniowej – niedoszacowanie kosztów napraw obciąża ubezpieczycieli

Rosnące stawki godzinowe to jednak nie chwilowy trend, lecz zjawisko, które w Niemczech utrzymuje się od 2017 roku. W ciągu ostatnich sześciu lat warsztaty i lakiernie podniosły swoje stawki o około 40%, co znacznie przewyższa ogólny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumenckich, który w tym samym okresie wzrósł o 20%.

 Dyrekcja General Association of the German Insurance Industry (GDV) upatruje przyczyn tego stanu rzeczy w rosnących cenach materiałów oraz wynagrodzeń pracowników, co przekłada się na wzrost kosztów napraw. Jörg Asmussen, dyrektor zarządzający GDV, zaznacza, że ubezpieczyciele odczuwają coraz większe straty związane z tym zjawiskiem. W 2023 roku deficyt w tej branży wyniósł ponad trzy miliardy euro, a w bieżącym roku szacuje się go na poziomie dwóch miliardów euro.

Czy podobna sytuacja może dotknąć polski rynek ubezpieczeniowy? Łukasz Łada, Główny Specjalista ds. Ubezpieczeń portalu Punkta – Porównywarki OC / AC zauważa, że “w Polsce również obserwujemy stopniowy wzrost kosztów napraw samochodów, co w dłuższej perspektywie może wpłynąć na podwyżki składek ubezpieczeniowych. Choć różnice w cenach usług mechanicznych między Polską a Niemcami są jeszcze wyraźne, to rosnące koszty materiałów oraz robocizny mogą spowodować wzrost cen polis OC i AC. Ubezpieczyciele coraz częściej muszą uwzględniać te czynniki w swoich kalkulacjach, co z czasem może obciążyć kierowców wyższymi składkami.”

Wzrost kosztów napraw i związany z tym niedoszacowany budżet ubezpieczycieli pokazuje, że także w Polsce możemy spodziewać się większej presji na podwyżki w branży ubezpieczeń komunikacyjnych.

 

Perspektywy dla rynku naprawczego w Polsce

Rosnący import samochodów z Niemiec do Polski oznacza wzmożoną aktywność w polskich warsztatach, zwłaszcza tych zajmujących się naprawami powypadkowymi. Wysokie koszty napraw w Niemczech, które sprawiają, że wiele samochodów zostaje zakwalifikowanych jako szkoda całkowita, napędzają polski rynek naprawczy. Polska, ze swoimi niższymi kosztami robocizny i części, staje się atrakcyjną destynacją dla właścicieli samochodów z Niemiec, którzy szukają tańszych rozwiązań.

Jednakże, jak pokazują doświadczenia rynku niemieckiego, wzrost cen usług motoryzacyjnych może dotknąć także Polskę. Choć obecnie polskie warsztaty oferują znacznie niższe stawki niż niemieckie, rosnące koszty pracy oraz części zamiennych mogą wpłynąć na przyszły wzrost cen usług w Polsce.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 0 Średnio: 0]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.