Większość przy zakupie samochodu nie zastanawia się nad utratą jego wartości w kolejnych latach, co określa się mianem tzw. wartości rezydualnej. To spore niedopatrzenie. Przy negocjowaniu ceny czy analizie zużycia paliwa warto jednocześnie wiedzieć, co wpływa na utratę wartości samochodu.
Wiek samochodu
Najważniejszym czynnikiem wpływającym na utratę wartości samochodu jest jego wiek. Z oczywistych względów, im młodsze auto, tym utrata wartość jest większa. Najwięcej tracą kierowcy, którzy kupują samochody z salonu. Odpada wówczas ryzyko zakupu auta w złym stanie technicznym lub prawnym, a więc na przykład samochodu pochodzącego z kradzieży. Dodatkowo kierowca ma możliwość wyboru opcji wyposażenia, silnika czy koloru. Wówczas po trzech latach użytkowania utrata wartości to jednak strata rzędu nawet 50%, o czym więcej w artykule “Jak na wartości tracą samochody?“.
Dla zobrazowania sytuacji warto posłużyć się przykładem. Otóż zakup nowego samochodu za 100 000 zł (np. VW Passata), to utrata jego wartości po trzech latach rzędu 30-50 tys. zł. Dlatego lepiej nabywać samochody starsze, od trzech lat wzwyż. Oczywiście pod warunkiem, że są one sprawdzone pod kątem technicznym i prawnym, w czym pomaga nie tylko przegląd, ale też raport VIN dający wgląd w bazy kradzieżowe. Poza tym taki raport pozwala sprawdzić chronologiczną historię auta, również ewentualne stłuczki i kolizje. Trzeba pamiętać, że wytrawni handlarze doskonale wiedzą, że samochody w takim wieku są łakomym kąskiem na rynku. W związku z tym często naprawiają i odnawiają mocno wyeksploatowane auta flotowe, a nawet egzemplarze powypadkowe nie informując nabywcy o ich przeszłości. Ich weryfikacja jest więc niezbędna.
Postrzeganie marki i modelu
Co wpływa na utratę wartości samochodu poza wiekiem? Na pewno postrzeganie i opinie o danej marce, jak i konkretnym modelu. Nie jest tajemnicą, że na polskim rynku od wielu lat najlepsze opinie zbierają auta japońskie i niemieckie. Wprawdzie kamyczkiem do ogródka dla samochodów koncernu VW były wadliwe silniki TSI, ale w dalszym ciągu obok Toyot i Mazd na wartości tracą one najwolniej. Zwłaszcza w porównaniu z autami włoskimi czy francuskimi.
Dodatkowo liczy się popularność modelu na rynku. Zawsze auta nietypowe i rzadkie na wartości tracą szybciej niż popularne modele. Ta sama zasada tyczy się nadwozia. Coupe czy niepraktyczny sedan to szybsza utrata wartości od samochodu z nadwoziem typu kombi i hatchback.
Jednostka napędowa
Istotnym czynnikiem wpływającym na utratę wartości samochodu jest również silnik. Auta mające pod maską małe i popularne motory na wartości tracą wolniej, niż samochody z silnikami o dużych pojemnościach, które są wysilone i mają skomplikowaną konstrukcję. W dalszym ciągu duża nieufność panuje w stosunku do napędu wyposażonego w kompresor, turbo, bezpośredni wtrysk paliwa czy koło dwumasowe, które szerzej opisano w artykule “Do czego służy dwumasowe koło zamachowe?“. Kierowcy zwracają też uwagę na możliwość zastosowania zasilania LPG.
Stan techniczny i przebieg
Polski kierowca jest coraz bardziej świadom zagrożeń, jakie czyhają na niego podczas zakupu samochodu na rynku wtórnym. Wielu jeszcze przed oględzinami prosi o numer VIN samochodu, aby sprawdzić jego historię. Szczególną uwagę kupujący zwracają na przebieg, niemal z automatu odrzucając pojazdy mające na liczniku powyżej 200 tys. km. Wysoki przebieg nie musi jednak oznaczać, że samochód nie nadaje się do dalszej eksploatacji. Zwłaszcza w sytuacji, kiedy był on regularnie serwisowany, najlepiej w ASO, a dodatkowo jest to auto zadbane i bezwypadkowe. Sprzedawcy, znając obawy co do przebiegu, często cofają jednak ich liczniki, za co nie spotyka ich dziś żadna kara. Zawsze kierowcy wyżej cenią sobie pojazdy z udokumentowaną historią, kiedy sprzedawca nie ma nic do ukrycia.
Facelifting
Co wpływa na utratę wartości samochodu poza wyżej wymienionymi czynnikami? Również facelifting, kiedy producent decyduje się na następcę danego modelu. Nowsze generacje to bowiem z reguły korzystne zmiany konstrukcyjne, a jakby tego było mało również i modyfikacje na tle wizualnym.
Wyposażenie samochodu
Kupując nowy samochód, wielu kierowców dodatkowo go wyposaża, inne elementy wyposażenia są już w standardzie. Jednak w odprzedaży tempomat, strefowa klimatyzacja czy nawigacja mają niewielki wpływ na cenę. Inna sprawa, że popyt na taki samochód jest znacznie większy, a sprzedać je go po prostu łatwiej. Wyposażając swój pojazd w dodatkowe gadżety, trzeba mieć jednak na uwadze, że nie jest to inwestycja, która zwróci się przy odsprzedaży, a tylko poprawi własną wygodę i komfort.
Wiedząc, co wpływa na utratę wartości samochodu, widać wyraźnie, że najważniejszym czynnikiem, na jaki należy zwrócić uwagę pod kątem niewielkiej wartości, jest wiek. Najlepiej nabywać więc samochody co najmniej trzyletnie. Inne kluczowe czynniki to:
- renoma marki
- renoma modelu
- nadwozie (najlepiej hatchback, kombi, crossover)
- nieduży i niewysilony silnik
- niewielki przebieg
- bezwypadkowa historia
- nienaganny stan techniczny
- legalność pojazdu
- regularne serwisowanie
- krajowe pochodzenie