Czym jest i do czego służy dekoder VIN?
W najprostszym tłumaczeniu dekoder VIN to algorytm do rozkodowania informacji, które zawiera w sobie indywidualny dla każdego pojazdu numer VIN. Dzięki temu jako zainteresowany nabyciem auta z rynku wtórnego możesz w prosty sposób zweryfikować informacje i dane podawane przez sprzedawcę, w tym sprawdzić przeszłość pojazdu. Wszystkie dane znajdziesz w Raporcie Historii Pojazdu, wygenerowanym dla danego numeru VIN. Jeśli skorzystasz z narzędzia, jakim jest darmowy dekoder VIN, nie masz jednak obowiązku zamawiania raportu. Przede wszystkim bezpłatny dekoder służy rozkodowaniu nr VIN pojazdu.
Liczba dostępnych informacji w raporcie jest różna w zależności od dwóch czynników:
- aplikacji rozkodowującej numer VIN,
- źródeł danych zakodowanych w numerze VIN.
Numer VIN – co to takiego?
Jako że każdy dekoder VIN służy rozkodowaniu Numeru Nadwozia Pojazdu, osobny akapit należy poświęcić numerowi VIN. Tak więc jest to numer identyfikacyjny pojazdu, który składa się z 17 znaków będących kombinacją cyfr i liter. Zawsze składa się on z trzech części – WMI, VDS oraz VIS:
- WMI – pierwsze trzy znaki numeru nadwozia opisujące światowy symbol producenta (np. TRU – Audi, WBA – BMW; sprawdź: “Jakie informacje zawiera numer VIN?“). Kod nadaje odpowiedni urząd w kraju, zawsze w porozumieniu z organizacją ds. normalizacji ISO bądź jej przedstawicielem w danym państwie.
- VDS – najczęściej 5-6 kolejnych znaków. Zakodowane są w nich m.in. cechy charakterystyczne danego modelu i dane techniczne pojazdu (np. nadwozie, silnik, skrzynia biegów).
- VIS – zwykle 8 ostatnich znaków numeru. Określają m.in. rok produkcji (pozycja 10.), miejsce montażu (11.) czy serię pojazdu (kolejne znaki).
Schemat numeru VIN:
- B – cyfra lub litera,
- N – cyfra.
Gdzie znajduje się numer VIN?
Miejsce lokalizacji numeru VIN jest różne w zależności od marki czy modelu. Zawsze znajduje się on pod literą E w dowodzie rejestracyjnym. Często znajdziesz go na tabliczce znamionowej na podszybiu po stronie kierowcy. Poza tym nanosi się go na poszczególnych elementach nadwozia (np. w komorze silnika, przy fotelu kierowcy lub pasażera, na słupku B przy przednim siedzeniu pasażera, na słupku pomiędzy rzędami siedzeń, wokół jednego z kielichów amortyzatorów, pod wykładziną w okolicach siedzenia pasażera, w bagażniku pod obiciem materiałowym).
Sam numer najczęściej jest nanoszony po lakierowaniu nadwozia, rzadziej po nałożeniu lakieru podkładowego. W zależności od metody mogą być to znaki wklęsłe (wybijane), wypukłe (wytłaczane), w formie otworów (wycinane) lub składające się z wielu punktów o średnicy około 1 mm (wypalane metodą elektroiskrową).
Ważne, aby zawsze numer VIN sprawdzić na kilku elementach i go ze sobą porównać. Podstawą jest porównanie Numeru Nadwozia na aucie z tym w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Poza tym niepokojące może być nieprawidłowe naniesienie numeru VIN. Powinien on znaleźć się w jednym rzędzie, ewentualnie w dwóch z zachowaniem równych odstępów. W przypadku znaków dwurzędowych każda z trzech części (WMI, VDS, VIS) nie może być rozdzielona.
Jakie informacje przedstawia dekoder VIN?
Jeśli chcesz skorzystać z dekodera VIN, bezpłatnie możesz użyć narzędzia na stronach autobaza.pl lub vin-info.pl. Wystarczy, że w odpowiednim polu wpiszesz numer VIN pojazdu, który chcesz zweryfikować. W odpowiedzi otrzymasz podstawowe informacje o samochodzie, a dodatkowo również liczbę kategorii, jakie zawiera w sobie Raport Historii Pojazdu do zamówienia online.
Co jest najistotniejsze, wydanie kilkunastu lub kilkudziesięciu złotych może uchronić od straty rzędu wielu tysięcy złotych, jakie przyjdzie zapłacić za pojazd z rynku wtórnego. W raporcie znaleźć możesz wiele kluczowych informacji, które będą decydujące dla zakupu auta lub rezygnacji z tego procesu. Dodatkowo zyskujesz dostęp do danych, dzięki którym łatwiej o negocjację ceny pojazdu.
Raport jest najlepszym, pełnym i wiarygodnym źródłem informacji o pojeździe, dzięki któremu możesz sprawdzić przeszłość auta. Pochodzą one z agencji rządowych, organizacji non-profit, partnerów branżowych, informacji publicznych oraz innych źródeł dostępnych w sieci. Raport VIN to m.in.:
- Dane techniczne pojazdu (m.in. marka, model, rok produkcji, typ paliwa, nadwozie);
- Przebieg pojazdu (rejestr znanych odczytów przebiegu);
- Historia incydentów (rejestr odnotowanych szkód i kolizji);
- Historia sprawdzeń (rejestr sprawdzeń numeru VIN w serwisie Autobaza);
- Sprawdzenie w bazach pojazdów kradzionych (weryfikacja numeru VIN w bazach: IAATI/Autobaza, niemieckiej, włoskiej, słoweńskiej, litewskiej, czeskiej, holenderskiej, rumuńskiej, słowackiej, kanadyjskiej, norweskiej, szwedzkiej, CrimiMail, Kaynine);
- Usterki fabryczne (ostrzeżenia producenta o wadliwych seriach i ogłoszonych akcjach serwisowych);
- Dane producenta (adres miejsca montażu pojazdu);
- Historia internetowa (dane z aukcji i portali prezentujących pojazd w przeszłości);
- Wyposażenie (fabryczne wyposażenie pojazdu);
- Galeria zdjęć (historyczne zdjęcia pojazdu).
Jak skorzystać krok po kroku z darmowego dekodera VIN w serwisie Autobaza (www.autobaza.pl):
- Podaj numer VIN w polu “Wpisz nr VIN”.
- Kliknij przycisk “Sprawdź Auto”.
Jak skorzystać krok po kroku z darmowego dekodera VIN w serwisie VIN-INFO (www.vin-info.pl):
- Podaj numer VIN w polu “Wpisz numer VIN”.
- Kliknij przycisk “Sprawdzenie VIN”.
Podsumowując, bezsprzecznie dekoder VIN to narzędzie, z którego warto skorzystać przy zakupie auta z rynku wtórnego. Co istotne, darmowy dekoder VIN nie zobowiązuje do zakupu Raportu Historii Pojazdu. Już po rozkodowaniu VIN otrzymasz podstawowe informacje o pojeździe. Poza tym ujrzysz liczbę kategorii, jakie znajdziesz w raporcie możliwym do zamówienia drogą online.
Ten jest natomiast kopalnią informacji o sprawdzanym pojeździe. Dzięki temu może on uchronić przed stratą rzędu nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych, jakie możesz wydać na zakup auta z przekręconym licznikiem, pochodzącego z kradzieży, popowodziowego czy powypadkowego. Tym bardziej sprawdź historię pojazdu, jeśli kupujesz używane auto. Oczywiście bezpłatny dekoder VIN pomoże też w rozszyfrowaniu fabrycznego wyposażenia i danych technicznych samochodu, co na przykład pozwoli właściwie dobrać części zamienne.