O samochodach hybrydowych jest dziś coraz głośniej. Nic też nie wskazuje na to, że ich popularność będzie spadać. Możemy spodziewać się nawet wręcz odwrotnej tendencji i wśród użytkowników powinny one być coraz popularniejsze. Dla wielu hybrydy w dalszym ciągu są jednak sporą zagadką. Warto więc odpowiedzieć sobie na jedno zasadnicze pytanie — jak działa samochód hybrydowy?
Historia pojazdów hybrydowych
Zanim znajdziemy odpowiedź na pytanie, jak działa samochód hybrydowy, odnieśmy się od ich historii. Nie każdy zdaje sobie bowiem sprawę z tego, że pierwsze samochody z układem hybrydowym powstały ponad 20 lat temu. Miało to miejsce w roku 1997, a autem tym była Toyota Prius. Dwa lata później zadebiutowała Honda Insight. Początkowo traktowano je tylko jako ciekawostkę. Z czasem ich popularność rosła do tego stopnia, że od kilku lat Toyota swoje ekologiczne samochody sprzedaje w ilości ponad milion sztuk rocznie. Jeżeli dodamy do tego, że na rynku hybrydy należą już do niemal wszystkich segmentów wyraźnie widać, że nie traktuje się ich już tylko jako gadżetów. Szczególni w dobie wysokich cen ropy.
Zasady działania hybryd
W teorii silniki hybrydowe stworzono z myślą o wyeliminowaniu wad jednostek spalinowych, które największą sprawność osiągają przy wysokich obciążeniach. W praktyce oznacza to tylko tyle, że gdy jeździmy w miarę łagodnie i spokojnie, silnik jest mało efektywny.
Tyle o silnikach spalinowych. Tak więc, jak działa samochód hybrydowy? Pojazdy takie łączą w sobie dwa rodzaje napędu, które się wzajemnie uzupełniają. Najczęściej owym połączeniem są silniki spalinowy i elektryczny. Taki zestaw jest o tyle korzystny, że zastosować można tu mniejszy i bardziej sprawny silnik spalinowy. Tak oto przy wyższych obciążeniach motor taki jest sprawniejszy, a zgromadzona energia trafia do akumulatorów. Z kolei przy stricte wysokich obciążeniach motor spalinowy dodatkowo jest wspierany przez jednostkę elektryczną. Sęk w tym, aby pomiędzy dwoma silnikami dokonać optymalnych ustawień.
Podział napędów hybrydowych
Pojazdy hybrydowe podzielić można, biorąc pod uwagę różne kryteria. Pierwszy podział dotyczy samochodów mild hybrid oraz full hybrid z założeniem, że w tych pierwszych zastosowano silnik elektryczny zbyt słaby do tego, aby samodzielnie napędzać pojazd, co jest możliwe w przypadku pełnych hybryd.
Inny podział dotyczy sposobu połączenia dwóch źródeł napędu. Wyróżnia się tu napęd równoległy, szeregowy i mieszany. Napęd równoległy to podłączenie maszyny elektrycznej na przedłużeniu wału korbowego silnika spalinowego. Dalej znajdziemy skrzynię biegów czy mechanizm różnicowy. Co istotne oba silniki są tu mechanicznie połączone z kołami napędowymi, dzięki czemu pojazd można napędzać tak silnikiem spalinowym, jak i jednostką elektryczną.
Przy połączeniu szeregowym silnik spalinowy podłączony jest do generatora energii elektrycznej. Ten zasila akumulatory oraz silnik elektryczny, który napędza auto. Takie połączenie oznacza, że silnik spalinowy nie jest w stanie sam napędzać pojazdu, ponieważ nie jest zespolony mechanicznie z kołami napędzanymi.
Najczęściej stosowany jest jednak napęd mieszany szeregowo-równoległy. W tym przypadku silnik spalinowy łączy się z dwiema maszynami elektrycznymi poprzez przekładnię sumującą.
Wady i zalety hybryd
* zalety
Wiemy już, jak działa samochód hybrydowy. Czas na jego zalety. Tutaj w pierwszej kolejności należy wspomnieć o mniejszym zużyciu paliwa, jeżeli bierzemy pod uwagę jazdę typowo miejską. Nie będzie przekłamaniem, jeżeli stwierdzimy, że pojazdy hybrydowe są idealne właśnie do jazdy miejskiej. Silnik elektryczny sprawdza się przede wszystkim podczas ruszania, kiedy to zużycie paliwa jest największe. Dodatkowo naciskając hamulec, włącza się rekuperacja, dzięki czemu jesteśmy w stanie odzyskać część energii, która generowana jest w akumulatorach.
Mitem jest także to, że samochody hybrydowe są drogie w utrzymaniu, a jednocześnie często ulegają awariom. W praktyce są one mniej zawodne niż auta spalinowe. Ważne jednak, aby takimi pojazdami zajęli się specjaliści, którzy się na nich znają. Z tym jest coraz lepiej, ale dla mechaników, którzy spotykają się z nimi po raz pierwszy, stanowić mogą nie lada zagadkę. Problem może stanowić też ich bateria, choć prawidłowo eksploatowana powinna wystarczyć na 200–300 tys. km. Później będzie trzeba ją wymienić, co w autoryzowanym serwisie może kosztować 8–10 tys. zł.
Fakt, jak działa samochód hybrydowy, przekłada się również na jego cichą pracę, dzięki czemu łatwiej skoncentrować się na jeździe. Oczywiście nie zapominajmy tu o polityce proekologicznej. Auta hybrydowe są zdecydowanie mniej szkodliwe dla środowiska od samochodów wyposażonych tylko i wyłącznie w jednostki spalinowe.
* wady
Skoro wiecie już, jak działa samochód hybrydowy i poznaliście jego zalety, być może część z Was jest takim pojazdem zachwycona. Słusznie, choć chcąc być sprawiedliwym, nie można nie wspomnieć o ich wadach. Największą przeszkodą w dalszym ciągu jest koszt takich samochodów. Składają się one ze wszystkich elementów aut wyposażonych w silnik spalinowy, a jednocześnie zawierają w sobie składniki hybrydowe, wśród których najdroższe są akumulatory.
Inną wadą jest ubytek wolnej przestrzeni, którą trzeba zagospodarować na znajdujące się tu baterie. Dodając do tego wzrost masy samochodu, co stanowi dodatkowy jego opór, zupełnie nieopłacalna jest tu długa jazda poza obszarem miejskim, kiedy całkowicie wyczerpać można energię zmagazynowaną w akumulatorach. Wówczas infrastruktura hybrydowa staje się zbędna.
Samochody hybrydowe na rynku wtórnym
Wielu kierowców, którzy wiedzą, jak działa samochód hybrydowy, chętnie weszłoby w ich posiadanie. Nie robią tego jednak ze względu na ich wysoką cenę. Na nowe auto hybrydowe prosto z salonu w dalszym ciągu stać niewielki odsetek społeczeństwa. Inaczej wygląda to w przypadku takich samochodów dostępnych na rynku wtórnym, wśród których przeważają auta japońskie: Toyota, Lexus czy Honda.
Szukając hybrydy wśród samochodów używanych warto się zainteresowań pojazdami, których producenci pochodzą właśnie z Kraju Kwitnącej Wiśni. Ich inżynierowie mają największe doświadczenie. Posiadają też najbardziej wykwalifikowane w obsłudze samochodów hybrydowych serwisy. Nie zapominajmy, że są to również samochody dość tanie w naprawach, co w szczególności dotyczy pojazdów marki Toyota oraz Honda.
Kupując samochód hybrydowy z drugiej ręki, wcześniej należy go dobrze sprawdzić. Niestety punktów Autoryzowanych Stacji Obsługi w Polsce nadal jest dość niewiele. Jak więc ochronić się przed nieuczciwym sprzedawcą? Najlepszym rozwiązaniem będzie raport VIN, który zawierać w sobie może:
* dane techniczne oraz wyposażenie pojazdu
* informacje o jego szkodach i kolizjach
* informacje o wezwaniach serwisowych
* archiwalne zdjęcia
* chronologiczną historię
* raport z baz kradzieżowych
Uwagę zachować trzeba szczególnie przy zakupie Hond, które zazwyczaj są sprowadzane i nie wiadomo jak długo stały nieużywane. Fundamentalną zasadą korzystania z hybryd jest bowiem ich regularne używanie. W innym wypadku grozi to całkowitym lub przynajmniej głębokim rozładowaniem akumulatora i innych urządzeń elektrycznych, które nieładowane przez dłuższy czas nie nadają się już do ponownego użytku. Raport taki zamówicie Państwo w serwisie autobaza.pl.
Podsumowanie
Hybrydy to oczywiście dobry wybór, ale nie dla wszystkich. Ze względu na to, jak działa samochód hybrydowy, zainteresować się nimi powinni przede wszystkim kierowcy poruszający się po terenach miejskich. Nie tylko z tego względu na to, że są one ekonomiczne. Również dlatego, że mają na ogół proste silniki benzynowe, które same w sobie stworzone są do pokonywania krótkich dystansów w mieście. Korzyści z takiego samochodu nie ma w trasie. Wówczas hybrydy zużywają duże ilości paliwa, a ich silniki elektryczne są bezużyteczne. O ile wykorzystanie ich na drogach krajowych, kiedy często przyspieszamy i zwalniany jest jeszcze do zaakceptowania, o tyle na autostradach już nie.