Do czego służy system eCall?
System eCall ma skracać czas przybycia służb ratunkowych na miejsce wypadku. Jak szacuje Komisja Europejska, automatyczne powiadomienie służb ratunkowych to znacznie szybszy czas reakcji ratowników – nawet o 40% (obszar zabudowany) lub 50% (poza terenem zabudowanym). Idąc dalej, według wyliczeń udaje się w ten sposób zmniejszyć o 4% liczbę zabitych, natomiast o 6% odsetek poważnych komplikacji zdrowotnych.
Przeczytaj też: “System ISOFIX w aucie – co to jest, do czego służy, jak działa?”
Powiadomienie służb odbywa się na dwa sposoby:
- automatycznie – jeżeli system wykryje wystrzelenie napinaczy pasów lub poduszek powietrza;
- ręcznie – przyciskiem najczęściej umieszczonym w podsufitce (na przykład dla wezwania pomocy ofiarom przez świadków wypadku).
Układ eCall jest połączony z czujnikami airbagów i pasów bezpieczeństwa. W budowie systemu wyróżnić trzeba następujące elementy:
- centralka z odbiornikami sygnału GPS i Galileo;
- nadajnik z anteną i kartą SIM – do przesyłania danych i nawiązywania połączenia z numerem 112.
Jak działa eCall?
Na co dzień system jest uśpiony. Aktywuje się w momencie groźnego wypadku, który skutkuje wystrzeleniem napinaczy pasów bezpieczeństwa i poduszek powietrznych. Wówczas system eCall automatycznie łączy się z operatorem numeru 112. Służbom są przekazywane następujące informacje:
- miejsce i czas zdarzenia;
- kierunek jazdy;
- numer VIN samochodu;
- dane techniczne auta (m.in. rodzaj paliwa);
- liczba pasażerów (szacowana na podstawie zapiętych pasów);
- rodzaj wywołania – ręczne lub automatyczne.
Nawiązywane jest również połączenie głosowe. Jeżeli pasażerowie są przytomni, mogą przekazać pozostałe informacje lub poinformować służby, że pomoc ratowników nie jest potrzebna.
Przeczytaj też: “Zderzenie z dzikim zwierzęciem – jak się zachować, odszkodowanie”
System pozwala też na przesyłanie informacji o zagrożeniach do tablic nad drogami. Natomiast jest to możliwe wyłącznie w krajach o rozwiniętej infrastrukturze systemów inteligentnego zarządzania ruchem. Może także wysyłać komunikaty dla nawigacji.
Jak wyłączyć eCall?
Wyłączenie systemu eCall nie ma logicznego wyjaśnienia. Zwłaszcza że system jest bezpłatny. Natomiast jest to możliwe, na przykład poprzez dezaktywację elektroniczną, za co należy zapłacić kilkaset złotych. Istnieje też możliwość rozłączenia kabli, aczkolwiek może to skutkować pojawiającym się błędem lub nawet unieruchomieniem auta.
Należy też pamiętać, że samochód z wyłączonym systemem eCall nie spełnia warunków homologacji. Oznacza to, że nie jest przystosowany do poruszania się po drogach publicznych. Problemem – raczej teoretycznym, ponieważ diagnosta rzadko to weryfikuje – może być także zaliczenie badania technicznego.
Oczywiście wyłączanie systemu eCall nie ma sensu. Szybsze przybycie służb ratunkowych po wypadku może uratować życie.
Przeczytaj też: “Jak napisać oświadczenie sprawcy kolizji?”
FAQ – najczęściej zadawane pytania o system eCall
Czy eCall jest obowiązkowym wyposażeniem auta?
Tak, o ile to samochód homologowany na rynek Unii Europejskiej nie później niż 1 kwietnia 2018 roku.
Czy system eCall działa automatycznie?
Powiadomienie służb pod numerem 112 odbywa się automatycznie, jeżeli czujniki wykryją wystrzelenie poduszek powietrznych lub napinaczy pasów bezpieczeństwa.
Jak ręcznie aktywować system eCall?
To możliwe specjalnym przyciskiem z napisem SOS, który najczęściej znajduje się w podsufitce.
grafika: gov.pl