System eCall
System eCall od 2018 roku jest obowiązkowym wyposażeniem samochodów homologowanych na rynek europejski. Pomysł nie jest nowy, ponieważ poszczególne marki już od dawna oferowały podobne rozwiązania (np. OnStar – Opel, ISR – Subaru), natomiast rozwiązanie to oferowano jako opcję. Od 1 kwietnia 2018 roku jest on obowiązkowy. Zadaniem eCall jest automatyczne powiadomienie służb ratunkowych i przekazanie informacji o położeniu samochodu po wypadku.

W artykule przeczytasz

Do czego służy system eCall?

System eCall ma skracać czas przybycia służb ratunkowych na miejsce wypadku. Jak szacuje Komisja Europejska, automatyczne powiadomienie służb ratunkowych to znacznie szybszy czas reakcji ratowników – nawet o 40% (obszar zabudowany) lub 50% (poza terenem zabudowanym). Idąc dalej, według wyliczeń udaje się w ten sposób zmniejszyć o 4% liczbę zabitych, natomiast o 6% odsetek poważnych komplikacji zdrowotnych.

Przeczytaj też: “System ISOFIX w aucie – co to jest, do czego służy, jak działa?

Powiadomienie służb odbywa się na dwa sposoby:

  • automatycznie – jeżeli system wykryje wystrzelenie napinaczy pasów lub poduszek powietrza;
  • ręcznie – przyciskiem najczęściej umieszczonym w podsufitce (na przykład dla wezwania pomocy ofiarom przez świadków wypadku).

 

Układ eCall jest połączony z czujnikami airbagów i pasów bezpieczeństwa. W budowie systemu wyróżnić trzeba następujące elementy:

  • centralka z odbiornikami sygnału GPS i Galileo;
  • nadajnik z anteną i kartą SIM – do przesyłania danych i nawiązywania połączenia z numerem 112.

Jak działa eCall?

Na co dzień system jest uśpiony. Aktywuje się w momencie groźnego wypadku, który skutkuje wystrzeleniem napinaczy pasów bezpieczeństwa i poduszek powietrznych. Wówczas system eCall automatycznie łączy się z operatorem numeru 112. Służbom są przekazywane następujące informacje:

  • miejsce i czas zdarzenia;
  • kierunek jazdy;
  • numer VIN samochodu;
  • dane techniczne auta (m.in. rodzaj paliwa);
  • liczba pasażerów (szacowana na podstawie zapiętych pasów);
  • rodzaj wywołania – ręczne lub automatyczne.

 

Nawiązywane jest również połączenie głosowe. Jeżeli pasażerowie są przytomni, mogą przekazać pozostałe informacje lub poinformować służby, że pomoc ratowników nie jest potrzebna.

Przeczytaj też: “Zderzenie z dzikim zwierzęciem – jak się zachować, odszkodowanie

System pozwala też na przesyłanie informacji o zagrożeniach do tablic nad drogami. Natomiast jest to możliwe wyłącznie w krajach o rozwiniętej infrastrukturze systemów inteligentnego zarządzania ruchem. Może także wysyłać komunikaty dla nawigacji.

System eCall
System eCall

Jak wyłączyć eCall?

Wyłączenie systemu eCall nie ma logicznego wyjaśnienia. Zwłaszcza że system jest bezpłatny. Natomiast jest to możliwe, na przykład poprzez dezaktywację elektroniczną, za co należy zapłacić kilkaset złotych. Istnieje też możliwość rozłączenia kabli, aczkolwiek może to skutkować pojawiającym się błędem lub nawet unieruchomieniem auta.

Należy też pamiętać, że samochód z wyłączonym systemem eCall nie spełnia warunków homologacji. Oznacza to, że nie jest przystosowany do poruszania się po drogach publicznych. Problemem – raczej teoretycznym, ponieważ diagnosta rzadko to weryfikuje – może być także zaliczenie badania technicznego.

Oczywiście wyłączanie systemu eCall nie ma sensu. Szybsze przybycie służb ratunkowych po wypadku może uratować życie.

Przeczytaj też: “Jak napisać oświadczenie sprawcy kolizji?

FAQ – najczęściej zadawane pytania o system eCall

Czy eCall jest obowiązkowym wyposażeniem auta?

Tak, o ile to samochód homologowany na rynek Unii Europejskiej nie później niż 1 kwietnia 2018 roku.

Czy system eCall działa automatycznie?

Powiadomienie służb pod numerem 112 odbywa się automatycznie, jeżeli czujniki wykryją wystrzelenie poduszek powietrznych lub napinaczy pasów bezpieczeństwa.

Jak ręcznie aktywować system eCall?

To możliwe specjalnym przyciskiem z napisem SOS, który najczęściej znajduje się w podsufitce.

grafika: gov.pl

Ocena naszych czytelników
[Suma: 4 Średnio: 3.3]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.