Wielu kierowców rozważa zakup samochodu poza Polską. Najczęściej w zachodnim kraju europejskim, np. w Niemczech czy we Francji. Często kierowcy są zdania, że taki pojazd ze względu na lepszy stan dróg jest mniej wyeksploatowany. Poza tym w konkurencyjnej cenie znaleźć tam można auta z bogatszym wyposażeniem lub modele sportowe. Skoro jest to tak często spotykany proceder, podpowiadamy, jak kupić używane auto z zagranicy.
Gdzie szukać samochodu za granicą?
Używane auto z zagranicy nabyć można na kilka sposobów. Najprościej jest kupić samochód, który został już sprowadzony do Polski, ale nie załatwiono jeszcze wobec niego wszystkich formalności. Alternatywą jest skorzystanie z usług firmy czy też osób, które zajmują się sprowadzaniem aut. Ostatecznie zawsze po taki pojazd można udać się osobiście. Samochody najczęściej sprowadzane są z takich krajów jak:
* Niemcy
Fakt, że najczęściej Polacy po samochody udają się za zachodnią granicę, nikogo nie dziwi. Jest najbliżej, a w związku z tym najtaniej. Wedle statystyk w Niemczech bardzo dobrze sprzedają się dziś auta japońskie. Wiele wskazywało też na to, że w związku z możliwością wprowadzania zakazu w centrach miast dla diesli, o czym więcej pisaliśmy w artykule pt. “Zielone światło sądu na zakaz dla diesli w niemieckich miastach“, Polacy będą mogli skorzystać na sprzedaży pojazdów z silnikami wysokoprężnymi. Ostatnio niemiecki rząd ma jednak w planach stworzenie specjalnego funduszu, który będzie miał na celu wyposażenie takich aut w system SCR. To z kolei sprawiłoby, że auta takie osiągnęłyby normę Euro 6 i nadal mogłyby być w pełni funkcjonalne. Szerzej opisujemy to w artykule “Wyposażenie w system SCR ratunkiem dla starych diesli w Niemczech?“.
* Holandia
W tym kraju znaleźć można wiele aut w dobrym stanie, ale Holendrzy dbają o swoje cztery kółka i niechętnie się ich pozbywają. Najwyżej ceni się tu samochody japońskie i francuskie.
* Francja
We Francji królują diesle. Oczywiście przede wszystkim te francuskie. Niestety Francuzi nie mają zwyczaju dbać o swoje samochody, a więc te często są porysowane, pobijane czy mają sfatygowane wnętrze.
* Belgia
W tym kraju Beneluksu coś dla siebie znajdą przede wszystkim kierowcy szukający auta wyższej klasy. Wiele z nich oferowanych jest tu w konkurencyjnych cenach.
* Szwajcaria
Chcąc nabyć używane auto z zagranicy, uwagę zwrócić trzeba też na Szwajcarię. Nawet pomimo tego, że nie jest to państwo należące do Unii Europejskiej. Auta są tam w dobrym stanie, a rynek samochodów używanych bardzo szeroki. Co istotne wiele z nich to auta z bogatym wyposażeniem.
* USA
Samochody z USA ze względu na związane z tym problemy i konieczność m.in. uzyskania wizy sprowadza się dość rzadko. Jeśli ktoś ma taką możliwość i szuka auta, którym będzie mógł się wyróżnić to na pewno znajdzie coś dla siebie właśnie na rynku amerykańskim. Samochody mają tam bogate wyposażenie i dużą pojemność silnika. Jak na rynek europejski, znaleźć tam można auta nietypowe.
Jak sprawdzić auto z zagranicy?
Niezależnie od tego, z jakiego kraju sprowadza się taki pojazd, zawsze należy go dokładnie prześwietlić. Weryfikacja stanu technicznego auta odbyć się może w niezależnym warsztacie. Wydaje się, że jest to nawet lepsze od zabrania ze sobą mechanika. Poza tym wiele informacji na temat takiego pojazdu da raport VIN, który zawiera w sobie chronologiczną historię samochodu. Dodatkowo taki dokument, który jest do zamówienia w serwisie autobaza.pl, zawiera też raport z baz kradzieżowych. Nie tylko z Polski, ale i wielu innych krajów Europy, a nawet Stanów Zjednoczonych, co przy zakupie samochodu za granicą może być niezwykle istotne.
Formalności w kraju zakupu
Kupując używane auto z zagranicy, nie można ot tak sobie wsiąść do samochodu i wyruszyć do Polski. Po spisaniu ze sprzedawcą umowy należy odwiedzić stosowny urząd i uzyskać pozwolenie, które pozwala na wywiezienie pojazdu, co wiąże się z wydaniem przez organ wyjazdowych tablic rejestracyjnych.
Z załatwieniem takich formalności większego problemu nie ma w Niemczech. Wystarczy udać się po tablice rejestracyjne z żółtym paskiem, które ważne są pięć dni od dnia odebrania ich z urzędu. W tym czasie można na nich poruszać się po całej UE. Ich koszt to ok. 100 euro. Poza tym na cały okres użytkowania nabywamy ubezpieczenie OC.
We Francji również formalności załatwić można od ręki. Eksportowe tablice rejestracyjne kosztują tu 80 euro. Urzędnik przekreśli też dowód rejestracyjny. Z takim dokumentami po terytorium Francji i innych krajach UE poruszać się można przez miesiąc.
W Holandii formalności kosztują jedynie niewiele ponad 10 euro. Po okazaniu urzędnikowi umowy, dokumentu tożsamości i plastikowej karty pojazdu (dla aut wyprodukowanych po 01.01. 2016) urzędnik obcina róg karty i wręcza kierowcy białe tablice eksportowe. Ubezpieczenie najlepiej załatwić online u jednego z polskich ubezpieczycieli.
Używane auto z zagranicy, a koszty w Polsce
Formalności związane z zakupem samochodu poza krajem nie kończą się jednak po powrocie do Polski. Chcąc zgodnie z prawem prowadzić używane auto z zagranicy, na nowego właściciela czeka jeszcze kilka formalności, na które ma on miesiąc.
* tłumaczenie
Niezbędne jest tłumaczenie przysięgłe umowy oraz dokumentów auta, a więc karty pojazdu czy dowodu rejestracyjnego. To samo tyczy się też ewentualnego badania technicznego. W przypadku najpopularniejszych języków, a więc angielskiego czy niemieckiego jest to koszt sięgający ok. 150 zł.
* cło i akcyza
Kupując samochód z UE, nie trzeba martwić się cłem w wysokości 10%, które w takiej sytuacji właściciela nabytego auta nie obowiązuje. W ciągu 14 dni zapłacić trzeba natomiast akcyzę. Jeśli pojemność silnika sprowadzonego pojazdu wynosi do 2000 m3 stawka akcyzy to jedynie 3,1% wartości auta. Powyżej tej wartości akcyza rośnie do 18,6%. Warto pamiętać o koniecznych do przedstawienia dokumentach. Są to dokumenty zakupu, tożsamości i auta. Poza tym przy nabyciu samochodu z UE potrzebny jest druk AKC-U, a więc uproszczona deklaracja nabycia wewnątrzwspólnotowego.
* badanie techniczne
Jeśli używane auto z zagranicy ma ważny przegląd, ten punkt można pominąć. Warto jednak pamiętać, że w Polsce badanie zawsze ważne jest rok od daty jego wykonania. Jest to o tyle istotne, że niektóre kraje wydają świadectwo na dłuższy okres. Obecnie koszt sprawdzenia auta u diagnosty to 98 zł oraz 1 zł za ewidencję. Niebawem ceny mają być jednak wyższe, o czym wspominaliśmy w artykule “Kolejne zmiany w badaniach technicznych“.
* rejestracja
Kolejnym krokiem jest rejestracja samochodu w starostwie powiatowym lub w urzędzie miejskim, gdzie zgłosić się trzeba z zestawem dokumentów. Niezbędne są: wniosek o rejestrację, dokument tożsamości, dowód rejestracyjny, tablice rejestracyjne bądź oświadczenie o ich braku, potwierdzenie zapłaty akcyzy, tłumaczenie, zaświadczenie o badaniu technicznym oraz ewentualnie karta pojazdu (jeśli była wydana) i odprawa celna (przy zakupie poza UE).
Jeśli urzędnik nie będzie mieć żadnych zastrzeżeń, wyda właścicielowi tablice rejestracyjne, naklejkę legalizacyjną oraz tymczasowy dowód rejestracyjny. Na takim dokumencie jeździć można przez 30 dni, w ciągu których przygotowany zostanie dowód właściwy. Koszt rejestracji, kiedy sprowadzamy używane auto z zagranicy to 256 zł.
Sprowadzenie samochodu z USA
Osobny akapit poświęcić trzeba samochodom sprowadzanym ze Stanów Zjednoczonych. Wszystko ze względu na towarzyszące tej procedurze opłaty. Tak oto przed sprowadzeniem auta z USA do Polski dodatkowo zapłacić trzeba wynoszący od 7 do 9% wartości auta podatek stanowy oraz 10-procentowe cło.
Poza tym amerykańskie samochody nie są przystosowane do poruszania się po drogach Europy. Wcześniej wymienić trzeba w nich kierunkowskazy, przednie reflektory czy również prędkościomierz, jeżeli pokazuje on prędkość w milach. Poza tym Amerykanie nie używają świateł przeciwmgłowych, które tym samym trzeba zamontować. Generuje to koszta od kilkuset do kilku tysięcy złotych.
Podsumowanie
Widać więc wyraźnie, że sprowadzając używane auto z zagranicy, trzeba się nad tym trochę nagimnastykować. Nie każdy ma czas i chęci, aby zajmować się osobiście wszystkimi formalnościami. Niekiedy lepiej, a na pewno wygodniej jest to zlecić osobom trzecim. Niezależnie natomiast od sposobu nabycia takiego auta z pewnością za granicą można znaleźć samochody zadbane, które są jednocześnie w atrakcyjne cenie. Obok nich są jednak także pojazdy, które tylko na takie wyglądają. Zawsze przy takim zakupie zachować należy więc dużą ostrożność, a do słów sprzedawcy podchodzić z przymrużeniem oka. W zamian najlepiej wszystko dokładnie sprawdzić, do czego posłuży m.in. zawierający chronologiczną historię pojazdu raport VIN.