Najczęściej sprowadzane auta z USA do Polski
Zanim podpowiemy, jak sprawdzić przebieg auta z USA, musimy odnieść się do statystyk. Rocznie zza Oceanu do Polski sprowadzanych jest ok. 35 000 samochodów. To całkiem sporo, mając na uwagę, że jest to procedura bardziej żmudna, czasochłonna i kosztowniejsza aniżeli import auta z kraju Unii Europejskiej.
Najczęściej z USA do Polski sprowadza się SUV-y. Pod kątem marki są to auta BMW, Ford czy Audi. Jeżeli spojrzymy na modele, dużą popularnością cieszą się m.in. BMW Serii 5, BMW Serii 3, Audi Q5, Mazda CX-5, Chrysler Grand Voyager, Ford Mustang, Chevrolet Camaro czy Chevrolet Corvette.
Wady i zalety samochodów z USA
Jak w przypadku każdego rynku, również samochody z USA mają swoje zalety i wady. Na pewno bardzo często są to auta bogato wyposażone. Poza tym wielokrotnie są dostępne w atrakcyjnej cenie. Z drugiej strony często należy je wcześniej dostosować do rynku europejskiego (m.in. światła i reflektory, licznik, radio, opony).
Co gorsza, w większości do Polski sprowadza się auta rozbite, również zakwalifikowane jako szkoda całkowita, co oczywiście nie musi oznaczać, że taki samochód nie nadaje się do użytku. Okazuje się, że przebieg auta z USA często również nie jest zgodny ze stanem faktycznym. Po amerykańskich drogach poruszają się samochody, które przejechały nawet kilkadziesiąt tysięcy kilometrów więcej, niż wskazuje na to stan drogomierza.
Przeczytaj też: “Samochody z USA. Jak sprowadzić auto z Ameryki?”
Przebieg auta z USA. Liczniki cofane nawet o 65 000 kilometrów
Nie da się precyzyjnie określić, jak wiele samochodów w Stanach Zjednoczonych ma przekręcone liczniki. Jedne dane wskazują na ok. 10 proc. inne już na 15 proc. Tak naprawdę są to tylko domysły. Natomiast tak jak nie podlega wątpliwości, że nawet w 80 proc. z USA do Polski sprowadza się samochody po mniejszych lub większych kolizjach, tak samo pewne jest, że duża część z nich ma przekręcony licznik. Przypomnijmy, chociaż to również pewne domniemania, podaje się, że licząc wszystkie rynki, nawet 8 na 10 samochodów importowanych do Polski ma odnotowaną ingerencję w stan drogomierza.
Odnosząc się do amerykańskiego rynku, ciekawe dane przedstawił Departament Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych. Wykazał on, że większość aut, w których wykryto korektę licznika, miało przebiegi zaniżone średnio o 40 000 mil (1 mila lądowa to około 1609 metrów). W przeliczeniu na kilometry jest to niemal 65 000 km.
Z kolei NHTSA (ang. National Highway Traffic Safety Administration), czyli amerykańska instytucja zajmująca się bezpieczeństwem ruchu drogowego podaje, że rocznie w USA sprzedaje się ponad 450 000 pojazdów z fałszywymi odczytami licznika kilometrów. To przestępstwo kosztuje amerykańskich nabywców samochodów ponad 1 miliard dolarów rocznie.
Jak sprawdzić przebieg auta z USA?
Skala problemu jest tak poważna, że w niektórych amerykańskich stanach lokalne władze fałszowanie licznika kilometrów określiły mianem największego oszustwa konsumenckiego. Niestety, niewiele wskazuje na to, że sytuacja ulegnie poprawie. Cofanie liczników zwyczajnie opłaca się nieuczciwemu sprzedawcy, który chce:
- zwiększyć wartość samochodu;
- oszukać nabywcę, co do poziomu faktycznego wyeksploatowania auta;
- szybko sprzedać pojazd.
Ceny pojazdów z niskim przebiegiem są wyższe. Szacuje się, że korekta o ok. 40 000 mil może podnieść wartość samochodu w USA nawet o 3000 dolarów.
Cofanie licznika jest też stosunkowo proste. W większości aut nie trzeba już majstrować przy analogowym liczniku, przez co widoczne mogą być zadrapania lub inne ślady ingerencji. W przypadku elektronicznych drogomierzy zhakowanie polega na wylutowaniu z płytki chipu EEPROM. Następnie pobiera się dane i je edytuje, po czym ponownie przylutowuje płytkę do tablicy licznika kilometrów i umieszcza w samochodzie. Dzięki temu oszustwo jest bezinwazyjne i trudne w rozpoznaniu. Szczególnie jeżeli wymieniono też najbardziej narażone na zużycie elementy wnętrza, które mogłyby wskazywać, że przebieg samochodu jest znacznie wyższy, niż pokazuje licznik (m.in. fotel kierowcy, pedały, drążek zmiany biegów).
Przeczytaj też: “Jak sprawdzić przebieg w samochodzie?”
Cofanie przebiegu auta jako przestępstwo
Chęć zysku jest decydująca dla nieuczciwych sprzedawców. Nawet mimo tego, że sprzedaż auta ze sfałszowanym przebiegiem jest w Stanach Zjednoczonych przestępstwem. Wyroki agencji stanowych zasądzały w związku z tym kary więzienia od jednego miesiąca do 10 lat. Oprócz tego nakładane są kary grzywny.
Ustawa uchwalona przez rząd federalny wymaga pisemnego ujawnienia przebiegu zarejestrowanego na liczniku kilometrów w umowie kupna-sprzedaży samochodu. Jednak są od tego wyjątki i takiego obowiązku nie ma, jeżeli pojazd:
- ma 20 lat lub więcej;
- jest z roku modelowego 2010 lub starszego.
Oprócz tego całkiem logiczne jest, że na dokumencie sprzedaży oszuści umieszczają stan licznika przebiegu już po korekcie.
Jak sprawdzić przebieg auta z USA – zalecenia NHTSA
Amerykanie z NHTSA podają kilka wskazówek, które pomagają ustalić, czy wskazania licznika nie są zmanipulowane, tj.:
- Porównanie wskazań na liczniku z przebiegiem w dokumentach – warto porównać przebieg, jaki znajduje się na liczniku z danymi z książki serwisowej czy na naklejkach dotyczących wymiany oleju.
- Obejrzenie licznika – w przypadku liczników analogowych cyfry powinny być ustawione prosto i bez żadnych szczelin. Nie mogą też drgać przy uderzeniu ręką w deskę rozdzielczą.
- Obejrzenie zestawu wskaźników – podejrzane mogą być nawet odciski palców i smugi. Na pewno nie powinno być też niepasujących luźnych przełączników, które mogą włączać i wyłączać licznik kilometrów.
- Zużycie elementów kabiny – zużyte fotele, kierownica, pedały czy drążek zmiany biegów świadczą o intensywnej eksploatacji, ale wytrawni oszuści mogą je wymienić, aby odpowiadały przebiegowi po korekcie. Warto sprawdzić także opony, które do ok. 20 000 mil (32 000 km) powinny być oryginalne.
- Naklejki serwisowe – licznik mógł być wymieniany (np. po awarii). Jeżeli jest to licznik cyfrowy, trudno dostrzec ślady ingerencji, ale warto poszukać naklejek serwisowych podających rzeczywisty przebieg. Naklejki powinny znaleźć się wewnątrz maski lub drzwi. Na naklejce powinny znaleźć się informacje dotyczące daty instalacji nowego licznika, stanu drogomierza przed naprawą lub wymianą oraz przebieg dodany w okresie, kiedy licznik nie działał właściwie.
- Raport Historii Pojazdu z USA – forma weryfikacji dająca największą pewność co do przebiegu pojazdu.
Jak sprawdzić przebieg auta z USA z raportem historii pojazdu?
Przed sprowadzeniem samochodu z USA do Polski najbezpieczniej zweryfikować go poprzez raport historii. Jednym z najdokładniejszych jest raport NMVTIS, czyli Narodowego Systemu Informacyjnego Oznaczeń Pojazdów Motorowych. To elektroniczny system zawierający informacje o większości samochodów znajdujących się na terenie USA. Stworzono go jako wiarygodne źródło informacji historii pojazdów. W raporcie znajdują się m.in.
- parametry pojazdu, w tym marka, model, silnik, wymiary, spalanie itp.;
- historia rejestracji pojazdu na terenie USA z datą i miejscem rejestracji oraz odczytem licznika;
- lista rekordów dotyczących wypadkowej przeszłości pojazdu;
- lista potencjalnych ostrzeżeń dotyczących pojazdu przypisanych przez różne instytucje.
Przykładowy raport samochodu z USA
Raport historii auta z USA jest czytelny i prosty w interpretacji. Szczegółowe informacje oraz znaczenie etykiet dołączanych do pojazdu przez stanowe agencje oznaczania pojazdów motorowych znajdują się też na stronie www.vehiclehistory.gov.
Nie ulega wątpliwości, że raport historii samochodu z USA pozwala zajrzeć w przeszłość auta i odkryć fakty, którymi sprzedawca nie zawsze chce się pochwalić. Jest to narzędzie, które często pozwala ustrzec się przed zakupem pojazdu, który nie jest wart swojej ceny. Również w obszarze przebiegu. Dzięki raportowi można porównać zarejestrowany i wyświetlany przebieg, co pozwala wykryć wszelkie rozbieżności. Przebiegi pojazdów w raporcie są uwzględnione dzięki danym dostarczanym przez organizację VinAudit.com. Autobaza jest oficjalnym partnerem organizacji NMVTIS i VinAudit.com w Polsce.
Certyfikat Autobazy jako oficjalnego partnera NMVTIS i VinAudit.com
FAQ – najczęstsze pytania o to, jak sprawdzić przebieg auta z USA
Ile pojazdów w Stanach Zjednoczonych ma przekręcony licznik przebiegu?
Nie ma dokładnych danych, ale szacuje się, że z fałszywymi odczytami licznika kilometrów rocznie w Stanach Zjednoczonych sprzedaje się nawet blisko 450 000 pojazdów. Średnio licznik jest cofany niemal o 65 000 kilometrów.
Co oznacza dla nabywcy zakup samochodu ze sfałszowanym odczytem przebiegu?
Przede wszystkim jest to strata finansowa. Auto z licznikiem zaniżonym o ok. 65 000 kilometrów może być droższe w zakupie nawet o 3000 dolarów i więcej.
Jak sprawdzić rzeczywisty przebieg auta z USA?
Najbezpieczniej jest zweryfikować przebieg poprzez raport historii pojazdu z USA. Pomaga w tym raport NMVTIS, gdzie dane dotyczące przebiegów są pobierane z zasobów organizacji VinAudit.com. Dodatkowo w raporcie NMVTIS znajduje się wiele innych cennych informacji dla kupującego, w tym ewentualne kolizje i wypadki. Jest to o tyle istotne, że nawet 80 proc. pojazdów sprowadzanych ze Stanów Zjednoczonych to auta wypadkowe.