Klimatyzacja to obecnie podstawowy element wyposażenia każdego auta, nawet tego klasy ekonomicznej. Skoro przed nami lato, któremu towarzyszyć będą wysokie temperatury warto przyjrzeć się jej nieco bliżej. Zwłaszcza że w takich miesiącach jak czerwiec, lipiec czy sierpień klimatyzacja często nas zawodzi. Wielokrotnie wina leży jednak po stronie kierowcy, który korzysta z klimatyzacji, nawet nie zastanawiając się nad tym, czy robi to dobrze. Zastanówmy się więc dokładniej nad tym, jak zadbać o układ klimatyzacji w swoim samochodzie? Czy jest coś, o czym szczególnie nie wolno nam zapominać?
Dezynfekcja
Przede wszystkim pamiętać trzeba o regularnym czyszczeniu takiego układu i jego dezynfekcji. Zlecić to można profesjonalnemu serwisowi lub też wykonać samodzielnie, kiedy poczujemy, że z wnętrza wentylacji wydostaje się brzydko pachnące i nieświeże powietrze.
Do dezynfekcji stosuje się najczęściej odświeżacze w sprayu. Ich ogromną zaletą jest nie tylko efektywność, ale również niskie ceny i prostota. Korzystając z takich produktów, wystarczy spryskać wnętrze otworów wentylacyjnych klimatyzacji, a następnie odczekując kilka minut uruchomić ten samochodowy układ. Po przeprowadzeniu zabiegu pozostaje już tylko dobrze wywietrzyć wnętrze auta. Takie czyszczenie nazywamy piankowym. Ponadto wyróżnić można jeszcze metody ultradźwiękową i ozonową.
Przy czyszczeniu ultradźwiękowym wykorzystujemy urządzenie do odgrzybiania, które rozpyla specjalny płyn. Wprowadzamy go za pomocą wentylatorka i elastycznej rurki. Po wprowadzeniu płynu wystarczy włączyć układ klimatyzacji i ustawić na cykl obiegu wewnętrznego, po czym następnie dokładnie przewietrzyć auto. Jest to metoda o tyle skuteczna, że para środka grzybobójczego czy niszczącego zapachy ma mikroskopijne cząsteczki. Penetrują one parownik i wszystkie zakamarki kanałów nawiewowych.
Ozon z kolei to tak zwany „aktywny tlen”, który cechuje się silnymi właściwościami odkażającymi. Jest on aż 50 razy skuteczniejszy od chloru, a ze względu na to, że jest gazem, wnika we wszystkie zakamarki systemu klimatyzacji. Warto zauważyć, że poza klimatyzacją metoda ozonowa oddziałuje też na tapicerkę i podsufitkę.
Wymiana filtra przeciwpyłkowego
Zdarzyć się może, że dezynfekcja metodą piankową nie jest wystarczająco skuteczna. Jeśli po takim zabiegu z kanałów wentylacyjnych nadal wydobywają się przykre zapachy, konieczna może być wymiana filtra przeciwpyłkowego. Na taką wymianę najlepiej decydować się raz w roku, przy okazji przeglądu całego układu bądź co dwa lata, przy wymianie czynnika chłodzącego. Pamiętać trzeba, że zawilgocony filtr przeciwpyłkowy jest znakomitym środowiskiem dla rozwoju wszelkich pleśni, bakterii czy grzybów. Te natomiast nie tylko odpowiadają za nieświeży i brzydki zapach w aucie, ale również przyczynić się mogą do rozwoju infekcji czy groźnych chorób, jak i nasilenia ataków alergii.
Regularność
Przyjęło się mówić, że nieużytkowany samochód niszczeje. To samo tyczy się też klimatyzacji. Tak więc kolejną zasadą dotyczącą jej odpowiedniego użytkowania jest regularność. Czynnik chłodzący zawiera w sobie środki smarujące i konserwujące, a więc dłuższe niekorzystanie z tego układu może skutkować ich zepsuciem. Poza tym mniej szczelne są gumy uszczelniające, co prowadzi do nieszczelności i wycieków.
Według specjalistów z klimatyzacji korzystać należy przynajmniej co dwa tygodnie nie krócej niż przez kilka minut. Oznacza to, że jest to system, który włączać trzeba nie tylko latem podczas upałów, ale również i zimą, kiedy to temperatury za oknem nas nie rozpieszczają. Warto przy tym pamiętać, że klimatyzacja schładza, ale i osusza powietrze, co może być bezcenne w warunkach jesiennych lub zimowych, kiedy mamy problem z parującymi szybami. W często używanej klimatyzacji znacznie wolniej rozwijają się także grzyby i inne drobnoustroje.
Wymiana czynnika chłodzącego
Dbając o układ klimatyzacji w swoim samochodzie, nie można zapomnieć o regularnej wymianie czynnika chłodzącego, co powinno mieć miejsce nie rzadziej niż raz na dwa lata. Nowy czynnik chłodzący sprawia, że kompresor systemu działa szybciej i sprawniej, przez co od momentu jej włączenia do uzyskania żądanej temperatury mija mniej czasu, aniżeli w układach zasilanych zużytym czynnikiem chłodzącym.
Przegląd
O tym, jak zadbać o układ klimatyzacji w swoim samochodzie wiecie już naprawdę wiele. Nie zapominajcie jednak również o jej regularnych przeglądach w specjalistycznych serwisach, które są doskonałym uzupełnieniem osobistych prac nad tym układem. W serwisach przewody wentylacyjne zostaną poddane gruntownemu czyszczeniu, a ponadto odgrzybiony zostanie parownik czy wymieniony filtr kabinowy. Nie kosztuje to wiele, a może okazać się bezcenne. Na taki serwis warto zdecydować się zwłaszcza przed okresem letnim, kiedy to klimatyzacja będzie mocno eksploatowana.
Nie da się w związku z tym ukryć, że zadbana klimatyzacja to dużo większy komfort. Podróż autem, w którym możemy z niej skorzystać i jest ona w nim sprawna, będzie sporą wygodą. Jeśli odpowiednio zadbacie o ten samochodowy układ, nie mamy wątpliwości, że będziecie mieć z niego wiele korzyści. Tak latem, jak i zimą.