Musisz mieć poprawnie spisaną umowę
Przy zakupie samochodu należy baczną uwagę zwrócić na to, aby umowa kupna-sprzedaży była wykonana i spisana poprawnie. Warto posiłkować się wzorami dostępnymi na stronie rządowej. W treści dokumentu powinny znaleźć się podstawowe informacje w tym:
- data i miejsce spisania umowy;
- dane sprzedawcy;
- dane kupującego;
- informacje o pojeździe;
- kwota transakcji;
- oświadczenia obu stron;
- informacja o obowiązku zapłaty podatku PCC.
Tego typu umowa powinna być sporządzona w dwóch jednakowych egzemplarza i podpisana własnoręcznie przez wszystkie strony transakcji.
Zapłata podatku PCC
Kupno używanego samochodu wiąże się z powstaniem zobowiązania podatkowego. Nabywca ma 14 dni na to, aby opłacić podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC) w wysokości 2% wartości auta. Zdarzają się jednak przypadki, że to sprzedawca zobowiązuje się do zapłaty podatku PCC. Regulują to zapisy umowy kupna-sprzedaży. Pamiętaj o tym, że podatek PCC płaci się tylko przy zakupie pojazdu używanego od osoby prywatnej nie będącej płatnikiem VAT.
Przy sprowadzaniu pojazdu z zagranicy należy zapłacić akcyzę. Przy wartości poniżej 1000 złotych nie ma obowiązku podatkowego, a zakup nowego auta w salonie wiąże się z tym, że podatek VAT jest już wliczony w jego cenę.
Czy kupiony samochód ma ważne badanie techniczne?
Sprzedawany samochód nie musi posiadać ważnego badania technicznego. Obowiązkiem kupującego jest wówczas wykonanie badania w stacji kontroli pojazdów. Należy to zrobić przed zarejestrowaniem auta w wydziale komunikacji. Poruszanie się samochodem bez ważnego badania technicznego jest zabronione i podlega karze do 5000 złotych.
Rejestracja samochodu w wydziale komunikacji
Po zapłacie podatku lub akcyzy oraz wykonaniu badania technicznego, można udać się do wydziału komunikacji w celu zarejestrowania pojazdu. Wydział komunikacji powinien odpowiadać miejscu zamieszkania nowego właściciela samochodu. Masz na to 30 dni od daty podpisania umowy kupna-sprzedaży. Jeżeli pojazd był sprowadzany z zagranicy lub jest nowy i nie był wcześniej rejestrowany w Polsce, składa się wniosek o rejestrację pojazdu. W przypadku aut już zarejestrowanych należy wypełnić zgłoszenie nabycia samochodu.
Aby złożyć powyższe dokumenty, musisz posiadać przy sobie:
- ważny dokument tożsamości;
- wypełniony wniosek lub zgłoszenie;
- dowód własności (umowa kupna-sprzedaży, faktura);
- kartę pojazdu (jeżeli sprzedawca ją wydał);
- dowód rejestracyjny pojazdu;
- wyciąg ze świadectwa homologacji;
- potwierdzenie uiszczenia opłat rejestracyjnych.
Obecnie rejestracja samochodu kosztuje 180,50 złotych. Na tę kwotę składają się koszty wydania: pozwolenia czasowego, znaków legislacyjnych, tablic rejestracyjnych, nalepki kontrolnej i dowodu rejestracyjnego oraz opłata ewidencyjna.
Zakup obowiązkowego ubezpieczenia samochodu
Rejestrując auto pamiętaj też o tym, żeby wykupić obowiązkowe ubezpieczenie OC samochodu. Jego brak może narazić Cię na bardzo wysoki mandat nałożony przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. W przypadku odkupionego auta, można kontynuować ubezpieczenie poprzedniego właściciela pojazdu lub też wykupić nowe ubezpieczenie. Jeżeli stoisz właśnie przed wyborem ubezpieczyciela, sprawdź, jaką ofertę przygotowano w towarzystwie LINK4.
Zajrzyj na stronę internetową link4.pl. Znajdziesz tam kalkulator, dzięki któremu w kilka minut wyliczysz składkę ubezpieczenia OC AC. W celu wykupienia ubezpieczenia możesz też zadzwonić pod numer telefonu 22 444 44 44. Istnieje również możliwość spotkania się osobiście z agentem współpracującym z LINK4.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Materiał powstał przy współpracy z LINK4.