Mycie auta na dwa wiadra. Dlaczego warto?
Zacznijmy od tego, że lakier współczesnych samochodów jest cienki i podatny na zarysowania. Zwłaszcza jeśli w nieumiejętny sposób pielęgnujemy swój pojazd, również podczas wizyt na myjniach automatycznych, gdzie opracują szczotki. Mycia na dwa wiadra jest zdecydowanie bezpieczniejsze. Nie tylko skutecznie usuwa zabrudzenia, ale przy tym nie niszczy powłoki lakierniczej. Oczywiście, o ile wiemy, na czym polega mycie auta na dwa wiadra i wszystko wykonamy prawidłowo krok po kroku.
O tym, jak skuteczna jest to metoda, najlepiej świadczy fakt, że korzystają z niej specjaliści od auto detailingu. Jednak dziś coraz częściej w ten sposób swoje auta myją również kierowcy amatorzy.
Jak wskazuje nazwa, jest to metoda mycia samochodu, w której korzystamy z dwóch wiader. W jednym znajduje się woda z szamponem, w drugim sama woda do płukania rękawicy lub gąbki. Dzięki temu drobiny zanieczyszczeń zbierające się podczas czyszczenia auta nie znajdą się na gęstej pianie z szamponem. Taka sytuacja jest częsta, jeśli korzystamy tylko z jednego wiadra. Łatwo wówczas o uszkodzenie karoserii i porysowanie lakieru.
Przy dwóch wiadrach w jednym z nich czyścimy gąbkę czy rękawicę, która po wyciśnięciu będzie znacznie czystsza. Wówczas sięganie do wiadra z szamponem nie kończy się przenoszeniem zanieczyszczeń. Jest to więc metoda zdecydowanie bezpieczniejsza. Dodatkowo przyspiesza proces osuszania, ponieważ na karoserii nie pozostają zacieki z brudnej wody.
Mycie samochodu na dwa wiadra. Co jest nam do tego potrzebne?
Jeśli chcemy umyć samochód na dwa wiadra, wcześniej musimy właściwie przygotować się do tego procesu. Poza wiedzą na temat mycia pojazdu w ten sposób potrzebujemy kilku rzeczy.
Dwa wiadra z separatorami brudu
Mycie na dwa wiadra możemy przeprowadzić z dowolnymi wiadrami o pojemności 8-10 litrów. Jednak najlepiej sprawdzą się specjalne wiadra z separatorami brudu. To dodatkowe plastikowe kratki przylegające do dna. Właśnie do nich wpadają cząsteczki brudu, które zostają w nich zatrzymane nawet w momencie wzburzenia wody. Bezsprzecznie ułatwia to czyszczenie rękawicy mikrofibrowej lub gąbki.
Oczywiście możemy dokupić sam separator, a następnie umieścić go w swoim wiadrze. Jednak istnieje ryzyko, że nie będzie on do niego pasował. Co jest tutaj kluczowe, żeby separator spełnił swoje zadanie, musi dość ściśle przylegać do ścian wiadra.
Żeby nie pomylić podczas mycia wiadra z czystą wodą z wiadrem z szamponem, dobrze jest kupić dwa pojemniki w innym kolorze. Zestaw dwóch wiader z separatorami i rękawicą do mycia możemy kupić już za ok. 150 zł. Cały zestaw dodatkowo wraz z szamponem to wydatek przynajmniej ok. 200 zł. Sam separator to koszt ok. 20 zł.
Rękawica z mikrofibry lub gąbka
Polecamy dobre rękawice z mikrofibry, ponieważ lepiej wchłaniają one zanieczyszczenia. Poza tym rękawice mikrofibrowe mają miększe włosie w porównaniu z gąbkami. Jeśli już jest to gąbka, niech będzie to specjalistyczny produkt przeznaczony do mycia aut, który jest wykonany z miękkiej, chłonnej pianki i zupełnie różny od zwykłej gąbki używanej przy kąpieli. Najlepiej kupić dwie rękawice, gdzie jedna posłuży do usuwania delikatnych elementów karoserii, druga – do usuwania mocniejszych zabrudzeń (np. z felg, progów, i zderzaków). Jako że nie wszyscy lubią korzystać z rękawic do mycia samochodu (np. z powodu małych dłoni), możemy je zastąpić padem mikrofibrowym.
Jeszcze lepsze są rękawice wełniane. To materiał grubszy oraz bardziej chłonny. Najlepsze są dwustronne, bezszwowe rękawice o długich włóknach. Takie rękawice kosztują przynajmniej 50 złotych, za te z mikrofibry zapłacimy w sklepie od 20 złotych wzwyż.
Szampon samochodowy
Przy wyborze szamponu samochodowego zwróćmy uwagę na jego pH. Jeśli chcemy tylko dokładnie umyć auto z większych zabrudzeń, wybierzmy kwaśny szampon o pH 5-6. Przy samochodach zabezpieczonych woskiem dobry będzie szampon o neutralnym pH 7-8. Dodatkowo na rynku znajdziemy szampony wzbogacone o odżywkę lub polimery i neutralny wosk. To detergenty, którymi umyjemy samochód i przy tym zabezpieczymy lakier. Szampon należy rozcieńczyć z wodą zgodnie z zaleceniami producenta (np. trzy nakrętki na wiadro o pojemności 8-10 l).
Myjka ciśnieniowa lub wąż ogrodowy
Do spłukania auta możemy użyć węża ogrodowego lub myjki ciśnieniowej. Myjki mogą być bardziej profesjonalne i uniwersalne, z mocą nawet 3000 W. Jednak do mycia auta wystarczy nam znacznie słabsza myjka o mocy ok. 1500 W, z ciśnieniem roboczym wytwarzanym przez pompę ok. 130 barów. O tym, jak wybrać myjkę do auta więcej w artykule “Myjka ciśnieniowa do samochodu – jak wybrać?”
Ręcznik mikrofibrowy do osuszania
Ręcznik z mikrofibry doskonale wchłania nadmiar wody i zapobiega zaciekom. Im wyższa jest jego gramatura, tym lepiej, ponieważ ściereczka mikrofibrowa zyskuje na chłonności. Grube ręczniki mają gramaturę 500-800 g/mkw., te bardzo grube nawet ponad 1000 g/mkw.
Jak myć samochód na dwa wiadra?
Mycie na dwa wiadra wymaga przygotowania. Dlatego przed myciem powinniśmy opłukać auto z luźnego brudu. Z większych zabrudzeń czyścimy także felgi, zakamarki i szczotkujemy opony. Pomogą nam w tym szczotka czy pędzel detailingowy.
Poza tym przy czyszczeniu auta tą metodą powinniśmy ustawić auto w cieniu. Jeśli nie mamy takiej możliwości i samochód stoi na słońcu, należy go myć fragmentami, spłukując kolejne fragmenty pojazdu i wycierając je do sucha. Zapobiegnie to zasychaniu szamponu na karoserii.
Przygotowując się do mycia samochodu metodą na dwa wiadra, w jednym pojemniku musi znaleźć się czysta woda, w drugim natomiast roztwór wody z szamponem. Pamiętajmy, aby była to mieszanka w odpowiednich proporcjach zgodna z zaleceniami producenta. Samo wiadro z szamponem powinniśmy napełnić wodą pod ciśnieniem, co będzie sprzyjać wytworzeniu piany.
Mycie samochodu na dwa wiadra należy przeprowadzić z góry na dół. Zanurzamy rękawicę w wiadrze z szamponem i zaczynamy od mycia dachu, maski i klapy bagażnika. Następnie myjemy szyby, podszybie, drzwi i błotniki, kończąc na elementach najbardziej zabrudzonych (zderzaki, felgi, progi, wnęki i zakamarki). Te ostatnie miejsca najlepiej myć drugą, nawet starszą i zużytą rękawicą.
Po umyciu elementu należy wypłukać rękawicę we wiadrze z czystą wodą, a następnie ponownie ją zanurzyć w roztworze wody z szamponem. Dzięki separatorom brud nie znajdzie się na rękawicy. Jeśli dodatkowo jest to rękawica z gęstym włosiem lub samochód jest mocno ubrudzony, podczas płukania rękawicy możemy przecierać ją o kratkę separatora. Uskuteczni to wyzbycie się cząsteczek brudu.
Już po umyciu całego samochodu spłukujemy go obficie bieżącą wodą, również zaczynając od dachu. Następnie przy pomocy suchej ścierki osuszamy elementy auta. Najpierw suszymy karoserię i szyby, następnie już przy użyciu innego ręcznika – felgi oraz opony.
Mycie na dwa wiadra krok po kroku w pigułce
- Przygotowujemy dwa wiadra – z wodą oraz roztworem wody i szamponu.
- Opłukujemy samochód z luźnego brudu. Czyścimy też felgi, zakamarki oraz szczotkujemy opony.
- Zaczynamy mycie od dachu, maski i bagażnika, następnie przechodząc w dół oraz czyszcząc wnęki, szpary i przestrzeń pod klapą paliwa. Na koniec przy użyciu drugiej rękawicy myjemy zderzaki, progi i koła.
- Po umyciu jednego elementu wypłukujemy rękawice w czystej wodzie i ponownie nabieramy szampon, powtarzając tę czynność z innymi fragmentami pojazdu.
- Spłukujemy samochód myjką lub wężem ogrodowym. Jeśli woda zalega na karoserii, dla szybszego
- osuszania możemy użyć wosku na mokro.
- Osuszamy auto ręcznikiem z mikrofibry.
Podsumowując, z pewnością właściwe mycie na dwa wiadra jest jednym z najlepszych sposobów na czyste auto. To bezpieczna metoda pielęgnacji, która pozwala zminimalizować ryzyko porysowania lakieru. Teraz dzięki naszym poradom na dwa wiadra możemy dokładnie umyć każdy samochód bez potrzeby korzystania z salonu auto detailingu. Wystarczy odrobina wolnego czasu i właściwe zaopatrzenie do mycia auta w ten sposób.