Kiedy wymienić opony na nowe?
Pierwszym i najważniejszym czynnikiem, który przemawia za wymianą, jest uszkodzenie aktualnie posiadanego kompletu ogumienia. Szczególnie niebezpieczne są defekty boku opony. Spotkać się można z kilkoma ich rodzajami – na przykład z rozerwaniem ścianki lub pojawieniem się charakterystycznych bąbli. Tego rodzaju usterki, podobnie jak odklejający się bieżnik, są nienaprawialne.
Uszkodzenia fizyczne nie są jedynym czynnikiem, z powodu którego opony mogą wymagać wymiany. Bardzo ważny jest też wiek ogumienia – odczytamy go ze wskaźników DOT na ściankach opon. W przypadku obecnie produkowanych opon DOT ma postać czterocyfrowego kodu – na przykład 2919. Pierwsze dwie cyfry mówią o tygodniu, a kolejne dwie – o roku, w którym dana opona została wyprodukowana. W naszym przykładzie widać więc, że mielibyśmy do czynienia z oponą wyprodukowaną w 29. tygodniu 2019 roku, czyli między 15 a 21 lipca. Przyjmuje się, że powinno się wymieniać opony, gdy osiągną wiek 7 lat od daty produkcji. W szczególnych przypadkach – gdy są w bardzo dobrym stanie wizualnym i jeśli mamy pewność, że były prawidłowo przechowywane i eksploatowane – można okres ich eksploatacji warunkowo przedłużyć do 10 lat, z zastrzeżeniem, że ich własności trakcyjne mogą nieco odbiegać od opon nowych lub młodszych.
Warto też spojrzeć na głębokość bieżnika. Choć polskie prawo dopuszcza eksploatację opon z bieżnikiem o głębokości 1,6 milimetra, to jest to zdecydowanie za mało – w razie pogorszenia warunków na drodze takie opony nie zapewnią wymaganego poziomu bezpieczeństwa. Problemem może być szczególnie sprawne odprowadzanie wody, a to może doprowadzić do wystąpienia zjawiska aquaplaningu (czyli tworzenia się tak zwanego klina wodnego pod oponą lub oponami) i utraty przyczepności. Zatem ze względów bezpieczeństwa bieżnik opon letnich nie powinien być płytszy niż 3 milimetry – jeśli ma mniej, ogumienie wymaga wymiany.
Opony letnie w rozmiarze 225/50 R17 – do jakich aut?
Wskazany rozmiar jest obecnie stosunkowo popularny i można go spotkać w wielu modelach samochodów. Z takiego ogumienia mogą korzystać przykładowo Audi A4, Honda Accord czy Ford Galaxy – choć oczywiście opcji jest dużo więcej. Opony letnie 225/50 R17 stosuje się także w wielu SUV-ach i crossoverach, jak choćby w BMW X1.
Jak rozszyfrować poszczególne elementy oznaczenia rozmiaru? To bardzo proste: 225 to szerokość bieżnika w milimetrach. Kolejna pozycja to tak zwany profil, czyli informacja o wysokości ścianki opony. Jest to wartość wyrażana procentowo i odnosząca się do szerokości bieżnika – czyli w powyższym przypadku ścianka bieżnika ma 112,5 milimetra (50 procent z 225 milimetrów). Ostatnia wartość to wewnętrzna średnica opony w calach – musi się ona pokrywać z zewnętrzną średnicą felgi, żeby oponę dało się zamontować.
Zakupu opon w rozmiarze 225/50 R17 możesz dokonać w sklepie Inter Cars
Oferta sklepu obejmuje opony letnie ze wszystkich segmentów – od budżetowego do ogumienia najwyższej klasy, odpowiedniego dla najbardziej wymagających kierowców. Wystarczy kilka kliknięć i gotowe – wybrane opony ruszą w drogę i niebawem dotrą pod wskazany adres.
Zapraszamy do sklepu: https://intercars.pl/szukaj/opony-letnie-osobowe-2010101/?cf_szerokosc=225&cf_profil=50&cf_srednica=17
Artykuł sponsorowany
Jedna odpowiedź
Dla mnie akurat kupienie i wybranie opon to nie był problem, gorzej z zakładem gdzie je dobrze wymienią :/ parę razy sie naciąłem więc od jakiegoś czasu sprawdzam sobie dobre warsztaty na motointegratorze i w sumie odkąd to robię to nie mam problemów z oponami.