Silnik to bez wątpienia najważniejszy element każdego samochodu i nie można mieć co do tego żadnych wątpliwości. Jego przegrzanie może sugerować poważną awarię. Ta wiąże się natomiast z ogromnymi kosztami, a ponoszenia takich wydatków każdy kierowca chce przecież uniknąć. Skoro tak poznajmy powody przegrzewania się silnika.
Chłodnica
Zacznijmy od tego, że każdy kierowca, który zauważy, że wskaźnik temperatury silnika zbliża się do czerwonego pola lub już się na nim znajduje, powinien w bezpiecznym miejscu zatrzymać pojazd i taki silnik zgasić. Następnie sprawdzić trzeba układ chłodniczy. Okazać się może, że znajduje się w nim zbyt mała ilość płynu chłodniczego, który w takiej sytuacji trzeba jak najszybciej uzupełnić.
Tu pojawia się pierwszy problem, bo nie wolno robić tego przy rozgrzanym silniku, ale poczekać aż temperatura jednostki napędowej, jak i samego płynu się obniży. Zapominając o tym, kierowca naraża się na dotkliwe poparzenia przy otwieraniu zbiorniczka wyrównawczego. Pamiętać należy także o tym, aby nie dolewać zimnej cieczy do gorącej, co może mieć niekorzystny wpływ na właściwości płynu chłodniczego. Uzbroić należy się więc w cierpliwość.
Przyczyny ubywania płynu chłodniczego
Nie jest jednak powiedziane, że uzupełnienie brakującego płynu chłodniczego rozwiąże nasze problemy. Jeśli po tym, jak go uzupełniono, jednostka ponownie się przegrzewa, oznaczać to może wyciek cieczy odpowiedzialnej za chłodzenie silnika.
* chłodnica
Za ubywający płyn chłodniczy najczęściej odpowiada uszkodzona chłodnica. Pamiętać należy, że ten element samochodu jest tak umiejscowiony, że narażony jest nieustannie na działanie szkodliwych czynników zewnętrznych. Najgroźniejsze są woda i sól, pod których wpływem może dojść do rozszczelnienia chłodnicy, co najczęściej ma miejsce w jej dolnej części. Na szczęście sprawdzenie takiego faktu nie wymaga wizyty w specjalistycznym zakładzie. Wystarczy odpalić silnik i obserwować, czy pod przednią częścią samochodu nie tworzy się plama. Jeśli ją zaobserwujemy, będzie to oznaczać dziurę w chłodnicy, co najczęściej wymusza jej wymianę. W przypadku, kiedy plamy nie ma, należy sprawdzić inne elementy układu chłodniczego.
* przewody chłodnicy
Źródłem wycieku mogą być również dobrze dostrzegalne przewody chłodnicy. Jeśli doszło do ich skruszenia czy stwardnienia, kierowcy pozostaje wymiana ich na nowe. Ponadto mogą one być źle założone. Sprawdzić więc trzeba ich stan, ale i montaż na króćce, na które nałożone mogły one zostać zbyt płytko.
* opaski zaciskowe
Przewody na króćcach montuje się przy wykorzystaniu opasek zaciskowych. Z czasem może je dopaść korozja, przez co nie przytrzymają one przewodów chłodnicy z odpowiednią siłą. To również może powodować wyciek. Przy nowoczesnych paskach ze śrubami skręcanymi sprawdzić natomiast trzeba, czy nie są one dokręcone zbyt mocno. To może bowiem doprowadzić do uszkodzenia gumowego przewodu, a w konsekwencji również wycieku płynu chłodniczego.
* króciec głowicy
Za wyciek płynu chłodniczego odpowiedzialny może być też wykonany z tworzywa sztucznego króciec głowicy. Zbyt mocne jego dokręcenie powoduje uszkodzenie w postaci pęknięcia, co może doprowadzić do wycieku. Wówczas uszkodzona część powinna zostać wymieniona na nową.
Inne awarie
Wyciek płynu chłodniczego to najczęstsza, ale tylko jedna z przyczyn przegrzewania się silnika. Za ten fakt odpowiedzialne mogą być inne elementy, m.in. wentylator, termostat, czujnik temperatury, pompa cieczy chłodzącej czy uszczelka pod głowicą.
* czujnik temperatury
Podwyższona temperatura silnika wskazywana może być przed wadliwy czujnik temperatury, który należy sprawdzić, podłączając samochód do komputera lub też wymieniając go na część fabrycznie nową. Warto podkreślić w tym miejscu, że problemem może być nie tylko sam czujnik, ale również doprowadzający do niego zasilanie przewód elektryczny. Wówczas trzeba go wymienić lub przynajmniej zaizolować.
* termostat
Termostat to element odpowiadający za utrzymywanie właściwej temperatury silnika. Kiedy ten się przegrzewa, warto przyjrzeć mu się bliżej. Nie jest to trudne. Wystarczy przyłożyć dłoń do węża prowadzącego do chłodnicy. Jeżeli jest on ciepły i twardy oznacza to, że termostat pracuje prawidłowo. Zimny przewód jest oznaką jego zacięcia w pozycji zamkniętej, kiedy płyn chłodniczy pracuje w małym obiegu, omijając chłodnicę. Kierowcy pozostaje w takiej sytuacji wymiana termostatu i następnie odpowietrzenie całego układu.
* wentylator
Swoją uwagę na wentylatorze skupić trzeba wtedy, kiedy przegrzewanie się silnika ma miejsce podczas wolnej jazdy po mieście. Winny najprawdopodobniej jest napędzający go pasek, który mógł z niego spaść. Poza tym odłączyć się mógł także kabel zasilania.
* uszczelka pod głowicą
Do przegrzewania się silnika prowadzić może także uszkodzona uszczelka pod głowicą. Wówczas podwyższona temperatura silnika to tylko jedna z oznak takiej awarii. Inne symptomy sugerujące problem z uszczelką to spaliny o białym zabarwieniu oraz pęcherzyki gazu pojawiające się w zbiorniczku wyrównawczym.
* pompa cieczy chłodzącej
Źródłem problemu z podwyższoną temperaturą silnika może być też uszkodzona pompa cieczy chłodzącej, która odpowiada za obieg płynu w układzie chłodzenia. W przypadku uszkodzenia wirnika takiej pompy napędzana jest ona paskiem klinowym lub rozrządu. Nie pompuje ona jednak w takiej sytuacji płynu chłodniczego, co skutkuje tym, że silnik pracuje bez chłodzenia. Na taką awarię najbardziej narażone są pompy wyposażone w wirnik plastikowy.
Podsumowanie
Tak więc, jak doskonale widać, powody przegrzewania się silnika mogą być bardzo różne. Jedne są mniej błahe, inne natomiast o wiele poważniejsze. Jedno jest mimo wszystko pewne. Nie wolno problemu podwyższonej temperatury jednostki napędowej bagatelizować. Przyczynę takiego stanu znaleźć trzeba jak najszybciej, po czym zrobić wszystko, aby przywrócić go do normalności.