Samochody z Belgii – gdzie szukać i jak sprowadzić?

Udostępnij
Wasza ocena
samochody z Belgii
Samochody z Belgii nie są tak popularne, jak choćby te importowane z Niemiec. To zrozumiałe, bo belgijski rynek motoryzacyjny jest stosunkowo niewielki. Belgijskie samochody mają jednak wiele zalet. Gdzie szukać oferty i jak sprowadzić samochód z Belgii?

W artykule przeczytasz

Jakie są samochody z Belgii?

Belgijski rynek motoryzacyjny kusi przede wszystkim atrakcyjnymi ofertami pojazdów mocno zadbanych. Samochody z Belgii często mają niskie przebiegi. Nie trzeba się również martwić o przekręcony licznik. W tym kraju Beneluksu sprzedający mają bowiem obowiązek przedstawienia kupującemu dokumentu Car-pass, który potwierdza stan licznika. Ten dokument otrzymuje też zupełnie za darmo każdy kierowca, który w serwisie Autobaza.pl chce sprawdzić belgijskie auto, zamawiając dla niego kompleksowy raport.

Szukając sobie auta w Belgii, łatwo trafić na okazję cenową. Wielu właścicieli nie naprawia drobnych usterek, ale od razu wystawia takie samochody na sprzedaż. Jednocześnie ubezpieczyciele nawet stosunkowo niewielkie uszkodzenia kwalifikują jako szkody całkowite.

Samo sprowadzenie samochodu z Belgii nie różni się wiele od tego, jak wygląda import samochodów z innych krajów Unii Europejskiej, np. z Niemiec, o czym mówi artykuł pt. Samochody z Niemiec – gdzie szukać, jak sprowadzić i zarejestrować?“. Warto jednak poznać realia rynku i specyfikę całej transakcji.

Gdzie szukać samochodów w Belgii?

Na pewno należy zachować szczególną ostrożność, jeżeli jest to zakup samochodu u handlarza. Często auta w Belgii sprzedawane przez handlarzy kuszą niskimi cenami, ale wynika to z reguły z ich wypadkowej przeszłości czy miernego stanu technicznego. Bezpieczniej więc poszukać ich na własną rękę, np. w komisach czy na giełdach samochodowych. Pomagają też belgijskie serwisy z samochodami: www.autoscout24.be, www.hebbes.be czy www.2dehands.be/autos.

Niezależnie od miejsca zakupu oferta sprzedaży samochodu używanego zawsze powinna być dokładnie przeanalizowana. Porównania wymagają ceny, wiek, przebieg czy wyposażenie. Oczywiście im opis samochodu w ofercie jest dokładniejszy, a ogłoszenie dodatkowo okraszone licznymi zdjęciami, tym lepiej. Przed wyjazdem na miejsce trzeba również ustalić ze sprzedawcą najważniejsze kwestie, po czym dokonać kalkulacji kosztów zakupu, wliczając w to dojazd, transport samochodu z Belgii i akcyzę. Co ważne, z Belgami najprościej porozumieć się w języku francuskim lub niderlandzkim. Wielu Belgów zna jednak również niemiecki i angielski.

Sprawdzenie samochodu z Belgii

Kierowcy zdecydowani na zakup samochodu z Belgii muszą jeszcze sprawdzić jego stan techniczny. Jeżeli jest to stosunkowo nowy pojazd, należy pamiętać, że w Belgii pierwszy obowiązkowy przegląd techniczny wykonuje się dopiero po czterech latach od pierwszej rejestracji, ale następnie już rokrocznie. Sprzedający samochód powinien przekazać nabywcy książkę serwisową. To ważne, ponieważ Belgowie często swoje samochody serwisują w ASO. Dzięki książce kupujący znajdzie informacje o wykonanych naprawach. Jednocześnie powinien on otrzymać raport wskazujący na stan techniczny samochodu. Dla pewności zawsze warto wziąć sprawy w swoje ręce, a więc samochód sprawdzić na pobliskiej stacji diagnostycznej, co nie powinno kosztować więcej niż 50 euro. Pomoże też raport pojazdów z Belgii. Zawiera on w sobie informacje z oficjalnych źródeł i pozwala zweryfikować dane techniczne, historię, przebieg i wiele innych kluczowych faktów o danym egzemplarzu.

Umowa kupna-sprzedaży dla samochodów z Belgii

Kupując samochody z Belgii, do sfinalizowania transakcji potrzebna jest umowa kupna-sprzedaży (ewentualnie faktura, np. przy zakupie w komisie). Bez niej niemożliwa będzie również rejestracja samochodu w Polsce. Zgodnie z belgijskim prawem umowa kupna-sprzedaży samochodu musi zawierać w sobie:

  • Opis pojazdu (marka, model, rok pierwszej rejestracji, numer VIN, przebieg itp.)
  • Cenę samochodu bez VAT
  • Miejsce i datę zawarcia umowy
  • Kwotę zaliczki i saldo należności
  • Prawo odstąpienia od umowy (jeżeli zawarto ją z dala od działalności sprzedawcy)
  • Podpis sprzedawcy i nabywcy z datą
  • Potwierdzenie przeczytania informacji i otrzymania kopii przez nabywcę

 

Zaliczka, jeżeli jest pobierana, na ogół wynosi 30 proc. wartości samochodu. Za auto zapłacić można przelewem lub gotówką, o ile kwota nie przekracza 30 tys. euro.

Jakie dokumenty musi mieć samochód z Belgii?

Wraz z umową właściciel sprzedawanego samochodu przekazuje kupującemu komplet dokumentów. Otrzymać on powinien:

  • Dowód rejestracyjny (w języku francuskim Certificat d’immatriculation, w niderlandzkim Inschrijvingsbewijs)
  • Kartę pojazdu (jeśli była wydana)
  • Książkę serwisową
  • Komplet kluczyków
  • Certyfikat COC (jeśli właściciel go posiada)
  • Dokument Car-pass z informacją o przebiegu samochodu

 

Co ciekawe, kierowca może odstąpić od transakcji, jeżeli w jego ręce nie trafi weryfikacja przebiegu Car-pass”. Na tej podstawie może nawet domagać się unieważnienia zakupu.

Jak przetransportować samochód z Belgii?

Samochody z Belgii transportować do Polski najlepiej na lawecie, ale to spore koszty. Jeżeli nabywca chce wracać nim na kołach, najpierw musi wyrejestrować samochód, opłacając jednocześnie tablice wywozowe. Ich koszt to co najmniej 30 euro. Przynajmniej w okolicach 200 euro kosztuje ubezpieczenie. Łącznie nabywca powinien przygotować się na stratę w okolicach 250 euro. To wszystko przy założeniu, że samochód ma ważne badanie techniczne. W innym wypadku na kierowcę czeka jeszcze obowiązkowy przegląd w stacji diagnostycznej.

Tablice wywozowe z Belgii pozwalają na poruszanie się samochodem po całej Unii Europejskiej w okresie od 2 tygodni do 3 miesięcy. Zniechęca jednak procedura wyrejestrowywania auta, która w praktyce często trwa nawet do dwóch dni. Co ważniejsze, po finalizacji transakcji w takiej sytuacji należy udać się do stolicy Belgii. Wszystkie dokumenty i tablice wywozowe wyrabia się jedynie w urzędzie City Atrium, mieszczącym się przy ulicy Vooruitgangstraat 60 w Brukseli.

Jak zarejestrować auto z Belgii?

Po zakupie i sprowadzeniu samochodu z Belgii do Polski pozostaje go zarejestrować, do czego niezbędnych jest kilka dokumentów. W pierwszej kolejności należy opłacić podatek akcyzowy, który wynosi:

  • 3,1 proc. wartości samochodu z silnikiem do 2000 cm3
  • 18,6 proc. wartości samochodu z silnikiem powyżej 2000 cm3

 

Akcyzę za samochody z Belgii opłacić można w urzędzie skarbowym, pobierając druk AKC-U/S i przelewając właściwą kwotę na rachunek bankowy o numerze 84 1010 1270 0008 2422 2400 0000. Wypełnić trzeba też wniosek o wydanie zaświadczenia o zapłaconym podatku akcyzowym. Szybszą alternatywą jest załatwienie sprawy online przez portal PUESC, gdzie wypełnia się druk, opłaca podatek akcyzowy i pobiera potwierdzające uiszczenie opłaty zaświadczenie.

Następnie należy udać się na badanie techniczne samochodu do stacji diagnostycznej. Przetłumaczyć trzeba umowę kupna-sprzedaży, co jednak nie jest konieczne, jeżeli została ona sporządzona również w polskiej wersji językowej. Nie trzeba natomiast tłumaczyć dowodu rejestracyjnego, o ile nie ma on dodatkowych adnotacji lub pieczątek. Kolejnym krokiem jest już rozpoczęcie procesu rejestracyjnego, na co kierowca ma 30 dni od momentu transportu samochodu do kraju. Wniosek o rejestrację samochodu pobrać trzeba ze strony internetowej właściwego urzędu lub wypełnić go na miejscu, dołączając do niego:

  • umowę kupna-sprzedaży lub fakturę
  • potwierdzenie wniesienia opłat rejestracyjnych
  • oryginalny belgijski dowód rejestracyjny
  • potwierdzenie aktualnego badania technicznego wykonanego w Polsce
  • potwierdzenie opłaty akcyzy

 

Po przyjęciu wniosku urzędnik wydaje miękki dowód rejestracyjny, tablice rejestracyjne i nalepkę kontrolną. Na właściwy dowód czeka się do 30 dni.

Samochody z Belgii – koszty rejestracji od 4 września 2022 roku

  • tablice rejestracyjne – 80 zł;
  • dowód rejestracyjny – 54 zł;
  • pozwolenie czasowe – 13,50 zł;
  • nalepka legalizacyjna – 12,50 zł;
  • opłata ewidencyjna – 1,50 zł;

 

Samochody z Belgii rejestruje się więc podobnie do tych kupionych w Polsce. Łączny koszt rejestracji to 161,50 zł. Przy indywidualnych tablicach rejestracyjnych cena rośnie do 1081,50 zł.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 6 Średnio: 4.8]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

4 Responses

  1. Koleżanka kupiła właśnie sprowadzany samochód z Belgii, nie byłem tego zwolennikiem ale całkiem dobrze na tym wyszła – wyposażenie i przebieg lepsze niż te dostępne na Polskim rynku.

  2. Jak sprawdzić samochód sprowadzony z belgii,a przedewszystkim:przebieg/km/,wymiana rozrządu,olej.filtry.
    Proszę o powagę sprawy i rzetelnie do tego podejść
    Pozdrawiam

  3. Dziecji kupily Auto w Luxemburgu po wypadkowe naprawione uns w katowicach i jedzadowolone sa juz 2 lata

  4. Dlaczego autor tak odradza handlujących w Belgii.?? Te aita nigdy nie są kradzione a ryzyko zawsze jest.. Jeśli to nie Polacy nie ma się czego bać.. Z ciapatymi ostro targować się i najlepsza opcja laweta do Polski. Bez stresu. 200 EU..

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Co jest najważniejsze przy wyborze samochodu z drugiej ręki?