Samodzielna wymiana kół w samochodzie

W artykule przeczytasz

Wydaje się, że samodzielna wymiana kół w samochodzie nie jest niczym skomplikowanym. Przy okazji możemy na tym nieco zaoszczędzić. Sprawdzamy, czy samodzielna wymiana opon ma sens i jeśli tak – jak się do tego zabrać.

Samodzielna wymiana opon. Czy ma to sens?

Teoretycznie samodzielna wymiana kół w samochodzie jest czynnością mało skomplikowaną. Wystarczy, że podniesiemy samochód, odkręcimy śruby, zdejmiemy koło, założymy drugie, dokręcimy śruby i opuścimy auto. Następnie musimy czynność taką powtórzyć jeszcze trzy razy. Proste, prawda?

Niestety, w praktyce samodzielna wymiana koła jest bardziej skomplikowana, a problemy mogą pojawić się już podczas jego odkręcania. Poza tym należy pamiętać o ich wyważeniu, ponieważ zwykle robimy to przed ich założeniem.

Dlatego za samodzielną wymianą kół przemawiają w zasadzie tylko względy finansowe. W zależności od wulkanizatora, rodzaju i rozmiaru kół oszczędzimy na to od kilkudziesięciu do ponad 100 złotych. Lepiej jechać do warsztatu.

Jeśli mimo wszystko decydujemy się na samodzielną wymianę kół, warto zrobić to właściwie, z zachowaniem wszystkich środków ostrożności. Ten poradnik pomoże też podczas wymiany koła na drodze. Jak zatem samemu wymienić koło w aucie i jakie narzędzia są nam do tego niezbędne?

Samodzielna wymiana kół w samochodzie krok po kroku

Jeśli nie chcemy jechać do warsztatu, przed przystąpieniem do pracy powinniśmy obejrzeć i ocenić stan opon. Ogumienie nie powinno mieć uszkodzeń i wybrzuszeń. Ważna jest też głębokość bieżnika, który zgodnie z polskim prawem musi mieć przynajmniej 1,6 mm. To jedna wartość minimalna, która wcale nie musi zapewniać bezpiecznej jazdy.

Jak wymienić koło w samochodzie krok po kroku:

  1. Zabezpieczenie samochodu – sprawdzamy, czy auto ma wrzucony bieg i zaciągnięty hamulec ręczny. Ustawiamy też kliny pod kołami stycznymi z ziemią.
  2. Luzujemy śruby – przy pomocy klucza ręcznego lub udarowego luzujemy śruby zdejmowanego koła. Przy ręcznym kluczu możemy potrzebować narzędzia z dłuższym ramieniem.
    Wybieramy miejsce do podłożenia lewarka – podłożenie lewarka w odpowiednim miejscu zapobiegnie uszkodzeniu pojazdu. Często producenci oznaczają je specjalnym wgłębieniem lub trójkątem. Pomogą też tzw. kobyłki podstawiane na przykład pod podłużnicą czy w okolicach mocowania elementów zawieszenia.
  3. Podnosimy samochód – po poluzowaniu śrub odkręcanego koła podnosimy samochód na podnośniku.
  4. Odkręcamy śruby koła – do końca odkręcamy śruby zdejmowanego koła. Jeśli są one zapieczone, możemy delikatnie uderzyć w oponę gumowym młotkiem.
  5. Czyszczenie piasty – zdejmujemy koło i czyścimy piastę przy użyciu metalowej szczotki. Następnie smarujemy kołnierz miedzianą pastą, uważając, aby nie dostała się ona do gwintów.
  6. Nakładamy koło – przed nałożeniem koła z drugiego kompletu, powinniśmy sprawdzić, czy nie jest ono kierunkowe lub asymetryczne. Jeśli tak, pamiętajmy, że strzałka na oponie powinna być zbieżna z kierunkiem jazdy, z kolei napis “outside” odpowiada zewnętrznej stronie ogumienia.
  7. Lekko dokręcamy śruby – po nałożeniu koła lekko dokręcamy śruby, wkręcając je w odpowiedniej kolejności (na krzyż z zasadą najdalszej śruby).
  8. Opuszczamy samochód z podnośnika.
  9. Dokręcamy śruby – dokręcamy śruby zgodnie z zasadą “na krzyż”. Najlepiej wspomóc się kluczem dynamometrycznym, dokręcając koło z momentem 80-100 Nm.

Następnie wszystkie powyższe czynności powtarzamy dla trzech kolejnych kół. Pamiętajmy, aby już po samodzielnej wymianie kół udać się na stację benzynową i wyregulować ciśnienie w oponach. Sprawdźmy też, jak sprawują się koła podczas jazdy. Przy biciu lub innych nieprawidłowościach należy skorzystać z pomocy specjalisty.

Rotowanie opon

Pamiętajmy, że opony zużywają się nierównomiernie. Jeśli więc nie jest to ogumienie asymetryczne lub kierunkowe, powinniśmy je oznaczyć, a przy następnej wymianie pozamieniać.
Zgodnie z zasadą rotowania ogumienie symetryczne zamieniamy między osiami i stronami pojazdu. Z kolei kierunkowe oraz asymetryczne zamieniamy przód z tyłem, bez zmiany strony.

Dlaczego warto skorzystać z usług wulkanizatora?

Poza korzyścią finansową jest niewiele zalet samodzielnej wymiany opon. Lepiej jechać do warsztatu i skorzystać z usług wulkanizatora, który na niezbędne narzędzia, a podczas wymiany wyważy koła. Rzetelny wulkanizator obejrzy też oponę i skontroluje wentyle, a następnie dokręci koło z odpowiednią siłą kluczem dynamometrycznym.

Oczywiście warto pamiętać, aby na wymianę opon umówić się z wyprzedzeniem. Zwłaszcza przed sezonem zimowym, dzięki czemu unikniemy irytujących kolejek. Lepiej jest pod tym względem wiosną, kiedy zmieniamy opony z zimowych na letnie. Jednak o tym więcej piszemy w artykule pt. “Kiedy zmienić opony na letnie?“.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

2 Responses

    1. Ja używam udarowego elektrycznego, nie pneumatycznego. Uważam, że to poprawniejsze sformułowanie – obejmuje różne typy urządzeń.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.