Audi A4 B7 to bez wątpienia jedno z najbardziej ulubionych samochodów wśród Polaków. W praktyce to model trzeciej generacji, choć A4 B7 to tak naprawdę poliftingowa wersja A4 drugiej generacji (B6).
Samo Audi A4 B7 to samochód występujący w wielu wersjach silnikowych i z kilkoma nadwoziami, tak ze skrzyniami manualnymi, jak i automatami. Dostępna jest też odmiana 4 × 4. Wybór jest więc ogromny, co jednak nie oznacza, że łatwo znaleźć dobrą okazję.
Audi A4 B7 jako sedan, kombi i cabrio
Audi A4 B7 występuje jako sedan, kombi i cabrio. Samochód produkowano od 2004 do 2008 roku, choć później w sprzedaży był on dostępny jako Seat Exeo (2008-2013). Łącząc Audi A4 B6 i B7, jest to samochód najczęściej występujący w ogłoszeniach. To auto, które do Polski często trafia również w drodze importu. Sama różnica pomiędzy wersją przedliftingową i po liftingu sprowadza się do innej stylizacji przodu i kabiny. Poza tym to nowe silniki i odmiana sportowa RS4.
B7 to samochód, który przekonuje również dobrym zabezpieczeniem antykorozyjnym. Rdza pojawia się w zasadzie jedynie w egzemplarzach powypadkowych, które zostały źle naprawione. Tu trzeba nadmienić, że Audi A4 B7 po wypadku w ogłoszeniach sprzedażowych pojawia się dość często. Co gorsza, zazwyczaj sprzedawca nie informuje o wypadkowej przeszłości samochodu. Dlatego kluczowe jest sprawdzenie VIN, gdzie można znaleźć rejestr odnotowanych szkód i kolizji.
Sprawdź wymiary i dane techniczne Audi A4 B6/B7
Kabina i wyposażenie
Wnętrze B7 na pewno nie powala ilością wolnego miejsca na tylnej kanapie, którego wyraźnie brakuje. Sporo do życzenia pozostawia także pojemność bagażnika. Przynajmniej w części sedanów, gdzie dodatkowo nie rozkłada się kanapa. W kombi nie jest źle, bo bagażnik mieści od 442 do 1184 l.
Same fotele są natomiast wygodne i dobrze znoszą próbę czasu. Ciekawie prezentuje się również wyposażenie dodatkowe. Ładnie w A4 B7 prezentuje się też łatwa i wygodna w obsłudze deska rozdzielcza. Minusem jest lakier schodzący z przycisków, ale ten mankament w egzemplarzach po liftingu w dużej mierze wyeliminowano.
Typowe awarie Audi A4 B7
Wprawdzie Audi nie jest szczególnie awaryjne, ale lata eksploatacji i duże przebiegi na pewno nie pomagają. Ważne, że wiele części wykorzystanych w tym modelu znalazło się też w innych autach niemieckiej marki. Dlatego rynek części, również używanych, jest dość szeroki. Są one także tańsze w zakupie.
Elementem drogim w naprawach jest wielowahaczowe przednie zawieszenie, które warto naprawiać w całości, wymieniając od razu wszystkie wahacze. Zagwarantuje to spokój przez kolejne 100 tys. km. Niestety, o ile przy wahaczach stalowych wymienić można same sworznie, o tyle już przy aluminiowych wymianie podlega cały wahacz. Komplet dobrych zamienników wahaczy na przednią oś to wydatek nawet ok. 2000 zł, a doliczyć należy jeszcze robociznę.
Jednocześnie dość droga jest naprawa tylnego zawieszenia, choć ma ono niezłą wytrzymałość i stosunkowo rzadko wymaga doinwestowania. Audi A4 miewa również kłopoty z elektryką, ale wiele usterek można naprawić z wykorzystaniem części używanych.
Paleta silników Audi A4 B7
Ta generacja modelu Audi A4 silniki ma bardzo różne. Na rynku znajdują się trwałe jednostki napędowe z przeznaczeniem dla spokojnych kierowców i mocne 8-cylindrowe odmiany S i RS, choć wówczas koszty zakupu auta przerastają możliwości finansowe większości kierowców.
Silniki benzynowe
Benzyniaki są dobrą opcją, ale w serwisach ogłoszeniowych większość stanowią egzemplarze wyposażone w silnik Diesla. Podstawowym motorem jest 1.6 8V, który był oferowany przez cały okres produkcji. To dobry wybór dla kierowców, którzy nie szarżują na drogach, a cenią sobie spokojną, bezpieczną i ekonomiczną jazdę. Przy takim silniku najlepiej postawić na egzemplarz bez instalacji LPG i ewentualnie zamontować ją osobiście. Samochody z LPG mogą mieć bowiem mocno wyeksploatowaną instalację gazu.
Niezły jest również turbodoładowany silnik 1.8 20V, zwłaszcza w wersjach 150 oraz 163 KM. Należy jednak pamiętać, że przy wysokim przebiegu może on wymagać remontu. Poza tym ma też kilka innych problemów, a w tym rozciągający się łańcuszek łączący wałki rozrządu.
Prostym silnikiem jest motor 2.0, ale w A4 B7 znaleźć można również dwulitrowe jednostki TSI i TFSI. To starsza generacja motorów EA113, w których rozrząd napędzany jest przez pasek. Wprawdzie ma on problem z nagarem, ale zdaniem wielu mechaników wystarczy regularna wymiana oleju co 15 tys. km i wymiana filtra odmy. Typowym mankamentem tych silników jest rozciągnięcie łańcucha łączącego wałki rozrządu.
Ciekawie wyglądają także silniki 2.4 i 3.0, ale eksploatacja auta z tymi motorami pod maską jest droższa niż jednostek R4. Drogie w serwisie i użytkowaniu są też silniki V8, ale te znaleźć można jedynie w odmianach S4 i RS 4.
Silniki Diesla
Pośród diesli bezpieczną opcją jest silnik 1.9 TDI. Problem w tym, że trudno znaleźć egzemplarz z tym motorem pod maską, który nie jest mocno wysłużony. Jednak wytrzymałość tej jednostki szacuje się nawet na 600 tys. km, a i jej remont jest w akceptowalnych kosztach rzędu ok. 5-7 tys. zł.
Nie brak tu jednak znacznie bardziej ryzykownych silników. Takim jest diesel 2.0 TDI PD, który ma problemy z pękającą głowicą czy awariami napędu pompy oleju. Mechanicy nie polecają również silnika 2.5 TDI, w którym nie tylko psuje się rozdzielaczowa pompa paliwowa, ale ścierają się też krzywki wałków rozrządu. Co więcej, silnik 2.5 TDI często jest łączony z awaryjną przekładnią Multitronic, która ma krótką żywotność i jest droga w naprawach.
Lepszym wyborem jest silnik wyposażony we wtrysk common rail. Dostępne są motory 2.7 oraz 3.0 TDI. Są to silniki dość mocno zabudowane, co przekłada się wysokie koszty serwisu. Ogólnie to jednak trwałe jednostki napędowe. Oczywiście, o ile zna się źródło ich pochodzenia, a przebieg jest nie tylko niski, ale i rzeczywisty. Jak zwykle przy weryfikacji stanu drogomierza pomoże Historia Pojazdu, która zawiera w sobie chronologiczną listę znanych odczytów przebiegu. Dane te pochodzą z przeglądów, rejestracji, od ubezpieczyciela, z aukcji internetowych, ASO i od innych instytucji. Wśród typowych awarii tych silników wymienia się rozciągnięcie łańcucha rozrządu, co będzie drogie w naprawie. Zawodzą też klapki w kolektorze.
Jak sprawdzić historię Audi A4 B7?
Bez wątpienia Audi A4 B7 to bardzo ciekawy model, który jest wart bliższego zainteresowania. Jednak tylko po niezwykle dokładnej weryfikacji. Jako że na rynku znajduje się wiele egzemplarzy powypadkowych, w pierwszej kolejności należy zweryfikować, czy auto nie brało udziału w kolizji. Tu pomocny będzie raport VIN z listą znanych uszkodzeń pojazdu. Oczywiście nie każde Audi po wypadku nie nadaje się do dalszej jazdy, o czym mówi artykuł pt. “Czy warto kupić samochód po wypadku?“.
Raport Historii Pojazdu pomoże również w porównaniu fabrycznego wyposażenia ze stanem faktycznym. Znaleźć można w nim też zdjęcia z poprzednich aukcji sprzedażowych. Dodatkowo to pomoc w rozpoznaniu skrzyni automatycznej. Lewarki automatów wyglądają bardzo podobnie, a trzeba pamiętać, że zepsuta skrzynia CVT to prawdziwa tragedia finansowa dla właściciela takiego Audi.
Oczywiście poza tym nie wolno odchodzić od klasycznych i sprawdzonych metod weryfikacji. Tu pomagają oględziny z mechanikiem, ale też przegląd samochodu w warsztacie i jazda próbna. Jako że wiele egzemplarzy dostępnych na rynku wtórnym to prawdziwe miny, bez tego można sporo przepłacić, a dodatkowo narazić się na koszty doprowadzenia auta do stanu używalności. Pamiętać przy tym tez należy, że kierowców kupujących samochody używane chroni instytucja rękojmi. Szerzej opisano ją w artykule “Rękojmia na samochód używany“.
2 Responses
ciekawe to aż tak dobrze się sprzedaje, tak dużo ich na rynku? Myślałem, że VW pasat jest ulubionym samochodem polaków 😀
Niech autor tych wypocin wytłumaczy w jaki sposób w tym zawieszeniu wymienić sam sworzeń bo chyba czegoś nie wiem