Nie ulega wątpliwości, że BMW serii 3 E46 to jeden z najpopularniejszych samochodów na polskich drogach. Wprawdzie nie wszystkim kojarzy się pozytywnie, ale bez wątpienia jest autem o wielu atutach. Co przemawia za używanym BMW E46?
Historia BMW serii 3 E46
BMW serii 3 E46 jest następcą modelu E36, z którego zrezygnowano po ośmiu latach produkcji. Jego następca nie jest stylistyczną rewolucją, poza tym korzystał z jednostek napędowych modelu E36. Wydaje się jednak, że żadne rewolucyjne zmiany nie były niezbędne. Niemiecki producent zwyczajnie wolał nie ryzykować i pozostawił to, za co kierowcy cenili sobie poprzednika, czyli przede wszystkim znakomity układ jezdny.
Jednak co nieco się zmieniło. Na przykład BMW serii 3 E46 wymiary ma większe niż poprzednik. Pojawiły się również nowe elementy wpływające na komfort jazdy i bezpieczeństwo. Sam model był produkowany w pięciu wersjach nadwoziowych jako:
- sedan,
- kombi (BMW serii 3 E46 Touring),
- coupé,
- cabrio,
- compact.
Model z fabryk wyjeżdżał do 2005 roku. W toku całej produkcji doczekał się również jednego faceliftingu, który w zależności od wersji nadwoziowej miał miejsce w 2001 i 2002 roku. Zmiany miały na celu przeprojektowanie przodu auta i niewielkie modyfikacje w kabinie.
Nadwozie i wnętrze BMW E46
Wygląd E46 to klasyczna stylistyka BMW z długą maską i przesuniętą do tyłu kabiną pasażerską. Jednocześnie, na słupku C znajduje się “Hofmeister Kink“, czyli charakterystyczne wcięcie, które ma ułatwiać zajmowanie miejsca na tylnej kanapie. Jeżeli szukać sobie BMW serii 3 E46 o oryginalnej stylistyce, na pewno należy postawić na wersję nadwoziową compact. W tym przypadku przód ma podwójne i okrągłe reflektory, jednak tył dla wielu kierowców pozostawia wiele do życzenia. Dlatego też BMW serii 3 E46 w wersji compact jest najtańszą opcją.
Do ceny BMW serii 3 E46 jeszcze wrócimy, ale już na tym etapie recenzji warto zauważyć, że najdroższe są egzemplarze wersji M. Poza atrakcyjnym wyglądem mają one sportowo zestrojone zawieszenie i kubełkowe fotele z regulowaną długością siedziska. Poza tym inne są w nich kierownica, zderzaki, felgi i nakładki progowe. To jednak nie wszystko, ponieważ egzemplarze najbogatsze pod kątem wyposażenia mają m.in.:
- skórzaną tapicerkę,
- nawigację,
- oświetlenie ksenonowe,
- elektrycznie ustawiane fotele,
- system audio harman/kardon.
BMW serii 3 o kodzie fabrycznym E46 nie jest autem szczególnie przestronnym. O ile kierowcy i pasażerowie o wzroście do ok. 175 cm, będą czuć się w miarę komfortowo, to wyższym, zwłaszcza w dłuższej podróży, może przeszkadzać zbyt mało miejsca nad głową i okazały tunel środkowy.
Większych zastrzeżeń nie ma natomiast do jakości wykonania. Tworzywa w kabinie są miękkie i przyjemne w dotyku. Pewne niedoskonałości wykazują tylko niektóre plastiki na środkowej konsoli. Łuszczy się z nich lakier, a dodatkowo łatwo je zarysować. Duży plus należy się natomiast za ergonomię obsługi.
Wadą BMW serii 3 E46 jest z kolei podatność na korozję. Rdza atakuje nawet bezwypadkowe egzemplarze, a więc tym bardziej warto sprawdzić, czy pojazd nie miał w przeszłości mniejszej lub większej szkody. Najbardziej podatne miejsca na wykwity rdzy to ranty przednich i tylnych nadkoli, doły drzwi, progi oraz dolne części przednich błotników. Jeżeli właściciel nie obchodził się łagodnie ze swoim samochodem, a lubił agresywną jazdę, łatwo wyrywają się mocowania ramy tylnego zawieszenia. Te miejsca również należy bardzo dokładnie obejrzeć przed zakupem.
Silniki BMW serii 3 E46
Przez długie lata symbolem bawarskiego koncernu były wolnossące, sześciocylindrowe motory benzynowe. Wprawdzie we współczesnych modelach powoli wypierane są przez dowsizingowe, doładowane trzy- i czterocylindrowe silniki, ale pod maską E46 są benzyniaki R6, o oznaczeniu M52 i M54 i pojemności od 2 do 3 litrów. Co najważniejsze, cechuje je doskonała kultura pracy, a przy tym fajny dźwięk i dobre osiągi, przynajmniej w mocniejszych wersjach.
Co ważne z punktu widzenia ekonomii, w silnikach 6-cylindrowych nie ma dużych rozbieżności w spalaniu. W związku z tym warto szukać egzemplarzy z najdroższymi, a przy tym pożądanymi topowymi motorami 3-litrowymi o mocy 231 KM (330i). W warunkach miejskich spalają nawet do 14 l na 100 km, ale już w trasie bez trudu udaje się zejść do poziomu ok. 9 l/100 km. Nie bez znaczenia jest wysoka trwałość motorów M52 i M54. Pod kątem awaryjności wypadają one znacznie lepiej niż nowsze silniki, jakie można znaleźć w następcy BMW E46 – modelu E90. Jeżeli się do czegoś przyczepić, to do ich “apetytu“ na olej.
Minusem silników R6 jest duża paliwożerność, ale niewiele mniejsze zużycie paliwa, a przy tym o wiele słabsze osiągi mają silniki R4. Aut z tymi motorami pod maską mogą szukać osoby, które chcą nabyć egzemplarze mniej dynamiczne, ale za to niewyeksploatowane i tanie. Wręcz przeciwnie, egzemplarzami dla koneserów są wersje M3. To auta drogie w eksploatacji, ale i w zakupie, których ceny startują od 80 000 zł.
Diesle pod maską BMW E46
Jeżeli ktoś chce oszczędzić na zużyciu paliwa, może postawić na 3-litrowego Diesla (M57D30 – przed liftingiem, M57D30TU – po liftingu). To jedne z najlepszych motorów wysokoprężnych ostatnich dwóch dekad, które osiągają przebiegi nawet pół miliona kilometrów. Do ich najczęstszych usterek zaliczyć należy awarie koła pasowego na wale korbowym, zdarzają się również uszkodzenia klapek w kolektorach ssących. Co oczywiste i normalne, przy dużym przebiegu wymiany wymagać może też osprzęt.
Większy problem generują usterki automatów współpracujących z silnikami wysokoprężnymi o pojemności 3 litrów. To przekładnie od General Motors, które w połączeniu z mocnym silnikiem pracują na granicy możliwości. Dodatkowo sytuację pogarsza chiptuning, który nie jest niczym rzadkim wśród mało świadomych właścicieli modelu E46.
Trwały jest również czterocylindrowy diesel o oznaczeniu M47, który znaleźć można w wersjach 318d i 320d. To jednak motor o niskiej kulturze pracy, a przy tym hałaśliwy.
BMW serii 3 E46 – dane techniczne
Niezależnie od wersji, sprawdzić trzeba stan niezbyt trwałego dyferencjału, gdyż wymiany wymagać może łącznik elastyczny wału napędowego lub jego podpora. Zweryfikować należy również także luzy w układzie napędowym. Trwałe w BMW serii 3 E46 jest natomiast zawieszenie, z przodu oparte na kolumnach McPhersona, z tyłu na konstrukcji wielowahaczowej. Droższe jest zawieszenie w wersjach M (M3, M3 CSL, M3 GTR), co wynika z wykorzystania innych sprężyn i amortyzatorów. Poza tym mają one większe tarcze hamulcowe.
Z uwagi na dużą podaż, nie ma problemu z dostępem do części zamiennych. Duża jest też oferta zamienników, a w ostateczności auto można naprawiać przy użyciu oryginalnych części w ASO.
Sytuacja na rynku wtórnym
Używane BMW serii 3 E46 ceny ma bardzo różne. Podaż na rynku wtórnym jest całkiem spora. Niestety, znalezienie dobrego egzemplarza — bezwypadkowego, bez przekręconego licznika i z udokumentowaną historią serwisową jest naprawdę trudne. Wiele egzemplarzy pochodzi z importu — ma korygowany licznik i jest po kolizji.
Najtańsze egzemplarze nabyć można poniżej 5 tys. zł. Jednak doprowadzenie ich do stanu używalności pochłonie kilkakrotność ceny zakupu. Ciekawy, wart uwagi egzemplarz, choć z niezbyt bogatym wyposażeniem, a przy tym mało dynamicznym silnikiem R4, znaleźć można w okolicach 15 000 zł. Jeszcze drożej, co najmniej 20 000 zł, kosztują egzemplarze z silnikami R6 pod maską i przebiegiem poniżej 200 tys. km. Ich cena dochodzi nawet do 50 000 zł, ale wówczas to auta zadbane i z niskimi przebiegami poniżej 100 tys. km. Najdroższe są odmiany coupé i cabrio, z trzylitrowymi benzyniakami pod maską i ręcznymi przekładniami.
Jako że ryzyko zakupu BMW E46 w złym stanie technicznym, wypadkowego lub z przekręconym licznikiem jest dość duże, niezbędna jest dokładna weryfikacja auta. Nie tylko przez przegląd techniczny i podczas jazdy próbnej. Jeżeli nie ma go w ogłoszeniu, warto poprosić o numer nadwozia pojazdu, a później zajrzeć w raport VIN. Znajdują się w nim m.in.:
- Dane techniczne
- Rejestr znanych odczytów przebiegu pojazdu
- Lista znanych incydentów pojazdu
- Rejestr sprawdzeń numeru VIN w serwisie autobaza.pl
- Sprawdzenie w bazach pojazdów kradzionych
- Ostrzeżenia producenta o wadliwych seriach pojazdu
- Adres miejsca montażu
- Dane z aukcji internetowych i portali motoryzacyjnych
- Dane dotyczące wyposażenia samochodu
- Galeria zdjęć pojazdu
Bez wątpienia, o ile to egzemplarz zweryfikowany, jazda nim na pewno da wiele frajdy. Mimo iż od zakończenia produkcji E46 minęło już kilkanaście lat, pod względem jakości jazdy to model wypadający o niebo lepiej niż wiele współczesnych konstrukcji. Sęk w tym, że aby znaleźć zadbany i wart uwagi egzemplarz, należy się przy tym sporo natrudzić. Jeżeli już się to uda, można zasiąść do podpisywania umowy kupna-sprzedaży auta. Również i na tym etapie należy być czujnym. Wszystkie szczegóły, jakie musi zawierać w sobie ten dokument, opisuje artykuł pt. “Umowa kupna-sprzedaży samochodu — co sprawdzić przed jej podpisaniem?“.