Zakup używanego motocykla krok po kroku
O własnym motocyklu marzy wielu mężczyzn, choć nie brakuje też miłośniczek jednośladów. Motocykle kojarzą się z szybkością i adrenaliną. Dla wielu to jednak nie tyle hobby, a nawet środek lokomocji, ile styl życia. Większość nie może sobie jednak pozwolić na nowy motor ze względów finansowych. Dlatego optymalnego dla siebie egzemplarza szukają oni na rynku wtórnym. Jak kupić używany motocykl? Co sprawdzić, aby nie nadziać się na “minę”?
Gdzie znaleźć i kupić używany motocykl?
Oferta używanych motocykli jest ogromna. Znaleźć można je za pośrednictwem portali ogłoszeniowych, ale też w komisach i na giełdach. Nie każdy szukający motocykla zdaje sobie sprawę, że ciekawe egzemplarze znajdują się również w salonach dealerskich marek. To najlepsza opcja, jeśli wziąć pod uwagę ryzyko związane z zakupem motocykla. Salon dealerski zaoferuje bowiem egzemplarz nowszy, który dodatkowo ma sprawdzony stan techniczny oraz prawny. Do wglądu nabywcy są dokumenty z przeglądu i historia serwisowania. Co więcej, w ten sposób można kupić używany motocykl z gwarancją. Jeżeli dodać do tego możliwość wykupienia taniego ubezpieczenia, a nawet wzięcie kredytu na sfinansowanie pojazdu, zakup u dealera niesie w sobie wiele zalet. Zwłaszcza że z ofertami używanych motocykli często można się zapoznać online. Jednak większość tych, którzy chcą kupić używany motocykl, nadal szuka ich u handlarzy czy sprzedawców prywatnych. Wówczas bez dokładnego zweryfikowania ich stanu technicznego i prawnego ani rusz.
Innym nieco trudniejszym sposobem jest ściągnięcie wymarzonego motocykla z zagranicy. Gdzie szukać jednośladu? Popularnym kierunkiem są Niemcy, top 3 strony z używanymi motocyklami z Niemiec.
Na co zwrócić uwagę wybierając pierwszy motocykl?
Szczególnie duże problemy mają ci, którzy używany motocykl kupić zamierzają po raz pierwszy. Dla wielu najważniejsza jest pojemność silnika, ale liczy się też typ konstrukcji czy sam komfort użytkowania. Tak samo istotny jest cel użytkowania motocykla. Jeżeli motor jest nabywany jako środek transportu na dłuższe weekendowe wycieczki, ścigacz może być mało praktyczny. Warto więc się dokładnie zastanowić, na jakich drogach będzie on użytkowany, czy ma stanowić główny środek transportu itp.
Jak dobrać masę i wysokość motocykla?
Szukając sobie motocykla, uwagę należy zwrócić na jedne z najważniejszych parametrów, jakimi są waga oraz wysokość. Wbrew pozorom manewrowanie motocyklem podczas parkowania wymaga sporej siły oraz umiejętności. Jeszcze trudniej podnieść go po wywrotce. Dlatego przynajmniej na początku warto postawić na maszynę o wadze poniżej 200 kg. Ważna jest też jego wysokość. Motocyklista siedzący na motorze powinien swobodnie dosięgać podłoża. W innej sytuacji zwiększa się ryzyko upadku.
Jaką pojemność powinien mieć silnik motocykla?
Niektórzy uważają, że pojemność silnika nie ma wielkiego znaczenia, inni natomiast nie wyobrażają sobie zakupu motocykla ze słabszym silnikiem od tego, jaki sobie wymarzyli, a kolejni kierują się kwestiami bezpieczeństwa. Jeżeli interesant ma prawo jazdy kategorii A, które zdać można miesiąc przed ukończeniem 24 roku życia, może prowadzić każdy motocykl bez żadnych ograniczeń. Przy wyborze warto jednak kierować się zdrowym rozsądkiem. Na pierwszy motor kupić można pojazd z silnikiem o pojemności 250 lub 500 cm3.
Oczywiście przed podjęciem ostatecznej decyzji, warto porozmawiać z kimś z otoczenia, również doświadczonymi motocyklistami. Pomogą także mechanicy, którzy wesprą niedoświadczonego motocyklistę w wyborze. Sprawdzą stan motocykla i doradzą na płaszczyźnie bezpieczeństwa.
Jak kupić używany motocykl?
Motocyklista, który nie przygotuje się odpowiednio do zakupu, sam prosi się o kłopoty. Jeszcze przed telefonem do sprzedawcy dokładnie przyjrzeć się trzeba opublikowanym w ogłoszeniu zdjęciom. Pomogą katalogi z danego rocznika, z którymi porównać można malowanie i rozmieszczenie naklejek. Mocno niepokojące są również zamienniki lamp czy nieoryginalne kierunkowskazy.
Z kolei już podczas rozmowy należy zapytać o przebieg, usterki, rodzaj oleju, częstotliwość serwisowania itp. Jeżeli sprzedawca nie podał go w ogłoszeniu, poprosić go trzeba o numer VIN motocykla. Na jego podstawie jeszcze przed wizytą u sprzedawcy sprawdzona powinna być Historia Pojazdu. Do handlarzy i ich zapewnień należy podchodzić z dużym dystansem. Na pewno nie pochwalą się oni faktami, które w jakiś sposób mogłyby obniżyć wartość motocykla lub utrudnić jego sprzedaż. Tymczasem sprawdzenie VIN motocykla to m.in.:
- Dane techniczne motocykla
- Rejestr znanych odczytów przebiegu
- Historia kolizji i szkód
- Rejestr sprawdzeń motocykla w serwisie Autobaza.pl
- Sprawdzenie w bazach pojazdów kradzionych
- Usterki fabryczne
- Galeria zdjęć
- Historia internetowa
- Wyposażenie
- Dane producenta
Czy wysoki przebieg dyskwalifikuje używany motocykl?
Wysoki przebieg nie musi dyskwalifikować motocykla. Obecnie w sprzedaży są na przykład liczne motory importowane z Europy Zachodniej. Często mają one kilkanaście lat lub więcej. Poza tym były też intensywnie eksploatowane, a więc mają wysokie przebiegi. Mimo wszystko, jeżeli są to maszyny odpowiednio i regularnie serwisowane, mogą być dobrym wyborem. Zwłaszcza w przypadku zakupu motocykli, które w przeszłości były na wyposażeniu policji. Warto jednocześnie pamiętać, że z reguły wymagają doinwestowania, aby przystosować je do cywilnego użytkowania.
Jeżeli brać tu pod uwagę motocykle używane z zagranicy, to najwyżej cenione są maszyny z Niemiec. Tym samym mają też stosunkowo wysokie ceny. Mniej kosztują motocykle z Holandii, Belgii czy Wielkiej Brytanii, które często użytkowane są przez cały rok.
Co sprawdzić kupując używany motocykl?
Jeżeli historia motocykla nie budzi większych zastrzeżeń, można umówić się na jego oględziny, najlepiej zabierając ze sobą mechanika motocyklowego, który oceni stan maszyny. Ważne, aby był to specjalista od danego rodzaju motocykli. Usterki ścigaczy będą bowiem inne niż chopperów czy enduro. Niestety, zwłaszcza przy oględzinach ścigaczy niekiedy trzeba zdemontować plastiki. Podczas samych oględzin uwagę należy zwrócić na:
- kompletność motocykla i jego akcesoria
- lagi
- oryginalność spawów na ramie
- ślady szlifów i brzmienie tłumików
- stan lakieru, owiewek, fabrycznych naklejek i plastików
- opony (maksymalny wiek opon to 5 lat, a minimalna głębokość bieżnika to 1,6 mm)
- poziom płynów eksploatacyjnych (oleju, płynu hamulcowego i płynu chłodniczego)
- wycieki z okolic silnika i wału kardana (o ile motocykl jest w niego wyposażony)
- stan, szczelność i ewentualne uszkodzenia chłodnicy
- rozruch motocykla na zimno i na ciepło
- stan łańcucha i zębatek
- płyn hamulcowy, przewody, klocki i tarcze hamulcowe
- brak luzów na łożyskach
- stan manetek, siedzenia, podnóżek oraz stopki
- stan świateł i ich homologację
- pracę silnika
- działanie świateł, klaksonu i licznika
Nowy lakier na motocyklach z zagranicy
Chcąc kupić używany motocykl z zagranicy, warto mieć na uwadze, że w wielu krajach południowych ich stan postrzega się zupełnie inaczej niż w Polsce. Nowa powłoka lakiernicza na maszynie w Polsce to powód do obaw, gdyż z reguły świadczy o wypadkowej przeszłości. Jednak już we Włoszech nowy lakier na sprzedawanych motocyklach nie jest niczym dziwnym. Tak odświeżona powłoka to duża zaleta podnosząca wartość sprzedawanego motoru. Inaczej oceniane są też modele wschodnioazjatyckie, które za granicą trzymają cenę i na tej płaszczyźnie są porównywalne z motocyklami od Hondy czy Suzuki. Wprawdzie importowany motor jest droższy w rejestracji, ale jeżeli nadarza się okazja, warto z niej skorzystać. Natomiast o procesie rejestracji importowanej maszyny przeczytacie w artykule pt. “Rejestracja motocykla z zagranicy“.
Jazda próbna motocyklem
Jak kupować używany motocykl? Na pewno niezbędna jest jazda próbna. To obowiązek, o którym nie można zapomnieć. Podczas jazdy próbnej sprawdzenia wymaga m.in.:
- praca skrzyni biegów
- praca zawieszenia
- działanie układu hamulcowego
- prowadzenie motocykla
Jazda próbna jest oczywiście zwieńczeniem dokładnych oględzin. Ważne, aby motocykl testował doświadczony motocyklista, który potrafi ocenić prawidłowe działanie maszyny, również z punktu widzenia konkretnego rodzaju motoru lub nawet marki.
Najważniejsze, aby przy ruszaniu właściwie ocenić stan sprzęgła, a podczas jazdy użyć wszystkich biegów. Przy prędkości ok. 40 km/h można rozluźnić uchwyt kierownicy, aby sprawdzić ewentualne występowanie drgań (tzw. shimmy). Mogą one być wynikiem złego ciśnienia w oponie, jej uszkodzenia czy źle wyważonej felgi. Jeżeli jednak maszyna sama skręca, lepiej odpuścić sobie zakup. Jazda po gorszym odcinku drogi pozwoli natomiast sprawdzić zawieszenie.
Jaki motor używany kupić
Chcąc kupić używany motocykl, stawiać należy na maszyny cenionych marek. Motocykle od mniej znanych producentów mogą generować wysokie koszty serwisu. Co gorsza, utrudniona jest również dostępność części zamiennych. Jeżeli dodatkowo mają one rzadką konstrukcję, nawet dobrze obeznany motocyklista nie wykona prostej naprawy we własnym zakresie, ale będzie musiał wspomagać się pomocą mechanika. Lepiej wybrać więc którąś z popularnych wersji.
Dokumenty przy zakupie używanego motocykla
Podstawą do zarejestrowania motocykla jest umowa kupna-sprzedaży lub faktura, na których muszą znaleźć się dane sprzedawcy i nabywcy. Do tego niezbędny jest numer VIN i inne szczegóły, np. znaki charakterystyczne, przebieg itp.
Jeżeli jest to faktura, może ona mieć dwie formy – faktura VAT marża lub faktura VAT23. Pierwsza jest najczęściej wykorzystywana przez handlarzy. Płatnicy VAT motocykle sprzedają fakturą VAT23. Niezależnie od rodzaju faktury nabywca używanego motocykla jest wówczas zwolniony z zapłaty podatku PCC.
Przy wizycie w Wydziale Komunikacji, do zarejestrowania pojazdu poza umową lub FV potrzebne są dowód rejestracyjny, tablice rejestracyjne i karta pojazdu. To ważne, ponieważ brak karty, która była wydana, może zmuszać do wyrobienia jej duplikatu. Upoważniony jest do tego jedynie były właściciel. Jeżeli to zakup od osoby fizycznej na podstawie umowy potrzebny będzie też druk PCC-3. Podatek od czynności cywilnoprawnych wynosi 2% kwoty zakupu motocykla, o ile został on nabyty za ponad 1000 zł. Na zapłatę podatku nabywca ma 14 dni, zgłaszając się z tym do urzędu skarbowego.
Nie ulega więc wątpliwości, że na rynku wtórnym można kupić używany motocykl, który jest wart swojej ceny i bez większych nakładów posłuży motocykliście przez lata. Niezbędna jest jednak jego wcześniejsza weryfikacja. Tak na płaszczyźnie stanu technicznego, jak i historii. Sprawdzić trzeba też wszystkie dokumenty motocykla, gdyż bez nich nawet najlepszy jednoślad będzie bezużyteczny. Pod żadnym pozorem nie można więc wierzyć sprzedawcy na słowo i odjeżdżać z motocyklem przed otrzymaniem wymaganych dokumentów.
Gdzie najlepiej sprawdzić historię motocykla po VIN? Piszą o nas na Moto Trips, przeczytaj porównanie Autobaza czy carVertical co wybrać?