Używany Fiat Punto III to ciekawy wybór na auto miejskie. Jego ceny nie są wygórowane, a na rynku łatwo znaleźć zadbane egzemplarze od pierwszych właścicieli. Oczywiście ma on też swoje mankamenty. Jaki jest Fiat Punto trzeciej generacji?
Lata produkcji Fiata Punto III
Używany Fiat Punto III to samochód, który w najgorszym wypadku ma 14 lat. Auto było bowiem produkowane od 2005 do 2017 roku, choć z zaznaczeniem, że w 2009 roku na rynku pojawił się Fiat Punto Evo, który był Fiatem Punto 3. generacji po liftingu.
Z pewnością auto byłoby produkowane o wiele dłużej. Sporo zmienił test zderzeniowy Euro NCAP, w którym w 2017 roku model ten otrzymał zero gwiazdek. Winowajcą tak słabego wyniku był przede wszystkim brak systemów bezpieczeństwa, które Euro NCAP również bierze pod uwagę, ale najważniejsze, że tak słaba ocena rozeszła się szerokim echem. Na nic nie zdało się nawet przypominanie, że w 2005 roku Fiat Punto III otrzymał komplet pięciu gwiazdek za zderzenie czołowe. O samych testach i tego, jak oceniane jest w nich bezpieczeństwo więcej w artykule pt. “Jak oceniane jest bezpieczeństwo w testach Euro NCAP?“.
Używany Fiat Punto III – tani i prosty
Tak oto, niezależnie od nazewnictwa (Fiat Punto, Grande, Evo) po kilkunastu latach model przestał być produkowany. Okres produkcji i tak był stosunkowo długi. To jedna z zalet Punto. Dzięki temu to model bardzo popularny na rynku wtórnym. Jest to również samochód tani, bo najtańsze egzemplarze kupić można już za nieco przeszło 5 tys. zł. Kierowców, których interesuje używany Fiat Punto III, warto tylko uświadomić, że wyszukiwarki portali motoryzacyjnych rozdzielają Fiaty Grande Punto, Punto Evo i Punto 2012. Trzeba mieć to na uwadze, a najlepiej interesować się dwoma ostatnimi modelami, które są odrobinę poprawione. Oczywiście wyższe są również ich ceny, bo Fiat Punto Evo to wydatek rzędu co najmniej 13 tys. zł, a Punto 2012 – ok. 18 tys. zł. Ten ostatni to jednak model, który z taśm produkcyjnych zaczął zjeżdżać w 2012 roku i znajdował się w produkcji jeszcze przez sześć kolejnych lat.
Niezależnie od wyboru, używany Fiat Punto to model tani, ale przy tym prosty i słabo wyposażony. Wiele do życzenia pozostawiają także materiały w kabinie, która jest jednocześnie słabo wygłuszona.
Silniki Fiata Punto III
Przez kilkanaście lat produkcji Fiat Punto doczekał się aż 22 silników. Na rynku wtórnym dominują jednak proste ośmiozaworowe jednostki benzynowe o pojemności 1.2 oraz 1.4 l. Oczywiście nie są to zbyt dynamiczne motory, ale przemawia za nimi ekonomia, bo palą relatywnie mało. Pierwszy motor występuje w wersjach 65 i 69 KM, drugi natomiast generuje 77 KM.
W ofercie nie brakuje również diesli. Polecany jest zwłaszcza podstawowy motor 1.3 JTD/M-jet dostępny w różnych wersjach mocy. Nie jest to zły diesel, ale należy zachować zdrowy rozsądek. Wiele aut z tym silnikiem pod maską pochodzi z importu. Jak przy każdym dieslu ważny jest przebieg i częstotliwość serwisowania. Tu pomoże Historia Pojazdu, która zawiera w sobie rejestr znanych odczytów przebiegu pojazdu, co pozwala zweryfikować, czy licznik nie był cofany. To ważne, bo często model ten był częścią firmowych flot. Zwłaszcza że ma nawet wersję Van, którą niekiedy przerabia się na osobową. Pośród problemów tego silnika należy wskazać kłopoty z łańcuchem rozrządu.
Używany Fiat Punto III – co się psuje?
Wskazując na awarie, warto zacząć od silników. Podstawowe jednostki benzynowe są dobrymi silnikami. Jeżeli skupić się na ich problemach, trzeba wskazać na uszkodzenie uszczelki pod głowicą, co zwykle tyczy się motorów z przebiegiem 100-150 tys. km. Naprawa w ASO kosztuje sporo, bo przynajmniej 600 zł.
Pozostałe problemy nie są już tak kosztowne, bo za naprawę kolektora wydechowego należy zapłacić ok. 300 zł. Połowę tego kosztuje naprawa przepustnicy, która potrafi się rozprogramować. Mechanicy sceptycznie podchodzą również do samochodów zasilanych LPG. Z uwagi na płytkową regulację zaworów, już co ok. 60-80 tys. km trzeba liczyć się z wydatkiem tysiąca złotych. Poza tym po przebiegu rzędu 200 tys. km silniki na LPG mogą wymagać kosztownego remontu.
O ile silniki 8V są wysoko cenione przez mechaników, o tyle nie można tego powiedzieć o motorze 1.4 16V, który często ma nadmierny apetyt na olej silnikowy. Polecany jest za to silnik 1.4 T-jet, choć i ten nie jest wolny od problemów. Największym jest pękający korpus turbiny, co z kieszeni właściciela pochłonie ok. 1500 zł. Stanowczo odradza się natomiast silniki z systemem Multiair. Występuje w nich awaryjny moduł sterujący zaworami dolotowymi, a koszt jego wymiany to nawet 4 tys. zł. Jak na Punto takie koszty naprawy są przeogromne.
Uważać trzeba też na problematyczne skrzynie produkcji GM, czyli M20/M32. Uszkadzają się w nich łożyska. Dlatego kupując Punto z jedną z tych skrzyń, wcześniej trzeba posłuchać, czy przekładnia zbytnio nie szumi. Niestety, występują one nie tylko przy mocnych wersjach Abarth z motorem T-jet, ale też w zestawieniu z dieslami 1.3, 1.6 oraz 1.9.
Jak sprawdzić Punto przed zakupem?
Używany Fiat Punto III to dobry wybór dla kierowców, którzy szukają sobie auta typowo miejskiego. Ma kilka jakościowych niedoróbek, ale ogólnie jest to samochód dobrej jakości. Zwłaszcza że niewiele słyszy się o awariach elektrycznego wspomagania kierownicy, co było przypadłością poprzednika, oraz innych problemach z elektryką. Oczywiście to model dla tych, którzy nie mają wielkich wymagań na płaszczyźnie wyposażenia.
To samochód dość przestronny, a przy tym całkiem tani. Oczywiście przed zakupem należy go zweryfikować. Nie tylko przez oględziny z mechanikiem, przegląd w warsztacie i jazdę próbną. Zawsze warto zajrzeć w przeszłość samochodu, co umożliwia sprawdzenie VIN. Raport to wiele kluczowych, ale i pomocnych informacji o aucie, a w tym:
- Dane techniczne
- Przebieg pojazdu
- Historia incydentów
- Historia sprawdzeń w serwisie Autobaza.pl
- Sprawdzenie w bazach pojazdów kradzionych
- Usterki fabryczne
- Dane producenta
- Historia internetowa
- Opcje wyposażenia zakodowane w numerze VIN
- Zdjęcia
Raport VIN i czynności około zakupowe pomagają w znalezieniu egzemplarza wartego swojej ceny, który jest zadbany, bezwypadkowy, nie ma przekręconego licznika i nie pochodzi z kradzieży. Wówczas, o ile kierowcy nie przeszkadzają słabsze osiągi, wąski wachlarz wyposażenia i kilka innych przypadłości, używany Fiat Punto III może być niezłym wyborem.