Finaliści Car of the Year 2022
Żeby zdobyć tytuł samochodu roku 2022, Kia EV6 musiała pokonać kilkadziesiąt innych aut. Do pierwszego etapu zakwalifikowano 39 modeli. Do finału awansowało siedem z nich. Były to następujące auta:
- Cupra Born,
- Ford Mustang Mach-E,
- Hyundai Ioniq 5,
- Kia EV6,
- Peugeot 308,
- Renault Megane e-Tech,
- Skoda Enyaq.
Warto odnotować, że aż sześć modeli spośród aut, które dostały się do finału to samochody elektryczne. Modelem po części spalinowym jest jedynie Peugeot 308, aczkolwiek francuski koncern i tak reklamuje go jako hybrydę typu plug-in.
W głosowaniu udział wzięło 59 jurorów z 22 krajów Europy, w tym dwóch Polaków (Roman Popkiewicz oraz Maciej Ziemek). Model Kia EV6 zdobył w finałowym głosowaniu 279 głosów. Na podium znalazły się jeszcze Renault Megane E-Tech (265) oraz Hyundai Ioniq 5 (261). Dalej uplasowały się modele Peugeot 308 (191), Skoda Enyaq iV (185), Ford Mustang Mach-E (150) oraz Cupra Born (144).
Przeczytaj też: “Toyota Corolla Cross z napędem hybrydowym 5. generacji”
Laureaci konkursu “Samochód roku” w latach 2013-2021: Volkswagen Golf (2013), Peugeot 308 (2014), Volkswagen Passat (2015), Opel Astra (2016), Peugeot 3008 (2017), Volvo XC40 (2018), Jaguar I-Pace (2019), Peugeot 208 (2020), Toyota Yaris (2021).
Napęd – 325 KM i 605 Nm
Kia EV6 to samochód stworzony na platformie podłogowej skonstruowanej dla aut na prąd. W wariancie GT-Line model ma dwa silniki po jednym dla każdej z osi o łącznej mocy 325 KM i 605 Nm momentu obrotowego. Do “setki” auto rozpędza się w nieco ponad 5 sekund (5,2 s). Na jednym ładowaniu samochód potrafi pokonać nawet 528 km. Samo ładowanie baterii z poziomu od 10 do 80 proc. zajmuje niespełna 20 minut.
Kia EV6 – cena i warianty:
- bazowa Kia EV6: 58 kWh, 125 kW (170 KM) RWD (napęd na tylną oś) – 179 900 zł;
- Kia EV6 Plus: 77,4 kWh, 168 kW (229 KM) RWD (napęd na tylną oś) – 215 400 zł;
- Kia EV6 GT-Line: 77,4 kWh, 239 kW (325 KM) AWD (napęd na cztery koła) – 254 900 zł.
EV6 – wymiary, masa, pojemność:
- długość: 4680 mm, 4695 mm (GT),
- szerokość: 1880 mm,
- wysokość: 1545 mm, 1550 mm (GT),
- rozstaw osi: 2900 mm,
- masa własna: 2000-2105 kg,
- bagażnik: 20-52 l (przód), 520-1300 l (tył).
Kia EV6 – wydajny odzysk energii
Model został wyposażony w hamulce z niezwykle wydajnym układem odzysku energii. Służą temu łopatki przy kole kierownicy, które pozwalają przełączać między sześcioma stopniami regeneracji:
- bez odzysku energii,
- stopnie od 1 do 3,
- tryb i-Pedal (daje również możliwość zatrzymania auta bez używania pedału hamulca),
- tryb automatyczny.
Komfort i wygoda
Jako ciekawostkę warto dodać, że wnętrze modelu zostało wykonane z przetworzonych butelek plastikowych. Kabina wygląda przy tym niezwykle nowocześnie, a konsola środkowa jest minimalistyczna. W zależności od funkcji może służyć do obsługi klimatyzacji lub systemu multimedialnego. Sterowaniu służą tutaj dwa pokrętła oraz dotykowe pola na ekranie. Oprócz tego pięć pól dotykowych znajduje się na konsoli między fotelami.
Samochód jest też komfortowy. Ma wygodne fotele i zapewnia sporo miejsca z przodu oraz z tyłu. Sama kabina jest również dobrze wyciszona. Cicho pracuje także zawieszenie.
Podczas jazdy Kia EV6 zachowuje się bardzo stabilnie, na co wpływ ma m.in. nisko położony środek ciężkości. W prowadzeniu pomaga też pakiet informacji wysyłanych kierowcy (np. o jaki kąt można bezpiecznie zwiększyć skręt, jak głęboko wcisnąć pedał przyspieszenia bez włączania systemu stabilizacji toru jazdy). Kierowca może też wybrać jeden z trzech profili jazdy (Eco, Normal, Sport lub Snow).
Bezsprzecznie samochód roku 2022, jakim jest Kia EV6 to ciekawa propozycja na elektrycznego crossovera. Wydaje się, że przy podobnych cenach i osiągach auto wypada lepiej niż wielu konkurentów, na przykład modele Hyundai Ioniq 5 czy Volkswagen ID.4.