Trudno nie zauważyć, że w ciągu kilku ostatnich lat klasyczne samochody tracą na popularności, a w zamian zyskują na niej SUV-y. Wśród aut budzących coraz mniejsze zainteresowanie są także limuzyny. Mimo wszystko na rynku wtórnym w dalszym ciągu znaleźć można ciekawe tego typu pojazdy. Oto limuzyny za 30 tysięcy złotych, które dodatkowo mają napęd na cztery koła, idealny do eksploatacji w trudnych warunkach.
Audi A6 C6 3.0 V6 TDI
Audi A6 C6 produkowane było w latach 2004-2011. Co istotne, model ten doskonale zabezpieczono przed korozją. Dzięki temu egzemplarze, które nie są wypadkowe, problemów z wykwitami rdzy nie mają nawet po wielu latach eksploatacji. W wykryciu wypadowych aut pomaga m.in. zawierająca w sobie raporty z baz kradzieżowych Historia Pojazdu. Plusem jest też szeroki rynek używanych części zamiennych, co zmniejsza koszty napraw.
Model ten jest również komfortowy. Wewnątrz znajdzie się wystarczająco dużo miejsca dla czterech dorosłych osób. Wielu zastrzeżeń nie można mieć też do wyposażenia. Na rynku wtórnym znajdują się egzemplarze ze skórzaną tapicerką, elektrycznie sterowanymi fotelami, pełną elektryką, dwustrefową klimatyzacją automatyczną, nawigacją, multimedialnym systemem MMI czy mocno rozbudowanym zestawem audio.
Najlepszym wyborem będzie połączony ze stałym napędem 4 × 4 quattro silnik Diesla 3.0 V6 TDI, generujący moc 225-240 KM. Motor ten to wysoka kultura pracy i dobre osiągi, a jednocześnie akceptowalne zużycie paliwa.
Przed zakupem takie limuzyny za 30 tysięcy złotych powinny być sprawdzone pod kątem wymiany rozrządu. Najlepsze będą egzemplarze z udokumentowanym tego typu serwisem. W tym przypadku rozrząd oparto na łańcuchu, a jego wymiana to koszt nawet 6 000 zł. Dodatkowo 2 000 zł pochłonąć może regeneracja turbiny.
Alfa Romeo 159 3.2 V6 Q4
Dobrym wyborem jest również Alfa Romeo 159. Ten model włoskiego producenta z taśm produkcyjnych zjeżdżał w latach 2005-2011. Alfa Romeo 159 przyciąga wyglądem. Jest też komfortowa i dobrze zabezpieczona przed korozją. Jeśli się do czegoś przyczepić, na pewno wiele do zarzucenia można mieć do wytrzymałości tapicerki. Nawet pomimo tego, że często jest to skóra. Samo wyposażenie prezentuje się jednak dobrze. Alfa Romeo 159 oferuje sportowe fotele przednie, pełną elektrykę, rozbudowany system audio, nawigację, dwustrefową klimatyzację czy szyberdach.
Jeśli mają to być limuzyny za 30 tysięcy złotych z napędem 4 × 4, poszukać trzeba egzemplarza z silnikiem 3.2 V6 Q4 o mocy 260 KM. Motor jest trwały, choć paliwożerny, z rekordowym spalaniem w warunkach miejskich nawet 30 l na 100 km.
BMW 530i E60
Kolejnym prezentowanym modelem jest produkowane w latach 2003-2010 BMW E60. Model przykuwa swoją karoserią. Ma również dobre zabezpieczenia antykorozyjne. Przynajmniej jeśli są to egzemplarze niewypadkowe. Model serii 5 uważa się niestety za mocno skomplikowany, a więc wyższe mogą być również koszty napraw.
Wewnątrz E60 znaleźć można trwałe i odporne na zużycie materiały. To, co jest atutem, może być jednak problematyczne, jeśli chodzi o ocenę podawanego przez sprzedawcę przebiegu danego egzemplarza. Szczególnie uważać muszą kierowcy, którzy ten model BMW sprowadzają z zagranicy. Dokładając do tego inne sztuczki sprzedawców, którzy wiedzą, jak dostosować wygląd i stan auta do wskazań drogomierza, przebieg należy zweryfikować. Pomocnym narzędziem w rękach nabywcy jest wówczas raport VIN.
BMW E60 jest też dobrze wyposażone. Kierowca może liczyć na wygodne i wyprofilowane fotele, skórzaną tapicerkę, rozbudowane multimedia, automatyczną klimatyzację czy systemy aktywnego bezpieczeństwa. O tych najważniejszych przeczytacie w artykule pt. “Systemy bezpieczeństwa w samochodzie“.
Wśród jednostek napędowych najlepszym wyborem będzie wolnossący benzyniak o pojemności 3.0 l i mocy 231-272 KM. Napęd X-Drive faworyzuje tylną oś, ale opcjonalnie moc przekazywana jest tu na wszystkie cztery koła. Problemem może być ewentualna usterka skrzyni rozdzielczej. Jej naprawa to bowiem koszt nawet 10 000 zł.
Chrysler 300C 5.7 V8
Chrysler 300C to model cieszący się ogromną popularnością w Stanach Zjednoczonych. Amerykański koncern produkował go w latach 2004-2011. Model oferuje automatyczną klimatyzację czy skórzaną tapicerkę. Zachęca również pokaźnymi schowkami oraz naprawdę dużą ilością miejsca wewnątrz kabiny. Problemem może być jakość zastosowanych plastików. Nie dość, że są one liche to również niedbale zmontowane. Co istotne, większość egzemplarzy pochodzi z prywatnego importu. Jeżeli jest to samochód właśnie sprowadzony do Polski, sprawdzić należy, czy jest on przystosowany do ruchu na Starym Kontynencie. O tym, co wyróżnia samochody za Oceanem, przeczytacie w artykule “Cechy charakterystyczne samochodów z USA“.
Najlepszą opcją wśród jednostek napędowych jest benzyniak 5.7 V8 o mocy 345 KM i z napędem 4 × 4. Minusem tego silnika jest jego paliwożerność. Na szczęście współpracuje on z instalacjami gazowymi.
Honda Legend 3.6 V6
Produkowana w latach 2004-2012 czwarta generacja Hondy Legend nie budziła większego zainteresowania. Szukając limuzyny za 30 tysięcy złotych z napędem 4 × 4, można rozejrzeć się jednak za tym modelem. Japońskie auto to gwarancja znakomitego zabezpieczenia antykorozyjnego i wysokiej jakości wykonania. Samochód jest też dobrze wyposażony, choć niestety, nie oferuje większej ilości miejsca.
Hondę Legend IV produkowano tylko w jednej konfiguracji układu napędowego. Wyposażono ją w silnik benzynowy 3.5, a następnie 3.7 V6 o mocy 295 i 300 KM. Współpracuje on z 5-biegową automatyczną skrzynią biegów i przekazuje moc na wszystkie cztery koła.
Mercedes E350 4Matic W211
Produkowany w latach 2002-2009 Mercedes klasy E W211 to bardzo popularny w Polsce model. Wszystko ze względu na taksówkarzy, którzy wielokrotnie stawiali na te egzemplarze w świadczonych przez siebie usługach. Problemem tego auta może być jednak nie tylko związany z tym duży przebieg, ale też korozja. Niestety, do zabezpieczeń antykorozyjnych można mieć wiele zastrzeżeń. Rdza daje o sobie znać szczególnie w tych egzemplarzach, gdzie należycie nie konserwowano podwozia i profili zamkniętych. Nabywając Mercedesa W211, gotowym trzeba być również na kosztowną naprawę elektroniki, która steruje pracą pompy układu hamulcowego.
Wewnątrz samochód jest całkiem komfortowy. Takie limuzyny za 30 tysięcy złotych różne są za to pod kątem wyposażenia. Wiele zależy od wymagań pierwszego właściciela, dzięki czemu coś w sam raz dla siebie powinien znaleźć każdy kierowca, szukający tego modelu na rynku wtórnym. Wysokiej jakości są stosowane wewnątrz materiały twarde, jak i sama tapicerka.
Volkswagen Phaeton 3.0 V6 TDI
Volkswagen Phaeton pierwszej generacji produkowany był w latach 2002-2016. Samochód nie sprzedawał się najlepiej, ale model bazujący na Audi A8, oferuje dobrą jakość wykonania i całkiem niezłe wyposażenie. Phaeton ma 2- lub 4-strefową klimatyzację, panoramiczne okno dachowe, funkcję masażu na przednich fotelach czy znakomity system audio. Samo wnętrze jest też dobrze wyciszone i przestronne, bez trudu mieszcząc cztery dorosłe osoby.
Wedle mechaników najlepszą opcją napędową będzie diesel 3.0 V6 TDI o mocy 224-240 KM. Gwarantuje on dobrą dynamikę jazdy i umiarkowane zużycie paliwa. Przy wyborze tego modelu pamiętać trzeba o kosztownej, wartej nawet 5-6 tys. zł wymianie łańcucha rozrządu.
Volvo S80 II 3.2 R6 AWD
Limuzyny za 30 tysięcy złotych znaleźć można też pośród aut szwedzkiego Volvo. Doskonałym tego przykładem jest druga generacja Volvo S80. Model ten z fabryki wyjeżdżał w latach 2006-2016. Charakteryzuje się dobrą ochroną antykorozyjną i atrakcyjną linią nadwozia. Model oferuje też sporą przestrzeń oraz dobre wyposażenie. Zawiera w sobie dwustrefową klimatyzację, rozbudowany system audio, skórzaną tapicerkę, nawigację i wiele systemów aktywnego bezpieczeństwa. Te ostatnie są znakiem rozpoznawczym Szwedów, którzy w wielu testach Euro NCAP nie mają sobie równych.
Napęd 4 × 4 był tu opcją płatną, między innymi w zestawieniu z silnikiem benzynowym 3.2 R6 o mocy 243 KM i sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów. Te ostatnie są jednak mankamentem tego modelu. Zyskały miano mechanizmów nietrwałych, które wytrzymują przebiegi nie większe niż te rzędu 250 000 km.
Jak sprawdzić limuzynę przed zakupem?
Szukając sobie limuzyny za 30 tysięcy złotych, dwa razy droższego SUV-a czy nawet kosztującego kilka lub kilkanaście tysięcy złotych kompaktowego auta miejskiego, przed finalizacją zakupu należy go sprawdzić. Tak pod kątem technicznym, jak i legalności pojazdu.
Najczęściej potencjalni nabywcy decydują się na oględziny wizualne auta z doświadczonym mechanikiem, a następnie jego przegląd techniczny w warsztacie i jazdę próbą. Wszystkie te czynności mogą dać odpowiedź na wiele pytań, ale nie muszą ukazywać pełnej przeszłości auta. W tym pomaga Historia Pojazdu. Zawiera ona w sobie tak kluczowe fakty z “życia“ danego egzemplarza jak dane techniczne, jego fabryczne wyposażenie, informacje o szkodach, kolizjach i wezwaniach serwisowych, zdjęcia z archiwalnych aukcji czy raport z baz kradzieżowych.
Dodatkową pomocą, która zabezpieczy przed nabyciem samochodu, co do którego pewne podmioty mogą sobie rościć należności, jest sprawdzenie zastawu sądowego. Ten nakładany może być przez banki lub SKOK-i przy kredytach i pożyczkach. Zakup samochodu z zastawem wymusza wywiązanie się z należności przez nowego nabywcę. Wszystko dlatego, że zastaw ustanawiany jest na samochodzie i przechodzi na kolejnych właścicieli.