mały diesel do 15 tys

W artykule przeczytasz

Mały diesel do 15 tys. zł to dobry wybór dla kierowców szukających sobie auta taniego w zakupie i eksploatacji. Na jaki model postawić, mając do dyspozycji budżet rzędu kilkunastu tysięcy złotych?

Segment B, czyli mały diesel do 15 tys. zł do miasta

Samochody segmentu B to auta doskonale sprawdzające się w warunkach miejskich. Mają małe gabaryty, co ułatwia parkowanie. Co więcej, nawet silniki o niewielkiej pojemności wystarczająco dobrze poradzą sobie z napędzaniem samochodu w mieście. Jeżeli mały diesel do 15 tys. zł ma silnik wysokoprężny o pojemności 1,3-1,6 l, to jednocześnie zdadzą egzamin również przy wyjazdach pozamiejskich.

Co kluczowe, mały diesel to również stosunkowo prosta konstrukcja, a w rezultacie niższe koszty napraw. Oczywiście nawet niewielkie i nieskomplikowane motory Diesla z czasem wymagać będą sporego dofinansowania. Dlatego dla kierowców jeżdżących niewiele, lepszym rozwiązaniem będzie prosty benzyniak. Samochody z takimi silnikami zawiera w sobie zestawienie pt. 10-letnie oszczędne i dobre kompakty benzynowe“.

Diesel to jednak sprawniejsza i przyjemniejsza jazda. Plusem jest również mniejsze spalanie, przynajmniej przy rozsądnej i spokojnej jeździe. Z uwagi na większą awaryjność, ważny jest dokładny przegląd przedzakupowy samochodu z dieslem pod maską. Obok kontroli nadwozia sprawdzona historia serwisowa silnika to podstawa.

Z pewnością zakup małego diesla wielokrotnie ma spory sens. Jeżeli silnik wysokoprężny zostanie sprawdzony, a kierowca nie zaniedba też innych czynności około zakupowych, sprawdzając m.in. Raport Historii Pojazdu, zachodzi duże prawdopodobieństwo, że będzie zadowolony z nowego nabytku. Mały diesel do 15 tys. zł to samochód tani w zakupie, ale i oszczędny, idealnie nadający się na dojazdy do pracy, szkoły itp.

Mały diesel do 15 tys. zł – przegląd ofert

Fiat Punto Evo

Pierwszą propozycją jest Fiat Punto Evo. Włoski model z taśm produkcyjnych zjeżdżał w latach 2009-2012. W praktyce to jedynie lifting drugiej generacji Grande Punto, choć i to ostatnie pozostawało w ofercie Włochów. W związku z tym na rynku wtórnym znaleźć można różne wersje. Ich wspólnym elementem jest mały diesel 1.3 l, który zresztą produkowany był w Polsce.

Nie jest to silnik bez wad. Jedną z nich jest zużycie łańcucha rozrządu, co pociąga za sobą koszty rzędu 1000 zł. Co najmniej 500 zł więcej kosztuje wymiana turbiny. Niską trwałość ma również sprzęgło, a normą są wycieki oleju. Mimo wszystko zadbane egzemplarze nie są gorsze od konkurencji. Zresztą Punto Evo ma też swoje zalety: wygodne fotele czy zmodernizowaną i wykonaną z wysokiej jakości deskę rozdzielczą. Można mieć zastrzeżenia do przestronności na tylnej kanapie, ale jak na auto segmentu B, ten mały samochód do 15 000 zł i tak ma stosunkowo niezłe gabaryty.

Sam silnik to moc 95 KM, co pozwala rozpędzić się do 178 km/h, z przyspieszeniem do setki w 11,7 s. Jego średnie spalanie jest na poziomie 4,2 l/100 km.

Ford Fiesta Mk VI

Lata 2008-2017 to okres produkcji Forda Fiesty Mk VI. Oczywiście zakładany budżet nie wystarczy na samochód z ostatnich lat produkcji, ale ten nieco starszy już tak. Fiesta oferuje m.in. dobrze dopracowane podwozie i niezłą technikę, oczywiście również z dieslami pod maską. Wśród nich są silniki wysokoprężne godne polecenia, które są motorami TDCi i powstały przy współpracy Forda z PSA.

Często występującym motorem jest 1.4 l. To również silnik najtańszy i najprostszy. Niestety, 70 koni mechanicznych to stosunkowo niewiele. Motor ten w 2012 roku został zastąpiony przez 1.5 TDCi, ale to znacznie większy koszt niż 15 tys. zł. Pozostaje silnik 1.6 TDCi. W tym przypadku należy dokonać podziału na silniki z lat 2008-2010 i późniejsze. Pierwsze są motorami 16-zaworowymi, drugie 8-zaworowymi. Mocniejsze, oszczędniejsze i wystarczająco trwałe są te drugie. Ich moc to 95 KM, a prędkość maksymalna 175 km/h. Do 100 km/h ten mały diesel do 15 tys. zł potrafi rozpędzić się w 11,8 s, a jego średnie spalanie to zaledwie 4,1 l/100 km.

Co najważniejsze, w silniku 8-zaworowym wyeliminowano wiele wad poprzedniej jednostki. Lepszy jest układ smarowania, trwalsza jest również turbina. Poza tym rozwiązano kłopot z łańcuszkiem spinającym wałki rozrządu, pozostawiając jeden wałek. Mimo wszystko warto zwrócić uwagę na interwał wymiany oleju i paska rozrządu.

Renault Clio III

Trzecia generacja Renault Clio (2005-2012) to kolejny mały diesel do 15 tys. zł. Względem poprzednika model urósł, mając całkiem spore wnętrze i bagażnik o pojemności 288 l. Zakładany budżet powinien wystarczyć na model po liftingu z 2009 roku, który pod maską będzie miał Diesla 1.5 l. Co warte uwagi, silniki były tu cały czas ulepszane, a jeszcze trwalsze i oszczędniejsze są motory nowszej wersji, w ofercie dostępne po 2011 roku.

Oczywiście przez wiele lat diesel 1.5 dCi miał synonim silnika fatalnego, z przekręcającymi się panewkami i usterkami układu paliwowego. Dlatego jego eksploatacja okazała się kosztowna. Na szczęście kilka elementów poprawiono, rezygnując m.in. z osprzętu Delphi. Wzrosła również trwałość układu korbowego. Zdarzają się natomiast uszkodzone zawory EGR czy rozwarstwione koła pasowe wału korbowego. Sam motor 1.5 dCi, wprowadzony do oferty po liftingu z 2009 roku ma moc 86 KM, prędkość maksymalną 174 km/h, przyspieszenie do setki 13,4 s oraz śr. spalanie rzędu 4,7 l/100 km.

Toyota Yaris II

Druga generacja Toyoty Yaris, która była produkowana w latach 2005-2011, w połączeniu z dieslem ma sporo zalet. Silnik 1.4 D-4D jak na takiego malucha jest w pełni wystarczający, a przy tym oszczędny i niezawodny. Wprawdzie japoński egzemplarz do tanich nie należy, ale w tym przypadku być może to nawet i lepiej. W 2009 roku Toyota Yaris II generacji przeszła modernizację, która pogorszyła jej trwałość. Droższe w naprawach mogą być też ewentualne usterki, np. piezoelektryczne wtryski czy filtr DPF.

Motor 1.4 D-4D ma aluminiową konstrukcję i łańcuch w napędzie rozrządu. Jego moc to wystarczające 90 KM, a prędkość maksymalna 175 km/h, z przyspieszeniem do setki w niespełna 11 sekund. Średnie spalanie wynosi 4,5 l/100 km.

Volkswagen Polo V

Ostatnią propozycją jest piąta generacja Volkswagena Polo V (2009-2017). Diesel 1.6 TDI korzysta tu z wtrysku common rail, a wariant z tym silnikiem w ofercie był od 2009 roku do liftingu pięć lat później. Silnik jest ekonomiczny i całkiem dynamiczny (90 KM). Prędkość maksymalna to 180 km/h, a do 100 km/h samochód rozpędza się w 11,5 s. Jeżeli jest to egzemplarz wyposażony w pakiet BlueMotion, to podczas ekonomicznej jazdy jego spalanie spada poniżej 4 l/100 km. Jeżeli wskazywać na problemy silnika 1.6 TDI, to uważać trzeba na pompę cieczy chłodzącej, pasek rozrządu oraz wtryskiwacze.

Jak sprawdzić diesla?

Mały silnik wysokoprężny, jako że jest prostszy w konstrukcji, nie generuje tak wielkich problemów, jak większe jednostki. Jednak wiele zależy od warunków jego eksploatacji, dlatego sprawdzona musi być historia serwisowa. Sporo o egzemplarzu mówi również przeszłość samochodu. Na tej płaszczyźnie wiele wątpliwości rozwiewa raport VIN. Daje on wgląd w kilka istotnych kwestii dotyczących samochodu, m.in.:

  • Dane techniczne samochodu
  • Rejestr znanych odczytów przebiegu pojazdu
  • Rejestr znanych szkód i kolizji pojazdu
  • Historia sprawdzeń w serwisie Autobaza.pl
  • Sprawdzenie egzemplarza przez numer VIN w bazach pojazdów kradzionych
  • Ostrzeżenia producenta o wadliwych seriach pojazdu
  • Dane producenta i adres miejsca montażu
  • Dane z aukcji internetowych i portali motoryzacyjnych prezentujących samochód
  • Fabryczne opcje wyposażenia samochodu
  • Galeria zdjęć pojazdu

Zwiększa to szanse na zakup samochodu używanego, który nie jest wypadkowy, nie ma przekręconego licznika i nie jest kradziony. Potencjalny nabywca dostaje wgląd w wiele informacji, o których sprzedawca często nie informuje kierowcy, gdyż spowodowałoby to brak zainteresowania lub przynajmniej było powodem do negocjowania ceny zakupu samochodu.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 4.5]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.