Nie jest wielkim przekłamaniem stwierdzenie, że Mazda MX-5 to najpopularniejszy roadster na świecie. Model jest produkowany nieprzerwanie od 1989 roku, a na rynku pojawiły się już cztery generacje “MX-piątki“. Trzecią w kolejności jest Mazda MX-5 NC.
Historia Mazdy MX-5 III generacji
Mazda MX-5 NC była produkowana przez ponad 9 lat, od 2005 do 2014 roku. Jej podstawowa wersja była dostępna z miękkim dachem. Jednak szybko w ofercie pojawiły się też egzemplarze ze składanym sztywnym dachem, które kosztem dodatkowych 40 kilogramów zwiększały funkcjonalność roadstera, pozwalając na jego całoroczną eksploatację.
W całym toku produkcji miejsce miał jeden facelifting. W 2009 roku zmieniono przód, który został bardziej upodobniony do nowych modeli Mazdy, z większym grillem i nowymi reflektorami. Przemodelowano też progi, tylny zderzak oraz tylne lampy, a we wnętrzu przyciemniono deskę rozdzielczą, zmieniono układ graficzny wskaźników i usunięto występy w kieszeniach, co zwiększyło ilość wolnego miejsca na nogi.
Nadwozie i wnętrze
Mazda MX-5 NC wymiary ma naprawdę spore, przynajmniej biorąc pod uwagę dwie wcześniejsze generacje. Ponadto jest najlepiej przystosowana dla wyższych kierowców. Co oczywiste, niewielki, o pojemności zaledwie 150 l jest bagażnik. Co jednak istotne, jeżeli to wersja z twardym dachem, po jego złożeniu pojemność kufra się nie zmniejsza.
Uwagę warto też zwrócić na materiały w kabinie, do których nie ma większych zastrzeżeń. Całość jest również solidnie spasowana. Na plus zaliczyć trzeba też niską pozycję za kierownicą i ergonomiczne rozmieszczenie elementów sterowania. Kierowcy ceniący sobie całoroczne podróże tym roadsterem docenią także skuteczne ogrzewanie. Poza tym Mazda MX-5 oznaczona kodem NC jest nieźle wyposażona. Wiele egzemplarzy na rynku wtórnym ma automatyczną klimatyzację, skórzaną tapicerkę, ksenony, system audio BOSE czy keyless. Minusem jest natomiast nie najlepsze wyciszenie. Lepsza mogłaby być również widoczność, zwłaszcza patrząc do tyłu.
Kierowca, którego interesuje używana Mazda MX-5 NC, musi zwrócić uwagę na kondycję jego nadwozia. Dobre zabezpieczenie antykorozyjne na pewno nie jest cechą charakterystyczną japońskiego producenta. Niestety, MX-5 NC nie jest wyjątkiem. W pierwszej kolejności wykwity rdzy pojawiają się na podłodze, elementach zawieszenia i układzie wydechowym. Obejrzeć trzeba też spód pokrywy silnika i bagażnika.
Oczywiście, przynajmniej teoretycznie, nadwozie w lepszym stanie powinny mieć egzemplarze z miękkim dachem, które nie są użytkowane w niesprzyjających warunkach atmosferycznych. Jak zwykle ważna jest historia eksploatacji, również pod kątem ewentualnych szkód i kolizji. Zwłaszcza że naprawa nadwozia po wypadku, zwłaszcza otwartego, jest trudna. Informacje o ewentualnej historii wypadkowej zawiera w sobie Raport Historii Pojazdu.
Napęd Mazdy MX-5 III generacji
Mazda MX-5 ma napęd na tylne koła, a napędzana jest przez czterocylindrowe silniki o pojemności 1.8 lub 2.0 l. Podstawowa jednostka napędowa ma moc 126 KM, mocniejszy silnik to 160 KM. Większą przyjemność z jazdy daje Mazda z dynamiczniejszym motorem pod maską, w którego przypadku spalanie w cyklu mieszanym wynosi ok. 8 l na 100 km.
Co ważne, usterki prawidłowo eksploatowanych jednostek napędowych są rzadkością. Uwagę należy jednak zwracać na poziom oleju silnikowego, ponieważ oba silniki są wrażliwe na jego niedobór. Zagrożeniem może być również agresywny styl jazdy, kiedy pierwsze poddają się elementy zawieszenia i przeniesienia napędu.
Mazda MX-5 NC — dane techniczne
Mazda MX-5 NC jest wyposażona w skrzynię manualną lub automat. Zdecydowanie lepszym wyborem jest skrzynia manualna ze znakomicie pracującą dźwignią zmiany biegów. Same automaty są też bardzo rzadkie i były jedynie opcją dla mocniejszego silnika.
Z pewnością nie jest to auto szczególnie komfortowe, co w przypadku roadstera nie dziwi. Codzienna jazda, mimo twardego zamieszenia, nie jest jednak przeraźliwie męcząca. Z kolei, z uwagi na bezpośredni układ kierowniczy i dopracowane podwozie, ogromną frajdę daje poruszanie się MX-5 NC po równej i krętej drodze.
Sytuacja na rynku wtórnym
Podaż na rynku wtórnym nie jest duża. Kierowca, którego interesuje używana Mazda MX-5 NC, musi wybierać pośród zaledwie kilkudziesięciu egzemplarzy, z czego nieliczne pochodzą z polskich salonów. Ceny Mazdy MX-5 NC startują od ok. 20 000 zł, najdroższe egzemplarze to wydatek blisko 50 000 zł.
Bez wątpienia Mazda MX-5 NC opinie ma na tyle dobre, że warto zainteresować się tym modelem. Oczywiście, o ile kogoś interesuje ciekawy roadster. Jeżeli jest on w dobrym stanie technicznym, na pewno potrafi dać wielką przyjemność z jazdy. Dlatego kluczem jest jego weryfikacja, również pod kątem wypadkowej przeszłości i korozji. Przydają się oględziny z mechanikiem, przegląd w warsztacie i jazda próbna. Bezcenny w ocenie historii eksploatacji jest również raport VIN. To wiele kluczowych informacji dla nabywcy, a w tym:
- dane techniczne (np. marka, model, rok produkcji, typ paliwa),
- rejestr znanych odczytów przebiegu,
- rejestr znanych szkód i kolizji,
- historia sprawdzeń w serwisie Autobaza,
- sprawdzenie w bazach pojazdów kradzionych (IAATI/VIN-Info, niemieckiej, włoskiej, słoweńskiej, litewskiej, czeskiej, holenderskiej, rumuńskiej, słowackiej, kanadyjskiej, norweskiej, szwedzkiej, CrimiMail, Kaynine),
- ostrzeżenia producenta o wadliwych seriach pojazdu,
- adres miejsca montażu,
- dane z aukcji internetowych i portali motoryzacyjnych,
- dane dotyczące fabrycznego wyposażenia,
- galeria zdjęć.
Oczywiście zawsze, nabywca oszukany przez sprzedawcę, który zbył mu auto i nie poinformował przy tym o usterkach, może dochodzić swoich praw z tytułu rękojmi. Szerzej opisuje ją artykuł pt. “Rękojmia na samochód używany“.