Jaki jest roadster Mazda MX-5 NC?

W artykule przeczytasz

Nie jest wielkim przekłamaniem stwierdzenie, że Mazda MX-5 to najpopularniejszy roadster na świecie. Model jest produkowany nieprzerwanie od 1989 roku, a na rynku pojawiły się już cztery generacje MX-piątki“. Trzecią w kolejności jest Mazda MX-5 NC.

Historia Mazdy MX-5 III generacji

Mazda MX-5 NC była produkowana przez ponad 9 lat, od 2005 do 2014 roku. Jej podstawowa wersja była dostępna z miękkim dachem. Jednak szybko w ofercie pojawiły się też egzemplarze ze składanym sztywnym dachem, które kosztem dodatkowych 40 kilogramów zwiększały funkcjonalność roadstera, pozwalając na jego całoroczną eksploatację.

W całym toku produkcji miejsce miał jeden facelifting. W 2009 roku zmieniono przód, który został bardziej upodobniony do nowych modeli Mazdy, z większym grillem i nowymi reflektorami. Przemodelowano też progi, tylny zderzak oraz tylne lampy, a we wnętrzu przyciemniono deskę rozdzielczą, zmieniono układ graficzny wskaźników i usunięto występy w kieszeniach, co zwiększyło ilość wolnego miejsca na nogi.

Nadwozie i wnętrze

Mazda MX-5 NC wymiary ma naprawdę spore, przynajmniej biorąc pod uwagę dwie wcześniejsze generacje. Ponadto jest najlepiej przystosowana dla wyższych kierowców. Co oczywiste, niewielki, o pojemności zaledwie 150 l jest bagażnik. Co jednak istotne, jeżeli to wersja z twardym dachem, po jego złożeniu pojemność kufra się nie zmniejsza.

Uwagę warto też zwrócić na materiały w kabinie, do których nie ma większych zastrzeżeń. Całość jest również solidnie spasowana. Na plus zaliczyć trzeba też niską pozycję za kierownicą i ergonomiczne rozmieszczenie elementów sterowania. Kierowcy ceniący sobie całoroczne podróże tym roadsterem docenią także skuteczne ogrzewanie. Poza tym Mazda MX-5 oznaczona kodem NC jest nieźle wyposażona. Wiele egzemplarzy na rynku wtórnym ma automatyczną klimatyzację, skórzaną tapicerkę, ksenony, system audio BOSE czy keyless. Minusem jest natomiast nie najlepsze wyciszenie. Lepsza mogłaby być również widoczność, zwłaszcza patrząc do tyłu.

Kierowca, którego interesuje używana Mazda MX-5 NC, musi zwrócić uwagę na kondycję jego nadwozia. Dobre zabezpieczenie antykorozyjne na pewno nie jest cechą charakterystyczną japońskiego producenta. Niestety, MX-5 NC nie jest wyjątkiem. W pierwszej kolejności wykwity rdzy pojawiają się na podłodze, elementach zawieszenia i układzie wydechowym. Obejrzeć trzeba też spód pokrywy silnika i bagażnika.

Oczywiście, przynajmniej teoretycznie, nadwozie w lepszym stanie powinny mieć egzemplarze z miękkim dachem, które nie są użytkowane w niesprzyjających warunkach atmosferycznych. Jak zwykle ważna jest historia eksploatacji, również pod kątem ewentualnych szkód i kolizji. Zwłaszcza że naprawa nadwozia po wypadku, zwłaszcza otwartego, jest trudna. Informacje o ewentualnej historii wypadkowej zawiera w sobie Raport Historii Pojazdu.

Napęd Mazdy MX-5 III generacji

Mazda MX-5 ma napęd na tylne koła, a napędzana jest przez czterocylindrowe silniki o pojemności 1.8 lub 2.0 l. Podstawowa jednostka napędowa ma moc 126 KM, mocniejszy silnik to 160 KM. Większą przyjemność z jazdy daje Mazda z dynamiczniejszym motorem pod maską, w którego przypadku spalanie w cyklu mieszanym wynosi ok. 8 l na 100 km.

Co ważne, usterki prawidłowo eksploatowanych jednostek napędowych są rzadkością. Uwagę należy jednak zwracać na poziom oleju silnikowego, ponieważ oba silniki są wrażliwe na jego niedobór. Zagrożeniem może być również agresywny styl jazdy, kiedy pierwsze poddają się elementy zawieszenia i przeniesienia napędu.

Mazda MX-5 NC — dane techniczne

Mazda MX-5 NC jest wyposażona w skrzynię manualną lub automat. Zdecydowanie lepszym wyborem jest skrzynia manualna ze znakomicie pracującą dźwignią zmiany biegów. Same automaty są też bardzo rzadkie i były jedynie opcją dla mocniejszego silnika.

Dane techniczne Mazdy MX-5 NC

Z pewnością nie jest to auto szczególnie komfortowe, co w przypadku roadstera nie dziwi. Codzienna jazda, mimo twardego zamieszenia, nie jest jednak przeraźliwie męcząca. Z kolei, z uwagi na bezpośredni układ kierowniczy i dopracowane podwozie, ogromną frajdę daje poruszanie się MX-5 NC po równej i krętej drodze.

Sytuacja na rynku wtórnym

Podaż na rynku wtórnym nie jest duża. Kierowca, którego interesuje używana Mazda MX-5 NC, musi wybierać pośród zaledwie kilkudziesięciu egzemplarzy, z czego nieliczne pochodzą z polskich salonów. Ceny Mazdy MX-5 NC startują od ok. 20 000 zł, najdroższe egzemplarze to wydatek blisko 50 000 zł.

Bez wątpienia Mazda MX-5 NC opinie ma na tyle dobre, że warto zainteresować się tym modelem. Oczywiście, o ile kogoś interesuje ciekawy roadster. Jeżeli jest on w dobrym stanie technicznym, na pewno potrafi dać wielką przyjemność z jazdy. Dlatego kluczem jest jego weryfikacja, również pod kątem wypadkowej przeszłości i korozji. Przydają się oględziny z mechanikiem, przegląd w warsztacie i jazda próbna. Bezcenny w ocenie historii eksploatacji jest również raport VIN. To wiele kluczowych informacji dla nabywcy, a w tym:

  • dane techniczne (np. marka, model, rok produkcji, typ paliwa),
  • rejestr znanych odczytów przebiegu,
  • rejestr znanych szkód i kolizji,
  • historia sprawdzeń w serwisie Autobaza,
  • sprawdzenie w bazach pojazdów kradzionych (IAATI/VIN-Info, niemieckiej, włoskiej, słoweńskiej, litewskiej, czeskiej, holenderskiej, rumuńskiej, słowackiej, kanadyjskiej, norweskiej, szwedzkiej, CrimiMail, Kaynine),
  • ostrzeżenia producenta o wadliwych seriach pojazdu,
  • adres miejsca montażu,
  • dane z aukcji internetowych i portali motoryzacyjnych,
  • dane dotyczące fabrycznego wyposażenia,
  • galeria zdjęć.

Oczywiście zawsze, nabywca oszukany przez sprzedawcę, który zbył mu auto i nie poinformował przy tym o usterkach, może dochodzić swoich praw z tytułu rękojmi. Szerzej opisuje ją artykuł pt. Rękojmia na samochód używany“.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 7 Średnio: 4.7]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.