Jaki samochód w budżecie 30 000 zł – przegląd rynku
Samochody do 30 tys. zł to najczęściej auta kilkuletnie. Z tym budżetem znaleźć można samochody kompaktowe, rodzinne, a nawet SUV-y. W przypadku mniejszych aut segmentu A czy B liczyć można na nowszy egzemplarz. Większe, przestronniejsze i lepiej wyposażone samochody będą starsze, co nie oznacza, że są gorszym wyborem.
Poniżej opisujemy kilka modeli wartych uwagi. Wskazujemy także kilkanaście innych, które można nabyć za 30 000 zł.
Peugeot 508 I
W tym przypadku samochody do 30 tys. zł muszą być egzemplarzami z początku produkcji, sprzed face liftingu z 2014 roku. Model był produkowany od 2010 roku i jest przedstawicielem segmentu D występującym jako 4-drzwiowy sedan i 5-drzwiowe kombi.
To model klasy średniej, który oferuje całkiem sporo miejsca w kabinie, zwłaszcza dla czterech osób. Przyzwoita jest też pojemność bagażnika. Dobrze wyglądają również materiały wykończeniowe.
Pośród jednostek napędowych warto zwrócić uwagę na silniki wysokoprężne HDI:
- diesel o pojemności 1.6 l oraz mocy 112 i 115 KM;
- diesel o pojemności 2.0 l oraz mocy 140 i 163 KM;
- diesel o pojemności 2.2 l i mocy 204 KM.
W standardzie silniki współpracują z sześciobiegowymi skrzyniami ręcznymi, opcją był sześciostopniowy automat od firmy Aisin. Skrzynię automatyczną należy właściwie serwisować, a wówczas odwdzięczy się długą i bezawaryjną pracą. Przekładnie manualne pracują żwawo, natomiast z czasem należy liczyć się z wymianą dwumasowego koła zamachowego i sprzęgła, co łącznie może pochłonąć ponad 3000 zł. Większe ryzyko stanowią silniki benzynowe stworzone przy kooperacji z BMW.
Przeczytaj też: “BMW E30 – opinie, dane techniczne, czy warto kupić?”
Opel Corsa E
Corsa to przedstawiciel segmentu B. W budżecie 30 000 zł nabyć można model 5. generacji z pierwszych lat produkcji (auto produkowano od 2014 do 2019 roku). Naturalnie 3- lub 5-drzwiowy hatchback nie jest autem zbyt przestronnym natomiast to samochód o licznych zaletach. Auto wygląda atrakcyjnie, uwagę należy też zwrócić na reflektory LED do jazdy dziennej. Bagażnik mieści od 265 do 1120 l (do 1090 l w wersji 3-drzwiowej), dobre jest też zabezpieczenie antykorozyjne.
Pośród jednostek napędowych dobrym wyborem są benzyniaki EcoTec:
- trzycylindrowy silnik o pojemności 1.0 l i mocy 70 KM – zwłaszcza do jazdy miejskiej;
- czterocylindrowy silnik o pojemności 1.4 l i mocy 90 KM – dostępny też z fabryczną instalacją LPG;
- czterocylindrowe silniki z turbodoładowaniem o pojemności 1.4 oraz 1.6 l i mocy 100 (1.4), 150 (1.4) i 207 KM (1.6) – dobre osiągi przy rozsądnym spalaniu;
- trzycylindrowe silniki z turbodoładowaniem o pojemności 1.0 l o mocy 90 lub 115 KM – solidne konstrukcje pozwalające pokonać nawet 250 000 km.
Alternatywą są dwa silniki wysokoprężne 1.3 CDTi o mocy 75 i 95 KM. To dobre konstrukcje z bezpośrednim wtryskiem paliwa common-rail i turbodoładowaniem. Natomiast pamiętać należy o regularnej wymianie napędu rozrządu i oleju maksymalnie co 10 000 km.
Toyota RAV4 III
Toyota RAV4 to SUV segmentu C. Samochody do 30 tys. zł to w tym przypadku nieco starsze, bo kilkunastoletnie egzemplarze, ponieważ auta japońskiego producenta dobrze trzymają cenę. Natomiast umieściliśmy tutaj ten model ze względu na popularność SUV-ów. Zakładany budżet wystarczy na model z pierwszych lat produkcji (ok. 2007 – 2008), a więc sprzed lub tuż po modernizacji z 2008 roku (Toyota RAV4 3. generacji była produkowana w latach 2005 – 2012).
Pośród silników najlepszym wyborem są jednostki benzynowe. To motory uchodzące za bezawaryjne i bezobsługowe, oczywiście o ile właściciel pilnuje terminów wymiany oleju i rozrządu. W wersjach przeznaczonych na sprzedaż w Europie są to następujące jednostki napędowe:
- czterocylindrowy silnik o pojemności 2.0 l i mocy 152 KM;
- czterocylindrowy silnik o pojemności 2.4 l i mocy 170 KM;
- czterocylindrowy silnik o pojemności 2.5 l i mocy 181 KM.
W standardzie napęd przenosiła sześciobiegowa skrzynia ręczna. Egzemplarze z napędem na wszystkie koła (4×4) miały przekładnię bezstopniową CVT.
Przeczytaj też: “SUV do 50 tys. zł – jak wybrać, przegląd rynku”
Większe ryzyko stanowią motory wysokoprężne. To silniki 2.0 D-4D (moc 116 KM) oraz 2.2 D-4D (moc 136, 150 i 177 KM). Wszystkie Diesle wyposażono w bezpośredni wtrysk common-rail, turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopat oraz przeważnie filtra cząstek stałych i dwumasowe koło zamachowe. Niestety, to silniki o wyższych kosztach obsługi. Borykają się też z problemami technicznymi, zwłaszcza mocniejsze jednostki.
Oczywiście to tylko niewielka część samochodów, jakie można nabyć w zakładanym budżecie. Inne samochody do 30 tys. zł to m.in.: Audi A6 C6, Honda Civic III, Nissan Quashqai I, Volkswagen Golf VI, Audi A3 P8, Toyota Yaris III, Ford Fiesta VIII, Skoda Octavia II, BMW seria 1, BMW seria 3, BMW seria 5, Opel Astra IV, Volkswagen Passat B6, Ford Focus III, Opel Meriva II, Volkswagen Polo V, Ford Mondeo IV, Renault Megane III czy Renault Scenic III.
Jak sprawdzić samochód do 30 tys. zł?
Niezależnie od segmentu i wieku każdy samochód, również auto do 30 tys. zł, przed finalizacją umowy należy dokładnie sprawdzić. Podczas przeglądu mechanik powinien ocenić stan techniczny samochodu, w tym nadwozie, silnik i zawieszenie. Weryfikacji wymaga także napęd oraz elektryka. Należy pamiętać, że bogatsze wyposażenie to większy komfort jazdy, ale także możliwe wyższe koszty usunięcia usterki. Oczywiście koszt naprawy będzie znacznie niższy niż w przypadku nowoczesnych aut o skomplikowanych podzespołach.
Do zakupu auta trzeba podchodzić w sposób racjonalny, pamiętając, że najprawdopodobniej samochód do 30 000 zł będzie wymagał większych lub mniejszych nakładów finansowych. Ważne, aby nie nabyć samochodu powypadkowego oraz ze sfałszowanym licznikiem przebiegu. Tutaj pomoże Raport VIN, a więc wgląd w historię pojazdu. W raporcie opisane jest też fabryczne wyposażenie samochodu.
Przeczytaj też: “Umowa kupna-sprzedaży samochodu w pigułce”
FAQ – najczęściej zadawane pytania o samochód do 30 tys. zł
Jakie samochody można nabyć przy budżecie do 30 000 zł?
W zależności od segmentu, marki i modelu mogą to być auta kilku- lub kilkunastoletnie. 30 000 złotych wystarczy na młodsze auto miejskie, ale też starszego SUV-a.
Jakie modele są dostępne w cenie do 30 000 zł?
Budżet rzędu 30 tys. zł wystarczy m.in. na następujące samochody: Peugeot 508 I (segment D), Opel Corsa E (segment B) czy Toyota RAV4 III (SUV segmentu C).
Jak sprawdzić samochód do 30 tys. zł?
Auto powinien obejrzeć mechanik podczas oględzin i przeglądu w warsztacie. Wcześniej należy zweryfikować przeszłość auta, w czym pomaga Raport Historii Pojazdu.