Czy można kupić dobry i tani samochód używany z automatem? Jak najbardziej, choć nie jest to łatwe. Oto kilka propozycji używanych samochodów z automatyczną skrzynią biegów, które dostępne są w rozsądnej cenie około 10 tys. zł.
Małe tanie auto z automatem — za i przeciw
Tani samochód używany z automatem nie musi być wcale małym autem, ale nawet SUV-em. Jednak z reguły, mówiąc o samochodach tanich w zakupie i eksploatacji, na myśl przychodzą auta miejskie. Niewątpliwie wyposażone w skrzynię automatyczną mają one wiele zalet, ale też kilka mankamentów. Po stronie korzyści należy zapisać m.in.:
- lepszą płynność jazdy,
- spokój podczas jazdy w korku,
- większe skupienie na jeździe,
- wystarczającą szybkość przełożenia,
- możliwość dostosowania pracy do preferencji kierowcy.
Jeżeli szukać wad, jakie ma małe tanie auto z automatem, wymienić można:
- wyższą cenę zakupu,
- mniejszą kontrolę nad samochodem,
- wyższe koszty napraw.
Tani samochód używany z automatem – który model wybrać?
Rynek samochodów używanych z automatem jest szeroki. Automatyczne skrzynie biegów są bowiem na wyposażeniu wielu aut z rynku amerykańskiego. Nie da się ukryć, że Amerykanie mocno doceniają automaty, a egzemplarze z manualnymi przekładniami występują tam rzadko. Co ciekawe, dźwignia automatu w amerykańskich samochodach często przypomina dźwigienkę kierunkowskazu. Import auta ze Stanów Zjednoczonych ma jednak pewne mankamenty i wiąże się z kilkoma przeróbkami, o których mówi artykuł pt. “Cechy charakterystyczne samochodów z USA“.
Na portalach ogłoszeniowych, gdzie prezentowane są samochody używane, dominują automaty niemieckie. Króluje im Mercedes-Benz. Do tych samochodów klienci często zamawiali automatyczne skrzynie biegów. Który tani samochód używany z automatem wart jest bliższego zainteresowania?
Mercedes Klasy C Sportcoupe (CL 203)
To dobra propozycja dla wszystkich tych, którzy szukają sobie kompaktu i chcą, aby miał on automatyczną przekładnię. Jest to samochód stosunkowo tani, który nabyć można już za około 10 000 zł. W tej cenie można stać się właścicielem egzemplarza z 2002-2003 roku.
Nie jest to duży samochód, ale jak na auto z tylnym napędem jeździ nim się wygodnie i dobrze. Co istotne, awaryjne nie są automatyczne skrzynie Mercedesa. Dodatkowo są one dobrze znane mechanikom. W razie konieczności problemem nie jest też wymiana skrzyni na inną używaną przekładnię.
Audi A4 B6
Audi A4 B6 to bez wątpienia jeden z najpopularniejszych samochodów w Polsce. Auto na wyposażeniu często ma automatyczną skrzynię biegów. W cenie ok. 10 tys. zł kupić można egzemplarze z roczników 2002-2004, ale należy być ostrożnym.
Model ten miał kilka typów przekładni automatycznych, a w tym skrzynie CVT o nazwie Multitronic. Nie jest zła, ale niesie w sobie większe ryzyko droższej w naprawach awarii. Multitronic występuje w egzemplarzach z silnikami benzynowymi 1.8 T (o mocy 150 i 163 KM), 2.0, 2.4, 3.0 oraz dieslami 2.5 TDI (155 i 163 KM). Warto przy tym pamiętać, że skrzynia Multitronic zawsze połączona jest z przednim napędem.
Chrysler Voyager
Chrysler Voyager lub jak kto woli Dodge Caravan to kolejny tani samochód z automatem. W tym modelu znaleźć można silniki benzynowe 3.3 oraz 3.8 l zasilane gazem, które zawsze współpracują z automatyczną przekładnią. Egzemplarze z lat 2003-2005 to wydatek rzędu poniżej 10 000 zł. Dla kierowców szukających taniego samochodu rodzinnego jest to propozycja wręcz idealna. Oczywiście musi on mieć połączenie z instalacją gazu. W innym wypadku koszty eksploatacji jak na polskie warunki będą zbyt wysokie.
VW Passat
Volkswagen Passat to następne tani samochód z automatyczną skrzynią biegów. Mając budżet w granicach 10 000 zł, można szukać sobie egzemplarza tego modelu z lat 2001-2005. Najważniejsze, że automat nie jest tu skrzynią Multitronic, jak ma to miejsce w Audi. Najczęściej automatyczne skrzynie są połączone z silnikiem 1.9 TDI.
Volvo V70
Znakomitym autem rodzinnym, choć automat nie cechuje się tu nadzwyczajną trwałością, jest Volvo V70, ewentualnie jego odmiany sedan – S60 i S80. Większość samochodów w cenie 10 tys. jest rocznikami zbliżona do Passatów. Wśród silników, z którymi występowały automatyczne skrzynie biegów, są benzyniaki i diesle o pojemności 2.4 l.
Wprawdzie do jakości automatu można mieć tu pewne zastrzeżenia, to auto samo w sobie jest cenione przez mechaników. Na szczęście awaria automatycznej przekładni też nie jest szczególnie problematyczna, bo naprawa lub wymiana na używaną skrzynię nie stanowi kłopotu.
Hyundai Santa Fe
Tani SUV z automatem, który jest jednocześnie polecany przez mechaników? Oto Hyundai Santa Fe, który ma niezawodną automatyczną skrzynię biegów, porządne diesle oraz trwałe benzyniaki V6. Czterobiegowe przekładnie automatyczne pracują wprawdzie leciwie, ale są cenione za wysoką trwałość. W kwocie 10 tys. zł można stać się posiadaczem Hyundaia z lat 2001-2004.
Ford Focus II
Druga generacja Focusa to model dobrze znany mechanikom. Jeśli ma to być tani samochód z automatem, wybierać trzeba jedynie pośród egzemplarzy z silnikiem benzynowym pod maską. Motor 1.6 TDCi o mocy 109 KM był parowany z przekładnią CVT o mocno problematycznych awariach. Z kolei silnik 2.0 TDCi łączono z sześciobiegową przekładnią dwusprzęgłową, która jest nie tylko droga w eksploatacji, ale również kosztowna w naprawach. Najbezpieczniej wybrać więc odmianę benzynową 1.6 lub 2.0 z prostym automatem o czterech biegach.
Opel Astra H
W tym modelu montowano pięciobiegowe zautomatyzowane skrzynie o nazwie Easytronic. Symulują one pracę przekładni automatycznych, ale wymagają również większego zaangażowania serwisowego, przez co częste niż zazwyczaj mogą być wizyty w warsztacie.
Kupując trzecią generację Astry, wiedzieć należy też, jaki to automat. Pośród benzyniaków tylko silnik 1.8 miał tradycyjną przekładnię czterobiegową ze sprzęgłem hydrokinetycznym. Wśród diesli natomiast jedynie motor 1.9 CDTi (120 KM) miał taką skrzynię. Z silnikiem 1.3 pracuje już skrzynia Easytronic.
Jakich samochodów z automatem unikać?
Nie trudno znaleźć tani samochód z automatem. Pewnych egzemplarzy trzeba jednak unikać. Mocno ryzykowne są więc modele wyposażone w automaty CVT lub skrzynie zautomatyzowane, które często stosowano w małych samochodach stworzonych na potrzebę poruszania się w warunkach miejskich.
Lepiej z tej dwójki wypadają skrzynie CVT, bowiem przekładnie zautomatyzowane szarpią i opóźniają zmiany biegów. Dodatkowo wymagają okresowego serwisu i odstraszają mechaników w przypadku występowania awarii. Jednocześnie trudniejsze jest zdiagnozowanie usterki silnika, jeżeli jest on połączony z taką skrzynią.
Jak sprawdzić samochód używany przed zakupem?
Dlatego kupując samochód z automatem, należy zapoznać się z wersją skrzyni automatycznej występującej w danym egzemplarzu. Oczywiście samochody z rynku wtórnego sprawdzić trzeba też pod kątem ich stanu technicznego, legalności, rzeczywistego stanu licznika czy wypadkowej przeszłości. Pomaga w tym Historia Pojazdu. Jest to obszerny raport, bowiem kierowca zainteresowany danym egzemplarzem pozna:
- Informacje o pojeździe
- Opcje wyposażenia
- Historię incydentów
- Przebiegi pojazdu
- Historię wystąpień pojazdu na aukcjach internetowych lub motoryzacyjnych portalach ogłoszeniowych
- Historię sprawdzeń numeru VIN w serwisie Autobaza.pl
- Rejestr sprawdzeń pojazdu w narodowych bazach pojazdów poszukiwanych
- Wykaz ostrzeżeń opublikowanych przez producenta
- Informacje na temat producenta auta
- Galerię zdjęć sprawdzanego pojazdu
Rzecz jasna samochód sprawdzić należy też podczas przeglądu technicznego i jazdy próbnej. Wcześniej przyjrzeć się mu powinien mechanik, który oceni go podczas oględzin z zewnątrz i w kabinie.
Jedna odpowiedź
Astra bardzo rzadko miała easy tronica, i nie tylko w 1.8, przeważnie była to hydrauliczna 4 bieg. skrzynia, bardzo mało awaryjna