Historia Toyoty 3. generacji
Toyota Avensis T27 to model segmentu D występujący w dwóch wariantach nadwozia jako:
- 4-drzwiowy sedan;
- 5-drzwiowe kombi.
Samochód po raz pierwszy zaprezentowano w 2008 roku w Paryżu. Model zbudowano na bazie gruntownej modernizacji poprzednika. Za cechy charakterystyczne Avensisa z początku produkcji uznać można duże, przednie lampy i niemalże pionowy grill.
Taka stylistyka sprawiła, że Toyota Avensis III szybko zaczęła się starzeć. Dlatego w toku produkcji w fabryce w angielskim Burnaston auto przeszło dwie modyfikacje. Pierwszy face lifting miał miejsce już w 2011 roku, kiedy między innymi przemodelowano przedni zderzak, atrapę chłodnicy, reflektory i tylne lampy.
W 2015 roku dokonano kolejnych modyfikacji, kiedy Avensis T27 upodobnił się do innych modeli, między innymi Toyoty RAV4 4. generacji. Samochód został wydłużony, ponownie przeprojektowano pas przedni, wykorzystując m.in. nowe reflektory wykonane w technologii LED. Diody LED pojawiły się także w tylnych lampach.
Przeczytaj też: “Toyota RAV4 IV – opinie, zalety, usterki”
Produkcję Toyoty Avensis 3. generacji zakończono w 2018 roku bez bezpośredniego następcy. Miejsce sedana zajęła Camry, odmianę kombi – Corolla.
Toyota Avensis III – wymiary:
- długość: 2008 – 2015 (sedan: 4695 mm, kombi: 4765 mm), od 2015 (sedan: 4750 mm, kombi: 4820 mm);
- szerokość: 1810 mm;
- wysokość: 1480 mm;
- rozstaw osi: 2700 mm;
- pojemność bagażnika: (510 l – sedan, od 543 do 1610 l – kombi).
Kabina Toyoty Avensis T27
Avensis 3. generacji ma relatywnie wąski rozstaw osi. Dlatego kabina nie jest szczególnie przestronna, zwłaszcza w porównaniu z konkurencją. Najwięcej zastrzeżeń jest do ograniczonej przestrzeni na tylnej kanapie i przeciętnej ilości miejsca nad głową w wersji sedan. Sytuację pasażera zajmującego centralne miejsce na tylnej kanapie poprawia płaska podłoga bez tunelu środkowego. Dobra jest też pozycja za kierownicą, choć siedziska mogłyby być dłuższe.
Pod względem pojemności kufra oczywiście lepiej wypada odmiana kombi, która oferuje od 543 do 1610 l przestrzeni ładunkowej. Sedan to w tym przypadku 510 l wolnego miejsca w bagażniku. Dodatkowo użytkowanie przestrzeni bagażowej w sedanie mocno ograniczają wnikające do środka zawiasy i wydatne nadkola.
We wnętrzu widoczne są duże pokrętła i monochromatyczne wyświetlacze. Jakość plastików jest średnia i tak też zmontowana. Dlatego przy wyższych przebiegach należy przygotować się na skrzypiące elementy kokpitu, przetarte siedziska i wytartą skórę na kierownicy. Jednak kabina jest stosunkowo ergonomiczna. Dziwić może tylko umieszczenie elektrycznego hamulca postojowego, który znajduje się po prawej stronie kierownicy. Przydałaby się także większa ilość schowków.
Toyota Avensis III – wyposażenie
Wyposażenie Toyoty Avensis III może być bardzo różne w zależności od roku produkcji. Model był dostępny w następujących wersjach wyposażenia:
- wersje wyposażenia w latach 2009 – 2011: Luna, Sol, Sol Plus, Premium (2011), 2010 (2010), Prestige;
- wersje wyposażenia w latach 2012 – 2015: Active, Premium, Prestige;
- wersje wyposażenia w latach 2015 – 2018: Active, Sprint (2016), Premium, Selection (od 2017), Prestige.
Niezależnie od egzemplarza Toyota Avensis 3. generacji ma na swoim wyposażeniu m.in. 6 poduszek powietrznych i najczęściej automatyczną klimatyzację. Wraz z modyfikacją w 2011 roku na wyposażeniu pojawił się nowy system multimedialny – Toyota Touch. Z kolei przy drugiej modyfikacji w standardzie oferowano już tempomat z ogranicznikiem prędkości, światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED, system Bluetooth oraz radio CD z wejściem USB.
Natomiast na rynku wtórnym znaleźć można znacznie lepiej doposażone egzemplarze (m.in. kamera cofania, system doświetlania zakrętów AFS, czujniki parkowania, czujniki deszczu, 6,5-calowy ekran z nawigacją). Egzemplarze po drugim face liftingu są też lepiej wykonane.
Przeczytaj też: “Toyota Yaris 1.0 VVT-i znika z cenników – koniec bazowego silnika”
Toyota Avensis III – opinie o silnikach benzynowych
Pod maską używanej Toyoty Avensis 3. generacji znajdują się silniki benzynowe i Diesle. Pośród benzyniaków dostępne są trzy motory z 4-cylindrową, 16-zaworową głowicą oraz technologią Valvematic. W silnikach zastosowano podwójne fazy rozrządu i regulowany wznios zaworowy. Dzięki temu Japończycy spełnili restrykcyjne normy emisji spalin i zrezygnowali z turbodoładowania. Jednostki benzynowe mają moc 132 KM (1.6), 147 KM (1.8) lub 152 KM (2.0).
Nie są to szczególnie dynamiczne silniki. Zwłaszcza w trasie brakuje im momentu obrotowego, który nie przekracza 200 Nm. Natomiast motory Valvematic mają inne zalety – są trwałe i oszczędne, ze spalaniem na poziomie 9-10 l na 100 km. Spalanie można obniżyć poprzez montaż LPG, jednak wystrojenie instalacji gazowej w tych silnikach wymaga doświadczenia. Bez większych usterek, pod warunkiem regularnego serwisowania, motory te mogą pokonać nawet ponad 300 000 kilometrów.
Silniki benzynowe Toyoty Avensis T27 (dane techniczne)
Silnik | Moc | Maksymalny moment obrotowy | Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h | Prędkość maksymalna |
---|---|---|---|---|
1.6 Valvematic (2008 – 2018) | 132 KM | 160 Nm | 10,4 s | 200 km/h |
1.8 Valvematic (2008 – 2018) | 147 KM | 180 Nm | 9,4 s | 200 km/h |
2.0 Valvematic (2008 – 2018) | 152 KM | 196 Nm | 9,0 s | 205 km/h |
Toyota Avensis III – opinie o silnikach wysokoprężnych
Na portalach aukcyjnych dominują egzemplarze z silnikiem Diesla. Początkowo były to trzy silniki wysokoprężne:
- 2.0 D-4D (126 KM);
- 2.2 D-4D (150 KM);
- 2.2 D-4D (177 KM).
To dynamiczne jednostki napędowe, ale borykające się z erozją tulei cylindrycznych. Japończycy problemy usuwali w ramach gwarancji, dlatego warto to dokładnie sprawdzić przed finalizacją zakupu. Informacja o akcji serwisowej ogłoszonej dla danego egzemplarza znajduje się w Raporcie VIN. Poza tym to silniki trwałe. Regularnie serwisowane i tankowane wysokiej jakości paliwem potrafią pokonać nawet 300 000 kilometrów.
W ramach pierwszego face liftingu podstawowy diesel 2.0 został zastąpiony 124-konną jednostką z filtrem DPF. Z kolei po modernizacji w 2015 roku w palecie pozostały wyłącznie dwa Diesle zapożyczone od BMW:
- 1.6 D-4D (112 KM);
- 2.0 D-4D (143 KM).
Obie jednostki miały wtryski typ common rail i koło dwumasowe. To motory z rodziny N47, ale z już poprawionym łańcuchowym rozrządem. Natomiast wciąż lepiej pamiętać o regularnej wymianie oleju.
Silniki wysokoprężne Toyoty Avensis T27 (dane techniczne)
Silnik | Moc | Maksymalny moment obrotowy | Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h | Prędkość maksymalna |
---|---|---|---|---|
1.6 D-4D (2015 – 2018) | 112 KM | 270 Nm | 11,4 s | 180 km/h |
2.0 D-4D (2011 – 2015) | 124 KM | 310 Nm | 9,8 s | 200 km/h |
2.0 D-4D (2008 – 2011) | 126 KM | 310 Nm | 9,7 s | 200 km/h |
2.0 D-4D (2015 – 2018) | 143 KM | 320 Nm | 9,5 s | 200 km/h |
2.2 D-4D (2008 – 2015) | 150 KM | 340 Nm | 8,9 s | 210 km/h |
2.2 D-CAT (2008 – 2015) | 177 KM | 400 Nm | 8,5 s | 220 km/h |
Silniki Toyoty Avensis T27 współpracują z przekładniami manualnymi lub bezstopniowymi skrzyniami CVT (Multidrive S). Ręczne skrzynie biegów miewają kłopoty z łożyskowaniem i mogą huczeć. Dla wydłużenia żywotności przekładni manualnej olej trzeba w niej wymieniać co ok. 80 000 kilometrów.
Z kolei 7-stopniowe skrzynie Multidrive S to mocno hałasujący silnik podczas gwałtownego przyspieszania. W zamian oferują znakomitą płynność. Interwał wymiany oleju nie powinien przekroczyć 90 000 kilometrów. W innym wypadku, zwłaszcza przy przebiegu w okolicach 200 000 kilometrów skrzynia CVT może się rozpaść.
Większych problemów nie sprawia zestrojone dość sztywno zawieszenie. Z przodu pracują kolumny McPhersona, z tyłu zastosowano konstrukcję wielowahaczową. Niestety, nadal średnio precyzyjny jest układ kierowniczy.
Toyota Avensis III – najczęstsze usterki
Kierowcy narzekają na miękki i podatny na uszkodzenia lakier, z czasem wariować może centralny zamek. Irytować mogą również przypadki hałasowania przednich zacisków hamulcowych, trzaskające wnętrze, niezbyt dobra sztywność nadwozia i fotele podatne na przetarcia. Na pewno warto pamiętać, aby wymieniać olej w przekładniach. Newralgicznym punktem jest też elektryczny hamulec ręczny. Do jego modułu łatwo przedostaje się wilgoć, co sygnalizuje usterkę systemu.
Natomiast w ogólnej ocenie używana Toyota Avensis T27 to samochód o niskim poziomie usterkowości. Jest to auto dopracowane i cenione za ponadprzeciętną niezawodność. Auto sprawdzało się na użytek prywatny i we flotach, dlatego często było eksploatowane bardzo intensywnie.
Oczywiście przed finalizacją zakupu egzemplarz należy dokładnie zweryfikować pod kątem technicznym. Samochód musi obejrzeć mechanik. Pojazd powinien też przejść przegląd w warsztacie, a następnie należy nim odbyć jazdę próbną. Wcześniej, już na etapie selekcji, pomaga Raport Historii Pojazdu. Jeżeli historia i stan techniczny nie budzą wątpliwości, a kierowca oczekuje od auta głównie niezawodności, Toyota Avensis T27 spełni jego wymagania.
Przeczytaj też: “Pewne Auto Toyota – używany samochód z gwarancją”
FAQ – najczęściej zadawane pytania o Toyotę Avensis T27
Jakim samochodem jest Toyota Avensis 3. generacji?
Toyota Avensis T27 to przedstawiciel segmentu D. Auto produkowano w latach 2009 – 2018 w dwóch wersjach nadwozia – jako 4-drzwiowy sedan oraz 5-drzwiowe kombi.
Z jakimi silnikami pod maską występuje Toyota Avensis T27?
Pośród jednostek benzynowych to silniki Valvematic o mocy 132 KM (1.6), 147 KM (1.8) lub 152 KM (2.0). Szerszy wybór jest wśród diesli o różnej pojemności i mocy w zależności od roku produkcji. Do pierwszej modyfikacji były to silniki 2.0 D-4D (126 KM) oraz 2.2 D-4D (150 KM i 177 KM). W ramach pierwszego face liftingu Diesla 2.0 zastąpiono 124-konną jednostką z filtrem DPF. Natomiast od 2015 roku w palecie znajdowały się silniki 1.6 D-4D (112 KM) oraz 2.0 D-4D (143 KM).
Jak sprawdzić używaną Toyotę Avensis III?
Wstępną selekcję można przeprowadzić poprzez sprawdzenie VIN. Już na miejscu auto należy poddać oględzinom i przeglądowi w warsztacie. Samochodem odbyć trzeba jazdę próbną.
wideo: kanał OTOMOTO TV w serwisie YouTube