Toyota Corolla Cross – pierwsza hybryda 5. generacji
Toyota Corolla Cross ma być pierwszym modelem z napędem hybrydowym 5. generacji. Dla porównania, hybrydy 4. generacji to modele RAV4, Camry oraz Corolla. Z kolei Toyoty Yaris i Toyoty Yaris Cross, jako że były nieco unowocześnione, określano generacją 4,5. W jakich aspektach Corolla Cross ma więc przewagę nad tymi modelami?
Przede wszystkim ma ona akumulator lżejszy o 40 proc., który jednocześnie zapewnia więcej mocy. Silnik elektryczny jest mocniejszy o ok. 3 kW i zamontowany na przekładni planetarnej. Dzięki temu motor spalinowy częściej się wyłącza i panuje większa łatwość w jeździe wyłącznie na jednostce elektrycznej. Co więcej, usprawniono także układ smarowania i rozprowadzania oleju.
Większą moc ma również silnik spalinowy. Współcześnie to jednostka napędowa o pojemności 2 litrów i mocy 171 KM kosztem 153 KM. Łącznie napęd hybrydowy 5 generacji, w jaki została wyposażona Toyota Corolla Cross, ma moc 197 KM, z przyspieszeniem do “setki” w nieco ponad 8 sekund.
W zależności od wariantu Toyota Corolla Cross będzie dostępna jako samochód z przednim napędem lub AWD. Oba auta mają mieć identyczne tylne zawieszenie bazujące na podwójnych wahaczach. W wersji z napędem na cztery koła będzie on realizowany przez elektryczny silnik o mocy 41 KM. Motor ten będzie uruchamiany zwłaszcza podczas ruszania, aby uniknąć uślizgu przednich kół.
Toyota Corolla Cross – nadwozie
Toyota Corolla Cross powstała na bazie platformy TNGA-C. Auto ma następujące rozmiary:
- długość: 446 cm,
- szerokość: 1825 cm,
- wysokość: 1620 cm,
- rozstaw osi: 264 cm.
Względem Toyoty RAV4 ten kompaktowy crossover segmentu C jest krótszy o 14 cm. Jednocześnie to model dłuższy o 10 cm od Toyoty C-HR.
Wydaje się, że jest to model komfortowy i wygodny. Fotele są dość szerokie i dają możliwość regulacji. Regulować można też kąt oparcia kanapy. Z tyłu jest wystarczająco dużo miejsca i komfortowo czuć się powinni nawet wyżsi pasażerowie.
Same tylne drzwi otwierają się na tyle szeroko, że nie będzie problemu z usadzaniem dziecka w foteliku. Korzyści z tego faktu odczują również seniorzy. Przestronny jest też bagażnik o niskim progu załadunkowym z elektrycznie otwieraną i zamykaną klapą.
Toyota Corolla Cross wewnątrz
W kabinie widoczny jest 12,3-calowy wyświetlacz kierowcy zamiast wcześniej stosowanych konwencjonalnych zegarów. Daje on możliwość dopasowania zawartości ekranu do preferencji osoby prowadzącej auto.
Oprócz tego Toyota Corolla Cross ma centralny wyświetlacz o wielkości 10,5 cala. Ma on nowy, dużo szybszy system inforozrywki z możliwością przybliżania map nawigacji, a także wieloma ikonami kategorii (m.in. telefon, nawigacja, muzyka, opcje pojazdu).
Oczywiście nie zabrakło panelu klimatyzacji obsługiwanego pokrętłami i przyciskami, w tym do podgrzewania foteli. Są też złącza USB (2x USB z tyłu, 1x USB A z przodu). Oprócz tego w schowku znalazło się gniazdo 12 V. Auto pozwala też na ładowanie bezprzewodowe. Zdalnie można również połączyć się z Apple CarPlay, ale do systemu Android Auto potrzeba już kabla.
Przeczytaj też: “Apple CarPlay — czym jest i jak działa?”
Dobrze wypada także jakość wykończenia wnętrza. Zwłaszcza obicia są dość miękkie. Materiały wykonania kokpitu oczywiście są dużo twardsze, ale to zrozumiałe, jak na auto tego segmentu.
Toyota T-Mate – nowoczesne systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy
Na uznanie zasługują również systemy bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy, jakie znajdą się na wyposażeniu tego modelu. Należą do nich m.in.:
- Rozszerzony PCS (Pre-Collision System) – wykrywa pieszych, rowerzystów oraz samochody, w tym również te jadące z przeciwnego kierunku i pod kątem 90 stopni względem auta, dzięki czemu system działa także podczas skrętów.
- Acceleration Suppression – system, który działa przy niskich prędkościach i zabezpiecza przed przypadkowym, gwałtownym wciśnięciem pedału gazu, gdyby pojawiło się ryzyko uderzenia w pojazd poruszający się przed nami.
- System awaryjnego zatrzymania – układ zatrzymywania pojazdu na pasie w razie wykrycia zaśnięcia lub zasłabnięcia kierowcy.
- Asystent martwego pola (Blind Spot Monitor, BSM) – dobrze znany układ, który wzbogacono o system ostrzegający o ryzyku otwarcia drzwi po zaparkowaniu, jeżeli zachodzi prawdopodobieństwo uderzenia w nadjeżdżający pojazd, w tym rowerzystę (Safety Exit Assist, SEA). Jest z nim powiązany układ ostrzegający o ruchu poprzecznym (Rear Cross Traffic Alert), który w razie konieczności zatrzyma pojazd (Automatic Braking, RCTAB).
- FCTA – opcjonalny system monitorujący ruch poprzeczny przed maską.
Oprócz tego Toyota Corolla Cross została wyposażona w system kamer 360 stopni. Oczywiście dostępny jest też system automatycznego parkowania (Toyota Teammate Advanced Park). Na wyposażeniu znajdą się również asystent utrzymania auta na zajmowanym pasie ruchu (Lane Trace Assist) oraz adaptacyjny tempomat (Full Speed Range Adaptive Cruise Control).
Corolla Cross – cena nowego SUV-a w ofercie Toyoty
Toyota Corolla Cross będzie najnowszym autem w ofercie japońskiego producenta. Świadczy o tym nie tylko napęd hybrydowy 5. generacji. Oprócz tego Corolla Cross będzie mieć najnowsze odmiany systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy. Wiele nowości widać też we wnętrzu nowej Toyoty.
Modele z przeznaczeniem na rynek w Europie będą produkowane w Japonii. W Polsce premierowe egzemplarze w sprzedaży pojawią się jesienią 2022 roku. Przedsprzedaż nowego auta w tym konkurencyjnym segmencie wystartuje latem. Na razie nie wiemy, jaka będzie cena Toyoty Corolli Cross. Wydaje się, że zostanie ustalona na poziomie między modelami C-HR i RAV4, chociaż bliżej powinno być jej do “rafki”.