Używana Honda Jazz to ciekawy wybór dla kierowców, którzy szukają sobie praktycznego i trwałego auta do poruszania się w warunkach miejskich. Co jeszcze przemawia za zakupem Hondy Jazz III generacji?
Używana Honda Jazz III to samochód młody. Produkcja tego modelu ruszyła bowiem w 2015 roku i z taśm zjeżdża on do dzisiaj. Większość kierowców o tym modelu Hondy wypowiada się w samych superlatywach. Dlaczego kierowcy cenią sobie Hondę Jazz III?
Historia Hondy Jazz
Honda Jazz to samochód segmentu B, którego historia na dobre rozpoczęła się w 2002 roku. Wówczas rozpoczęto produkcję I generacji modelu, który w sprzedaży był do 2008 roku. Auto było praktyczne i niezawodne. Dziś używana Honda Jazz I to również atrakcyjna cena, bo właścicielem tego 5-drzwiowego hatchbacka można zostać przy budżecie niespełna 10 000 zł. Dla uzupełnienia należy dodać, że w latach 1981-1986 produkowano Hondę Jazz (1981), ale to już odległa przeszłość.
Po Jazz pierwszej generacji, w latach 2008-2015 produkowano następcę małej Hondy. Jazz II to samochód solidny i dopracowany, ale w przypadku egzemplarzy z pierwszych lat produkcji nadal to auta przeszło 10-letnie. Z kolei te z ostatnich lat produkcji często kosztują 30 000 zł lub więcej. Skoro tak, warto nieco dołożyć i rozejrzeć się za najnowszą Hondą Jazz.
Wprawdzie ogólna koncepcja pozostała, sam samochód jest jednak zupełnie inny, z nową platformą, silnikami i systemami gwarantującymi komfortową oraz bezpieczną podróż. Ogólnie jest to samochód miejski, który przez funkcjonalność i praktyczność wykracza jednak poza segment B. Co ważniejsze, nie ma z nim większych problemów. W zasadzie to samochód bezawaryjny, w którym silnik, przeniesienie napędu i elektryka z reguły nie zawodzą.
Nadwozie i wnętrze Hondy Jazz III
Jazz III generacji w wersji hatchback ma długość ok. 4 m, co przekłada się na wystarczającą przestrzeń w kabinie. Nieźle prezentuje się również bagażnik o pojemności 354 l, który rozmiarem bardziej wskazuje nawet na segment C niż B. Co więcej, przestrzeń bagażową można konfigurować w różny sposób, co jest możliwe dzięki znakowi rozpoznawczemu Hondy – systemowi Magic Seats. Siedzisko i kanapę da się złożyć automatycznie, szybko i łatwo, co zwiększa pojemność kufra do 1314 l. Problemu nie ma również z uniesieniem siedziska do pionu, czy złożeniem oparcia kanapy wraz z oparciem fotela pasażera. Wówczas transportować można przedmioty o długości nawet blisko 2,5 m.
Nieźle jest również na płaszczyźnie wyposażenia. Sprawdzając numer VIN egzemplarza w wersji Comfort, poza klimatyzacją czy radiem CD znaleźć w nim można komplet systemów bezpieczeństwa wspomagających kierowcę. Jeszcze lepiej wyposażone są wersje Elegance, które dodatkowo mają automatyczną klimatyzację, skórzane wykończenie kierownicy i lewarka zmiany biegów, a także 16-calowe alufelgi.
Używana Honda Jazz – co się psuje?
Nawet najstarsza Honda Jazz III generacji to nadal samochód stosunkowo młody, bo zaledwie 4-letni. Dlatego na razie niewiele egzemplarzy tego modelu stawia się w serwisach. Sam samochód uznawany jest też za bezawaryjny i nic nie wskazuje na to, aby w najbliższym czasie opinia ta uległa drastycznej zmianie. Jeżeli wziąć pod uwagę typowe i powtarzające się awarie Jazz III generacji, to model ten miewa problemy z systemem multimedialnym. Występują kłopoty ze sparowaniem telefonu komórkowego, połączenia są też zrywane, a dodatkowo sporo do życzenia pozostawia pogłos podczas rozmowy. Winowajcą problemu jest system operacyjny. W tym przypadku to Android 4.0.1, który nie jest kompatybilny z większością smartfonów. Zmiany na plus nastąpiły przy okazji liftingu przeprowadzonego w 2017 roku, kiedy zaktualizowano oprogramowanie, ale działanie multimediów i tak budzi pewien niedosyt. Zresztą egzemplarze po liftingu, nawet kiedy nadal jest to używana Honda Jazz z rynku wtórnego, z uwagi na niewielkie przebiegi i młody wiek, są po prostu drogie.
Poza tym niektórzy kierowcy narzekają na haczącą skrzynię przy wrzucaniu 2. biegu. Odrobinę za miękki jest też lakier, przez co łatwo zarysować karoserię Hondy Jazz. To jednak problem nie tylko tej japońskiej marki. Co ważne, najgorzej nie jest z zabezpieczeniem antykorozyjnym, które nigdy nie było mocną stroną Hondy. Dla lepszej ochrony lakieru, po zakupie używanej Hondy zawsze warto wykonać dodatkowe zabezpieczenie antykorozyjne.
Silniki Hondy Jazz
Jazz swoją bezawaryjność zawdzięcza również prostym jednostkom napędowym. Większość egzemplarzy dostępnych na rynku wtórnym pod maską ma benzyniaka 1.3 o mocy 102 KM. To silnik gwarantujący przyzwoitą dynamikę, niezłą elastyczność i niskie spalanie.
Mocniejszy motor ma pojemność 1.5 i moc 132 KM, ale ten pojawił się w ofercie dopiero przy okazji liftingu. Ta jednostka występuje w topowej wersji Dynamic. W porównaniu z odmianą 1.3 ma inne nastawy zawieszenia, gdzie zmieniono sprężyny i amortyzatory, co przekłada się lepsze zachowanie na zakrętach podczas szybkiej jazdy.
W ofercie jest jeszcze hybrydowa odmiana 1.5 IMA (135 KM), ale ta w ogóle nie jest oferowana w Europie. Wówczas na pewno jest to model z importu. Kierowcy, którzy za wszelką cenę chcą kupić używaną Hondę Jazz w wersji hybrydowej, więcej o procedurze sprowadzenia auta z Kraju Kwitnącej Wiśni dowiedzą się z artykułu pt. “Import samochodów z Japonii“.
Ile kosztuje używana Honda Jazz III?
Niestety, używany Jazz III nieco kosztuje. Ceny egzemplarzy na rynku wtórnym zaczynają się od 45 000 zł. Na szczęście samochód nie jest szczególnie drogi w serwisowaniu. Wyjątek stanowią egzemplarze wyposażone w skrzynię CVT, co wiąże się z częstą wymianą oleju. Przy wysilonej miejskiej eksploatacji, komputer pokładowy konieczność wymianu oleju sygnalizuje nawet po przejechaniu 10 tys. km. W ASO taka usługa kosztuje 600-700 zł. Jeżeli będzie to większy serwis, rachunek powyżej 2000 zł nie jest niczym wyjątkowym.
Dużo więcej można jednak stracić, kupując Hondę Jazz z ukrytymi wadami. Dlatego nawet tak młody samochód, jeżeli jest autem z rynku wtórnego, trzeba poddać oględzinom z mechanikiem i przeglądowi w niezależnym warsztacie. Bezcenna jest też jazda próbna. Z kolei przeszłość auta ukazuje Historia Pojazdu, w której znaleźć można:
- dane techniczne
- rejestr znanych odczytów przebiegu pojazdu
- historię szkód i kolizji incydentów
- rejestr sprawdzeń numeru VIN w serwisie Autobaza.pl
- sprawdzenie w bazach pojazdów kradzionych
- ostrzeżenia producenta o wadliwych seriach pojazdu
- adres miejsca montażu
- dane z aukcji internetowych i portali motoryzacyjnych
- opcje wyposażenia zakodowane w numerze VIN
- galerię zdjęć pojazdu
Jeżeli przeszłość samochodu nie budzi większych zastrzeżeń, mimo wysokiej ceny to dobry wybór. Honda Jazz jest praktyczna, trwała i niedroga w eksploatacji, idealnie wpisując się w schemat samochodu do poruszania się w warunkach miejskich.