Miejskie auta do 20 tys. zł – TOP 3
Biorąc pod uwagę samochody do 20 tys. zł, duży wybór jest w segmencie aut A i B. To samochody z przeznaczeniem zwłaszcza do jazdy miejskiej – są niewielkie, zwrotne i ekonomiczne, a więc optymalne do taniego poruszania się w zatłoczonej przestrzeni miast.
Toyota Yaris II (2005 – 2011)
Toyoty Yaris 2. generacji to samochód produkowany od 2005 do 2011 roku. Auto z rynku wtórnego może mieć nadwozie sedan (4-drzwiowy) lub hatchback (3- lub 5-drzwiowy). Budżet w okolicach 20 tys. zł wystarczy, aby zostać właścicielem Yarisa II – nawet ze stosunkowo niewielkim przebiegiem i akceptowalnym wyposażeniem. W standardzie producent oferował m.in. elektryczne sterowanie lusterek i szyb. Z punktu widzenia bezpieczeństwa wskazać trzeba na systemy ABS i ASR.
Japońskie auto należy docenić za zabezpieczenie antykorozyjne karoserii, zawieszenie czy elektrykę. Wśród polecanych silników jest jednostka benzynowa 1.3 i VVT-i o mocy 86 KM. To motor trwały, ekonomiczny i dość dynamiczny, jak na możliwości Yarisa. Do poruszania się niemal wyłącznie po mieście dobry będzie też silnik 1.0 i VVT-i generujący moc 69 KM.
Ford Fiesta Mk7 (2008 – 2017)
20-tysięczny budżet wystarczy na Forda Fiestę Mk7, również po gruntownym liftingu przeprowadzonym w 2012 roku. Model jest oferowany zwłaszcza jako 3 lub 5-drzwiowy hatchback. Auto jest cenione przez kierowców za zabezpieczenie antykorozyjne i trwałe wnętrze, zwłaszcza tapicerkę na fotelach i deskę rozdzielczą. Jak na samochód segmentu B, Fiesta Mk7 ma też całkiem pojemny bagażnik.
Duży wybór dotyczy także jednostek napędowych. Najlepszym wyborem będą silniki benzynowe, na przykład 1.4 Duratec o mocy 96 KM. Słabszą alternatywą jest motor 1.25 Duratec o mocy 60 lub 82 KM. Pośród diesli wybrać można m.in. silnik powstały we współpracy Forda i PSA – 1.6 HDi o mocy 90 lub 95 KM. To motor oszczędny i trwały.
Opel Corsa D (2006 – 2014)
Opel Corsa D to kolejny przedstawiciel segmentu B dostępny w cenie do 20 tys. zł. Auto występowało wyłącznie jako hatchback – 3- i 5-drzwiowy. Model jest prosty od strony technicznej, bez skomplikowanych rozwiązań i bogatej elektroniki, co obniża koszty użytkowania. Natomiast w przypadku awarii łatwo o części zamienne, stosunkowo tanie są też naprawy. Użytkownicy docenią też solidnie wykonane nadwozie oraz spory bagażnik i obszerne, dobrze wykończone wnętrze, oczywiście z uwzględnieniem, że to samochód segmentu B.
Jednocześnie auto oferuje przyzwoite właściwości jezdne, z dobrym układem kierowniczym, podwoziem i sinikami. Najlepszym wyborem pośród jednostek napędowych są benzyniaki 1.4 o mocy 90 (Twinport) lub 101 KM (ecoFLEX). Większą dynamikę oferują silniki 1.4 i 1.6 z doładowaniem natomiast są droższe w eksploatacji.
Pozostałe samochody miejskie do 20 tys. zł – np. Fiat Punto Evo, Hyundai i20 I, Volkswagen Polo V, Skoda Fabia II.
Przeczytaj też: “Samochody do 30 tys. zł – jak sprawdzić, co wybrać?”
Samochody kompaktowe do 20 tys. zł – TOP 3
Samochody kompaktowe mają przestronniejsze wnętrze i pojemniejszy bagażnik, dlatego są odpowiedniejsze dla rodzin. To auta z mocniejszymi silnikami odpowiednimi do poruszania się w trasie. Dlatego to samochody zdecydowanie bardziej wszechstronne i praktyczne.
Kia Cee’d I (2006 – 2012)
Kia Cee’d 1. generacji to samochód segmentu C. Auto występuje jako 5-drzwiowe kombi oraz 3- i 5-drzwiowy hatchback. 20 tys. złotych wystarczy na dobrze zachowany egzemplarz po modernizacji przeprowadzonej w 2009 roku. Kia Cee’d I jest samochodem cenionym za sporą przestrzeń w kabinie i dość duży bagażnik. Natomiast we wnętrzu można znaleźć różne udogodnienia, w tym podłokietnik.
Pod względem jednostek napędowych warto wybrać silnik benzynowy – 1.4 (137 KM), 1.6 (154 KM) lub 2.0 CVVT (186 KM). W przypadku silników wysokoprężnych rozsądnym wyborem jest diesel 1.6 CRDi o mocy 115 KM.
Ford Focus Mk3 (2010 – 2019)
Ford Focus to jedno z najpopularniejszych aut segmentu C, występujące jako 5-drzwiowy hatchback, 4-drzwiowy sedan oraz 5-drzwiowe kombi. Auto jest atrakcyjne wizualnie i udane niezależnie od wersji nadwozia. Wprawdzie zakładany budżet jest zbyt niski na egzemplarze po modernizacji, ale wystarczy na samochód ze sporym przebiegiem sprzed liftingu przeprowadzonym na początku 2014 roku.
W przypadku Focusa Mk3 dobrym wyborem są silniki benzynowe 1.6 Ti-VCT, w zależności od wariantu o mocy 85 KM, 105 KM lub 125 KM. Rozsądną alternatywą są diesle z doładowaniem, zwłaszcza silnik 1.6 TDCi o mocy 95 KM, 105 KM, 115 KM lub 120 KM.
Opel Astra H (2004 – 2014)
Wersja H to Astra 3. generacji. To dobry, solidny kompakt segmentu C dostępny jako 3 i 5-drzwiowy hatchback, 4-drzwiowy sedan i 5-drzwiowe kombi. W przypadku rodzin zaleca się zwłaszcza 5-drzwiowe hatchbacki lub kombi. To samochody z wystarczającą ilością miejsca na tylnej kanapie i dość pojemnym bagażnikiem. Odporna na uszkodzenia jest także tapicerka.
Do prostych i trwałych silników należą benzyniaki 1.4 (70 KM lub 95 KM), 1.6 (105 KM lub 115 KM) oraz 1.8 (125 KM lub 140 KM). Pośród diesli sprawdzi się silnik 1.9 CDTI dostępny w trzech wariantach mocy – 100 KM, 120 KM lub 150 KM. To jednostki dynamiczne, oszczędne i trwałe.
Pozostałe samochody kompaktowe do 20 tys. zł – np. Hyundai i30 I, Honda Civic VIII, Renault Megane III, Seat Leon II, Dacia Logan, Volvo V70 II, Skoda Octavia II.
Przeczytaj też: “SUV do 50 tys. zł – jak wybrać, przegląd rynku”
Jak wybrać i sprawdzić samochód za 20 tys. zł?
Wybór auta z budżetem rzędu 20 tys. zł to sprawa indywidualna. Należy uwzględnić swoje potrzeby i preferencje. Przy wyborze warto zwrócić uwagę na koszty eksploatacji i wyposażenie. Natomiast kluczowe znaczenie ma stan techniczny pojazdu. Samochód musi zostać też zweryfikowany pod kątem prawnym. Auto za 20 tys. złotych może wymagać pewnych nakładów finansowych, natomiast istotne, aby nie miało poważnych usterek wynikających m.in. z wypadkowej historii.
Dlatego weryfikację konkretnego egzemplarza należy rozpocząć od sprawdzenia VIN i Raportu Historii Pojazdu. W ten sposób można uzyskać informacje dotyczące przeszłości auta, w tym zweryfikować, czy egzemplarz nie jest wypadkowy, nie pochodzi z kradzieży i nie ma sfałszowanego licznika przebiegu. W raporcie wymienione jest też fabryczne wyposażenie.
Koniecznie samochód musi też obejrzeć mechanik, najlepiej podczas przeglądu w warsztacie. W ocenie stanu technicznego auta pomaga również jazda próbna.
Przeczytaj też: “Rękojmia na samochód używany”
FAQ – najczęściej zadawane pytania o samochody do 20 tys. zł
Jakie auto miejskie kupić w cenie do 20 tys. zł?
Budżet w wysokości 20 tys. zł pozwoli na zakup wielu aut miejskich segmentu A i B. Są to m.in.: Toyota Yaris II, Ford Fiesta Mk7, Opel Corsa D, Fiat Punto Evo, Hyundai i20 I, Volkswagen Polo V czy Skoda Fabia II.
Jaki samochód kompaktowy wybrać za 20 tys. zł?
Kompakty dostępne w cenie ok. 20 tys. zł to m.in.: Kia Cee’d I, Ford Focus Mk3, Opel Astra H, Hyundai i30 I, Honda Civic VIII, Renault Megane III, Seat Leon II, Dacia Logan, Volvo V70 II czy Skoda Octavia II.
Jak sprawdzić samochód za 20 tys. z?
Weryfikację należy rozpocząć od raportu VIN. Już na miejscu auto powinien obejrzeć mechanik. Mankamenty samochodu uwidocznić może również jazda próbna.