Volvo XC70 opinie wśród kierowców ma naprawdę pochlebne. To model dla tych, którzy nie szukają sobie SUV-a, a jednocześnie przynajmniej czasami pokonują nieutwardzone drogi i chcą mieć funkcjonalne auto rodzinne. Jakie jest Volvo XC70 II generacji, co przemawia za tym modelem i na co należy uważać przy zakupie szwedzkiego kombi z terenowymi dodatkami?
Historia Volvo XC70
Wydaje się, że Volvo XC70 opinie ma dobre przede wszystkim dlatego, że to swego rodzaju uterenowione kombi. Pierwsze tego typu auto w ofercie Szwedów pojawiło się w 1997 roku, kiedy na bazie V70 zadebiutował model V70 Cross Country (XC). Samochód z taśm produkcyjnych zjeżdżał przez trzy lata, kiedy w 2000 roku ukazało się Volvo XC70 I generacji.
Po siedmiu latach dokonano kolejnej ewolucji, kiedy do oferty weszło Volvo XC70 P24. Pojazd powstał na bazie płyty podłogowej P3, która jest wykorzystywana w wielu innych autach (Ford Mondeo IV generacji, Ford S-Max, Land Rover Freelander II). Pod kątem technicznym model bazował natomiast na V70 i S80. Samochód produkowano w latach 2007-2016, w całym toku produkcji dokonując kilka zmian.
Pierwsza miała miejsce w 2009 roku, kiedy pojawiły się nowe silniki. Dodatkowo we wnętrzu zmieniono koło kierownicy z poduszką powietrzną, jak i tunel środkowy. Natomiast na zewnątrz pojawił się grill z większych rozmiarów logo. Dwa lata późnej przestylizowano lusterka z kierunkowskazami wykonanymi z diod LED, a w kabinie zmieniono konsolę środkową oraz oświetlenie. Ponadto wzbogacono standardowe wyposażenie, dodając też kilka systemów bezpieczeństwa znanych z modelu XC60, o którym więcej w artykule pt. “Volvo XC60 – opinie, cena, dane techniczne“.
Kolejne zmiany miały miejsce na przełomie 2013 i 2014 roku. Zmieniono reflektory, zderzak z lampami do jazdy dziennej, jak i pas przedni, gdzie pojawiła się nowa atrapa chłodnicy. Wewnątrz postawiono się nowe, elektryczne zegary. Warto zauważyć, że w 2014 roku po raz pierwszy zadebiutowało Volvo XC70 z napędem tylko na przednią oś. Dodatkowo ponownie wzbogacono paletę silników.
Nadwozie i wnętrze
Volvo XC70 z zewnątrz jest podobny do modelu V70, aczkolwiek dodano w nim kilka terenowych dodatków, na przykład plastikowe nakładki na progi i nadkola. Ponadto to inna stylistyka zderzaków, a sam prześwit ma aż 210 mm. Ważne, że karoseria szwedzkiego kombi jest dobrze zabezpieczona przed korozją. Naloty rdzy w pierwszej kolejności pojawiają się na elementach podwozia, ale z reguły są one niegroźne. Oczywiście należy pamiętać o samochodach wypadkowych. Te są szczególnie narażone na korozję, a więc warto sprawdzić ich wypadkową historię, w czym pomaga m.in. raport VIN.
Jako że Volvo XC70 wymiary ma dość duże (dł. 4838 mm, szer. 1870 mm, wys. 1604 mm), jest to auto przestronne, którego kabina bez problemu pomieści dwie osoby dorosłe i trójkę dzieci. Kłopotem nie jest też przewożenie bagażu. Bagażnik, w którym znajdują się liczne siatki, ma pojemność od 485 do 1641 litrów. Ponadto to seryjne relingi, które pozwalają na montaż bagażnika dachowego. Jeżeli dodać do tego dobrze wyciszoną kabinę, a przy tym regulowane elektronicznie, wygodne fotele, na pewno jest to auto, które sprawdzi się w dłuższych trasach. Zwłaszcza że to model bezpieczny, który w testach Euro NCAP otrzymał pięć gwiazdek.
Zdecydowana większość egzemplarzy ma również bogate wyposażenie, oferując m.in. nawigację, podgrzewane fotele, skrętne biksenony oraz wiele systemów bezpieczeństwa, które są znakiem rozpoznawczym Volvo. Dlatego szwedzki producent w kombi XC70 umieścił aktywny tempomat, system monitorowania martwego pola BLIS, a nawet pakiet City Safety, który pomaga uniknąć kolizji w ruchu miejskim. Z drugiej strony kierowcy mogą narzekać na obsługę, gdyż konsola środkowa jest przeładowana przyciskami. Przy przebiegach rzędu 200 tys. km ślady użytkowania widać też na kierownicy i skórzanych fotelach.
Volvo XC70 – opinie o silnikach
Pod maską szwedzkiego kombi znaleźć można benzynowe i wysokoprężne silniki 4-, 5- i 6-cylindrowe. Mechanicy polecają przede wszystkim pięciocylindrowe diesle o pojemności 2.4 l, które dostępne są w wariantach mocy od 163 do 220 KM. Z jednej strony to dobra kultura pracy i optymalne dopasowanie do charakteru auta, z drugiej rozsądne zużycie paliwa. Co ważne, motory są też trwałe. Przy właściwej eksploatacji wytrzymają nawet pół miliona kilometrów.
Jeżeli się czegoś obawiać, przy przebiegu powyżej 250 tys. km zawodzić może turbosprężarka, ewentualnie instalacja wtryskowa. Oczywiście, jeżeli to egzemplarz eksploatowany głównie w warunkach miejskich, regeneracji wymagał będzie filtr cząstek stałych. Uważać trzeba natomiast na pięciocylindrowego Diesla o 2 l pojemności. Wprawdzie to silnik o całkiem dobrej kulturze pracy, ale nie jest on wolny od problemów. Pękały w nim kadłuby jednostki napędowej, a niekiedy również głowice.
Pośród benzyniaków w palecie silników jest między innymi czterocylindrowym silnik od Volvo o mocy aż 245 KM. Lepiej do modelu XC70 pasują jednak rzędowe szóstki, a w tym motor 3.2, który zawsze występował z napędem AWD. To paliwożerny silnik o mocy 238 KM, ale nadający się do współpracy z LPG. Niestety, problem może być z rozciągającym się łańcuchem rozrządu. Lepsza będzie więc odmiana T6, choć w warunkach miejskich silnik ten potrafi spalić nawet 15 l na 100 km.
Volvo XC70 – dane techniczne
Napęd 4 × 4, zawieszenie, automat Geartronic
Duży prześwit pozwala wjeżdżać na wąskie krawężniki. Łatwiejsze jest też poruszanie się po nieutwardzonych gruntach. Wiele zależy od tego, czy jest to Volvo XC70 z napędem 4 × 4. Większość egzemplarzy ma go na swoim wyposażeniu, chociaż w słabszych wersjach nie był on standardem.
W wersjach AWD napęd nie jest stały, a oparty o sprzęgło Haldex, które w razie potrzeby dołącza tylną oś. Dość komfortowo i miękko zestrojono także zawieszenie, którego praca jest nieźle wytłumiona. Na pewno nie jest to samochód przeznaczony do dynamicznej i agresywnej jazdy, zwłaszcza po zakrętach, czego nie ułatwia bujające się na boki nadwozie.
Ponadto do takiej jazdy nie zachęca automatyczna skrzynia biegów Geartronic. W zależności od wersji automat ma 5 lub 6 biegów i klasyczną konstrukcję ze sprzęgłem kinetycznym. Jeżeli to skrzynia automatyczna od firmy Aisin-AW, kierowca ma powody do niepokoju. Nie są to konstrukcje specjalnie trwałe. Często nakładów finansowych wymagają one przy przebiegu poniżej 200 tys. km. Problem z reguły dotyczy sterowania. Niestety, nowy moduł w ASO kosztuje blisko 10 000 zł. Ewentualnie można zamontować element używany lub naprawiać skrzynię, ale i to koszt co najmniej 3000 zł.
Sytuacja na rynku wtórnym
Używane Volvo XC70 II generacji jest średnio popularnym modelem na rynku wtórnym. Co ważne, blisko połowa aut pochodzi z polskich salonów. Niemal wszystkie egzemplarze są napędzane przez diesle. Jako że model z taśm produkcyjnych zjeżdżał przez dziewięć lat, Volvo XC70 ceny ma różne. Najtańsze egzemplarze kosztują poniżej 30 tys. zł, ale wielokrotnie mają przebiegi na poziomie nawet przeszło 400 tys. km. Jeżeli taki egzemplarz był regularnie serwisowany, wciąż może być dobrym wyborem. Ważne więc, aby sprzedawca w jakiś sposób mógł to udokumentować.
Po drugiej stronie są egzemplarze w cenie powyżej 100 tys. zł. Wówczas często to modele oferowane przez dealerów Volvo, z przebiegami poniżej 100 tys. km. Taki zakup to niemal gwarancja bezproblemowej eksploatacji przez kilka kolejnych lat.
Bez wątpienia nie bez powodu Volvo XC70 opinie ma pochlebne. To całkiem ciekawa alternatywa dla SUV-ów. Za kierownicą tego modelu chętnie zasiądą wszyscy ci, którzy cenią sobie komfort długich podróży, również całymi rodzinami. Wprawdzie koszty obsługi i napraw nie są niskie, ale dobrze zachowany egzemplarz nie narazi na wysokie straty. Tym bardziej przed zakupem należy go dokładnie prześwietlić. Nie tylko podczas przeglądu i jazdy próbnej. Ważna jest też historia pojazdu.