A/F (z ang. Air to Fuel ratio) to stosunek wagowy powietrza do paliwa w mieszance paliwowo-powietrznej, która dostarczana jest do jednostki napędowej. Stosunek ten określany jest też jako AFR (z ang. Air to Fuel Ratio).
Czemu służy wskaźnik Air to Fuel ratio?
Określenie optymalnej wartości wskaźnika AFR ma na celu m.in. przeciwdziałanie zanieczyszczeniu środowiska. To również szansa na zwiększenie wydajności danego silnika, co przekłada się na harmonijną pracę jednostki napędowej i katalizatora.
Dla silnika benzynowego optymalna wartość tego wskaźnika wynosi 14,7 (mieszanka stechiometryczna). Istnieją jednak silniki, które są przystosowane do pracy na ubogiej mieszance paliwowo-powietrznej, a więc takiej, której wartość wskaźnika AFR przekracza 14,7. W skrajnych wypadkach wartość AFR wynosić może nawet 40. Przykładem jednostki napędowej przystosowanej do pracy na uboższej mieszance jest silnik o pojemności 1.8 l i mocy 107 KM od Toyoty Cariny E (oznaczenie 7A-FE, AFR = ok. 20).
Pozostałe informacje na temat Air to Fuel ratio
- Istotność: Odpowiedni stosunek powietrze-paliwo jest kluczowy dla efektywnego spalania, osiągania wymaganej mocy i emisji spalin. Nieprawidłowy stosunek może prowadzić do niekompletnego spalania, zwiększonej emisji szkodliwych substancji i zredukowanej wydajności silnika.
- Stosunek stechiometryczny: Dla benzyny stosunek stechiometryczny wynosi około 14,7:1 (czyli 14,7 części powietrza na 1 część paliwa). Oznacza to, że w idealnych warunkach potrzebujesz 14,7 kg powietrza, aby spalić 1 kg benzyny. W praktyce jednak idealny stosunek może różnić się w zależności od różnych czynników, takich jak jakość paliwa czy warunki środowiskowe.
- Bogaty vs chudy: Jeśli mieszanka jest “bogata”, oznacza to, że w niej jest za dużo paliwa w stosunku do powietrza. Mieszanka “chuda” zawiera zbyt mało paliwa w stosunku do powietrza. Mieszanka bogata może zwiększyć moc silnika, ale jednocześnie może prowadzić do zwiększonej emisji zanieczyszczeń i niższej wydajności paliwowej. Mieszanka chuda może z kolei zredukować emisje, ale zbyt chuda mieszanka może uszkodzić silnik.
- Czujniki lambda: W wielu nowoczesnych pojazdach stosuje się czujniki lambda (czujniki tlenowe) do monitorowania stosunku powietrze-paliwo w spalinach. Umożliwiają one komputerowi pokładowemu dostosowywanie dostarczanego paliwa w czasie rzeczywistym, aby osiągnąć optymalny stosunek A/F.
- Wpływ na emisję spalin: Optymalizacja stosunku powietrze-paliwo jest jednym ze sposobów zmniejszenia emisji szkodliwych substancji, takich jak tlenki azotu, węglowodory niespalone i cząstki stałe.
- Inne paliwa: Różne paliwa mają różne idealne stosunki powietrze-paliwo. Na przykład, etanol ma niższy stosunek stechiometryczny w porównaniu z benzyną. Dlatego silniki zaprojektowane do spalania etanolu muszą dostarczać większą ilość paliwa w stosunku do powietrza niż te przeznaczone dla benzyny.
FAQ
Co to jest stosunek powietrze-paliwo (A/F)?
Jest to proporcja między masą powietrza a masą paliwa dostarczanego do komory spalania w silniku spalinowym.
Dlaczego stosunek A/F jest ważny?
Odpowiedni stosunek A/F jest kluczowy dla efektywnego spalania, osiągnięcia wymaganej mocy, minimalizacji emisji spalin i optymalnej wydajności paliwowej.
Jaki jest idealny stosunek A/F dla benzyny?
Dla benzyny stosunek stechiometryczny wynosi około 14,7:1, co oznacza 14,7 części powietrza na 1 część paliwa.
Co oznacza, że mieszanka jest “bogata” lub “chuda”?
Mieszanka “bogata” zawiera za dużo paliwa w stosunku do powietrza. Mieszanka “chuda” zawiera zbyt mało paliwa w stosunku do powietrza.
Jakie są skutki niewłaściwego stosunku A/F?
Niewłaściwy stosunek może prowadzić do niekompletnego spalania, zwiększonej emisji szkodliwych substancji, zmniejszonej wydajności paliwowej oraz potencjalnych uszkodzeń silnika.
Czym jest czujnik lambda?
Czujnik lambda, nazywany również czujnikiem tlenowym, monitoruje stosunek A/F w spalinach. Informuje komputer pokładowy o tym stosunku, umożliwiając dostosowanie dostarczanego paliwa w czasie rzeczywistym.
Zobacz też: CCP — Charcoal Canister Purge