Niższy VAT na paliwo

W artykule przeczytasz

A/F (z ang. Air to Fuel ratio) to stosunek wagowy powietrza do paliwa w mieszance paliwowo-powietrznej, która dostarczana jest do jednostki napędowej. Stosunek ten określany jest też jako AFR (z ang. Air to Fuel Ratio).

Czemu służy wskaźnik Air to Fuel ratio?

Określenie optymalnej wartości wskaźnika AFR ma na celu m.in. przeciwdziałanie zanieczyszczeniu środowiska. To również szansa na zwiększenie wydajności danego silnika, co przekłada się na harmonijną pracę jednostki napędowej i katalizatora.

Dla silnika benzynowego optymalna wartość tego wskaźnika wynosi 14,7 (mieszanka stechiometryczna). Istnieją jednak silniki, które są przystosowane do pracy na ubogiej mieszance paliwowo-powietrznej, a więc takiej, której wartość wskaźnika AFR przekracza 14,7. W skrajnych wypadkach wartość AFR wynosić może nawet 40. Przykładem jednostki napędowej przystosowanej do pracy na uboższej mieszance jest silnik o pojemności 1.8 l i mocy 107 KM od Toyoty Cariny E (oznaczenie 7A-FE, AFR = ok. 20).

 

Pozostałe informacje na temat Air to Fuel ratio

  1. Istotność: Odpowiedni stosunek powietrze-paliwo jest kluczowy dla efektywnego spalania, osiągania wymaganej mocy i emisji spalin. Nieprawidłowy stosunek może prowadzić do niekompletnego spalania, zwiększonej emisji szkodliwych substancji i zredukowanej wydajności silnika.
  2. Stosunek stechiometryczny: Dla benzyny stosunek stechiometryczny wynosi około 14,7:1 (czyli 14,7 części powietrza na 1 część paliwa). Oznacza to, że w idealnych warunkach potrzebujesz 14,7 kg powietrza, aby spalić 1 kg benzyny. W praktyce jednak idealny stosunek może różnić się w zależności od różnych czynników, takich jak jakość paliwa czy warunki środowiskowe.
  3. Bogaty vs chudy: Jeśli mieszanka jest “bogata”, oznacza to, że w niej jest za dużo paliwa w stosunku do powietrza. Mieszanka “chuda” zawiera zbyt mało paliwa w stosunku do powietrza. Mieszanka bogata może zwiększyć moc silnika, ale jednocześnie może prowadzić do zwiększonej emisji zanieczyszczeń i niższej wydajności paliwowej. Mieszanka chuda może z kolei zredukować emisje, ale zbyt chuda mieszanka może uszkodzić silnik.
  4. Czujniki lambda: W wielu nowoczesnych pojazdach stosuje się czujniki lambda (czujniki tlenowe) do monitorowania stosunku powietrze-paliwo w spalinach. Umożliwiają one komputerowi pokładowemu dostosowywanie dostarczanego paliwa w czasie rzeczywistym, aby osiągnąć optymalny stosunek A/F.
  5. Wpływ na emisję spalin: Optymalizacja stosunku powietrze-paliwo jest jednym ze sposobów zmniejszenia emisji szkodliwych substancji, takich jak tlenki azotu, węglowodory niespalone i cząstki stałe.
  6. Inne paliwa: Różne paliwa mają różne idealne stosunki powietrze-paliwo. Na przykład, etanol ma niższy stosunek stechiometryczny w porównaniu z benzyną. Dlatego silniki zaprojektowane do spalania etanolu muszą dostarczać większą ilość paliwa w stosunku do powietrza niż te przeznaczone dla benzyny.

FAQ

Co to jest stosunek powietrze-paliwo (A/F)?

Jest to proporcja między masą powietrza a masą paliwa dostarczanego do komory spalania w silniku spalinowym.

Dlaczego stosunek A/F jest ważny?

Odpowiedni stosunek A/F jest kluczowy dla efektywnego spalania, osiągnięcia wymaganej mocy, minimalizacji emisji spalin i optymalnej wydajności paliwowej.

Jaki jest idealny stosunek A/F dla benzyny?

Dla benzyny stosunek stechiometryczny wynosi około 14,7:1, co oznacza 14,7 części powietrza na 1 część paliwa.

Co oznacza, że mieszanka jest “bogata” lub “chuda”?

Mieszanka “bogata” zawiera za dużo paliwa w stosunku do powietrza. Mieszanka “chuda” zawiera zbyt mało paliwa w stosunku do powietrza.

Jakie są skutki niewłaściwego stosunku A/F?

Niewłaściwy stosunek może prowadzić do niekompletnego spalania, zwiększonej emisji szkodliwych substancji, zmniejszonej wydajności paliwowej oraz potencjalnych uszkodzeń silnika.

Czym jest czujnik lambda?

Czujnik lambda, nazywany również czujnikiem tlenowym, monitoruje stosunek A/F w spalinach. Informuje komputer pokładowy o tym stosunku, umożliwiając dostosowanie dostarczanego paliwa w czasie rzeczywistym.

Zobacz też: CCP — Charcoal Canister Purge

Ocena naszych czytelników
[Suma: 3 Średnio: 3.7]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.