DOHC, z ang. Dual Ovehead Camshaft to jeden z układów silnika OHC (Over Head Camshaft). Jest to rodzaj układu rozrządu silnika górnozaworowego, w którym to wałek rozrządu mieści się nad głowicą. DOHC to silniki, w których głowicy znajdują się dwa wałki rozrządu, które przypadają na jeden rząd cylindrów.
Charakterystyka silników DOHC
Jeden ze znajdujących się tutaj wałków odpowiada za sterowanie zaworami ssącymi. Drugi natomiast steruje zaworami wydechowymi. Zawory te ą tu umieszczone naprzeciw siebie pod kątem, co zapewnia większą swobodę w kształtowaniu komory spalania.
Silnik DOHC pozwala też na zwiększenie liczby zaworów przypadających na cylinder, dzięki czemu poprawiona zostaje sprawność napełniania i opróżniania cylindra. To z kolei skutkuje wyższym stopniem sprężania i zmniejszeniem oporów przepływu. Poza tym takie rozwiązanie zmniejsza bezwładność elementów rozrządu, gdyż pojedyncze zawory są mniejsze.
Minusem jest tu skomplikowanie napędu rozrządu oraz większe opory wynikające z napędu dwóch wałków. Ponadto rozdzielenie napędu na wałek wydechowy i ssący skutkuje powstaniem większych naprężeń na pasku lub łańcuchu napędu. W związku z tym, że przy jednym wałku siły te są niwelowane, często spotykanym rozwiązaniem jest napędzania właśnie jednego wałka. Drugi natomiast napędzany jest wałkiem numer jeden.
Najważniejsze cechy DOHC
- Wysoka Wydajność: Silniki DOHC zazwyczaj oferują wyższą wydajność niż silniki z pojedynczym wałkiem rozrządu (SOHC), ponieważ umożliwiają lepsze oddzielanie procesów ssania i wydechu. To pozwala na efektywniejsze spalanie paliwa i zazwyczaj przekłada się na większą moc i lepszą reakcję na gaz.
- Zużycie Paliwa: Pomimo większej mocy, silniki DOHC są często bardziej efektywne pod względem zużycia paliwa niż silniki SOHC, dzięki lepszej regulacji procesów ssania i wydechu.
- Koszty Utrzymania: Koszty utrzymania silnika DOHC mogą być wyższe w porównaniu do silników SOHC. Podwójne wałki rozrządu mogą wymagać bardziej skomplikowanych i droższych prac serwisowych.
- Cicha Praca: Silniki DOHC są zazwyczaj cichsze od silników SOHC. To wynika z faktu, że w silnikach DOHC procesy ssania i wydechu są lepiej oddzielone, co redukuje hałas.
- Technologia VVT: Silniki DOHC często są wyposażone w technologię zmiennej geometrii rozrządu (VVT), która pozwala na dostosowanie momentu otwarcia i zamknięcia zaworów do warunków jazdy. To może dalej zwiększyć efektywność silnika.
Przeciwieństwem takich silników są te w układzie SOHC.
Jakie są róznice między silnikiem DOHC a SOHC?
DOHC (Double Overhead Camshaft) i SOHC (Single Overhead Camshaft) to dwa typy rozrządów stosowane w silnikach spalinowych. Oznaczają one, ile wałków rozrządu znajduje się w głowicy cylindra. Oto najważniejsze różnice między nimi:
- Liczba Wałków Rozrządu: Jak sama nazwa wskazuje, w silnikach DOHC występują dwa wałki rozrządu w głowicy każdego cylindra – jeden dla zaworów ssących, drugi dla wydechowych. W przypadku silników SOHC, istnieje tylko jeden wałek rozrządu, który steruje zarówno zaworami ssącymi, jak i wydechowymi.
- Wydajność i Moc: Silniki DOHC zazwyczaj oferują większą moc i wyższą wydajność, ponieważ dwa oddzielne wałki pozwalają na lepsze oddzielenie procesów ssania i wydechu.
- Zużycie Paliwa: Silniki DOHC są często bardziej efektywne pod względem zużycia paliwa niż silniki SOHC, dzięki lepszej regulacji procesów ssania i wydechu.
- Koszty Utrzymania: Silniki DOHC mogą mieć wyższe koszty utrzymania i napraw, ponieważ są bardziej skomplikowane konstrukcyjnie.
- Hałas: Silniki DOHC są zazwyczaj cichsze od silników SOHC.
- Masa Silnika: Silniki DOHC są zazwyczaj cięższe od silników SOHC, ze względu na dodatkowy wałek rozrządu.
O wyborze między silnikiem DOHC a SOHC decyduje wiele czynników, takich jak styl jazdy, oczekiwana wydajność, koszty utrzymania i wiele innych. Obie technologie mają swoje zalety i wady, dlatego ważne jest, aby zrozumieć, co oznaczają i jak wpływają na wydajność silnika.
Najczęściej zadawane pytania
1. Co to jest DOHC? DOHC to skrót od “Double Overhead Camshaft”, co w języku polskim oznacza “podwójny wałek rozrządu w głowicy”. To oznacza, że silnik ma dwa wałki rozrządu na każdy cylinder – jeden do sterowania zaworami ssącymi, a drugi do sterowania zaworami wydechowymi.
2. Co to jest SOHC? SOHC to skrót od “Single Overhead Camshaft”, co w języku polskim oznacza “pojedynczy wałek rozrządu w głowicy”. To oznacza, że silnik ma jeden wałek rozrządu na każdy cylinder, który steruje zarówno zaworami ssącymi, jak i wydechowymi.
3. Czy silniki DOHC są lepsze od silników SOHC? Nie można jednoznacznie stwierdzić, który typ silnika jest lepszy, ponieważ zależy to od konkretnego zastosowania. Silniki DOHC oferują zazwyczaj wyższą moc i wydajność, ale mogą być droższe w utrzymaniu. Silniki SOHC są zazwyczaj tańsze w utrzymaniu, ale mogą nie oferować tak wysokiej wydajności jak DOHC.
4. Czy silniki DOHC zużywają więcej paliwa? Nie, zazwyczaj jest odwrotnie. Dzięki oddzielnym wałkom dla zaworów ssących i wydechowych, silniki DOHC mogą być bardziej efektywne pod względem zużycia paliwa.
5. Czy silniki DOHC są trudniejsze w serwisie? Tak, silniki DOHC są zazwyczaj bardziej skomplikowane konstrukcyjnie i mogą wymagać droższych i bardziej skomplikowanych prac serwisowych.
6. Czy silniki DOHC są głośniejsze od silników SOHC? Nie, zazwyczaj silniki DOHC są cichsze od silników SOHC, ponieważ lepsze oddzielenie procesów ssania i wydechu prowadzi do mniejszego hałasu.
FAQ
Co to jest DOHC?
DOHC to skrót od "Double Overhead Camshaft", co w języku polskim oznacza "podwójny wałek rozrządu w głowicy". To oznacza, że silnik ma dwa wałki rozrządu na każdy cylinder - jeden do sterowania zaworami ssącymi, a drugi do sterowania zaworami wydechowymi.
Co to jest SOHC?
SOHC to skrót od "Single Overhead Camshaft", co w języku polskim oznacza "pojedynczy wałek rozrządu w głowicy". To oznacza, że silnik ma jeden wałek rozrządu na każdy cylinder, który steruje zarówno zaworami ssącymi, jak i wydechowymi.
Czy silniki DOHC są trudniejsze w serwisie?
Tak, silniki DOHC są zazwyczaj bardziej skomplikowane konstrukcyjnie i mogą wymagać droższych i bardziej skomplikowanych prac serwisowych.