Low SAPS to określenie niskopopiołowych olejów, które wykorzystywane są do smarowania silników z filtrami cząstek stałych. Nazwę tą stworzono od pierwszych liter związków niebezpiecznych dla środowiska i jednostek napędowych, a więc:
- SA — popiołu siarczanowego
- P — związków fosforu
- S — siarki
Oleje low SAPS zwierają w sobie specjalne uszlachetniacze. Dzięki nim w procesie spalania nie powstają niebezpieczne związki, które przyczyniają się również do zapychania filtra cząstek stałych.
Klasy jakości dla olejów Low SAPS wg organizacji ACEA:
- E6
- E9
- C1
- C2
- C3
- C4
Oleje niskopopiołowe w samochodach osobowych
Do silników samochodów osobowych stosuje się oleje oznaczone literą C:
- C1 – do silników Mazdy, Forda i Jaguara
- C2 – do silników Fiata i PSA
- C3 – do silników BMW, Daimler i VW AG
- C4 – do silników Renault i Nissana
Funkcje olejów Low SAPS
- Ochrona katalizatora i DPF: Oleje Low SAPS zostały zaprojektowane, aby zapewnić długą żywotność katalizatorów i DPF poprzez minimalizację osadów i zablokowanie filtrów.
- Zmniejszenie emisji: Ograniczenie zawartości SAPS pomaga w zmniejszeniu emisji szkodliwych substancji.
Cechy charakterystyczne
- Obniżona zawartość SAPS: Jak sama nazwa wskazuje, główną cechą tych olejów jest obniżona zawartość pewnych składników, które mogą być szkodliwe dla układu wydechowego.
- Wysokiej jakości dodatki: Aby skompensować brak pewnych składników, producenci często dodają inne wysokiej jakości składniki w celu zapewnienia odpowiedniej ochrony silnika.
Zalety
- Dłuższa żywotność DPF i katalizatora: Ograniczenie osadów i zatykania filtrów prowadzi do wydłużenia żywotności tych komponentów.
- Zmniejszenie emisji: Pomaga w spełnieniu norm emisji spalin, które są coraz bardziej rygorystyczne.
- Oszczędność paliwa: Niektóre oleje Low SAPS mogą przyczynić się do oszczędności paliwa dzięki lepszym właściwościom smarnym.
Wady
- Wyższa cena: Oleje Low SAPS mogą być droższe w porównaniu z tradycyjnymi olejami silnikowymi.
- Ograniczone zastosowanie: Nie wszystkie silniki wymagają olejów Low SAPS. Użycie ich w silnikach, które nie mają katalizatorów ani DPF, może być niepotrzebne.
- Potencjalne kompromisy: Ponieważ oleje te są formułowane z myślą o ochronie układu wydechowego, mogą nie zapewniać takiej samej ochrony dla innych komponentów silnika w porównaniu z tradycyjnymi olejami.
FAQ
Czym są oleje Low SAPS? Oleje Low SAPS to oleje silnikowe z obniżoną zawartością siarki, fosforu i popielności siarczanowej, stworzone specjalnie z myślą o ochronie katalizatorów i filtrów cząstek stałych (DPF) w nowoczesnych silnikach.
- Dlaczego warto używać olejów Low SAPS? Używanie olejów Low SAPS pozwala na wydłużenie żywotności katalizatorów i DPF, zmniejszenie emisji szkodliwych substancji oraz potencjalną oszczędność paliwa.
- Czy oleje Low SAPS są droższe? Tak, oleje Low SAPS mogą być droższe w porównaniu z tradycyjnymi olejami silnikowymi ze względu na specjalistyczne dodatki i technologie używane w ich produkcji.
- Czy mogę używać oleju Low SAPS w każdym silniku? Nie koniecznie. Oleje Low SAPS są przeznaczone głównie dla nowoczesnych silników wyposażonych w katalizatory i DPF. Używanie ich w starszych silnikach, które nie mają tych komponentów, może być niepotrzebne.
- Czy oleje Low SAPS zapewniają taką samą ochronę silnika jak tradycyjne oleje? Oleje Low SAPS są formułowane głównie z myślą o ochronie układu wydechowego. Mogą nie zapewniać dokładnie takiej samej ochrony dla innych komponentów silnika jak tradycyjne oleje. Ważne jest wybieranie oleju zalecanego przez producenta pojazdu.
- Jak rozpoznać olej Low SAPS? Oleje te zazwyczaj mają na opakowaniu oznaczenie “Low SAPS” lub podobne. Dodatkowo, zawsze warto sprawdzić specyfikacje techniczne na etykiecie produktu.
- Czy oleje Low SAPS są przyjazne dla środowiska? Tak, ze względu na ich zdolność do zmniejszania emisji szkodliwych substancji i przedłużania żywotności katalizatorów i DPF, można uznać je za bardziej ekologiczne niż niektóre tradycyjne oleje.
- Czy istnieją jakieś alternatywy dla olejów Low SAPS? Jeśli twój pojazd wymaga oleju Low SAPS, najlepiej stosować się do zaleceń producenta. Istnieją oleje o podobnych charakterystykach, ale zawsze warto konsultować się z ekspertem lub producentem pojazdu przed dokonaniem wyboru.
Ocena naszych czytelników
[Suma: 0 Średnio: 0]