OHV, z ang. Over Head Valves oznacza zawór nad głowicą, a więc powszechne określenie silników tłokowych, w których to wałek rozrządu znajduje się z boku jednostki napędowej, a zaworami w głowicy steruje z wykorzystanie popychaczy. Obecnie silniki takie skutecznie wypierane są przez układy OHC (z ang. Over Head Camshaft).
Charakterystyka silników OHV
Cechą charakterystyczną silników Over Head Valves jest skomplikowany napęd zaworów. Skutkuje to większą masą ruchomych układów rozrządu, dzięki czemu odnotowuje się tu wzrost siły bezwładności. W związku z tym praca całego silnika jest głośniejsza, aniżeli ma to miejsce w przypadku układów Over Head Camshaft. Poza tym układy Over Head Valves wymagają również częstszej regulacji luzu zaworów, choć nie dotyczy to jednostek napędowych z popychaczami hydraulicznymi.
Historia technologii OHV
Technologia OHV, choć obecnie uważana za nieco przestarzałą, miała kluczowe znaczenie dla rozwoju motoryzacji. Na przełomie XIX i XX wieku, kiedy silniki zaczynały pojawiać się w pierwszych pojazdach, mechanizm OHV zapewniał doskonałą efektywność i niezawodność.
Budowa i działanie mechanizmu OHV
Chcąc zrozumieć, jak działa mechanizm OHV, trzeba najpierw zaznajomić się z jego budową. W skład tego mechanizmu wchodzą zawory ssące i wydechowe, które otwierają się i zamykają w odpowiednim momencie, dzięki czemu mieszanka paliwowo-powietrzna może płynąć do cylindra, a następnie spaliny są wydalane.
Zalety i wady technologii OHV
Technologia OHV (Overhead Valve) jest popularna w silnikach spalinowych, gdzie zawory znajdują się w głowicy cylindra. Oto niektóre zalety i wady tej technologii:
Zalety:
- Efektywność: Technologia OHV jest bardziej efektywna od innych systemów, takich jak systemy OHC (Overhead Camshaft), ponieważ ma mniej ruchomych części, co zwykle prowadzi do mniejszego zużycia paliwa.
- Prostota: Silniki OHV są prostsze w konstrukcji i składają się z mniejszej liczby części, co oznacza, że są mniej skomplikowane do naprawy i konserwacji.
- Trwałość: Ze względu na prostą konstrukcję, silniki OHV są zazwyczaj bardziej wytrzymałe i trwałe niż ich odpowiedniki OHC.
Technologia OHV (Overhead Valve) jest popularna w silnikach spalinowych, gdzie zawory znajdują się w głowicy cylindra. Oto niektóre zalety i wady tej technologii:
Zalety:
- Efektywność: Technologia OHV jest bardziej efektywna od innych systemów, takich jak systemy OHC (Overhead Camshaft), ponieważ ma mniej ruchomych części, co zwykle prowadzi do mniejszego zużycia paliwa.
- Prostota: Silniki OHV są prostsze w konstrukcji i składają się z mniejszej liczby części, co oznacza, że są mniej skomplikowane do naprawy i konserwacji.
- Trwałość: Ze względu na prostą konstrukcję, silniki OHV są zazwyczaj bardziej wytrzymałe i trwałe niż ich odpowiedniki OHC.
Wady:
- Ograniczenia prędkości obrotowej: Ze względu na fizyczną odległość między wałkiem rozrządu a zaworami, silniki OHV mają tendencję do generowania większych sił bezwładności, co ogranicza ich prędkość obrotową. To może ograniczać ich wydajność w wyższych zakresach obrotów.
- Rozmiar: Silniki OHV są zwykle większe i cięższe niż silniki OHC, co może być problematyczne w przypadku niektórych zastosowań, które wymagają lżejszego i mniejszego silnika.
- Zmienne Fazy Zaworów: W przeciwności do silników OHC, OHV ma trudności z zastosowaniem technologii zmiennej fazy zaworów, co pozwala na optymalizację wydajności silnika w różnych zakresach obrotów.
Porównanie technologii OHV z innymi mechanizmami zaworowymi
Chociaż technologia OHV jest nadal stosowana w wielu silnikach, na rynku dostępne są też nowocześniejsze rozwiązania, takie jak DOHC (Double Overhead Camshaft) czy SOHC (Single Overhead Camshaft). Każda z tych technologii ma swoje unikalne cechy i jest odpowiednia dla różnych zastosowań.
Jak rozpoznać, że w silniku OHV zawory wymagają regulacji?
Regulacja zaworów w silniku OHV jest istotnym czynnikiem wpływającym na jego prawidłowe działanie. Jeśli słyszysz nietypowe dźwięki, takie jak stukanie lub klekotanie, a wydajność silnika spada, prawdopodobnie nadszedł czas na regulację zaworów.
Jak prawidłowo regulować zawory w silniku OHV?
Regulacja zaworów w silniku OHV jest procedurą, której nie powinno się lekceważyć. Istotne jest, aby przeprowadzić ją zgodnie z zaleceniami producenta i zwracać uwagę na wszystkie szczegóły. Pamiętaj, że niewłaściwa regulacja może prowadzić do poważnych problemów z silnikiem!
Konserwacja i serwisowanie silników z mechanizmem OHV
Aby silnik z mechanizmem OHV działał prawidłowo i długo służył, niezbędne jest regularne serwisowanie. W skład takiego serwisu wchodzą m.in. sprawdzanie stanu zaworów, wymiana oleju oraz kontrola ogólnego stanu silnika.
FAQ
Czym są zawory w silniku?
Zawory w silniku to kluczowe elementy systemu dolotowego i wydechowego. Kontrolują one przepływ mieszanki paliwowo-powietrznej do cylindrów i odprowadzanie spalin.
Jakie są główne różnice między technologią OHV a DOHC czy SOHC?
Technologia OHV, DOHC i SOHC to trzy różne mechanizmy sterowania zaworami w silniku. W technologii OHV zawory są sterowane za pomocą jednej wałka rozrządu, natomiast w technologiach DOHC i SOHC – za pomocą dwóch.
Dlaczego regulacja zaworów jest tak ważna?
Regulacja zaworów jest kluczowa dla prawidłowego działania silnika. Wpływa na efektywność spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, a przez to również na moc i zużycie paliwa.
Jakie są objawy niewłaściwej regulacji zaworów?
Niewłaściwie wyregulowane zawory mogą powodować wiele problemów, w tym m.in. spadek mocy, wzrost zużycia paliwa, a nawet uszkodzenie silnika. Typowe objawy to stukanie, klekotanie czy głośna praca silnika.
Czy każdy mechanik poradzi sobie z regulacją zaworów w silniku OHV?
Regulacja zaworów w silniku OHV nie jest skomplikowanym procesem, jednak wymaga odpowiedniego doświadczenia i narzędzi. Dlatego zawsze warto powierzyć to zadanie doświadczonemu mechanikowi.
Czy warto inwestować w samochody z technologią OHV?
To zależy od wielu czynników, w tym od przeznaczenia samochodu, budżetu i preferencji. Samochody z silnikami OHV są często tańsze w obsłudze i naprawie, ale mogą nie oferować takiej wydajności jak te z nowocześniejszymi technologiami.