Silnik Wankla jest motorem spalinowym, w którym tłok obraca się wewnątrz cylindra. Stworzony został przez konstruktora Felixa Wankla, a określa się go też mianem silnika tłokowego.
Zastosowanie
Do największych zalet silnika tłokowego zalicza się stosunkowo niewielkie rozmiary oraz małą masę. Dodatkowo charakteryzuje się on również prostą konstrukcją. Dodając do tego niewielkie wibracje, osiąganie wysokich prędkości obrotowych, wysoką sprawność mechaniczną czy niską hałaśliwość wydawać by się mogło, że znajdzie on szerokie zastosowanie. Wbrew pozorom jest on jednak stosowany dość rzadko. Głównym tego powodem są problemy technologiczne i konstrukcyjne.
Wszystkie problemy z silnikiem Wankla rozwiązała Mazda, która wykorzystała go w modelu RX-7, a następnie RX-8, w którym to silnik ten kilkukrotnie zdobył nagrodę na najlepszą jednostkę napędową roku.
Zasady działania
W silniku Wankla tłok ma kształt trójkąta o wypukłych bokach i umieszczony jest w epitrochoidalnym korpusie. Obracając się, tworzy on komory (ssawną, sprężania, rozprężania, wydechową), które w zależności od kąta obrotu zmieniają kształt oraz objętość.
Schemat silnika Wankla (A. Ssanie, B. Sprężanie, C. Praca, D. Wydech)
Podczas jednego obrotu silnik wykonuje trzy cykle pracy (ssanie, sprężanie, wydech). W silnikach dwusuwowych motor w czasie jednego obrotu wału wykonuje jeden cykl pracy, a w czterosuwowych zaś na jeden pełen cykl pracy potrzeba aż dwóch obrotów wału. Zapłon następuje tu w momencie, kiedy mieszanka paliwowo-powietrzna dostarczana przez kanał odprowadzający jest maksymalnie sprężona. Spaliny odprowadzane są z kolei przez kanał odprowadzający.