4Matic to nic innego jak napęd na wszystkie koła, który znajdziemy w samochodach osobowych marki Mercedes-Benz, którego nazwa pochodzi od 4(-wheel-drive) i (auto)matic. Budowa tego napędu zależna jest od generacji, ale polega na dołączeniu centralnego dyferencjału do skrzyń automatycznych i zespoleniu osobnym wałem do dyferencjału przedniego i tylnego. Produkowany jest on do dzisiaj, dzięki czemu z napędem 4Matic zamówić można niemal każdy model.
Generacja W124
Prezentacja tego napędu miała miejsce w roku 1986 roku wspólnie z elektronicznym systemem ASR oraz elektrohydraulicznym ASD, o który napęd 4Matic był oparty. Ponadto współpracował on też z trójpunktowym i seryjnie montowanym systemem ABS.
- Tryb 0 – napęd na tył
- Tryb 1 – napęd na obie osie przy rozkładzie napędu w stosunku 35%-65%
- Tryb 2 – napęd na obie osie przy rozkładzie napędu w stosunku 50%-50%
- Tryb 3 – napęd na obie osie przy rozkładzie napędu w stosunku 50%-50% i zablokowaniu tylnej osi
Skrzynia biegów z napędem 4Matic
Generacja W163/W210
Drugą generację napędu 4Matic stworzono z kooperacją ze Steyr-Daimler-Puch znaną z zaprojektowania klasy G. Prostsza była tu jego budowa. Między innymi wyeliminowano elektrohydrauliczny centralny mechanizm różnicowy, który zastąpiono prostą przekładnią planetarną. Dodatkowo dyferencjały osiowe nie zawierały systemu ASD.
Pierwszym samochodem z napędem 4Matic tej generacji był W163Klasy M. Rozkład siły napędu na obie osie wynosił wówczas 48%-52%.
System 4Matic w konkretnych modelach samochodów
W zależności od modelu i wersji samochodu, system 4Matic może działać w sposób stały lub adaptacyjny. W trybie stałym, moment obrotowy jest równomiernie rozdzielany między przednie i tylne koła, zwykle w stosunku 50/50. W trybie adaptacyjnym, system samodzielnie dostosowuje rozdział momentu obrotowego w zależności od warunków jazdy, co pozwala na optymalne wykorzystanie przyczepności.
System 4Matic znajdziemy w wielu modelach samochodów marki Mercedes-Benz, zarówno w segmencie osobowym, jak i SUV-ów. Przykładowe modele, w których może być dostępny system 4Matic, to:
- Mercedes-Benz Klasy C
- Mercedes-Benz Klasy E
- Mercedes-Benz Klasy S
- Mercedes-Benz GLC
- Mercedes-Benz GLE
- Mercedes-Benz GLS
Należy pamiętać, że dostępność systemu 4Matic może różnić się w zależności od rynku i specyfikacji konkretnego modelu samochodu. Najlepiej jest skonsultować się z dealerem marki Mercedes-Benz, żeby dowiedzieć się, które konkretnie modele i wersje są wyposażone w system 4Matic.
Zalety skrzyni biegów z napędem 4Matic:
- Poprawa przyczepności: System 4Matic automatycznie dostosowuje rozdział momentu obrotowego między osiami, co pozwala na lepszą przyczepność, szczególnie na śliskich i nierównych nawierzchniach.
- Większa stabilność: Napęd 4Matic pomaga w utrzymaniu stabilności pojazdu podczas jazdy, co przekłada się na bezpieczniejsze i pewniejsze prowadzenie samochodu w różnych warunkach drogowych.
- Lepsze osiągi w trudnych warunkach: Dzięki 4Matic samochód radzi sobie lepiej w trudnych warunkach pogodowych, takich jak śnieg, lód czy intensywny deszcz.
- Zwiększona zdolność do jazdy terenowej: W niektórych wersjach, system 4Matic może znacząco poprawić zdolności terenowe samochodu, co sprawia, że jest on bardziej uniwersalny i może być używany nie tylko na asfaltowych drogach.
- Komfort jazdy: System 4Matic pracuje automatycznie i płynnie, co przyczynia się do komfortu jazdy. Kierowca nie musi samodzielnie decydować, kiedy aktywować napęd na wszystkie koła, co sprawia, że jazda jest mniej stresująca i bardziej komfortowa.
- Zwiększona bezpieczeństwo aktywne: Dzięki lepszej przyczepności i stabilności, system 4Matic może przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa aktywnego, pomagając unikać niekontrolowanych poślizgów i utraty kontroli nad pojazdem.
- Lepsze przyspieszenie: W niektórych sytuacjach, napęd na wszystkie koła pozwala na efektywniejsze wykorzystanie mocy silnika, co przekłada się na lepsze przyspieszenie z miejsca.
- Zachowanie wartości samochodu: Samochody z napędem na wszystkie koła często zachowują swoją wartość lepiej niż ich odpowiedniki z napędem tylko na jedną oś, co może być zaletą podczas odsprzedaży pojazdu.
FAQ
- Czym jest system 4Matic? 4Matic to system napędu na wszystkie koła opracowany przez Mercedes-Benz. Automatycznie on rozdziela moment obrotowy między przednie i tylne koła, co pomaga w utrzymaniu przyczepności i stabilności pojazdu w różnych warunkach drogowych.
- W których modelach Mercedes-Benz znajdę system 4Matic? System 4Matic jest dostępny w wielu modelach Mercedes-Benz, zarówno w segmencie osobowym, jak i SUV-ów, np. w klasach C, E, S, GLC, GLE, GLS.
- Czy 4Matic zwiększa zużycie paliwa? Tak, system 4Matic może nieco zwiększać zużycie paliwa w porównaniu z pojazdami o napędzie na jedną oś ze względu na dodatkowe komponenty i ciężar.
- Jak działa system 4Matic w trudnych warunkach pogodowych? W trudnych warunkach, takich jak śnieg, lód czy intensywny deszcz, system 4Matic automatycznie dostosowuje rozdział momentu obrotowego, co pozwala na lepszą przyczepność i stabilność pojazdu.
- Czy system 4Matic wymaga specjalnej konserwacji? Tak jak każdy zaawansowany system w samochodzie, także 4Matic może wymagać okresowej konserwacji. Najlepiej skonsultować się w tej sprawie z autoryzowanym serwisem Mercedes-Benz.
- Czy mogę wyłączyć system 4Matic? W większości modeli system 4Matic działa automatycznie i nie można go manualnie wyłączyć. Jest on zaprojektowany tak, aby zapewnić optymalną przyczepność w każdych warunkach.